Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordbehandling på iBook

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-07-29 17:32

Varför inte prova t.ex. Mellel, Nisus eller nåt av de andra ordbehandlare som finns. Och om de ska till riktigt tunga texter med referenser etc så finns ju alltid LaTeX-baserade system som är gratis.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-29 18:28

Ordbehandlingsförslag

Eller varför inte testa Mariner Write , som inte är lika nedlusat med onödiga funktioner som Word? Och som dessutom har hyfsad Word-kompatiblitet – kan öppna de flesta Word-filer även om det ibland ser lite konstigt ut, och kan spara till ”RTF för Word-format”.

Annars finns ju alltid OpenOffice - http://porting.openoffice.org/mac/ - som är alldeles gratis. Det kan vara en smula meck, men det är det värt.

  • Medlem
  • 2004-07-29 18:52

Om (vem var det ju igen?) ska köpa en iBook eller iMac så är ju frågan akademisk tills han/hon har testat det medföljande, helt uppsatsdugliga AppleWorks och en demoversion av Office. Jag skulle inte vilja vara den lärare som får in uppsatser med alla effekter Word kan prutta fram

http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/download/office2004/office2004.xml&secid=4&ssid=1&flgnosysreq=True

Är man 16 bast finns det roligare pengar än de man slänger ut på programvara vars funktioner man ändå inte kommer att utnyttja bråkdelen av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 11:09

Jo, ja, till ordbehandling tycker jag att Textredigerare är ett fullt tillräckligt program, men om man ska göra SNYGGA arbeten, typ med bilder och bildtexter och annat, då går det inte...
Själv har jag använt mest InDesign (eller tidigare var det PageMaker) för det som inte är ren ordbehandling, sen jag var typ 12-13 år (ger väldigt höga betyg faktiskt =)!). Men det är verkligen inte alltid nödvändigt och jag har varit helt ensam om att använda något annat än Word.

Kom även på nu att det finns ett program som heter Nisus Writer. Det sägs ska vara "Word-dödaren". Har aldrig testat det, utan endast läst om det dock. Men sök så kanske du hittar nåt intressant.

Innan man lägger 700 dollar på Indesign, kan man kolla billigare alternativ. Har någon använt RagTime Solo? Det kostar inget om man inte är professionell användare.

Med tanke på priset, kan det ju vara värt att kolla...

Bevaka tråden