Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup-program med stöd för OneTouch

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har sedan lite mer än ett halvår ägare till en 250GB extern maxtor-disk. Först idag formaterade jag om den för min Powerbook och vill nu ha igång nån form av backup-funktion kopplad till knappen som finns på hårddisken. Jag installerade medföljande programvara (Retrospect Express 5) och startade om.

När jag trycker på backup-knappen som jag valt att kalla den så startas retrospect men hela hårddisken backas upp till den externa disken. Tog bort alla backup-script och gjorde ett eget. Trycker på backup-knappen igen men då startade den script-guiden igen som inte tillåter mig att använda det befintliga scriptet eller modifera det nya så det gör samma funktion som mitt eget.
Antagligen gör jag något fel.

När jag trycker på backup-knappen vill jag att valda mappar "backup:as" till en lösenordsskyddad fil (komprimerad går bra) till min externa hårddisk.

Förstår mig inte på programet, rörigt med knappar hit och dit men hoppas att någon av er kan guida mig

Finns det något annat program som funkar med knappen på hårddisken?

Jag är också intresserad av en lösning på detta, fick hem en likadan HD idag

--
Daniel

Har faktiskt fått det som jag vill nu men den kan inte backa upp ca 8 bilder från mitt iPhoto-arkiv av någon konstig anledning. Bilderna är det inget fel på, ser bra ut osv.
Kom nu på att jag skall patcha vers 5. Hoppas det funkar så man får nytta av licensen

Det jag lyckas med är att skapa olika backupscript för olika mappar, men sen får jag backupa dem för sig...

Men jag får gå in manuellt i programmet och göra det tyvärr...

Ok, en sådan lösning ville jag också ha i början, alltså olika backupfiler till olika mappar men det gick ju inte att starta med ett klick.

Ursprungligen av Ductic:

Ok, en sådan lösning ville jag också ha i början, alltså olika backupfiler till olika mappar men det gick ju inte att starta med ett klick.

Hur gör du nu då?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-07-09 15:35

Jag har ett ganska allvarligt fel när det gäller just Retrospect Express och en Maxtor OneTouch - när väl backupprogrammet gått igenom hårddisken så kommer det upp en ruta där man fåt ställa in destinationsdisk och där finns inte Maxtor-disken med! Det här dök upp först efter en eller två uppbackningar av disken med programmet, någon som råkat ut för något liknande?

Olale, känns tyvärr inte bekant. Jag skulle göra om scriptet.

macgunde, nu så har jag valt alla mappar som skall backas upp i scriptet och satt så att allt backas upp till en enda stor fil på den externa disken.
Startar sedan backupen genom att dubbelklicka på en startfil, programmet startas upp och backup sker.

Okej Tack för tipset Ductic.

Får se ifall jag gör samma sak som du eller fortsätter som jag gör nu. Jag säkerhetskopierar ju inte varje dag precis =). Bara när jag gjort en större grej i företaget eller privat.

--
Daniel

1
Bevaka tråden