Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt bokföringsprogram för småföretagare

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mycket intressant! Har letat med ljus och lykta efter något litet och enkelt bokföringsprogram. Laddade just ner 1.0b0. Återkommer givetvis med feedback. Keep up the good work!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-19 17:39

jäklarns...Sitter och ringer runt till en massa bokföringsdamer för att få en offertförfrågan vad de skulle ta för sköta min löpande bokföring. Är fruktansvärt trött på den även då jag har skaffat Uni_bas. Trodde det skulle bli mycket enklare med det. Men Alvarligt talat så verkar ditt program vara snäppet vassare. Självklart saknas ju en del funktioner som uni_bas har. samtidigt kan jag känna att det bara är skönt. trevligare utseende har ditt progg också. Det jag kände när jag testade programmet var att jag saknade en momsraportering, eller är det något som jag bara missat? Vore ju underbart om du fick in det på liknande sätt som unicell programmen, att man väljer en månad och bara trycker på momsrapport, så vet man vad man ska fylla i i momsdeklarationen. Kanske blir det att jag byter till ditt program istället! mycket trevligt!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 11:42

Vilken höjdare
Precis vad jag letat efter....

Du Bolle, kan man köra flera bolag samtidigt?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 19:14

Hej dp, jag kör två bolag samtidigt och det går utmärkt. (Det verkar inte finnas någon begränsning på antal bolag)
/Patrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-22 12:58

Nej det finns ingen momsrapport ännu simonh.
Man kan så vitt jag vet ha hur många dokument som helst öppna samtidigt. Har du hundra kanske det kan bli segt. Har inte provat. Prova gärna. En begränsning som man kanske inte först tänker på, är att det inte finns någon funktion att importera saldon till nästa år. Det måste man gör manuellt än så länge. Kommer att försöka få till det och momsrapport m.m. i version 2.

Edit: Läste lite snett så det blev fel namn.

Senast redigerat 2005-07-22 13:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 20:43

Momsraportering vore super duper!

Vad händer om man råkar få 2001 verifikationer ett år?
Är gränsen definitiv!?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 18:20

Det är ingen spärr i programet, men det kan bli lite söligare om du har mycket verifikat.

För mig spelar det nog ingen roll; har cirka 50-100 verifikationer per ÅR...
Ingen stor firma alltså!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-09-14 19:43

En liten ödmjuk önskan. SIE-4-export skulle vara bra då de flesta revionsbyråer vill ha bokföringen i det formatet inför deklarationen.

/Iréne

Senast redigerat 2005-09-15 07:18
  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 19:48

Du kan importera och exportera i SIE-4 format, jag har själv importerat bokföringen från SPCS när jag gick över till Bollbok.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-09-15 07:20

Importen fungerar men inget händer när jag försöker exportera.

/Iréne

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 07:41

Iréne, skicka ett mail till Björn Jadelius och beskriv problemet, gärna den fil som exporteras så kan han säkert rätta till problemet.

Epost: b(snabel-a)jadelius.se

/Patrik

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-09-15 08:28

Tack!

Jag ska skriva till Björn. Men att skicka med filen blir värre för det blir ingen när jag försöker
exportera. Är det något särskilt jag ska göra utöver att klicka på Exportera i Arkivmenyn? Kan det
bero på att jag använder en egen kontoplan och inte den som kan importeras?

/Iréne

Jag testade också att exportera, men det gick ej. Troligen en bugg i programmet.
Jag kör OSX 10.3.9. Fungerar det under Tiger?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-09-15 09:06

Jag kör också OSX 10.3.9.

/Iréne

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 10:29

Jag kör 10.4.2. men har inte hunnit prova funktionen, sitter på jobbet. Ska prova när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-15 11:18

Ber om ursäkt, det är inte operativsystemet som är fel. Det är svårt att kolla igenam att allt fungerar.
Nu ska det nog fungera som det ska.
Prova gärna att importera den exporterade filen i ett annat program.

http://bjorn.jadelius.se/programmerat

Senast redigerat 2005-09-16 00:39
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-15 11:25

Det går inte att packa upp filen, den är endast 0 k storlek !

Prövat på både Safari och Firefox och även på annan dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-15 11:36
Ursprungligen av REP:

Det går inte att packa upp filen, den är endast 0 k storlek !

Prövat på både Safari och Firefox och även på annan dator.

Å nej.
Jag var så nyfiken på hur många som laddade ned programmet så jag experimenterar lite med olika räknare. Nu har jag tagit bort det. Prova att ladda igen.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-09-15 12:26

Programmappen var fortfarande tom när jag laddade ner. Men det är lugnt, Boja! Dem som väntar
på något gott...

/Iréne

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-15 12:38

Funkar att ta hem med Firefox men inte med Safari.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-09-15 12:57

Tack Boja!

Nu gick det att ladda ner och exportera.

/Iréne

SPCS för Mac

Är det så att SPCS inte finns/går att använda på en Mac? Eller har jag fattat fel?

Ursprungligen av mythic777:

Är det så att SPCS inte finns/går att använda på en Mac? Eller har jag fattat fel?

Korrekt uppfattat, någon macversion av SPCS (som numer heter 'Visma' av oförklarlig anledning) finns inte.

Ursprungligen av Kristofer:

Korrekt uppfattat, någon macversion av SPCS (som numer heter 'Visma' av oförklarlig anledning) finns inte.

SPCS har under flera år tillhört norska Visma-koncernen. Från och med i höst får alla företag i koncernen Vismas namn. Sålunda kallar SPCS sig nu för Visma Spcs. Off topic, men ändå.

Ursprungligen av Björnbusen:

SPCS har under flera år tillhört norska Visma-koncernen. Från och med i höst får alla företag i koncernen Vismas namn. Sålunda kallar SPCS sig nu för Visma Spcs. Off topic, men ändå.

Utryckte mig kanske lite klumpigt, du har rätt, visst är det så. Det jag menade var att det är så löjligt när ett företag arbetat in ett varumärke och sen byter det. ALLA som sysslar med någon form av företagande känner till SPCS, varför då krångla till det?

Att man sen måste se reklamfilmerna 15 gånger för att förstå att de handlar om att det är SPCS som bytt namn, gör inte saken bättre.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-09-30 06:36

mythic777: Det är rätt uppfattat. Tror jag.

Ursprungligen av Kristofer:

Utryckte mig kanske lite klumpigt, du har rätt, visst är det så. Det jag menade var att det är så löjligt när ett företag arbetat in ett varumärke och sen byter det. ALLA som sysslar med någon form av företagande känner till SPCS, varför då krångla till det?

Att man sen måste se reklamfilmerna 15 gånger för att förstå att de handlar om att det är SPCS som bytt namn, gör inte saken bättre.

Kristofer. Jag håller med till till fullo! Visma är relativt okänt i Sverige och flera av reklamfilmerna är obegripliga, så jag tror att Visma gör sig själva en björntjänst genom namnbytet. Jag jobbar hos en av SPCS leverantörer av marknadsmaterial här i Växjö och vet att SPCS själva inte har haft mycket att säga till om i namnbytesfrågan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-15 12:56

Skriptet som skickade filen berättade inte vilken storlek filen hade så antagligen var den lit för lång eller för kort. Stuffit packade upp filen ändå men operativsystemets inbyggda uppackare ville inte. Nu verkar det fungera.

Bevaka tråden