Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvaruRAID?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle inte våga skapa RAID-5 volymer utan hårdvarukontroller som sköter funktionaliteten. Går något fel så försvinner ju allt och maskinen startar aldrig igen på dom diskarna. Det går troligen inte ens att få tillbaka datat eftersom det är delat mellan diskarna. Eller har jag fel?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-20 21:50
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle inte våga skapa RAID-5 volymer utan hårdvarukontroller som sköter funktionaliteten. Går något fel så försvinner ju allt och maskinen startar aldrig igen på dom diskarna. Det går troligen inte ens att få tillbaka datat eftersom det är delat mellan diskarna. Eller har jag fel?

Du har fel. Ha gärna en åsikt, men gör det inte till fakta.
Vi har idiottestat NXRAID/RAID Toolkit och man kan princip koppla in diskarna till en helt ny maskin och aktivera (det för den nya maskinen okända) RAID-set:et utan problem. Dock ej lika smidigt som med en hårdvaru RAID. Fördelen (en av de få) med mjukvaru-RAID5 är att "RAID-kontrollern" är mjukvara och kan dupliceras.

hugin: för hemmabruk är det lätt den säkraste och bästa lösningen för att lagra stora mängder data. i produktionssystem vill man alltid ha hårdvaruraid.

Bevaka tråden