Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adrian tittar närmare på iMac G5

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tycker nog inte den är snyggare än globen. Men å andra sidan är den mycket prisvärd, tar lite plats, och är inte direkt ful. Jämnför med vilken unken PC som helst och se skillnaden. Inne på Macoteket Store så kommer det minst 5 pers i halvtimmen som vill köpa eller se den nya iMacen. Även om del misstar Apples nya ALU 23 tummare för den nya iMacen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-03 00:07

Alltid lika givande att se dessa kassa försök att förutspå Apples kommande produkt drive. Såg en annan häromdan där den kommande imacen såg ut som ett par jäkla benskydd. Och reklamtexten... typ 30 år efter.
Finns det någon bra dokumentär om Apple eller Mac? Någon som vet?

Jag tycker "klotet" och armen den har är riktigt jobbig. Vi har en 17" iMac Globe, inte så nice ändå. I mitt tycke.

Denna är ju 10 ggr snyggare

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 09:24
Ursprungligen av motif:

Denna är ju 10 ggr snyggare

Finns den?
Nä - då spelar det väl ingen roll

(...fast man kan ju göra ett customjobb åt dig om du bellar vad det tar...)

eller denna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 09:22

I vilket fall, är det någon som pillat på nya iMacen och kan säga något om stabiliteten i armen?
Jag menar, en 20":are på 11 kg som sitter i en böjd plåtbit...
Är den stabil i foten eller har den en tendens av "vaja" i sidled om man justerar skärmen eller vinklar om den. Är foten tillräckligt bred eller ska man vara försiktig och inte bumpa in i skrivbordet med dammsugaren?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 10:29
Ursprungligen av Kimpa:

I vilket fall, är det någon som pillat på nya iMacen och kan säga något om stabiliteten i armen?
Jag menar, en 20":are på 11 kg som sitter i en böjd plåtbit...
Är den stabil i foten eller har den en tendens av "vaja" i sidled om man justerar skärmen eller vinklar om den. Är foten tillräckligt bred eller ska man vara försiktig och inte bumpa in i skrivbordet med dammsugaren?

Jag var i Paris och måste säga att jag blev jätteförtjust i den nya iMacen. En riktig godbit! Dessutom kändes den jäkligt stabil. Jag tror inte att man måste vara så himla försiktig med dammsugaren...

Säger inte att den finns.. Betalar gladligen 30 papp för att få en sådan
iMac G5 är ful denna är 10ggr snyggare.. vad är problemet ? Köp en ful iMac inget mig emot.. jag bara säger att den är en utav Apples dåligare design.. och jag är inte ensam om tycka det...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 09:46
Ursprungligen av motif:

Säger inte att den finns.. Betalar gladligen 30 papp för att få en sådan

It's a deal?

Citat:

jag bara säger att den är en utav Apples dåligare design.. och jag är inte ensam om tycka det...

Nä, om design är det ju meningen man skall tycka... ...och eftersom det är meningen att man skall tycka så vore det väl fan om alla tyckte lika dant
(Då kunde ju Dell sälja ändå mer )

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-09-03 13:32

Undrar om inte nästa steg för iMac blir en 23"?

Jag vill ha en dual iMac G5 30".

Tänk dig dubbla 30" brevid varandra vinklade mot användaren, en processor bakom vardera skärm. Vore väl cool?

- Den perfekta "25th anniversary Macintosh" eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 14:27
Ursprungligen av Björnström:

Jag vill ha en dual iMac G5 30".

Tänk dig dubbla 30" brevid varandra vinklade mot användaren, en processor bakom vardera skärm. Vore väl cool?

- Den perfekta "25th anniversary Macintosh" eller hur?

Blir väl lite dyrare än 30 papp

Deal

Ursprungligen av Björnström:

Tänk dig dubbla 30" brevid varandra vinklade mot användaren, en processor bakom vardera skärm. Vore väl cool?

Jag fick chansen att se den läckra 30"-skärmen på mässan. Två stycken bredvid varandra faktiskt, Apple hade ställt upp två stycken sådana tillsammans med en keyboard för att dema musik. Det är verkligen en skärm att dregla över och två stycken bredvid varandra gör inte saken sämre...

powerbook G5 !

Är det inte jobbigt att sitta nära 2st 30" skärmar brevid varandra?

Tankar om design - G4 och G5

Två generationer av iMac. Det som självklart slår en när man jämför, är att den förra designen var mer påhittig och futuristisk. iMac G5 är mer avskalad och ren i formen - mer reducerad till det essentiella. När iMac G4 lanserades så fanns det helt enkelt inga bruksföremål som liknade den. Är inte futurism delvis detsamma som att skapa former som som inte redan existerar i samtiden?

G4:
Man hajar till för att den är ensam om sin form, samtidigt som formen löser ett problem; man kan vrida skärmen och bekvämt anpassa den efter behov. Armen som skärmen vilar på för tankarna till robotarmar i tillverkningsindustrin som lyfter, roterar och monterar. Apple har ju själva lyft fram draget av antropomorf robot hos iMac G4 i den här reklamfilmen. (Skyltfönstret)

iMac G4 - en robot-design?

G5:
I den nya modellen är inte den lekfulla futurismen så uttalad. Formen finns redan i vår vardag i form av TFT-monitorer, och därför överraskar den inte på samma sätt. Jag tror att det är en av anledningarna till att en del har blivit besvikna över den nya modellen. Den försöker inte säga "framtidsvision", och den rymmer inget uttalat uppror mot standardiserad och tråkig PC-design. Den föreställer inget mer än den behöver föreställa, och är alltså inte heller så fantasifull och rik på associationer.

Vi som gillar den nya modellen pekar på andra goda egenskaper i formgivningen. Den är renare och enklare. Alla onödiga volymer har plockats bort, och formmässigt finns egentligen bara det man behöver: skärmen, in- och utgångar samt en optisk enhet. Allt utom skärmen har anpassats så att man inte behöver se det. Som det har sagts förut så känns det som den egentliga framtiden. Varför ska man ha en låda eller några andra delar — exempelvis ett halvklot — som tar upp plats, när tekniken tillåter oss att slippa det? Komponenterna som ingår i en dator kommer att fortsätta att krympa, utan att man behöver göra avkall på prestanda. För mig verkar den rätta vägen: Gamla iMac föreställer, eller försöker säga, "framtid". Nya iMac är framtid.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Två generationer av iMac. Det som självklart slår en när man jämför, är att den förra designen var mer påhittig och futuristisk. iMac G5 är mer avskalad och ren i formen - mer reducerad till det essentiella. När iMac G4 lanserades så fanns det helt enkelt inga bruksföremål som liknade den. Är inte futurism delvis detsamma som att skapa former som som inte redan existerar i samtiden?

G4:
Man hajar till för att den är ensam om sin form, samtidigt som formen löser ett problem; man kan vrida skärmen och bekvämt anpassa den efter behov. Armen som skärmen vilar på för tankarna till robotarmar i tillverkningsindustrin som lyfter, roterar och monterar. Apple har ju själva lyft fram draget av antropomorf robot hos iMac G4 i den här reklamfilmen. (Skyltfönstret)

iMac G4 - en robot-design?

G5:
I den nya modellen är inte den lekfulla futurismen så uttalad. Formen finns redan i vår vardag i form av TFT-monitorer, och därför överraskar den inte på samma sätt. Jag tror att det är en av anledningarna till att en del har blivit besvikna över den nya modellen. Den försöker inte säga "framtidsvision", och den rymmer inget uttalat uppror mot standardiserad och tråkig PC-design. Den föreställer inget mer än den behöver föreställa, och är alltså inte heller så fantasifull och rik på associationer.

Vi som gillar den nya modellen pekar på andra goda egenskaper i formgivningen. Den är renare och enklare. Alla onödiga volymer har plockats bort, och formmässigt finns egentligen bara det man behöver: skärmen, in- och utgångar samt en optisk enhet. Allt utom skärmen har anpassats så att man inte behöver se det. Som det har sagts förut så känns det som den egentliga framtiden. Varför ska man ha en låda eller några andra delar — exempelvis ett halvklot — som tar upp plats, när tekniken tillåter oss att slippa det? Komponenterna som ingår i en dator kommer att fortsätta att krympa, utan att man behöver göra avkall på prestanda. För mig verkar den rätta vägen: Gamla iMac föreställer, eller försöker säga, "framtid". Nya iMac är framtid.

Mycket bra inlägg.

Jag tror att det ligger mycket i det du säger. Globen sticker mer ut rent designmässigt än vad imacG5 gör.

Min första reaktion på designen av den nya imacen var - nej, vad tråkig, och jag liksom flera andra här tyckte jag mindre om det vita undertill.

Men efter ett tag började jag vänja mig och börjar mer o mer trivas med designen. Det enda är som sagt det vita under (som är en småsak i sammanhanget) och det att kunna vända och vrida skärmen såsom globen, som är det enda som var mer funktionellt. Troligtvis kommer detta i o med vesa fästena.

Då tror jag den är fulländad.

Jag hade visserligen gärna haft den nya alu skärmen som imac g5 rent designmässigt.

Sen så är jag övertygad om att design/ ingenjörs teamet bakom imac g5 har betydligt mer på fötterna än de som gjort skisserna på den eventuellt kommande imacen.

Ursprungligen av draags:

Sen så är jag övertygad om att design/ ingenjörs teamet bakom imac g5 har betydligt mer på fötterna än de som gjort skisserna på den eventuellt kommande imacen.

Kanske det men snarare så har Apple gått från exceptionell design till traditionell design. Ganska tråkigt. Men som sagt inga större fel på datorerna i övrigt.

Ursprungligen av Errol Garner:

Kanske det men snarare så har Apple gått från exceptionell design till traditionell design. Ganska tråkigt. Men som sagt inga större fel på datorerna i övrigt.

Jag tror inte att det handlar om en övergång till mer "traditionell" design, utan att designen den nya iMacen har ett mycket specifikt syfte, nämligen att locka det stora segmentet med kunder som köpt och älskar sina iPods, och nu tittar på Apples datorer för första gången. Och det vore väl ett rent tjänstefel från Apples sida att inte försöka rida på den vågen.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Är det inte jobbigt att sitta nära 2st 30" skärmar brevid varandra?

Det är möjligt att det är det i praktiken. Sådär från början är det bara väldigt häftigt. Men sen hur smidigt det är vet jag inte.

Ursprungligen av Josef P:

Är det bara jag som får upp:
"This Account Has Been Suspended. Please contact the billing/support department as soon as possible"
- när jag ska läsa reportaget?

Det var en olycklig händelse men det är fixat nu. Mitt VISA-kort hade gått ut och jag hade fått ett nytt men inte uppdaterat mina uppgifter hos webbhotellet. Jag tyckte det var konstigt att de inte dragit några pengar tills jag insåg vad felet var... Typiskt att det skulle inträffa när jag för en gångs skulle har trafik där

Uppmärksammat av AppleInsider:

Apple har lagt ut ett dokument på nätet som visar hur användaren själv kan serva sin iMac G5. Bland annat sägs HD, optisk enhet, LCD-skärm och nätagg vara fullt möjliga för användaren att själv byta.

Låter som ett steg i rätt riktning, verkligen!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 19:28
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Uppmärksammat av AppleInsider:

Apple har lagt ut ett dokument på nätet som visar hur användaren själv kan serva sin iMac G5. Bland annat sägs HD, optisk enhet, LCD-skärm och nätagg vara fullt möjliga för användaren att själv byta.

Låter som ett steg i rätt riktning, verkligen!

Mest "späjsat" var ju:

  • Mid-plane assembly (contains the main logic board, the G5 processor, fans, and so forth).

Kommer Apple gå tillbaka till att sälja "moderkortsuppgraderingar" som försvann iom LC till LCII (ungefär)?
Snacka om nya tider!
(…och vad folk svor när SE/30-kort till SE:n knappt kom innans SE/30 var utgången… …å över priset…)

Ursprungligen av Pär:

Mest "späjsat" var ju:

  • Mid-plane assembly (contains the main logic board, the G5 processor, fans, and so forth).

Apple har lagt till en liten, men viktig detalj i dokumentet. Nu står det:

Citat:

Mid-plane assembly (contains the main logic board, the G5 processor, fans, NVIDIA graphics processor, and so forth).

Dokumentet diskuteras ganska friskt på bland annat AppleInsider. Det finns många positiva aspekter man kan hoppas på för framtiden: Möjlighet för konsumenter att uppgradera först och främst, men man kan ju även tänka sig att utbytbara delar underlättar för Apple själva när de ska släppa nya versioner.

Jag undrar om de har tänk göra den här designen till standard för sina iMacar för lång tid framåt, och vinna fördelar både för sig själva och för konsumenterna genom den kontinuitet de kan uppnå?

Framtiden får visa, men man kan ju alltid hopas.

Intressant är i alla fall att Apple tyckte det var värt att komplettera dokumentet med uppgiften om grafikkretsen.

iNeck - rotera din iMac G5

Det var inte många dagar sedan iMac G5 presenterades i Paris, och ändå har ett tillbehör till den redan lanserats: iNec från G5Gear.

Det är en liten roterande platta som du placerar iMacens fot på för att kunna rotera datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 20:41
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Intressant är i alla fall att Apple tyckte det var värt att komplettera dokumentet med uppgiften om grafikkretsen.

Jo, men folk lär nog hitta nytt att gnälla om…

([font="times"]…som för dyrt. …eller att inte lösa delar går byta… …eller vad fasen som helst, bara man får gnäll om något…[/font] )

Lite offtopic kanske, Hur fungerar programmet Gallery ?
PS Mycket bra bildreportage ! DS

Angående Sonyn: Schiller sa lite kaxigt under keynoten att "våra datorer ser bättre ut bakifrån än andras gör framifrån"

Ursprungligen av Per Selander:

Lite offtopic kanske, Hur fungerar programmet Gallery ?
PS Mycket bra bildreportage ! DS

Eftersom det är off topic så fattar jag mig lite kort: När man väl får det att fungera tycker jag Gallery är rätt bra. Det är ett php-script som ställer vissa krav för att fungera, ibland kan det vara knepigt att hitta webbhotell som fungerar med Gallery (framför allt får inte php köras i safe mode). Det är inte så himla flexibelt när det gäller utseende, men jag gillar det ändå (jag har hackat min installation en del). Vill man bara göra statiska sidor som man skickar upp så är annars macprogrammet JAlbum bra och ger väldigt snygga sidor (som denna till exempel).

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Uppmärksammat av AppleInsider:

Apple har lagt ut ett dokument på nätet som visar hur användaren själv kan serva sin iMac G5. Bland annat sägs HD, optisk enhet, LCD-skärm och nätagg vara fullt möjliga för användaren att själv byta.

Låter som ett steg i rätt riktning, verkligen!

När jag var på mässan i Paris, så sa en Apple-kille att det bara var att lossa två skruvar undertill så kom man åt hela innanmätet. Han sa vidare att det var lätt att själv byta grejor i datorn, eller att sätta in ett trådlöst nätverkskort i efterhand. Dock sa han att bluetooth-kortet var man tvungen att köpa från början ifall man ville ha det. Om det beror på att det är omöjligt att sätta dit i efterhand eller om Apple inte säljer dem lösa, vet jag inte. Nya iMacen kändes oerhört stadig på bordet och det var lika lätt som på iMac globe att justera den i höjdled. Tyckte att den var ännu läckrare "live" än på de bilder jag har sett på nätet.

Ursprungligen av Ian Curtis:

När jag var på mässan i Paris, så sa en Apple-kille att det bara var att lossa två skruvar undertill så kom man åt hela innanmätet. Han sa vidare att det var lätt att själv byta grejor i datorn, eller att sätta in ett trådlöst nätverkskort i efterhand. Dock sa han att bluetooth-kortet var man tvungen att köpa från början ifall man ville ha det. Om det beror på att det är omöjligt att sätta dit i efterhand eller om Apple inte säljer dem lösa, vet jag inte. Nya iMacen kändes oerhört stadig på bordet och det var lika lätt som på iMac globe att justera den i höjdled. Tyckte att den var ännu läckrare "live" än på de bilder jag har sett på nätet.

Va e de för typ av optisk enhet? 5,2" slot? Kan man köpa vilken som?

Bevaka tråden