Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Miljöpartiet vill släcka ner 3G-nätet

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det nya dödsförbudet är ju riktigt bra, ju! Inför det omedelbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-22 19:33

Hmm, nu har vi kommit lite från ämnet, även om jag håller med om att döden är skitfarlig och borde förbjudas omedelbart.

OK, så miljöpartiet vill "släcka" 3G-nätet. Vad kommer det att kosta? Hur mycket pengar har hittills investerats i 3G-nätet? Jag tycker att det mest verkar vara ett sätt för mp att vinna billiga politiska poänger.

Observera att jag ingalunda är någon vän av 3G-nätet, framför allt inte beslutet att en operatör kan tvinga en markägare att låta dem rigga upp antenner.

Ursprungligen av Stinky:

Tack!

  • Medlem
  • 2004-05-23 03:26

Det som gör mig så förbannad är att miljöpartiet är ett hycklande skitparti.. men eftersom det inte får framföras här så rekomenderar jag denna tråd http://www.offtopic.se/showthread.php?t=40358

i många andra branscher är leverantörer vana vid att behöva kartlägga och styrka produktens ofarlighet innan det får säljas, t.ex. läkemedel, kemikalier, etc. Att kräva bättre underlag innan man sprider ny teknik är nog inte så orimligt.

När jag pluggade historia och satt på kungliga biblioteket för att leta material om en sak hittade jag av en slump en annons i dåtidens dagstidining om ett mineralvatten allmänheten kundet köpa. rubriken var:

"Nyhet. Radioaktivt vatten. Extra hälsobringande"

Någon som känner för att ta en slurk?

Skrämande vilken dumhet som tar sig uttryck i denna diskusion. Undantaget Stinky bla så visar de flesta bara att de inte vet någonting om 3 G och det aktuella kunskapsläget i ämnet.
Ta reda på fakta innan ni basunerar ut era klokdumma åsikter.

Ursprungligen av skanberg:

Skrämande vilken dumhet som tar sig uttryck i denna diskusion. Undantaget Stinky bla så visar de flesta bara att de inte vet någonting om 3 G och det aktuella kunskapsläget i ämnet.
Ta reda på fakta innan ni basunerar ut era klokdumma åsikter.

Precis. Håller helt med. Detta är en väldigt avancerad sak, och det kräver hög expertis. Känns lite som "all stråling är jättefarlig". Så fort folk hör ordet strålning flyger de upp och är vettskrämda.
Varför skulle det bara vara 3G som strålar? Får jag fråga hur många här som har GSMtelefon? Skulle du vilja vara utan den?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 11:31
Ursprungligen av Kristofer G:

Precis. Håller helt med. Detta är en väldigt avancerad sak, och det kräver hög expertis. Känns lite som "all stråling är jättefarlig". Så fort folk hör ordet strålning flyger de upp och är vettskrämda.
Varför skulle det bara vara 3G som strålar? Får jag fråga hur många här som har GSMtelefon? Skulle du vilja vara utan den?

De flesta saker med elmoter och radio strålar i nån form, exempel på saker som har hög strålning (vad jag hört) är micron (det är ju det som är vitsen, precis som med radar) men hur mycket som läcker utanför buren vet jag inte och dammsugaren. En del varnar också för väckarklockan.

Sedan är frågan om vad som är farligt eller inte. Och det är det nog ingen som vet riktigt ännu, det finns ju flera undersökningar som pekar åt bägge hållen. Den sista som stog i tidningen (men det som står i pressen får man ta med en nypa salt) är att det är farligt. Det som är speciellt med mofoner (mobiltelefoner) är att man har de så nära huvudet, men strålningen avtar ju med radien^3 så det räcker ju med att man flyttar bort saker ganska korta sträckor för att det ska vara ofarligt.

Vara utan mobiltelefon? Det är inget problem ... tror att det skulle vara ganska nyttigt för en hel del människor (fast då tänker jag inte direkt på strålningen )

Och som kuriosa kan jag berätta om det jag fick höra när jag gjorde lumpen, där gubbarna (torde vara pensionerade nu för länge sedan) berättade att de ställde sig framför radarn innan de gick ut och roade sig så att det inte skulle bli några oönskade familjetillskott. Hur sant det är har jag inte en aning om

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Och som kuriosa kan jag berätta om det jag fick höra när jag gjorde lumpen, där gubbarna (torde vara pensionerade nu för länge sedan) berättade att de ställde sig framför radarn innan de gick ut och roade sig så att det inte skulle bli några oönskade familjetillskott. Hur sant det är har jag inte en aning om

HAHA! Vill man ha självlysande barn dricker man det radioaktiva mineralvattnet. Vill man inte ha några alls ställer man sig framför radarn

Ursprungligen av Kristofer G:

Får jag fråga hur många här som har GSMtelefon? Skulle du vilja vara utan den?

Japp, skulle vara väldigt glad om jag slapp den.

Jag tycker det är fantastiskt kul med alla dessa intervjuer med hus- och markägare som står och svamlar om farlig strålning hit och dit och sedan kryper det fram att enda anledningen till deras motstånd är att de förlorar ekonomiskt på det...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-23 09:34
Ursprungligen av Hagelin:

Jag tycker det är fantastiskt kul med alla dessa intervjuer med hus- och markägare som står och svamlar om farlig strålning hit och dit och sedan kryper det fram att enda anledningen till deras motstånd är att de förlorar ekonomiskt på det...

Lite generaliseringsvarning på det inlägget va? Klart att det finns folk som är motståndare p g a ekonomisk förlust på affären, men det kan knappast vara hela anledningen för samtliga markägare?

Teknisk utveckling är toppen (för det mesta), men det är inte alltid värt priset.

Ursprungligen av skamuel:

Lite generaliseringsvarning på det inlägget va? Klart att det finns folk som är motståndare p g a ekonomisk förlust på affären, men det kan knappast vara hela anledningen för samtliga markägare?

Teknisk utveckling är toppen (för det mesta), men det är inte alltid värt priset.

Klar generaliseringsvarning. Naturligtvis försöker jag inte påstå att det är så för alla, bara att företeelsen roar mig. Det är självklart att folk inte vill förlora pengar, bara för att telebolagen ska tjäna mer. Men säg då det.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 09:34

Om jag har köpt något vill jag förstås behålla det. Vill du ge bort din Mac till mig utan och svamla så tar jag gärna emot den.

Så skriv bara när du skickar den - och svamla inte.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-23 10:02
Ursprungligen av bhagert:

Om jag har köpt något vill jag förstås behålla det. Vill du ge bort din Mac till mig utan och svamla så tar jag gärna emot den.

Så skriv bara när du skickar den - och svamla inte.

Där tar du ju upp en helt annan sida av det, nämligen om man har rätt att använda saker bara för att de inte var förbjudna när du köpte dem. Ta iTrip t ex. Fast det var inget bra exempel heller, då den ju (eller tekniken den använde) faktiskt var förbjuden redan innan ex Macoteket slutade sälja den.

Men nåt Mac-förbud har jag inte hör talas om. Och antagligen blir det väl inget 3G-förbud heller. Men det är ju fullständigt idiotiskt att bara köra på utan att kolla upp riskerna. Sen om eventuella risker kommer leda till förbud eller inte låter jag vara osagt. Men innan man vet nåt tycker jag inte att man har rätt att köra över skraja markägare bara för att man vill kunna strömma video på sin mobil.

Ursprungligen av bhagert:

Om jag har köpt något vill jag förstås behålla det. Vill du ge bort din Mac till mig utan och svamla så tar jag gärna emot den.

Så skriv bara när du skickar den - och svamla inte.

Om du nu lägger ner tid och möda på att skriva ett inlägg, kan du väl åtminstone försöka hitta en användbar liknelse. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 14:40
Ursprungligen av Hagelin:

Om du nu lägger ner tid och möda på att skriva ett inlägg, kan du väl åtminstone försöka hitta en användbar liknelse. :rolleyes:

Där kom svamlet.

Respektera det andra har och har skapat och du blir själv respekterad. Är du inte beredd att ge själv så gör dig inte lustig över att andra inte vill ge heller.

Ursprungligen av bhagert:

Där kom svamlet.

Respektera det andra har och har skapat och du blir själv respekterad. Är du inte beredd att ge själv så gör dig inte lustig över att andra inte vill ge heller.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag inser nu i efterhand att jag givetvis skulle ha frågat dig först, innan jag uttryckte min uppfattning om det lustiga i vissa intervjuoffers tveksamma hälsooro. Det enda jag kan skylla på är att jag vid tillfället inte var medveten om att du är utsedd till humorns förmyndare och morals väktare. Jag bugar mig åt dina djupa insikter och lovar att aldrig göra mig lustig över något igen, utan skriftligt tillstånd från din sida.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 16:35
Ursprungligen av Hagelin:

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag inser nu i efterhand att jag givetvis skulle ha frågat dig först, innan jag uttryckte min uppfattning om det lustiga i vissa intervjuoffers tveksamma hälsooro. Det enda jag kan skylla på är att jag vid tillfället inte var medveten om att du är utsedd till humorns förmyndare och morals väktare. Jag bugar mig åt dina djupa insikter och lovar att aldrig göra mig lustig över något igen, utan skriftligt tillstånd från din sida.

Läs igen och se vad jag skiver.

Skall jag uppfatta det som att du ber om ursäkt?

Ursprungligen av bhagert:

Läs igen och se vad jag skiver.

Skall jag uppfatta det som att du ber om ursäkt?

Nej. Nej, det ska du inte. Eller, rättare sagt: visst, tolka det som du vill. Har du fler frågor, uppmaningar eller finurliga funderingar kan du väl ta det med PM direkt till mig, så kan jag ignorera det utan att tråden blir OT.

Värst vad alla ska vara sarkastiska nu da
Ny fråga: Skulle ni klara av att sköta er vardag och ert arbete utan den?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-26 11:11
Ursprungligen av Kristofer G:

Värst vad alla ska vara sarkastiska nu da
Ny fråga: Skulle ni klara av att sköta er vardag och ert arbete utan den?

Jag skaffade min första mobiltelefon överhuvudtaget i år. Jag fick en gammal Nokia 5110 (tror jag att den heter, från cirka 1998 skulle jag tro) av William WM här på 99mac. Jag fick den för ett par månader sedan, köpte ett kontantkort i april då jag skulle på en kortare resa. Har inte startat mobiltelefonen sedan slutet på april

Livet fungerar helt utmärkt utan mobiltelefon, jag lovar er! Fast den är väldigt bra när man är ute och reser.
En sak till: det borde vara skottpengar på mobiltelefoner i datorlabb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 13:01

Mobiler är nog inte så bra för hälsan, det behöver man inte heta Einstein för att förstå, sen hur farliga dom är vet nog ingen.. ... Fast det som irriterar mig mest är att många av dom som klagar på masterna är natural born klagare, förmodligen är hälften rökare,,, någon annan klipper en låda vin över helgen,, eller sitter hemma soffan och mumsar chips varje kväll, dom flesta ligger och tok steker när solen skiner...

Hur vet man att mobiler är farliga för hälsan? Jag känner mig inte skadad och jag ser ingenting som strålar ut och skulle kunna skada mig. Kanske lite närsynt men tills någon motbevisar det så kommer jag och miljontals andra människor fortsätta med det.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-23 18:04
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Hur vet man att mobiler är farliga för hälsan? Jag känner mig inte skadad och jag ser ingenting som strålar ut och skulle kunna skada mig. Kanske lite närsynt men tills någon motbevisar det så kommer jag och miljontals andra människor fortsätta med det.

problemet med strålning är ju att det inte syns vilket många av de döda från Hiroshima och Tjernobyl kan intyga...

Nu är det inte samma typ av strålning från någon form av mobil, men det finns ingen än så länge som med 100%-ig säkerhet kan avgöra om mobiltelefoner och den strålning de sänder ut är farlig på längre sikt med tanke på hur nära mer vitala organ de befinner sig.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-26 13:10
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Hur vet man att mobiler är farliga för hälsan? Jag känner mig inte skadad och jag ser ingenting som strålar ut och skulle kunna skada mig.

Tror faktiskt att just det är ett seriöst problem. Det syns ju inte ett skit - det är bara nån som säjer att det är farligt (dessutom står det ju oftast i kvällstidningarna, vilket gör att det känns helt poänglöst att fästa nån relevans vid alls).
Det går ju inte att lita på "sina ögons vittnesbörd".

Runt Tjernobyl går ju de boende och plockar kontaminerad svamp och skit (eftersom dom är rätt panka) och käkar och blir förgiftade. Tror inte dom skulle det - iallafall inte i samma utsträckning - om svampen blivit grönfärgad av strålningen.

Man vill ju gärna ha nåt konkret bevis på sakers farlighet - annat än att nån pekar på en tabell och säjer "Kolla, då- farligt" lixom...

Anta att man kunde tex. se eller höra all strålning - skulle man inte gå där man såg/hörde minst?
Skulle iallafall jag göra. På samma sätt som man går RUNT brännässlor.

Ursprungligen av tomcat:

Anta att man kunde tex. se eller höra all strålning - skulle man inte gå där man såg/hörde minst?
Skulle iallafall jag göra. På samma sätt som man går RUNT brännässlor.

Om du kunde se eller höra strålning (här använder jag aftonbladetdefinitionen "allt magnetiskt eller elektromagnetiskt som inte syns") skulle du nog faktiskt bli ganska förvånad av vad du såg. Inte förvånad över hur mycket eller lite just en mobiltelefon strålar, utan av allt annat. Bilar, dörröppnare, klockradioapparater, lågenergilampor och lysrör, mikrovågsugnar samt en hel massa andra ting som folk omgivit sig med i årtionden utan att vare sig reflektera över eller besväras av eventuell strålning. Då skulle du nog också se hur överdriven hela mobilstrålningspaniken är, för den sortens strålning är definitivt inget nytt och vi har varit omgivna av starkare radiovågor i närliggande frekvensområden i *många* år.

Men själv skulle jag nog i stället vilja få mina sinnen anpassade så att jag kan se och höra det mystiska fenomen som kallas massuggestion. Kunde jag bara se det som en massiv, illröd aura eller höra det som ett tjut som skär genom märg och ben skulle jag definitivt hålla mig undan. Dessvärre tror jag att det skulle tvinga mig till att bli eremit och bosätta mig i en håla långt inne i skogen, men med min vanliga tur skulle jag väl inte slippa undan miljöpartister där heller.

Ursprungligen av tomcat:

Tror faktiskt att just det är ett seriöst problem. Det syns ju inte ett skit - det är bara nån som säjer att det är farligt (dessutom står det ju oftast i kvällstidningarna, vilket gör att det känns helt poänglöst att fästa nån relevans vid alls).
Det går ju inte att lita på "sina ögons vittnesbörd"

Sant. Men jag menar, om strålningen verkligen varit farlig så skulle jag mått illa, ont i huvudet och spytt eller åtminstånde fått någon form av problem av det. Inte märkt någonting alls...

Eller så kan man bli lite konspiratorisk att anlendingen varför ingen märker något är för att alla fick det samtidigt

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 17:52

Jag tolkar det som om att du ber om ursäkt och du är därmed ursäktad. Vem som helst kan ha en dålig dag.

Bevaka tråden