Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dumpa MS Office, behöver alternativ

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som redan sagt på andra ställen så har alternativen för kraftiga begränsningar. Att man måste lära sig Office-paketet är väl nästan en självklarhet, det ÄR mer komplicerat en Skriv Text och SKA vara det.

Jag förstår inte hur ni som inte kan Word kan döm ut det, lär er programmet och döm det sedan, så känns det ju lite mer övertygande

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 16:03
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag förstår inte hur ni som inte kan Word kan döm ut det, lär er programmet och döm det sedan, så känns det ju lite mer övertygande

Det är väl så att det mesta lär man sig ganska bra med "trial'n'error"...
Är det så att det är så knevligt så man måste göra massa ointuitiva moment så är väl kurser bra - men då kanske man skulle fundera på vad det är man skapat för "anvädbarhetsmonster"...
Man kan ju alltid säga: -Det går visst! RTFM!" men man missar lite poängen då om man försöker göra ett "all singing and dancing for everyone" (vilket ju är vad Office marknadsförs som).

De funktioner som folk inte hittar eller förmår använda - de finns inte...
(...sen kan de finnas hur mycket som helst i flik fem i dialogrutan som dyker upp efter något visst menyval och som beskriva alldrig så bra på sidan 247 till 253 i manualen, och som vi har en kurs om för det facila priset 1.400:- inkl. lunch...)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 15:26

Suck ... nån som vet vart PP sparar temp filer? Mot bättre vetande tänkte jag använda PP för en presentation och har suttit och jobbat med den ett antal timmar och sparat med jämna mellanrum. Som väntat kraschade PP efter ett tag men jag hade ju just sparat så jag trodde att en något äldre version skulle finnas kvar ... men icke. I sin oändliga vishet så "städade" PP efter sig och tog bort den fil jag suttit och jobbat med !!!

Tack Bill.

Det borde finnas en temp fil eller nåt liknande kvar men trots eftersökningar så hittar inte "find" nånting ... men det kan ju tänkas att PP döper om filen så att "find . -name ..." inte hittar den. Försökte att hitta nån temp katalog där PP skulle tänkas lagra tempfilen men icke. Nån som vet om/vart en sådan katalog skulle finnas?

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Suck ... nån som vet vart PP sparar temp filer?

du har förstås tittat i ~ ?

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Suck ... nån som vet vart PP sparar temp filer? Mot bättre vetande tänkte jag använda PP för en presentation och har suttit och jobbat med den ett antal timmar och sparat med jämna mellanrum. Som väntat kraschade PP efter ett tag men jag hade ju just sparat så jag trodde att en något äldre version skulle finnas kvar ... men icke. I sin oändliga vishet så "städade" PP efter sig och tog bort den fil jag suttit och jobbat med !!!

Tack Bill.

Detta inlägg saknar ju allt vad perspektiv heter. "Å va kul att få gnälla lite på MS bara för att det är MS. Dumma fula elaka MS som gör program som kraschar. Det är bara de som gör det, inga andra program i världen gör det".
Trams och åter trams. Flera av Apples program får ofta kritik för att de är kraschbenägna. Vi snackar då program som borde vara mer affärskritiska än Office. DVD Studio Pro och Motion har fått minus för att de är kraschbenägna i tester. Appleworks har i version 6 aldrig varit särkilt stabil. Mac OS X 10.0 och 10.1 var inte direkt superstabila heller. Detta pratas det dock aldrig särskilt mycket om. För apple är ju snälla.

Sen tror inte jag PowerPoint tog bort en skapad fil. Snarare var det nog skit bakom tangentbordet som så ofta förr när folk klagar på datorer.

Citat:

Jan Erik Moström skrev:
Suck ... nån som vet vart PP sparar temp filer? Mot bättre vetande tänkte jag använda PP för en presentation och har suttit och jobbat med den ett antal timmar och sparat med jämna mellanrum. Som väntat kraschade PP efter ett tag men jag hade ju just sparat så jag trodde att en något äldre version skulle finnas kvar ... men icke. I sin oändliga vishet så "städade" PP efter sig och tog bort den fil jag suttit och jobbat med !!!

Ursprungligen av Rickard A:

Sen tror inte jag PowerPoint tog bort en skapad fil. Snarare var det nog skit bakom tangentbordet som så ofta förr när folk klagar på datorer.

Om det nu skulle vara så att någon som söker på "PowerPoint" och "fil borta efter krasch" kan det ju vara bra att veta att denna bugg är i högsta grad verklig.

Se http://www.99.se/allt-om-mac/68885-powerpoint-fil-foersvinner-upprepade-ganger.html

1400 är faktiskt himla billigt för en kurs

Vad jag menar är följande: En årsanställd kostar lågt räknat 500.000 per år, inköp och drift av datorer och programvaror etc. kostar lågt räknat 50.000 per anställd och år, men de flesta företag lägger inte ner ens 5.000 per år på vidareutbildning av sina anställda - trots att det är där den stora produktivitetsvinsten finns att hämta.

Inte ens om du serikopplar varenda mac i världen så kommer din produktivitet och tillförlitlighet att öka. Det kommer den dock att göra om du lär dig ett kraftfullt program ordentligt, t.ex. Microsoft Word.

Om man gör detta i sitt yrke är det helt enkelt dålig business att säga "MS Word är för komplicerat, tacka vet jag progammet X som bara har 10 funktioner som jag enkelt hittar".

Visst är du kanske produktivare de första dagarna, men i det långa loppet så kör dina konkurrenter som har förstånd att använda tekniken bättre cirklar runt dig.

Att säga att trial and error är en fullgod inlärningsteknik är helt enkelt inte sant, det är EN viktig komponent i inlärningen, men all erfarenhet, världen över, visar att människor lär människor, och det är därför det ibland kan vara bra med en lärare

F.ö. om man förslår program som kräver Fink så kan man ju inte säga att MS office har för hög inlärningströskel.

Jag menar om man har problem med att lära sig MS office som hundratals miljoner människor använder så måste man ju fråga sig vad man har för attityd till inlärning

Wildly OT, men ändå

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 21:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

1400 är faktiskt himla billigt för en kurs

Äh… för en som börjar vid frukost och som slutar vid tre och som är några är det väl normalt (vill jag minnas från lexicons offerter…)
Kommenterar nedan i detalj : För även om det inte är fel så är det tusan inte rätt heller

Citat:

Vad jag menar är följande: En årsanställd kostar lågt räknat 500.000 per år, inköp och drift av datorer och programvaror etc. kostar lågt räknat 50.000 per anställd och år, men de flesta företag lägger inte ner ens 5.000 per år på vidareutbildning av sina anställda - trots att det är där den stora produktivitetsvinsten finns att hämta.

De flesta företag fonderar rejält med pengar för vidareutbildning (det är en tacksam fons att fylla i skattemässigt), men tyvärr är det alltid krångligt med frånvara även om den är planerad…
Sen så är det ju liten vits i att utbilda någon på något den personen behöver använda någon gång i kvartalet : personen har glömt bort det flera gånger om. Sådant som man använder ofta och i skiftande sammanhang kan man gärna krångla till och utbilda på, för det minns man ju hur man nyttjar, men sådan man använder mer sällan är det i grova drag bortkastat att utbilda på om man inte kan hitta det till stor del ändå… (med kognitiva hintar etc.)

Citat:

Inte ens om du serikopplar varenda mac i världen så kommer din produktivitet och tillförlitlighet att öka. Det kommer den dock att göra om du lär dig ett kraftfullt program ordentligt, t.ex. Microsoft Word.

Tror inte många "kör skiten ur sin burk" mer än högst någon enstaka gång ibland (rendering eller något), men däremot lägger folk väldigt mycket tid på att svära över konstigheter (ex.v. när grejor far från meny till meny i word, ex.v. kapitelbrytning som hade hoppat bort och försvunnit sist jag behövde det, fast en kollegas man jobbar ju med utbildning så han kunde fylla i där min logik och words inbyggda hjälp tog slut).

Citat:

Om man gör detta i sitt yrke är det helt enkelt dålig business att säga "MS Word är för komplicerat, tacka vet jag progammet X som bara har 10 funktioner som jag enkelt hittar".
Visst är du kanske produktivare de första dagarna, men i det långa loppet så kör dina konkurrenter som har förstånd att använda tekniken bättre cirklar runt dig.

Har du koll på hur många det är som har kört "standardoffice" i massa år och som ändå inte fattat vad styckeformatering är? (…även om de varit på kurs och även om det finns massa malldokument…)
Över huvud taget så skulle 4/5 av alla användare man stöter på klara sig med wordpad, om de inte *rys* sitter och ordbehandlar i excel eftersom "det är så lätt att få orden där man vill på sidan"…
Att folk skulle prestera bättre med office och en rejäl utbildning tror jag är nys i väldigt många fall, de har inte behoven så de ser inte nyttan med att krångla med inlärningströskeln.

Citat:

Att säga att trial and error är en fullgod inlärningsteknik är helt enkelt inte sant, det är EN viktig komponent i inlärningen, men all erfarenhet, världen över, visar att människor lär människor, och det är därför det ibland kan vara bra med en lärare

Det är den ideala inlärningsmetoden. Att man kan använda den framgångsrikt tyder på att a/ programet har logisk struktur, och b/ man har nytta av programet…
Därmed inte sagt att man inte skall fråga andra, men man kommer långt i en vanlig arbetsmiljö och slipper skilja inlärning från användande (som ju kurser är).
Kort aagt: learning by doing är alltid att föredra framför learning by listening. (Dvs. skilja användande och utbildning åt - vilket kurser med "arbetsuppgifter" är.)

Citat:

F.ö. om man förslår program som kräver Fink så kan man ju inte säga att MS office har för hög inlärningströskel.

Skulle aldrig falla mig in att föreslå…
X11 följer med en standardinstallation om man kryssar i en ruta 8och man kan installera bara det om man vill i efterhand)‚ OOo och Gimp kräver bara nerladdning och dubbelklickning (och ja/nej på några frågor som är förklarade). Sen att programen är på MSoffice/Photoshop -nivå i mängder menyval/ikoner/knappar/windoider är ju något man gråter över en smula, men det är ju ingen skillnad direkt…

Citat:

Jag menar om man har problem med att lära sig MS office som hundratals miljoner människor använder så måste man ju fråga sig vad man har för attityd till inlärning
Wildly OT, men ändå

Skall man använda det på den nivån det verkar användas så är det väl inget problem, men det är ju sorgligt att se att folk, trots utbildning, mer hämmas än underlättas av alla femtioelvamillioner små funktioner som finns över allt - och inte vet hur de skall göra det de vill göra…

Vanans makt är stor, så stor : Några kursare gjorde en liten undersökning om att hitta disketten i "öppna/spara" -dialoger. De flesta föredrog win95:ans framför MacOS7:s - vilket kanske inte är så konstigt då win listar enheter och på mac väljer man enheter på ett separat ställe - och när man hörde förklaringen till varför så baxnade man nästan: "…det vet väl alla att a: är disketter…"
(…vi provade på några om de hittade lättare på Mac om vi döpte disketten till 'a', men det gjorde de inte vilket ju knappast var väntat heller iofs. …)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 23:51
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag menar om man har problem med att lära sig MS office som hundratals miljoner människor använder så måste man ju fråga sig vad man har för attityd till inlärning

Wildly OT, men ändå

Jo Richard, jag kan kanske hålla med dig i sak, för de flesta kanske jobbar som anställda i den privata eller offentliga sektorn och där kanske det finns pengar för att gå på kurs hur som helst. Personligen är jag inte det, och att betala alla dessa pengar för en liten kurs (jag har alltid undrat vad man betalar för) bara för att lära sig hur man skall slippa alla funktioner man inte behöver, bara för att Word är marknadsledande, tycker inte jag att jag har pengar till. Det är faktiskt så lite av funktionerna jag behöver. Rent skrivmässigt skulle jag nog klara mig med skriv text men jag behöver även referenshantering, så då blev det Word och EndNote. Word är krångligt och EndNote är mkt dyrt för att bara syssla med en sak.

Jag skulle säkert kunna lära mig Word om jag måste, men om jag hela tiden måste lära mig saker för att stänga av funktioner som jag inte har en aning om varför de plötsligt "kickar" in, då har jag fått nog. Det är en sak att ta reda på en sak man vill utföra, men jag tycker det är en helt annan sak att behöva ta reda på en funktion bara för att kunna stänga av den, bara för att "någon" har bestämt att jag antagligen behöver den.

Angående min attityd till inlärning, för jag antar att även jag kan ingå i gruppen "problem med att lära sig Office" så kan jag bara tillägga att jag förlängde min examen ca 1 1/2-2 år på eget bevåg för att jag tyckte jag behövde mer visdom än vad som erbjöds. Det är kul att lära sig nya saker om de tillför något nytt, men orsaken får ha sina gränser tycker jag. Jag TROR att många som hyser likanande känslor för Word inte heller har problem med inlärning, jag tror de också är ledsna över att behöva gå på kurs för att kunna skriva ens den enklaste brödtext med marknadsledaren. Många är ju tvugna att använda word, det är ju inte ens eget val. Om jag hade valt Word för att jag själv ville det hade det varit en annan sak, nu har man varit under tvång att använda en produkt man inte gillar, klart man då är besviken på en påtvingad komplexitet.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 16:47

Jag sadlade om från Word till Ulysses när det gäller skrivandet. Om man skriver artiklar eller böcker så föreslår jag startkt att ta en titt på detta lilla program.
Ulysses på Apples sida

Tobias, intressant tips om ett program som har helt annan ansats, men är det rätt uppfattat att det varken kan spara som RTF eller Word?

Använder själv endast AppleWorks och trivs bra med det. Hade Gobe Productive funnits tillgängligt till Macen så skulle jag varmt rekommenderat det till trådstartaren, men nu är det inte så:(. Men för er som ibland tvingas:) sitta med Windows, ta hem trial-verisionen och testa vettja, kostar en bråkdel av MS Office. www.gobe.com

Nej Pär, det finns inte EN ideal inlärningsmetod - det finns MÅNGA, olika människor har olika inlärningstilar, att tro att alla har en taktil inlärning är helt enkelt nonsens. Folk är olika och lär sig på olika sätt, och återigen, om du tar dig tiden att observera hur människor gör hela tiden så ser du att de vänder sig till andra människor för att få del av deras erfarenheter, en lärare är bara en variant av det beteendet. Din uppfattning om kurser är nog också lite förlegad - det handlar ju inte om "föreläsningar", lärarens roll är att leda inlärningen, och därmed att förstå hur inlärning går till för olika uppgifter och olika individer.

Det är också en typiskt "manlig" föreställning att tro att själv är bästa dräng, kvinnor som är vana att lära ungar knyta skorna och knäppa knappar förstår lättare att inlärning tar sig många former, varav assisterad inlärning är en, inte den enda, men en.

Om du hade rätt så skulle det ju inte finnas några skolor i hela världen, för alla skulle ju lära sig bäst på trial and error, vi skulle aldrig fråga våra kollegor eller vänner osv.

Sånt där prat om att folk lär sig bäst på sina arbetsplatser är för det mesta bara struntprat från arbetsgivare som inte vill bekosta utbildning - själva går de dock på allehanda kurser och åker på kostsamma konferenser o dyl.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 22:47
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej Pär, det finns inte EN ideal inlärningsmetod - det finns MÅNGA, olika människor har olika inlärningstilar, att tro att alla har en taktil inlärning är helt enkelt nonsens. Folk är olika och lär sig på olika sätt, och återigen, om du tar dig tiden att observera hur människor gör hela tiden så ser du att de vänder sig till andra människor för att få del av deras erfarenheter, en lärare är bara en variant av det beteendet.

Men görs i situationen där vad som skall göras är det primära - precis så som folk funkat i tio tusen år…

Citat:

Din uppfattning om kurser är nog också lite förlegad - det handlar ju inte om "föreläsningar", lärarens roll är att leda inlärningen, och därmed att förstå hur inlärning går till för olika uppgifter och olika individer.

Äjovars - antalet kurser ledda genom "praktiska exemple" har jag fått min del utav
Fast visst försöker man efterlikna en "trial'n'error" -situation, men skilnaden att situationen man skall lösa är konstlad och att det löses underordnad hur det löses…

Citat:

Det är också en typiskt "manlig" föreställning att tro att själv är bästa dräng, kvinnor som är vana att lära ungar knyta skorna och knäppa knappar förstår lättare att inlärning tar sig många former, varav assisterad inlärning är en, inte den enda, men en.

Pratar inte utifrån ett arbete med support för adobe och Ms utan utifrån en situation sedan många år i verksamhet i storindustri där jag observerat lite då det ligger i linje med min utbildning… (om än inte arbete).

Citat:

Om du hade rätt så skulle det ju inte finnas några skolor i hela världen, för alla skulle ju lära sig bäst på trial and error, vi skulle aldrig fråga våra kollegor eller vänner osv.

Vilket snarast bevisar att du inte förstått ett barr av vad jag sagt… …säger väl oxå mer om dig än om mig

Citat:

Sånt där prat om att folk lär sig bäst på sina arbetsplatser är för det mesta bara struntprat från arbetsgivare som inte vill bekosta utbildning - själva går de dock på allehanda kurser och åker på kostsamma konferenser o dyl.

Kurser är trevligt (sticker nog ingen under stol med, och ingen förnekar någon annan trevligt heller - du måste haft otur med arbetsplatser om det är så du talar utifrån egen erfarenhet) men att man inte minns något av en kortare kurs några månader senare om man inte får tid att tillämpa det man lärt sig - det vet alla… (…och stämmer ju oxå bar med hur vi bygger upp färdigheter…)
För att en kurs skall vara av vikt så bör man i princip ta med egna exempel som man inte klarar utav, lyckas beskriva dessa för kursledaren, hoppas på att det finns fler som är intresserade av detta på kursen och slutligen använda det ganska frekvent tiden efter kursen (eller gå samma kurs ofta).
Kanske en god förklaring varför det bara är ett fåtal som är "power users" på MSoffice ex.v. - och som oxå ger en hint om varför det inte är lämpligt med mer än några få "power users" (resten behöver helt enkelt inte alla för dom onödiga funktioner som finns i programen, och som man inte kan använda utan massa kurser (om ens då)).

Pär, jag ändrade just texten, postade lite för snabbt, ber om ursäkt för det

Jo MMI och MDI är intressanta ämnesområden, men alldeles oavsett hur väl utformade program är så handlar det om inlärning, och inlärning är ett ämneområde i sig själv.

Jag har inte rekommenderat kurser, jag har sagt att lärarledd undervisning ofta(st) är effektivare än självstudier, men det behöver inte ske i form av en typisk "kurs"

Har läst en intressant artikel om Word som jag tyvärr inte kan hitta tillbaka till igen. Författaren hade åsikten att anledningen till att så många inte "fattar" Word är att GUIet ger sken av att fungera på ett sätt, medan programmet i själva verket är uppbyggt på ett helt annat. GUIet uppmuntrar "Sätt ner markören där du vill ha text och skriv fritt. Pilla sen lite med formateringar tills det ser ut som det ska.", fast Word egentligen i grund och botten är uppbyggd kring strukturerat skrivande (ange att detta är ett stycke, detta är en rubrik av den typen, och ange sedan hur dessa typer ska formateras). Jag är av åsikten att Microsoft har gjort sina användare en otjänst genom att göra det så lätt som möjligt att uppnå (tvivelaktiga) resultat, istället för att försöka lära ut hur programmet egentligen är tänkt att användas.

Sedan måste jag hålla med Richard om att lärarledd undervisning oftast är klart effektivare. Om användaren redan förstår programmet kan han/hon givetvis lära sig mer på egen hand, men oftast behövs det hjälp på traven att uppnå några grundläggande insikter om hur det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 14:17

3 år och några dagar

Klart att jag vet. Men tråden kommer upp när man söker på PPT och buggen ovan (att filen man jobbat med bokstavligen går upp i rök) finns mig veterligt kvar än idag.

Bevaka tråden