Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 17" eller PC?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej igen

kolla på:

..........nu
macworld.se
denna sidan
blocket

en 1 Ghz'are borde du kunna få för 20 000? i standardkonfiguration. men som sagt 23 000 ex. moms är väl okey?

Ursprungligen av Hallon:

Nej, som det är nu känns det som att det är hugget som stucket.. Det finns grejer hos mac:en jag skulle sakna och det finns grejer hos PC:n jag skulle sakna... Försöker hitta något som slår ut den en
Jag vet inte så mkt om vad det finns för PC-alternativ. Om det över huvudtaget finns någon som är lika smidig/tyst som powerbooken. Hittar jag inte det så kan det avgöra saken.

MEN, som sagt, säg gärna till om ni snubblar över en beg. PB 17". Att mac:en är så dyr spela också in.. Får jag tag i en prisvärd sådan är saken biff.

Ursprungligen av Hallon:

Nej, som det är nu känns det som att det är hugget som stucket.. Det finns grejer hos mac:en jag skulle sakna och det finns grejer hos PC:n jag skulle sakna... Försöker hitta något som slår ut den en
Jag vet inte så mkt om vad det finns för PC-alternativ. Om det över huvudtaget finns någon som är lika smidig/tyst som powerbooken. Hittar jag inte det så kan det avgöra saken.

MEN, som sagt, säg gärna till om ni snubblar över en beg. PB 17". Att mac:en är så dyr spela också in.. Får jag tag i en prisvärd sådan är saken biff.

Om det ska vara på företaget så att du kan dra av momsen ska du inte köpa en begagnad dator om du inte kan få köpa den av ett företag. De där 25% gör lite skillnad om datorn kostar runt 20'000.

Du måste ju jämföra de kostnader som uppstår och då är det priserna ex. moms som är aktuella om du köper nytt. Och eftersom andrahandsvärdet på en mac är så högt är det i och med det ofta ingen egentlig skillnad på nytt och begagnat i pris.

Det är ju bara självklart att APPLE Powerbook 17" är så mycket bättre än en vilken 17" Windowskombi, det visar PRISET bland annat. APPLE kan ta ut ett högt pris, eftersom produkten är så bra. Produktivitet handlar om mer än processorkraft mätt i si och så många GHz. De flesta av oss är så långsamma att vi aldrig hinner i fatt processorn. Och, ja ibland måste jag vänta i Photoshop eller (huuva) på att iDVD skall bränna färdigt. Den tiden kan jag använda konstruktivt, vilket APPLEs koncept hjälper mig med. Jag kan somna, meditera eller dricka kaffe utan att det brusar som en hårtork eller att jag måste skälla på katten för att den satt på dammsugaren (mitt misstag).

En Powerbook 17" bär fram samma lugna kreativt stimulerande känsla som iMac levererade till det vanliga hushållet för ett antal år sedan. SENSATION. APPLE har tagit ljudlig revansch med några riktiga lövblåsare sedan dess, men verkar nu åter vara på rätt spår.

De flesta webb-sidor är designade för PC, ja. MEN HUR SER DE UT? Gör Du sidorna med OS X får i alla fall du och 3-5 procent se en snygg sida, förutsatt att Du kan ditt jobb. Trycksaker på "PC"? Javisst, om du jobbar snabbt och gör sådant som regelmässigt kastas, så för all del: Gör det med Windows. Jag kastar kilovis med skräptryck varje vecka. Jag hoppas att det gjorts utan omsorg, för jag tänker då inte bläddra i det.

Om Du inte vet riktigt vad Du skall koncentrera Dig på, Hallon eller någon annan, så köp en APPLE. Då får Du ett rejält incitament att ta tag i uppgiften att få datorn att förränta sig. OCH Du kan njuta av utsikten under tiden.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-08 12:11

Det var kul att läsa den här tråden igen

Det blev iaf. en Powerbook 17" 1,33 GHz med superdrive. Efter mycket om och men så lyckades jag hitta en begagnad sådan. En bt-mus, ett bt-tangentbord samt ett griffin-ställ blev det också. PC:n står nu mer ute i förrådet och skäms över hur den ser ut.

Nu när jag har haft den ett tag så kan jag inte förstå vad jag tvekade om. Heller kan jag inte förstå varför jag inte bytt förens nu. Dock har det väll mycket med OS10 att göra. OS9, som jag fortfarande har på jobbet, är jag inte riktigt kompis med.. Särskillt inte nu när jag har 10an att jämföra med.

Det ända jag kan sakna från pezen är att kunna dra igång ett schysst bilspel när man är lite uttråkad. Dock funderar jag på att skaffa en xbox att stilla den hungern med.

Tjoflöjt!

  • Medlem
  • 2004-06-04 16:31

Den största nackdelen med PC, är att du då inte har något här att göra mer. -Our loss, and yours.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 17:36

Den är fresh, fattas bara X...

  • Medlem
  • 2004-06-04 19:46

En inte allt för vild gissning är att du kör IE och OS 9 på ditt jobb... Det är som att köra IE 4 på Windows 95 ungefär. Om inte, så har du något akut problem med din Mac på jobbet, som du kan ta upp i en annan tråd.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-06 19:57
Ursprungligen av stfm:

En inte allt för vild gissning är att du kör IE och OS 9 på ditt jobb... Det är som att köra IE 4 på Windows 95 ungefär. Om inte, så har du något akut problem med din Mac på jobbet, som du kan ta upp i en annan tråd.

Jo, det är sant.. kör OS 9 och IE.. Men vad föreslår du att jag använder för webb-läsare då? Tycker det ser ganska illa ut i Netscape också.

Man kan ju inte komma ifrån att de flesta sitter och kör PC. Om jag då skall ha en dator att producera webbsidor i, är det då inte till fördel att ha just en PC?
Vet ärligt talat inte vilket jag kommer hålla på med mest - webb eller trycksaker. I vilket fall så vill jag ha möjligheten att på ett smidigt sätt kunna göra båda på den dator jag köper.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 20:21
Ursprungligen av Hallon:

Man kan ju inte komma ifrån att de flesta sitter och kör PC. Om jag då skall ha en dator att producera webbsidor i, är det då inte till fördel att ha just en PC?

Eftersom html är kod enl 3W som skall renderas enligt 3W så är det upp till hur väl koden följer 3Ws riktlinjer och hur väl renderingen gör det…
Att IE varit dålig på dethär är en orsak till att sidor kan se ut lite hur som helst - för många muppar resonerar som du och tycker det är viktigare att det ser bra up peze än att det följer 3Ws riktlinjer…
(följer man 3Ws riktlinjer så ser det inte alltid bra ut i IE - och så kan man väl inte ha det?)

Citat:

Vet ärligt talat inte vilket jag kommer hålla på med mest - webb eller trycksaker. I vilket fall så vill jag ha möjligheten att på ett smidigt sätt kunna göra båda på den dator jag köper.

Web tycker jag nog du skall undvika - risken är att kunden kräver lite mer i kunskap än vad du kan leverera…
(Sen är det ju ingen marknad med brist på tjänsteleverantörer - om man inte har något extremt unikt…)

  • Medlem
  • 2004-06-06 23:49
Ursprungligen av Hallon:

Jo, det är sant.. kör OS 9 och IE.. Men vad föreslår du att jag använder för webb-läsare då? Tycker det ser ganska illa ut i Netscape också.

Man kan ju inte komma ifrån att de flesta sitter och kör PC. Om jag då skall ha en dator att producera webbsidor i, är det då inte till fördel att ha just en PC?
Vet ärligt talat inte vilket jag kommer hålla på med mest - webb eller trycksaker. I vilket fall så vill jag ha möjligheten att på ett smidigt sätt kunna göra båda på den dator jag köper.

Ladda ned Netscape

Nja... att många sitter på PC gör inte att du måste låsa in dig i den världen. Däremot kan det vara bra att kolla hur det fungerar på andra plattformar. En rutten PC kan du få slängd efter dig i princip gratis, så köp en sån om behovet uppstår. Jag sålde en bärbar PC till en kompis för 500:- nyligen... 233Mhz och fullt tillräcklig att surfa med.

Eller så köper du Virtual PC, vilket ger en liknande PC. Något snabbare t om.

  • Medlem
  • 2004-06-05 02:43

Jag skulle välja Mac OS X för grafiskt arbete framför allt på grund av OS X stabilitet och processhantering kontra Windows 'webbläsare-lika -stor-prioritet-som-kärna' uppbyggnad. Jag vill helst slippa dessa löjliga problem samt att slippa använda i annat fall produktiv tid åt joxande med virus och brandväggsprogram.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 18:56

Det lämnar ingen oberörd när jag sitter och surfar trådlöst med min 17" på skolan, alla undrar vad det är för märke och vad den kostar. "Oj vad stor den är, jäklar vad läcker" Sedan när man halar upp sin T610 och börjar styra datorn med den, eller slår på röstigenkänning och surfar "på distans" då lyser habegäret i ögonen på pc-mupparna

DET upplever du inte med en hp-tegelsten!

alltid lika kul att "retas" lite

Ursprungligen av nukethenick:

Det lämnar ingen oberörd när jag sitter och surfar trådlöst med min 17" på skolan, alla undrar vad det är för märke och vad den kostar. "Oj vad stor den är, jäklar vad läcker" Sedan när man halar upp sin T610 och börjar styra datorn med den, eller slår på röstigenkänning och surfar "på distans" då lyser habegäret i ögonen på pc-mupparna

DET upplever du inte med en hp-tegelsten!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 20:03

Köpenpc.... ;-), pcebäst, allaharpc ;-D

Senast redigerat 2004-06-06 20:14
Bevaka tråden