Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömförande Powerbook

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lämnade till slut in PB på Lan Master.
Apple var till slut väldigt tillmötesgående och gav mig en lånedator.

Jag hade tre saker med datorn som störde mig.

1. Den var från och till strömförande.
2. Skärmen var "snett" monterad.
3. Datorn "brummade" konstigt när man lyfte alt lutade på den. (tex om man har den i knät och sträcker sig efter ngt).

Lan Master menade att man inte hittade ngt fel på datorn.
Att den till och från var strömförande var bara att acceptera och altså inget fel.
Service killen hade skruvat lite på skruvarna baktil för att jystera skärmen och vips så brumma datorn inte längre.
I och med att dom inte hittat ngt fel blev jag skyldig att betala 620 spånn i service avgift.

Nu ringde jag åter Apple som ju uppmanat mig att gå med datorn till Lan M.
Apple erbjöd sig direkt att ersätta mig för serviceavgiften.

Men mina små problem kvarstår, strömmen får jag acceptera men brummadet har återuppstått och inte fan jysterade han skårmen korrekt den sitter fortfarande så långt till höger som man kan få den....

Vad tycker ni??
Ska jag bry mig om "brummandet"??
Ska jag ta fram en skuvmejsel och flytta skärmen själv och hoppas på att brummet försvinner??
Och varför brummar fanskapet???

mvh/Magnus

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 07:47

Be att få testa en dator på Macoteket mot din och se om du vid det tillfället kan se, känna och höra någon skillnad. Jag skulle inte förvänta mig att någon på Macoteket skulle stödja dig.

Ligg på om du fortfarande inte är nöjd.

Jag tänkte väl att det var fler som hade problem med krypströmmar. Jag jobbar en del på en PB G4 (Alu) och det pirrar rejält i fingrarna när man rör musknappen, och en del även från övriga höljet. Finns det inget att göra åt det?

Det enda tipset jag har är att använda den jordade strömsladden samt använda ett jordat uttag.
Om jag har datorn kopplad till väggen, spelar musik med itunes och inte använder den jordade sladden "brummar" högtalarna, lägger jag ett finger på datorn (så att den jordar) upphör ljudet.
LAN master i stockholm påstår att det "är så" och att man inget kan göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 19:12

Låter inte som någon vidare kvalitet - fast metall är ju lite vanskligt att använda i bärbara datorer, med ström och så... Lär väl slippa detta då Pismon är i plast.

Ursprungligen av Macvarg:

Låter inte som någon vidare kvalitet - fast metall är ju lite vanskligt att använda i bärbara datorer, med ström och så... Lär väl slippa detta då Pismon är i plast.

Jag har 17" PB och Pismon bredvid varandra. Jag flyttar nog jobbet till Pismon så jag får nåt gjort. Mus är självklart, men även tangentbordet är svårt att använda. Fanns inte Pismon skulle jag köpa en iBook.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-01 14:36

Jag väcker den här tråden till liv igen för jag blir så trött på att datorn ger ifrån sig ström där man har händerna (och alla andra delar av datorn, förutom tangentbordet)!!

I början av året höll jag på att bråka med apple om det här, men responsen var noll. Servicestället kände förstås inga fel och apple kunde inget göra eftersom inga fel "fanns". Ny dator var det förstås inte tal om för "lite ström får man allt tåla, känn på din tvruta så får du se..."

Problemen försvann inte, men de minskade när det blev varmare ute. Nu har dock problemen kommit tillbaka i och med att det har blivit kallt igen. Jag vet inte hur vädret påverkar, men kanske är luften torrare så här års och att det förvärrar problemen? Nån som är bra på elektronik kanske kan förklara detta?

Hursomhelst så får man tydligen leva med att det sticker till lite i händerna då och då ("känn på din tvruta så får du se" <-- Ja jag har stört mig på den förklaringen från apple), men nu har även styrplattan börjat krångla ibland. Pilen får ryck och vägrar lyda. Det inträffar framförallt när jag inte har suttit vid datorn på ett tag. Det tar ett tag, 15-30 sekunder, sen börjar pilen lyda som vanligt igen.

Det blir mer ström i datorn när jag inte har skor och strumpor på mig, vilket troligen är förklaringen till att servicestället inte kände nåt fel (såvida de inte jobbar barfota). Jag kan inte ha fötterna mot väggen bakom skrivbordet för då blir strömmen jobbigt stark. Rycker jag ur nätsladden försvinner både musproblemen och all ström från chassit.

Mina frågor är:
1. Har årstiden/vädret/luften något att göra med att strömmen har ökat i datorn igen?
2. Har problemen med styrplattan något att göra med strömmen i datorn?
3. Oavsett om det är farligt eller inte, är det verkligen rimligt att en dator beter sig så här? Det är väl tveksamt om det hjälper att börja tjafsa med apple igen, men jag är ändå sugen på att försöka.

  • Medlem
  • 2005-12-01 16:43

Kan egentligen inget om det här, men jag håller med om att det är sjukt. När köpte du din Powerbook?

Ursprungligen av JvA:

...men nu har även styrplattan börjat krångla ibland. Pilen får ryck och vägrar lyda. Det inträffar framförallt när jag inte har suttit vid datorn på ett tag. Det tar ett tag, 15-30 sekunder, sen börjar pilen lyda som vanligt igen.

Detta har börjat inträffa för mig med, började kanske för nån vecka sen första gången. Det händer när skärmen har legat i vila och väcks till liv igen. Som sagt, efter 15-30 sekunder så börjar den bli som vanligt, men det är OTROLIGT störande. Jag stängde av datorn, lät den stå över natten och satte sedan på den igen och då funkade det i några dagar, men nu idag stod skärmen i vila och när jag rörde musplattan så vaknade skärmen men sjävla pekaren var livlös återigen.

Nån som har nån lösning på problemet? Jag har inte upplevt några som helst stötar eller nåt ström-relaterat, så det kanske inte är relaterat till de andra problemen.

Ursprungligen av Converge:

Detta har börjat inträffa för mig med, började kanske för nån vecka sen första gången. Det händer när skärmen har legat i vila och väcks till liv igen. Som sagt, efter 15-30 sekunder så börjar den bli som vanligt, men det är OTROLIGT störande. Jag stängde av datorn, lät den stå över natten och satte sedan på den igen och då funkade det i några dagar, men nu idag stod skärmen i vila och när jag rörde musplattan så vaknade skärmen men sjävla pekaren var livlös återigen.

Nån som har nån lösning på problemet? Jag har inte upplevt några som helst stötar eller nåt ström-relaterat, så det kanske inte är relaterat till de andra problemen.

Samma problem för mig den senaste tiden, spekulerade i massa saker först, bl.a. att det var mina fingrar som skulle vara så extremt torra Känns ju i alla fall lite betryggande att jag inte är ensam om detta problem. Har en 15" PB 1,67 inköpt för närmare ett år sedan!

Ingen som har hart hört något mer om detta??

Känner inte igen problemet alls på min powerbook. Den enda elektriska smäll jag fått var när strömadaptern kortslöts. Har du kollat elen i huset ? Kanske vore en enkel lösning att skaffa en UPS eller filter av ngt slag som "renar" strömmen från spikar etc.

Men nog det stämmer att torrare luft ger mer statisk elektricitet, även kläder spelar in. Andra skor, fleece tröjor och annat man bär på vintern.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-01 17:39

Jag köpte min pb när det släpptes nya modeller i början av året. Det borde vara ungefär tre månader kvar av den ettåriga garantin.

Jag har testat datorn på universitetet och i Värmland men det var ungefär samma sak där. Strömmen "försvinner" om jag inte har fötterna i golvet/väggen. Men det är ju inte så bekvämt att sitta och sprattla med benen i luften en längre stund.

Det där felet med styrplattan oroar eftersom det kommer allt oftare nu. Det hände aldrig förut...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-12-01 20:42

Det är inget fel på din dator eller nätadaptern utan det är hur nätadaptern är konstruerad. Jag är ingen el-ingenjör så jag kan inte förklara det i detalj men det ligger till som så att om du har en nätadapter med jordning. (d.v.s om du plockar bort pluggen eller el-kabeln från adaptern så har den liten metallpryl där) om du använder den med pluggen (som inte har jord) till ett jordat/ojordat eluttag eller ansluter den med kabeln (som är jordad) till ett ojordat uttag så finns det ingen möjlighet för de "krypspänningar" som uppstår i nätadaptern att ta vägen ut till jord. utan går därför ut genom höljet på datorn. Det är därför som du märker det mer när du är barfota för då går spänningen genom dig och vidare till närmsta jordpunkt.

Det är därför det är omöjligt att hitta ett fel för det finns inget fel på datorn. Det är nätadaptern som är konstruerad så. De flesta verkstäder/arbetsplatser har jordade eluttag så därför märker man oftast inte av det på andra ställen än i hemmet.

I och med att iBookar har ett plasthölje så uppstår inte den här effekten eftersom plast inte leder ström. Men PowerBooken har ett metallhölje så den leder ut strömmen och alltså vidare genom kroppen. Nu är strömstyrkan väldigt låg men beroende på luftfuktighet, klädsel och fan och hans moster så känns det mer eller mindre beroende på årstid o.s.v

Om du ansluter datorn med nätadaptern och den jordade kabeln till ett jordat eluttag så blir du av med krypströmmarna.

Eller så försöker du få tag på en äldre nätadapter som inte är jordad och därför inte fungerar på samma sätt. Nackdelen är att om du har en nyare PB 15"/17" så behöver den en 65W adapter och dessa är så vitt jag vet alla jordade. Den äldre som bara har 45W räcker inte till för att ge datorn tillräckligt med ström.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-01 22:07
Ursprungligen av inFocus:

Det är inget fel på din dator eller nätadaptern utan det är hur nätadaptern är konstruerad. Jag är ingen el-ingenjör så jag kan inte förklara det i detalj men det ligger till som så att om du har en nätadapter med jordning. (d.v.s om du plockar bort pluggen eller el-kabeln från adaptern så har den liten metallpryl där) om du använder den med pluggen (som inte har jord) till ett jordat/ojordat eluttag eller ansluter den med kabeln (som är jordad) till ett ojordat uttag så finns det ingen möjlighet för de "krypspänningar" som uppstår i nätadaptern att ta vägen ut till jord. utan går därför ut genom höljet på datorn. Det är därför som du märker det mer när du är barfota för då går spänningen genom dig och vidare till närmsta jordpunkt.

Det är därför det är omöjligt att hitta ett fel för det finns inget fel på datorn. Det är nätadaptern som är konstruerad så. De flesta verkstäder/arbetsplatser har jordade eluttag så därför märker man oftast inte av det på andra ställen än i hemmet.

I och med att iBookar har ett plasthölje så uppstår inte den här effekten eftersom plast inte leder ström. Men PowerBooken har ett metallhölje så den leder ut strömmen och alltså vidare genom kroppen. Nu är strömstyrkan väldigt låg men beroende på luftfuktighet, klädsel och fan och hans moster så känns det mer eller mindre beroende på årstid o.s.v

Om du ansluter datorn med nätadaptern och den jordade kabeln till ett jordat eluttag så blir du av med krypströmmarna.

Eller så försöker du få tag på en äldre nätadapter som inte är jordad och därför inte fungerar på samma sätt. Nackdelen är att om du har en nyare PB 15"/17" så behöver den en 65W adapter och dessa är så vitt jag vet alla jordade. Den äldre som bara har 45W räcker inte till för att ge datorn tillräckligt med ström.

Du har helt rätt!

Jag testade att koppla i den extra sladden i nätadaptern. Ingen skillnad här vid datorn, men när jag provade i köket (där det väl garanterat är jordat) så försvann alla "strömmar". Både en förklaring och en lösning på problemet... tack för hjälpen!!

Nu återstår bara att få jordade uttag i datorhörnan så ska väl det här vara löst?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 12:29
Ursprungligen av inFocus:

Eller så försöker du få tag på en äldre nätadapter som inte är jordad och därför inte fungerar på samma sätt. Nackdelen är att om du har en nyare PB 15"/17" så behöver den en 65W adapter och dessa är så vitt jag vet alla jordade. Den äldre som bara har 45W räcker inte till för att ge datorn tillräckligt med ström.

Det kommer inte att hjälpa. Jag har en Powerbook 667 gigabit som har en nätadapter utan jord. Den ger de här krypströmmarna ibland. Hade varit skönt om den varit jordad så man slapp "kittlandet".

/Asker

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-12-01 22:59

Syntetmaterial på eller mot kroppen och kylig väderlek (=lägre absolut fuktandel i luften) ger högre statisk elektricitet. Alltså börjar det stöta och jävlas. Inte datorns fel. Däremot elektrofysikens (eller vad det nu kan kallas).

En gång i urtiden minns jag ett sätterisystem vi hade. Scantext. Det var extremt känsligt för statisk elektricitet som käkade cpu-enheter. Gissa om det var problem då temperaturen i Tornedalen sjönk under minus 20. Jösses, bara att tänka på det känns som hedenhös.

Nu, med dagens datorer, kan det kännas otäckt. Men såvitt jag vet tar ingen männska skada av det. Ej heller dator. Men därom tvista de lärde. Liksom de tvistar om mobiltelefoners "strålning".

Tänkte bara nämna att "locköppnarknappen" på min ibook kittlar lite, så problemet finns inte bara på pbook...

(Nej, jag har inte jordat uttag vid myshörnan)

Jag gav upp efter att ha fått tillbaka datorn för andra gången ifrån LAN master utan att dom gjort ett dugg med datorn.
Det enda dom lyckades med var att ta betalt för att ha tittat på den.
Något som gjorde mig ursinnig eftersom Apple hade sagt till mig att gå dit med den.

Var uppe och pratade med dem på In Life på Sveavägen i stockholm, dom var väldigt mycket mer tillmötesgående och lovade att hjälpa mig..
Men sen blev det bara inte av, och sen tog garantin slut.

Men mitt stalltips är att se till att datorn jordar.
Då försvinner krypströmmen, iallafall för mig.

Fick aldrig nån egentlig lösning på problemet, sen small mitt batteri så min PB "sleeps with the fishes". Jag gick runt problemet; numera väcker jag datorn genom att trycka på nån av tangenterna.

Ursprungligen av Converge:

Fick aldrig nån egentlig lösning på problemet, sen small mitt batteri så min PB "sleeps with the fishes". Jag gick runt problemet; numera väcker jag datorn genom att trycka på nån av tangenterna.

Hm... jag är inte säker på att det gör någon skillnad. Förresten kan man väl inte väcka datorn med bara musrörelser när den går ner i djupare vila, endast när det är skärmsläckare. Börjar fundera på om det kan vara mkukvarurelaterat. Har precis stängt av "Ignorera oavsiktlig inmatning från styrplattna" och det funkade i alla fall när jag väckde den nu senast (via mellanslag som vanligt). Hur har ni väckt datorn innan och vad har ni för inställningar för styrplattan?

Min hårddisk rapar när han vaknar

Hej!

På sistone har jag märkt att disken ger ifrån sig ett rapande ljud då den går från viloläge till aktiv, dvs. när jag öppnar upp locket...

Brrr---Brirrr :rolleyes:

Sen rullar allt på som vanligt

Detta känns lite scary, med tanke på vad en HD innehåller (allt skit som snurrar etc), frågan är om någon upplevt samma sak, och i såna fall, vad gjorde ni för att fixa, alt. byta ut hd?

Jag har en PowerBook G4, 1GHz... Första gen. Alu tror jag...

Tacksam för stöd, tips, support av allt slag
/magnus

Bevaka tråden