Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTMS Euro 15 juni.

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 19:27
Ursprungligen av DaPhox:

Läste du vad jag skrev tidigare i tråden?

Varför skriver du & draags om nedladdning/kopiering?

Menade folk i allmänhet. Det var inget riktat mot dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 19:22

Det är en viss skillnad mellan att köpa en fysisk CD med ett snyggt omslag + perfekt ljud eller att köpa 10 nya låtar till itunes, även fast det inte borde vara så... Det är lite som att ha ett äpple i ryggsäcken,, dvs att det är trevligt och tryggt att ha äpplet där, även om man aldrig skulle äta det.

Ursprungligen av Fredric:

Det är en viss skillnad mellan att köpa en fysisk CD med ett snyggt omslag + perfekt ljud eller att köpa 10 nya låtar till itunes, även fast det inte borde vara så... Det är lite som att ha ett äpple i ryggsäcken,, dvs att det är trevligt och tryggt att ha äpplet där, även om man aldrig skulle äta det.

Håller med dig där. För 10 kr låten kommer jag visserligen att handla en hel del, men det känns lite bittert att man inte får musiken till samma kvalitet som på en CD. Jag skulle gärna se att apple lossless codec fanns som alternativ i iTMS. Faktum är ju att filformat inte behöver vara så särskilt långlivade, och om något nytt kommer att ersätta AAC om några år, så kommer det att kännas surt om man vill konvertera om sina gamla filer, och kanske få en grövre kvalitetsförlust på grund av dubbel komprimering. En verkligt oförstörande kodning (tveksamt om Apple lossless verkligen är det) skulle kännas tryggare.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 19:31

Ok. Förstod bara inte hur det ämnet kom in i tråden...

  • Medlem
  • 2004-06-07 20:42

Sonic Youth´s nya skiva "Sonic nurse" släpps i morgon, kostar 149 kr och har 10 låtar. 10 låtar i AIFF-kvalité för 14,9 kr/låt + omslag och booklet. Nog borde komprimerad musik högst kosta 10 kr/låten...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 20:49
Ursprungligen av Ma:

Sonic Youth´s nya skiva "Sonic nurse" släpps i morgon, kostar 149 kr och har 10 låtar. 10 låtar i AIFF-kvalité för 14,9 kr/låt + omslag och booklet. Nog borde komprimerad musik högst kosta 10 kr/låten...

Kostar lätt 219 plus resepengar om man inte bor i gbg…
Då snackar vi runt halva priset med ITMS, vilket ju är helt okey…

1,29 € (plus moms?), helt förstört dåligt om det blir så. Jag kommer inte köpa många skivor online om det är dyrare än i butik.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

1,29 € (plus moms?), helt förstört dåligt om det blir så. Jag kommer inte köpa många skivor online om det är dyrare än i butik.

Nu har jag lite mera kött på benen. Mitt kära minne svek mig inte, det var mycket riktigt 1,29 € som jag hade läst. Här är artikeln från den 13 maj i år: iTunes Europe - 1.29 Euros?

Observera att detta är MacPlus som rapporterar och det ska nog tas med en nypa salt. Men om det är sant så verkar det i alla fall inkludera skatter (moms).

Förresten så har Steve Jobs bekräftat att iTMS Europe lanseras på fredag, enligt Appleinsider:

Citat:

• Jobs confirmed the European launch of iTMS on June 15.

Vad jag hoppas ska presenteras om 10 minuter:
1. iTMS med 99 cent per låt i hela EU.
2. iPod 60 Gb inkl Airport.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad jag hoppas ska presenteras om 10 minuter:
1. iTMS med 99 cent per låt i hela EU.
2. iPod 60 Gb inkl Airport.

1. Vi får hoppas, i alla fall exklusive moms.

2. Lär inte hända ännu, 60 GB-diskarna som Apple beställt från Toshiba levereras inte förrän i augusti-september om jag förstått det rätt.

Men de kan presentera dem...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 12:16

Ingen som vet vad som händer, skulle inte presentationen börja kl 11.00?

Engelsk tid antar jag, så det är precis igång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-15 12:21

11.00 Gmt

Den här reklamen har tydligen suttit uppe ett tag i England.

Spänning för nördar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 12:24

fick just höra att ITMS endast kommer funka i Bulgarien

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-06-15 12:27
Ursprungligen av Fredric:

fick just höra att ITMS endast kommer funka i Bulgarien

[OT]Klen tröst för dem efter gårdagen...[/OT]

>>fick just höra att ITMS endast kommer funka i Bulgarien<<

Stort!

  • Medlem
  • 2004-06-15 12:27

Enligt http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.macnews.de%2F&langpair=de%7Cen&hl=en&ie=UTF-8&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=%2Flanguage_tools så är det bara i Tyskland, UK och Frankrike som iTMS kommer fungera. Iaf är det bara dom länderna som nämns, så vi kan ju alltid hoppas att tysken (som sitter och lyssnar på Stäve) inte hann skriva ner "Schweden".

Aldrig förr har väl så många människor suttit med ett bankkort redo inför en lansering

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Aldrig förr har väl så många människor suttit med ett bankkort redo inför en lansering

Aldrig förr har så många satt sin tillit till kontrakt mellan så få.

http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=8905

"Apple's iTunes Music Store Europe may launch with limited tracks from UK independent labels, sources claim.
A source from within the UK's Association of Independent Music (AIM) explained: 'Talks have been ongoing over the weekend, but I'm hearing they broke down today.'"

" Independent US label Six Degrees – which has experienced "excellent results" on Apple's US Music Store – has declined to sign up for Apple's European service. Sources say this is because the terms on offer from Apple were unaccptable to the company.
While Macworld doesn't possess full details regarding Apple's negotiations with the independent labels yet, it appears the computer company is attempting to implement deals the independents consider to be "commercial suicide" in the offline world."

"Each Song costs 79 pence"

Knappt 11 kronor

Ursprungligen av Pelle Sten:

Knappt 11 kronor

Men enligt macnytt.se skriver Dagens industri att iTMS inte kommer till Sverige. Och tydligen säger Sony Sverige att de inte har något avtal med Apple...

Det verkar ju tyvärr vara så att det bara kommer funka i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Satan i gatan!

  • Medlem
  • 2004-06-15 12:34
Ursprungligen av Pelle Sten:

Det verkar ju tyvärr vara så att det bara kommer funka i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Satan i gatan!

Mmm, det är ju den största besvikelsen. Men att det lanseras i dom länderna tyder ju på att det snart kommer komma till Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 12:35

Euro iTunes Store 'to launch without indie music'
Trist,,

Bevaka tråden