Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Så använder du RSS på 99.se

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, jag har fortfarande samma menyproblem (se min post ovan denna)! Senaste OmniWeb visar (null) i stället för åä och ö. Det händer inte på andra sajters RSS-menyer. Därför misstänker jag något vajsing med 99mac. Någon annan med OW som får samma resultat som jag eller någon som vet var problemet ligger. I OW eller 99mac?

Alla andra RSS-feedar jag prenemurerar på skickar med, allt från ett par rader av innehållet i aktuell artikel till hela artikeln, att läsa direkt i RSS-läsaren. 99mac-feeden skickar bara rubriken på inlägget å inget mer.
Är det avsiktligt gjort så? isåfall frågar jag mig (och den det vederbör) varför?

Ursprungligen av David Slättne:

Alla andra RSS-feedar jag prenemurerar på skickar med, allt från ett par rader av innehållet i aktuell artikel till hela artikeln, att läsa direkt i RSS-läsaren. 99mac-feeden skickar bara rubriken på inlägget å inget mer.
Är det avsiktligt gjort så? isåfall frågar jag mig (och den det vederbör) varför?

Det kanske är fusk men jag gjorde en ny tråd av det här inlägget eftersom den här tråden känns väl insomnad....
http://www.99mac.se/feedback/98914-rikare-rss-pa-99mac.html#post703964

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-09 08:12

Önskemål: Separata RSS feeds för Mac, Musik, iPod

Hur ska jag gå till väga för att enbart få inläggen från /mac på RSS, som det är nu så får jag från hela 99.se.

-mats

Jag har samma fråga... Tänkte mest visa att det är minst en till användare som vill ha det här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-09 20:47

+ 1

Är med intresserad av det.

Borde inte den här tråden uppdateras av någon moderator eftersom länkarna i första inläget inte stämmer längre...

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-02-07 21:57

Hmm i första inlägget står det att man kan välja ett visst forum, jag antar att man då menar "Macbook", "Macbook Pro" , "Allt om Mac" o.s.v.. Men hur vet man vilket ID dessa forum har?
Finns det någon lista på detta?
Jag är intresserad av Macbook-forumet, samt Allt om Mac..
Jag antar att man då ska skriva följande;
http://www.99.se/external.php?type=rss2&forumids=xx,yy
där xx och yy är forumid:s.. Men jag vet ju inte vilka forum som har vilka id.. Och ingen verkar ha frågat detta sedan 2004?

  • Medlem
  • 2007-02-07 22:57

widde: Här kan du se forumid på alla forum. http://www.99.se/sitemap/ och kolla vart länkarna går, f-314.html ger att forumid är 314.

Förhoppningsvis så fungerar det, jag har själv inte testat.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-02-10 09:41
Ursprungligen av jgb:

widde: Här kan du se forumid på alla forum. http://www.99.se/sitemap/ och kolla vart länkarna går, f-314.html ger att forumid är 314.

Förhoppningsvis så fungerar det, jag har själv inte testat.

Fungerade bra! Tack för det

Vi har uppdaterat RSS-flödena från 99.se ikväll!

Testa klicka på RSS symbolen i adressraden ikväll så har du möjlighet att välja vilja sajter du ska följa. Om du kör Internet Explorer 7 vet jag att det dykt upp lite nya coola funktioner där du exempelvis kan sortera efter forum etc.

Testa och rapportera!

Ursprungligen av Björnström:

Vi har uppdaterat RSS-flödena från 99.se ikväll!

Testa klicka på RSS symbolen i adressraden ikväll så har du möjlighet att välja vilja sajter du ska följa. Om du kör Internet Explorer 7 vet jag att det dykt upp lite nya coola funktioner där du exempelvis kan sortera efter forum etc.

Testa och rapportera!

När jag väljer 99.se RSS Mac i RSS-symbolen så pekas jag till feed://rss.99.se/99mac, den funkar alltså inte. Den som funkar är den i ditt första inlägg i den här tråden: feed://www.99.se/rssmac/

Lirar kalas i P990i! Snabbt och bra sätt att hålla koll på diskussionerna när man inte är vid datorn.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-09 07:28

Härligt! Testar omedelbums!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-09 10:56

Jag saknar 99webb.

Ursprungligen av klas:

Jag saknar 99webb.

Japp - den är på väg. Det är lite struligt att lägga upp dom där så jag tar det i nästa uppdatering. Tänkte även göra kombinationer som "Mac & Webb" till exempel.

  • Medlem
  • 2007-05-09 11:03
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-09 11:30
Ursprungligen av jgb:

? Jag hittar ingen RSS för 99.se/webb där heller. Men jag har redan en som jag fick i en annan tråd för länge sedan. Jag vill bara ha in webb bland de andra så att det forumet inte känner sig utanför.

  • Medlem
  • 2007-05-09 11:35

klas: Ah, det var rss, jag tolkade det fel. Då är det väl bara att göra som Björnström säger, vänta.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-09 14:22

I rss:en till iPod ingår inte iTunes märkte jag nyss...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-05-11 21:42

En sak jag alltid har undrat är: Vad är RSS????? Kanske är lite dum fråga men jag har faktist inte en aning:">

Ursprungligen av Danell:

En sak jag alltid har undrat är: Vad är RSS????? Kanske är lite dum fråga men jag har faktist inte en aning:">

Wikipedia säger:
RSS är en samling XML-baserade filformat som används för att syndikera webbinnehåll och används bland annat av nyhetssidor och webbloggar. Akronymen RSS kan stå för en av tre standarder:

  • Rich Site Summary(RSS 0.9x)

  • RDF Site Summary(RSS 0.9 och 1.0)

  • Really Simple Syndication(RSS 2.x)

Nu finns RSS för webb & kombinationen webb/mac också!

http://www.99.se/rsswebb/ <- Webb
http://www.99.se/rssmacwebb/ <- Mac & Webb

Men nu har den innehållsliga texten försvunnit från rss-feeden. Är det avsiktligt eller ett misstag? Jag vill väldigt gärna ha den tillbaka. Det skulle generera mer besökstrafik från mitt håll.

/mvh David

Ursprungligen av David Slättne:

Men nu har den innehållsliga texten försvunnit från rss-feeden. Är det avsiktligt eller ett misstag? Jag vill väldigt gärna ha den tillbaka. Det skulle generera mer besökstrafik från mitt håll.

/mvh David

Jag råkade göra ett litet fel men det är fixat nu. Sorry. :">

Ursprungligen av Björnström:

Jag råkade göra ett litet fel men det är fixat nu. Sorry. :">

Härligt! nu är jag lycklig igen!

Ursprungligen av David Slättne:

Men nu har den innehållsliga texten försvunnit från rss-feeden. Är det avsiktligt eller ett misstag? Jag vill väldigt gärna ha den tillbaka. Det skulle generera mer besökstrafik från mitt håll.

/mvh David

Ursprungligen av Björnström:

Jag råkade göra ett litet fel men det är fixat nu. Sorry. :">

Ursprungligen av David Slättne:

Härligt! nu är jag lycklig igen!

Fast nu är den borta igen. Tror du du kan trolla fram den igen?

/mvh David

Jag har byggt om RSS funktionerna och nu finns en ny guide här:
http://www.99.se/99nyheter/242804-f-lj-99-diskussionerna-med-rss.html

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-09 07:39

Det ända jag saknar nu är RSS över diggade diskussioner då de är oftast de jag läser

Ingen panik dock, bara ett önskemål

Lyfter ett gammalt ämne.

Skulle det vara möjligt att ordna en funktion för att få en RSS-ström för en enskild tråd?

Bevaka tråden