Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avdragsgillt

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

?

Ursprungligen av lupinlupin:

hur fungerar det med avdrag, när man köper en ny dator till enskild firma?

Om jag köper en dator för ca 10000kr, hur mycket betalar jag egentligen för den då (jag har en liten firma för grafisk form)

Ursprungligen av counter:

Om jag köper en dator för ca 10000kr, hur mycket betalar jag egentligen för den då (jag har en liten firma för grafisk form)

Du betalar alltid det som står på prislappen inkl moms.. dvs en dator för 10000 exkl moms betalar du 12500 inkl moms i butiken.

Momsen är avdragsgill och den får du tillbaks av staten.

Avskrivningarna styr under vilken tidsperiod kostnaden skall belasta företagets resultat.

3års avskrivning = 3333,33kr i avskrivning per år
2års avskrivning = 5000,00kr i avskrivning per år
1års avskrivning = 10000,00kr i avskrivning första året

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-23 22:07

"Får tillbaks" Nja..

När du säljer t ex ikon för 10 000 exkl moms, då fakturerar du 12 500 kr inkl moms.

Då sätter du de 2 500 kr som är moms i ett "momskonto", sedan fylls ju de kontot på ju mer du fakturerar.
När du köper något, då betalar du det inkl moms, och tar bort den momssumman ur momskontot.

Så du får aldrig något, utan de ger och tar. Sedan i slutet av året betalar du in det som är kvar på momskontot efter alla köp.

Ursprungligen av skatan:

"Får tillbaks" Nja..

Korrekt mer utförlig moms beskrivning av Skatan! Hade lite ont om tid när jag skrev inlägget...

Tack!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-08-24 16:53
Ursprungligen av skatan:

"Får tillbaks" Nja..

När du säljer t ex ikon för 10 000 exkl moms, då fakturerar du 12 500 kr inkl moms.

Då sätter du de 2 500 kr som är moms i ett "momskonto", sedan fylls ju de kontot på ju mer du fakturerar.
När du köper något, då betalar du det inkl moms, och tar bort den momssumman ur momskontot.

Så du får aldrig något, utan de ger och tar. Sedan i slutet av året betalar du in det som är kvar på momskontot efter alla köp.

Jag är också i krokarna att starta en enskild firma (reklambyrå) och är inte så påläst ännu. En fråga:
Om jag startar företaget i slutet av året och köper en dator för 25.000:- , då har jag ju 6.250:- till godo på mitt momskonto. Om jag sedan inte hinner käna mer än att det ligger kvar några till-godo-tusenlappar i momskontot. Är det då bra eller dåligt? Tror jag har hört någon stans att d et bör ligga så nära +-0 som möjligt... Är jag helt ute och cyklar?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 17:20
Ursprungligen av Hallon:

Jag är också i krokarna att starta en enskild firma (reklambyrå) och är inte så påläst ännu. En fråga:
Om jag startar företaget i slutet av året och köper en dator för 25.000:- , då har jag ju 6.250:- till godo på mitt momskonto. Om jag sedan inte hinner käna mer än att det ligger kvar några till-godo-tusenlappar i momskontot. Är det då bra eller dåligt? Tror jag har hört någon stans att d et bör ligga så nära +-0 som möjligt... Är jag helt ute och cyklar?

Som jag har förstått det så måste du sälja saker först för att kunna köpa någonting och dra av momsen på det. tex om du har 0kr på ditt momskonto (inte sålt någonting) och sedan köper en dator för 25000 så måste du betala full moms på den.

Ursprungligen av kainen:

Som jag har förstått det så måste du sälja saker först för att kunna köpa någonting och dra av momsen på det. tex om du har 0kr på ditt momskonto (inte sålt någonting) och sedan köper en dator för 25000 så måste du betala full moms på den.

Det stämmer inte.. ett exempel:

Första året köper du in varor för 10000 exkl moms, 12500 inkl moms.
Men du säljer ingenting första året dvs dina intäkter är 0kr.
När du då gör årsbokslutet och gör årets avskrivningar så skriver du av hela datorn dvs 10000:- alltså fär du ett negativt resultat för verksamhetsåret på -10000:- momsen får du tillbaks i november nästkommande år. dvs efter du lämnat in deklarationen.

Jag råder er som går i starta eget tankar att gå en kurs eller att läsa någon bok gällande ämnet. Jag själv började den hårda vägen och det var inte lätt. Nu är jag snart färdig Civilekonom och har lärt mig mycket men fortfarande så är det inte helt lätt det här med bokföring.

Det bästa är att rådfråga en redovisningsbyrå alternativt låta dem sköta bokföringen och själv göra det man är bra på...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 11:33

Intressant tråd det här... är inte så insatt i hur det fungerar med egna företag än, ska precis sätta mig och lära mig, jag och kompisen tänkte nämligen starta ett litet företag vid sidan av våra vanliga jobb. Nån som har några tips på vad man ska läsa, några bra sidor??

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-24 18:29

http://www.nyforetagarcentrum.se annordnar flera gånger om året i flera städer. Kostnadsfria kvälls kurser, bra sätt att sälja lite om man är b2b.

Själv insåg jag ganska tidigt att det är direkt skadligt att ägna sin tid åt att lära sig alla dessa saker om det inte är firmans kärnverksamhet. Lämna ekonomin åt ett proffs och koncentrera er på det ni själva är proffs på.

Beroende på vad man man kan debitera för sina egna tjänster och kostnaden för ekonomihjälp så kanske man måste jobba 1-3 dagar per år för att betala den hjälpen, och åtminstone för egen del så medger jag villigt att jag är så korkad att det skulle ta mig MYCKET längre tid att fatta alla dessa regler, och dessutom skulle det bli MYCKET sämre.

Jag är evigt tacksam gentemot ekonomerna som kan detta så att jag slipper!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-16 07:44

Jag har en ny fråga:

Jag är 17 år, fyller 18 i Februari. Men tills dess så har jag skaffat Telefon abonnemang, det står på min far, för jag som är under 18 får ju inte ha abonnemang och verkar inte kunna gå och lösa det hos Comviq.

Så jag undrar, tror ni de går med förklaringar att få skattemnydingheterna godkända avdrag från fakturorna fast det står Hans Karlsson, jag heter Nicklas Karlsson.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-16 09:25
Ursprungligen av skatan:

Jag har en ny fråga:

Jag är 17 år, fyller 18 i Februari. Men tills dess så har jag skaffat Telefon abonnemang, det står på min far, för jag som är under 18 får ju inte ha abonnemang och verkar inte kunna gå och lösa det hos Comviq.

Så jag undrar, tror ni de går med förklaringar att få skattemnydingheterna godkända avdrag från fakturorna fast det står Hans Karlsson, jag heter Nicklas Karlsson.

Skall man vara petig: nej. I praktiken: ja. Det är så litet belopp...

Se till så att det åtminstone står ditt namn som användare på abonnemanget. Har din far firma så kan han ta kostnaden och vidarebefordra. Men varför tog inte du abonnemanget och lät din far borga? Det hade varit ett enklare sätt...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-16 11:26
Ursprungligen av William Naversten:

Skall man vara petig: nej. I praktiken: ja. Det är så litet belopp...

Se till så att det åtminstone står ditt namn som användare på abonnemanget. Har din far firma så kan han ta kostnaden och vidarebefordra. Men varför tog inte du abonnemanget och lät din far borga? Det hade varit ett enklare sätt...

Försökte allt att göra så min far skulle borga. Men så kunde man inte göra tydligen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-16 11:46
Ursprungligen av skatan:

Försökte allt att göra så min far skulle borga. Men så kunde man inte göra tydligen.

Obegripligt att du är kvar som kund. Byt leverantör.

Bevaka tråden