Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX 10.2 i min burk?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska till och installera OSX 10.2 Jaguar i min QS867:a
Kommer att redovisa lite med bilder å text hur den skötte sig!

byebye

Det ska du kanske inte alls, har du 10.2 har du även godkänt Apple NDA (heter det va?).

Vi har diskuterat detta förr och vi vill inte ha bilder från Jaguar. Det finns ryktessiter för detta. Text är kanske ok, vet faktiskt inte hur NDA´t ter sig.. ska iofs på en WWDC briefing nu och då lär det hela klarna.

[ 28 Maj 2002, 07:56: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Varför får han inte det? Rent juridiskt borde det ju inte vara några problem för 99mac? Det är ju han som bryter avtalet med Apple (eller den som eventuellt givit honom en kopia av cd:n.) Vi har ju yttrandefrihet i Sverige, och så länge han inte ägnar sig åt hets mot folkgrupp borde han få skriva vad han vill i ett forum.

Apple kanske blir sura om han sprider bilder, men att i text beskriva sina erfarenheter kan de inte göra något som helst åt.

Se bara vad som hände Aftonbaldets chef red. (Var det aftonbladet?)
Som fölldes för något som en annan person sagt i deras chat.

Det är därför vi ber er vara försiktiga med detta.

Men är han utvecklare och följer NDA så.

Japp, det var Aftonbladets sajts ansvarige utgivare Kalle Jungkvist som dömdes för hets mot folkgrupp efter några nazistiskt inlägg i deras diskussionsforum. Se här:

Stockholms tingsrätt slår i domen fast att aftonbladet.se och dess ansvarige utgivare har ett strikt ansvar för de inlägg som publiceras på debattsidorna.
  - Vi kan mot bakgrund av detta inte fortsätta som vi gjort tidigare. Därför stänger vi Tyck till-sidorna omedelbart, säger Kalle Jungkvist.
  - Det är mycket trist för den fria debatten på nätet, det är trist för Aftonbladet och det är trist för för mig personligen.

Läs hela artikeln här:
Aftonbladet.se stänger Tyck till-sidorna

Och Jungkvists kommentar här:
"Minskad möjlighet att skapa opinion"

Förövrigt så är det onödigt att skapa en ny tråd om detta som Air_PoLLo gjorde eftersom det finns trådar redan där folk skrivit om sina erfarenheter av Jaguar.

Ja Aftonbladetmålet gällde hets mot folkgrupp, och då gäller ju inte yttrandefriheten som bekant.

Men jag tror inte att en recension av Jaguar, hur hetsig och negativ den än är, kan betecknas som hets mot folkgrupp. Även om vi macanvändare ofta ses som en suspekt folkgrupp är vi nog inte en sådan i den juridiska bemärkelsen...

Är det inte så att lagen släpar efter lite när det gäller att länka till olagliga filer.

Så om bilden fysiskt ligger på någons iDisk och sedan visas här så kan inte 99mac råka i trubbel.

Har för mig att jag läste detta i en diskussion om att göra en mp3-sida som länkar till andras mp3-filer.

Någon som är insatt i juridiken på nätet ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-29 00:34

Vi skall inte diskutera betor på detta forum. Tyvärr. Detta kan göras på apples utvecklarforum (som förresten var idag och riktigt intressant). Men här skall vi INTE prata vad som är nytt enligt egna erfarenheter eller egna skärmdumpar.
Däremot kan vi länka till andra siter som presenterar detta.

Men. Ni skall inte prata om egna erfarenheter av era betor här. Vi kan hamna i onåd med apple och det är inte något vi eftersträvar just nu.

/glemme - guru @ 99mac.com

  • Oregistrerad
  • 2002-05-29 01:28

Grabbar! Inte ska vi väl bråka om det här nu?
Jag lovar att alla kommer att bli mer än nöjda den dagen 10.2 släpps!

kan inte alla hobbypoliser i detta forum bli riktiga poliser istället? jag blir så trött,varenda gång någon har en nyhet eller ett intressant resonemang, och allt mynnar ut i fullkomligt ointressant juridiska antaganden. Det står ju helt klart att bara möjligheten att hänvisa till ett suddigt förbud är är själva livsnäringen för vissa. skriver någon nåt om qt 6 blir det ett himla liv, skriver någon nåt om att rippa mp3:or blir någon nervös.

så allvarligt är det inte. lagar förändras med tiden och med de nya kommunikationsformer som ges.
allt är inte förbjudet, man får faktiskt resonera om saker. jag har respekt för forumets regler, men
jag ifrågasätter vad jag vill om jag tycker det är fel.

nu är det revolution på gång, jag tycker att väntan börjar bli lång.

omröstning!!!

  • Medlem
  • 2002-05-29 02:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:

nu är det revolution på gång, jag tycker att väntan börjar bli lång.

omröstning!!!

bob hund!

Nu är det väl revolution på gång?
Oh, vad der är skönt
att inte veta sitt eget bästa
att gå på en smäll
och sen rusa som en tjur
rakt in i nästa

Oh, vad det är skönt och bra
att äga sin egen radioapparat
och slänga ut genom rutan
när dom snackar om sånt
jag vill vara förutan

Nu är det väl revolution på gång?
jag tycker att väntan börjar bli lång

Bakfickan är tömd på ess
nykter i en vecka oändlig sträcka
Jag kan allting om tristess
jag går upp i morgon, jag väntar till dess

Äh, jag ligger här och tänker ut
hur vi skall få vårt land på fötter bäst
Jag vill att allt skall bli som vanligt
ändå är det det som jag fruktar mest

Ref.
Fröken jag går på glödande kol
efter händerna på täcket i en vecka (x 2)
Nu är det slut, nu får det räcka
Ref.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Se bara vad som hände Aftonbaldets chef red. (Var det aftonbladet?)
Som fölldes för något som en annan person sagt i deras chat.

Det är därför vi ber er vara försiktiga med detta.

Men är han utvecklare och följer NDA så.

Om man kommer över en NDA-skyddad beta och skriver om den journalistiskt i en tidskrift eller liknande så kan man alltid peka på källskydd om ett företag kommer och klagar. Källskyddet är inskrivet i grundlagen och det kan ingen Apple-advokat rubba.

Har man dock själv skrivit på NDA´n så instämmer jag med tidigare inlägg att då ska man bannemig följa den också, hur frestande det än är.

Dock är det aldrig 99mac som kan åka dit på det mer än att företaget som äger produkten, i det här fallet Apple, kan kräva att materialet tas bort.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:
kan inte alla hobbypoliser i detta forum bli riktiga poliser istället?
[...]
nu är det revolution på gång, jag tycker att väntan börjar bli lång.

omröstning!!!

Nu är ju faktiskt så att dom som driver 99mac också har sin fulla rätt att styra innehållet bäst dom vill. Det här är ju inte Sverige sista utpost för det fria talet, utan ett forum för professionella macanvändare. Till och med Flashback modererar inlägg om dom inte håller sig till forumets riktlinjer.

Med det sagt tycker jag dock åsikten att hålla sig väl med Apple är lite konstig. Varför skulle vi vilja det? Vad har vi att tjäna på det? Vad har vi att förlora på att ett och annat inlägg visar på saker som skribenter över hela nätet redan rapporterar om (och gör det lagligt)? Det är i och för sig inte så professionellt, men på en rimlig nivå tycker jag det är ok.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Vi kan hamna i onåd med apple och det är inte något vi eftersträvar just nu.

/glemme - guru @ 99mac.com

Exakt när är det som vi vill hamna i onåd då da!?

/John

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-29 13:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: johnnie2times:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Vi kan hamna i onåd med apple och det är inte något vi eftersträvar just nu.

/glemme - guru @ 99mac.com

Exakt när är det som vi vill hamna i onåd då da!?

/John

Det finns alltid tillfällen då man skall ut och försvara sig. Detta är inte ett av tillfällena.

/glemme

Då så, okej... plötsligt damp det ner en 10.2 beta, vill inte kommentera källan.
Det har tagits upp detta med NDA, jag tänkte väl mig inte för, men 10.2 kommer ut snart med tanke på hur bra den fungerade.

Tack

Har man inte testat Jaguar (vilket de flesta nog gjort) så finns det som sagt gott om material på de flesta Mac-relaterade ryktessidorna.

AppleInsider

ThinkSecret

Där är två exempel.

1
Bevaka tråden