Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac - Arbete pågår

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Japp, det finns redan i "nya inlägg" ovan:

http://99mac.se/forum/search.php?do=getnew&exclude=130

(ser du den där lilla excludegrejen)

Najs, hade missat det innan. Typiskt såna små finesser som jag gillar!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-04 12:54

Bara ett litet tips: Man borde kunna slänga ihop en egen "förstasida" i forumet med enbart de trådar som man vill läsa... alltså tex ta bort "köp & sälj" avsnittet om man inte är intresserad av detta. vet att det finns plus och minus för att minimera grupper nu, men om man tex vill ha 1 av 5 diskussioner synliga ur en grupp, vad gör man då?

Ursprungligen av kainen:

Bara ett litet tips: Man borde kunna slänga ihop en egen "förstasida" i forumet med enbart de trådar som man vill läsa... alltså tex ta bort "köp & sälj" avsnittet om man inte är intresserad av detta. vet att det finns plus och minus för att minimera grupper nu, men om man tex vill ha 1 av 5 diskussioner synliga ur en grupp, vad gör man då?

Då har man problem, vi har ingen lösning på detta just nu. Men jag ska ta upp det med mina PHP-utvecklare för att hur svårt det är att genomföra. Frihet och flexibilitet är jätteviktigt för en sajt med så många användare som vi - folk har verkligen olika åsikter och användningsområden för 99mac.

Jag skulle behöva lite 99mac-knappar (ungefär som "powered by mac os x server" längst ner) i olika färger. Ska vi kanske ordna en liten tävling?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-04 15:12
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle behöva lite 99mac-knappar (ungefär som "powered by mac os x server" längst ner) i olika färger. Ska vi kanske ordna en liten tävling?

Tävlingar är alltid kul

  • Medlem
  • 2004-10-04 14:52

"Dagens aktiva" i botten på sidan verkar ha försvunnit. Den sökningen gav inte riktigt samma resultat som "Nya inlägg" och jag föredrog "Dagens aktiva". Annars kanon!

jag måste tillstå att jag har lite svårt för hur "undersektionerna" är upplagt.

Det är på sätt och vis bra att det är mindre forum som sådan, men de har helt klart blivit jobbigare att navigera i. Om jag vill filtrera bort de andra om en vis undersektion, tex "Allmänt om spel" i spelforumet, är jag tvungen att jag välja det längst ner på sidan.
Till trots för att det har blivit mindre forum, så måste jag nog erkänna att det hela har blivit mycket plottrigare än innan... Det borde gå att lösa snyggare och mer användervänligt visuellt än den kolumnen i forumet som nu har tillkommit. Tex möjligen med en undermeny längst upp (ovanför trådvisning) med underforumen/sektionerna.

Vad betyder 99mac plus?
Kommer mac.se att integreras med 99mac (apropå webmail rubriken)

Jag tycker det är mycket svårare att se när inlägget är skrivet. Innan såg man det direkt, men nu får man leta.

Är det tänkt att loggan ska sitta kvar ensam i det översta fältet? Det blir väldigt slösaktigt med höjdpixlar, och det är ju dessa vi har sämst med. Bildskärmar har liggande format mestadels.

Nu kanske jag förivrade mig eftersom ni säger att ni fortfarande jobbar med 5.0 men här är hursomhelst några förslag på ändringar på huvudet för att spara plats:
1. Peta ner loggan
2. Fortsätt peta ner grafiken som visar var i hierarkin man befinner sig
3. Peta knappen nytt inlägg över till högersidan och ge den lite av den blå färgen som mapparna har så den sticker ut lite mer.
4. Den grå plattan med användaruppgifterna högst upp är ful som stryk däruppe. Ta bort plattan och sätt texten med lite diskret ljusgrå ton istället
5. Till vänster om den grå plattan fortsätter ett ramverk. Ta bort den linjen för mer luft åt loggan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-04 21:09
Ursprungligen av Anders Täpp:

Är det tänkt att loggan ska sitta kvar ensam i det översta fältet? Det blir väldigt slösaktigt med höjdpixlar, och det är ju dessa vi har sämst med. Bildskärmar har liggande format mestadels.

Detta argument har jag lite svårt att förstå. Jag har aldrig haft några problem med att scrolla.

"Höjdpixlar" har vi obegränsat med, teoretiskt sett ;).

Ursprungligen av tobot:

Detta argument har jag lite svårt att förstå. Jag har aldrig haft några problem med att scrolla.

"Höjdpixlar" har vi obegränsat med, teoretiskt sett ;).

Jo visst kan man scrolla och visst kan man ha stora skärmar men jag tycker ändå det känns slösaktigt. Ju mer info man kan visa utan att börja scrolla desto bättre.

Björnström kanske har statistik på vilken skärmupplösning våra besökare har?

Snittanvändaren kör minst 1600x1200

Allvarligt talat så är det färre och färre som inte ens har 1024x768, det är en etablerad standard idag.

Jag har fixat problemet med den felande URL:en för privata meddelanden och login nu. (ropa till annars!)

Ursprungligen av Björnström:

Snittanvändaren kör minst 1600x1200

Allvarligt talat så är det färre och färre som inte ens har 1024x768, det är en etablerad standard idag.

Hade faktiskt ingen aning att det såg så "bra" ut, men det är väl mest folk som kan sina datorer som hamnar här och dom kör nog inte 1024 som sagt.

Fixa gärna pkt 6 dock.

6. Om man bifogar en bild så ska det automatiskt läggas en tomrad mellan text och rutan "bifogade tumnaglar". Det blir snyggare. Nu ser det för ihoptryckt ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-04 20:09

PM verkar inte fungera...
private.php finns inte verkar det som?

EDIT:
funkar nu helt plötsligt...so nevermind

mvh
b0bben

"Liknande diskussioner" fungerar bättre och bättre för varje dag som går!

Ursprungligen av Kristofer G:

"Liknande diskussioner" fungerar bättre och bättre för varje dag som går!

Det går att trimma systemet ännu mer men jag vet inte riktigt hur man gör (det finns 15 variabler att vikta).

Ursprungligen av Björnström:

Det går att trimma systemet ännu mer men jag vet inte riktigt hur man gör (det finns 15 variabler att vikta).

Har du ändrat något de senaste dagarna eller lider jag bara av placeboeffekt?

Ursprungligen av Kristofer G:

Har du ändrat något de senaste dagarna eller lider jag bara av placeboeffekt?

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=52046

Klicka på länken ovan och ta fram en ny formel för sökrelevans

Ursprungligen av Björnström:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=52046

Klicka på länken ovan och ta fram en ny formel för sökrelevans

Oh, avancerade saker!
Något annan sida som kör vBulletin som kanske har tagit fram en bra kombination?

  • Medlem
  • 2004-10-04 21:52

På min förra arbetsplats vred de ner upplösningen till 1024x768 på 19"-skärmarna. "Annars ser man ju inget! "

Ursprungligen av Baron:

På min förra arbetsplats vred de ner upplösningen till 1024x768 på 19"-skärmarna. "Annars ser man ju inget! "

Och du är grafiker? :eek:

  • Medlem
  • 2004-10-04 22:37
Ursprungligen av Baron:

På min förra arbetsplats vred de ner upplösningen till 1024x768 på 19"-skärmarna. "Annars ser man ju inget! "

Det är inte ovanligt alls, och kommer bli ett problem med TFT:er... Det ser ju föröverjävligt ut.

  • Medlem
  • 2004-10-04 22:40
Ursprungligen av stfm:

Det är inte ovanligt alls, och kommer bli ett problem med TFT:er... Det ser ju föröverjävligt ut.

det var på tft:er.

  • Medlem
  • 2004-10-04 22:42
Ursprungligen av Baron:

det var på tft:er.

Usch...

Är det inte lite ologiskt att olästa inlägg markeras med ett öppnat kuvert, och lästa med ett oöppnat kuvert? Så funkar det inte när jag får snigelpost...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-05 09:59
Ursprungligen av TZW:

Är det inte lite ologiskt att olästa inlägg markeras med ett öppnat kuvert, och lästa med ett oöppnat kuvert? Så funkar det inte när jag får snigelpost...

Tänkte inte på det först, men nu ser jag - måste väl vara ett misstag!

  • Medlem
  • 2004-10-04 22:00

mja, dagstidningsredigerare. Men visst. Jag fick spel och ställde om skärmarna hela tiden och hänvisade till "rekommenderad upplsning". Då kunde de i alla fall inte säga att jag hade fel. Det sa de när jag gjorde det på de gamla 21" bildrörsåbäkena.

Ålder nu synligt. Kul funktion!
Nu ser ju alla hur liten jag är ju

Bevaka tråden