Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple AirPort Express vs Netgear MP101 ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 12:53

[FONT="Tahoma"]
Hej!

Tänkte uppgradera livet med lite trådlös musikåtkomst och hittar idag två sätt som jag tänkte höra vad andra har för synpunkter på.

Dels AirPort Express och AiriTunes så klart och dels Netgears låda MP101.
Prismässigt finner jag dem likvärdiga, runt 1300:- men är det någon som har några bra synpunkter på andra för och nackdelar?
Till saken hör att en AirPort Extreme bas samt en Netgear WGT624 (108Mbit) utgör befintlig infrastuktur och musiken kommer finnas på en Win2003 server och önskas ljuda i vardagsrummet, bortom TP-kabel räckvidd. I övrigt finns en handfull bärbara, PC och Mac/PB, alla med WLAN i någon form.

Som jag har förstått det är AirPort Express + AiriTunes "trådlösa högtalare", dvs jag får ljudet trådlöst till valfri plats, in i stereon, men kan inte styra musikval från stereons plats, vilket går med Netgear lådan, då den har fjärkontroll och LCD display. Någon som har en annan åsikt eller har jag rätt? Finns det andra för/nackdelar?

Mvh

//donSisu
[/FONT]
Trevlig Midsommar!

Senast redigerat 2004-06-23 13:17
  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 14:39

Hrm, bara jag som är intreserad av trådlöst ljud till stereon?

Mackapär

Ursprungligen av donSisu:

Hrm, bara jag som är intreserad av trådlöst ljud till stereon?

Nej. Dock att lägga ljudet på en Wineserver framstår som onödigt. Skall ha mitt på OS X Server, iPod och Powerbook.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 14:32

Netgear?

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Nej. Dock att lägga ljudet på en Wineserver framstår som onödigt. Skall ha mitt på OS X Server, iPod och Powerbook.

Funkar detta även med Netgears låda? Eller måste det till Windoze för att den ska funka?

//Freba

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-24 16:12

Fördelen med AirPort Express är ju att du kan ansluta den digitalt. Musiken överförs digitalt kodat i formatet Apples Lossless Encoding och omvandlas till PCM-ström i AirPort Expressen så att det kan DA-omvandlas i er förstarkare/receiver om den har en digital ingång. Det borde ge ett bättre ljud. Netgear använder vanliga analoga RCA-kablar mellan M101 och receivern. DA-omvandlingen sker alltså i M101.

Fördelen med Netgear är att ni får en fristående spelare med fjärrkontroll, men å andra sidan om ni har tillgång till bärbara Mac och PC så kan det ju vara minst lika smidigt att ta med sig sin bärbara till vardagsrummet och välja musiken direkt i iTunes.

Apples lösning verkar vara lite mer modern och borde låta bättre. Köp AirPort Express!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 16:23

> donSisu: Hur funkar ditt 108Mbit tillsammans med Airport extrem och med andra WLAN kort? Drar tex sämsta komponenten ned nätet? Om du har 802.11b i någon, eller kanske så bra som 11g. Får du någonsin nytta av 108Mbitarn? Undrar detta då jag själv tänkt sätta in en WLAN utrustad DVD spelare, men bara 11Mbit (802.11b). Bara den inte sabbar mitt nät

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 14:27
Ursprungligen av stry:

> donSisu: Hur funkar ditt 108Mbit tillsammans med Airport extrem och med andra WLAN kort? Drar tex sämsta komponenten ned nätet? Om du har 802.11b i någon, eller kanske så bra som 11g. Får du någonsin nytta av 108Mbitarn? Undrar detta då jag själv tänkt sätta in en WLAN utrustad DVD spelare, men bara 11Mbit (802.11b). Bara den inte sabbar mitt nät

Tyvär är det som du skrev, det är minsta gemensamma nämnare som är gränssättande, dvs 802.11b i förekommande fall. Annars funkar det bra, om allt stöder Netgears 108Mbit förstås, men 802.11g är fullt tillräckligt. Märker ingen större skillnad. bara vid stora filöverföringar. Problemet är just att jag har alla typer av standard, 11Mbit, 54mbit och 108 Mbit. Inte så smart kanske, men vad gör man, W-LAN korten sitter ju ofta redan i burken...(bärbar)

//donSisu

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-28 14:56
Ursprungligen av donSisu:

[FONT="Tahoma"]
Som jag har förstått det är AirPort Express + AiriTunes "trådlösa högtalare", dvs jag får ljudet trådlöst till valfri plats, in i stereon, men kan inte styra musikval från stereons plats, vilket går med Netgear lådan, då den har fjärkontroll och LCD display. Någon som har en annan åsikt eller har jag rätt? Finns det andra för/nackdelar?
[/FONT]
Trevlig Midsommar!

Använd en Sony Ericsson telefon och salling clicker för att fjärrstyra datorn och iTunes. Kräver dock Mac med bluetooth och var det OSX10.2

1
Bevaka tråden