Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mac OS 9 och Airport

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

*Denna hjälpförfrågan är ursprungligen utlagd i forumet Nätverk & Säkerhet, men vid närmare eftertanke så borde den nog publicerats härinne istället. Jag hoppas att medlemmar/moderatorer har överseende med att jag försöker igen*

Jag har stött på ett problem som jag hoppades kunna få hjälp med. Jag har en Powerbook vars hårddisk är partitionerad i två delar. På varsin partition huserar Mac OS X, respektive Mac OS 9. Datorn är kopplad till internet via en Airport station från Apple.

Att koppla upp sig mot denna fungerar fint under Mac OS X. Men i 9:an är det en annan femma.

Systemet vägrar koppla upp sig mot stationen och påstår att jag använder fel lösenord för att logga på den. Men jag använder rätt lösenord - precis samma lösenord som fungerar problemfritt i Mac OS X.

Härmed vänder jag mig, med mössan i hand, till den samlade 99mac intelligentian, av vilken jag hoppas erhålla svar och vägledning

Skriver du in ett Airport-lösenord eller en WEP-nyckel? (Om de senare, skriver du det i ASCII-form eller hexadecimalt?)
Är det vanlig AirPort (inte AirPort Extreme)?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Skriver du in ett Airport-lösenord eller en WEP-nyckel? (Om de senare, skriver du det i ASCII-form eller hexadecimalt?)
Är det vanlig AirPort (inte AirPort Extreme)?

Hej Jonas! Det är vanliga Airport med basstation och internt kort från Apple.

Airport-lösenord eller WEP-nyckel? Jag vet inte skillnaden på dessa två. Men jag _tror_ att det är bara ett vanligt lösenord som det är frågan om. Jag ombads i Mac OS X skriva in ett lösenord för basstationen och det gjorde jag. Men kanske är det här skon klämmer? ASCII eller hexadecimalt?

Vi är nog lösningen på spåret. Jag kör 128-bits WEP. Om jag i inställningarna till Airport-stationen väljer bort att använda WEP så fungerar helt plötsligt Airport fint i Mac OS 9. Men helst vill jag ha igång WEP på mitt nätverk. Har du något förslag, Jonas?

Du har uppdaterat programvaran? Minns inte om alla produkter har stöd för 128-bitars WEP.

Kan du skriva in en nycket som är 5 ASCII-tecken eller 10 Hexadecimala tecken (0-9, A-F) alt. 13 ASCII/26 HEX?
<Parentes>: Det ger 40 eller 104-bitars nyckel. De resterande 24-bitarna som behövs för algorithmen (RC4) sköter WEP-mekanismen själv genom sin initialiseringsvektor</Parentes>

Isf kan du testa att skriva WEP-nyckeln i klienten inom citationstecken för ASCII, eller efter ett dollartecken för hexadecimalt.

Dvs:
"test1"
eller
$ABC123456D
eller"testlösenord1"
eller
$0123456789ABCDEF0123456789

1
Bevaka tråden