Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritisk granskning av min första Mac. (en PB)

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 15:36

Förrsten kan man lugnt avmarkera rutan för språkalternativ helt och hållet (översta krysset). Då installeras bara svenska språkfiler, vilket sparar en massa tid.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-19 16:12

Nåja, de datorer jag installerat används ju faktiskt varje dag, med undantag för helger i vissa fall. Vore de omedgörliga eller kassa på något vis så skulle jag nog få reda på det...
Det enda folk brukar klaga på är att Word kraschar hela tiden, lagom kul att försöka försvara M$-skit...

Har du testat USB prylarna på en annan Mac?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 22:28
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Har du testat USB prylarna på en annan Mac?

NEJ! Som sagt.. Jag gjorde det i början då det även funkade på min men det är en bra ide att kanske gå tillbaka till den killen för att kolla. Hmm.. Han har en likadan PB av den lite äldre 1.25Ghz så det ska nog inte skilja så mycket.

Idag har föresten iPhoto crashat två tre gånger. Brukar den göra det?

Dessutom har datorn stängt av sig helt när jag stängt locket några ggr då strömadaptern ej varit i.. med bra laddning kvar i batteriet...

mmmm..

Ursprungligen av Rytterfalk:

Att ha UNIX i botten känns tryggt och jag som är van att sitta i DOS känner mig snabbt hemma. DOS växer man snabbt ur, men UNIX är enormt intressant!

Det där fick mig att småle lite. Det enda DOS och UNIX har gemensamt är dock att båda två kan användas med icke-grafiskt gränssnitt. Det där kanske lät lite "dåligt", men, ja, du kommer märka att UNIX är något helt annat än DOS.

Välkommen till Mac-världen och 99mac!

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 23:44
Ursprungligen av Ciryon:

Det där fick mig att småle lite. Det enda DOS och UNIX har gemensamt är dock att båda två kan användas med icke-grafiskt gränssnitt. Det där kanske lät lite "dåligt", men, ja, du kommer märka att UNIX är något helt annat än DOS.

Välkommen till Mac-världen och 99mac!

Ciryon

Men det som är gemensamt är att båda går att använda till en hel massa saker. Du navigera, flytta, kopiera filer och hantera mycket "bakvägen" samt skapa småprogram som utför något som är svårt i det grafiska gränsnittet... i både DOS och Unix. Unix är betydligt mer avancerat men det finns likheter och därför nämde jag detta. Jag har mycket att lära av Unix, men när jag kan det så kommer jag förmodligen att sitta i kommandotolken när jag stöter på något problem eller när jag skapa om filnamn på en massa filer på en gång eller när.. ungefär som vanligt med andra ord.

Tack för välkomnshälsningen! Jag önskar nu bara att mina problem försvinner.. för de blir inte färre..

  • Medlem
  • 2004-05-19 23:51

Det är faktiskt fantastiskt tråkigt det här, men jag tycker att du ska skriva ut den här tråden och ta med den till återförsäljaren och hävda att den var felaktig vid leverans. Den här tråden är ju en bra indikation på att du talar sanning, även om du missar sjudagarsgränsen för DOA. Jag vet inte exakt var gränsen går, men det brukar vara något liknande.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 00:03
Ursprungligen av stfm:

Det är faktiskt fantastiskt tråkigt det här, men jag tycker att du ska skriva ut den här tråden och ta med den till återförsäljaren och hävda att den var felaktig vid leverans. Den här tråden är ju en bra indikation på att du talar sanning, även om du missar sjudagarsgränsen för DOA. Jag vet inte exakt var gränsen går, men det brukar vara något liknande.

Någon DOA är det inte. (Dead on arrival) men problem är det och det borde täckas av garantin. Jag har köpt den direkt från apple.se (jag bodde i Kina vid tillfället) så jag kan väl kanske skicka ett mail när jag ringer till supporten o be dem läsa.. eller nått..

Får ringa dem på torsdag, som är närmsta gröna dag. Jag kommer att avge rapport om vad som ges som råd osv.

PS. De gav mig rådet att kolla 99mac.se så de läser nog lite här iallfall kan jag tro.. .DS

Fyfan,

Jag vill ha en Mac pga bristen på problem, men nu funderar jag seriöst på att lägga ned mina Mac-planer och skaffa mig en speldator med Windows XP istället. Om OSX krånglar så här mycket så är det ingen större skillnad gentemot Windows XP.

Jag har själv en SanDisk-kortläsare och den måste förstås fungera felfritt. Likaså USB2-diskar.

Jag måste också hålla med om att skärmen på Apples Powerbook-datorer inte är speciellt intressanta, då de är sämre än medel. Jag ägde tidigare en 17" Vaio med en upplösning på 1920x1200 och en ljusstyrka jämförbar med min WEGA-TV. Just Apple som är cutting-edge borde ha tillgång till den här tekniken.

Vad gäller glappet i locket finns det ingen vettig förklaring i mina ögon. Att skärmen inte ska trycka på tangenterna kan tyckas vara självklart, men då borde Apple givetvis monterat distanser mellan lock och bas för att undvika glappandet.

Jag är lite förvånad att se att ingen har nämnt Tiger ännu. Tror ni att saker och ting kan förbättras i och med releasen av den uppgraderade OSX-versionen? Exempel på det är USB2-stödet.

  • Medlem
  • 2004-11-18 23:21
Ursprungligen av Lundmark:

Fyfan,

Jag vill ha en Mac pga bristen på problem, men nu funderar jag seriöst på att lägga ned mina Mac-planer och skaffa mig en speldator med Windows XP istället. Om OSX krånglar så här mycket så är det ingen större skillnad gentemot Windows XP.
...

Om du bedömer styrkan i Mac OS X utifrån den här tråden då gör du ett stort misstag.
Jag har Dell med XP på jobbet och PowerBook 15"@1,5GHz med OS X hemma. Gissa vilket OS och villken dator jag föredrar. Btw, Dells skärm på jobbet har pixelfel ... faktiskt (den är bara några månader gammal).

Ursprungligen av Lundmark:

Fyfan,
...
Jag har själv en SanDisk-kortläsare och den måste förstås fungera felfritt. Likaså USB2-diskar.
...

Min kortläsare är förvisso en LaCie men den funkar felfritt i OS X.

Ursprungligen av Lundmark:

Fyfan,
...
Jag måste också hålla med om att skärmen på Apples Powerbook-datorer inte är speciellt intressanta, då de är sämre än medel. Jag ägde tidigare en 17" Vaio med en upplösning på 1920x1200 och en ljusstyrka jämförbar med min WEGA-TV. Just Apple som är cutting-edge borde ha tillgång till den här tekniken.
...

Ljusstyrkan kunde ha varit lite bättre men i övrigt tycker jag att skärmen är OK.

Ursprungligen av Lundmark:

Fyfan,
...
Vad gäller glappet i locket finns det ingen vettig förklaring i mina ögon. Att skärmen inte ska trycka på tangenterna kan tyckas vara självklart, men då borde Apple givetvis monterat distanser mellan lock och bas för att undvika glappandet.
...

Skärmen trycker inte på tangenterna på de nya PowerBooks!!! Jag har inga "distanser" mellan lock och bas på min PB och jag har inga märken på min dator.

Ursprungligen av Lundmark:

Fyfan,
...
Jag är lite förvånad att se att ingen har nämnt Tiger ännu. Tror ni att saker och ting kan förbättras i och med releasen av den uppgraderade OSX-versionen? Exempel på det är USB2-stödet.

Ehh... ööhh ... hm ... vad menar du att ingen har nämnt Tiger? Har du sök på "tiger" i 99mac?
USB2 har alltid funkat bättre på min PB än samtliga Windows datorer vi har på jobbet.

  • Medlem
  • 2004-11-19 00:25
Ursprungligen av 3OPAH:

USB2 har alltid funkat bättre på min PB än samtliga Windows datorer vi har på jobbet.

Allt är ju lite enklare på mac, men just USB2 på Powerbook är "sådär". det är inte tillräckligt med kräm i dem för att driva många hårddiskar. Märkligt med tanke på att det ska vara en standard. Eftersom USB-portarna sitter på varsin sida om datorn kan man inte utnyttja ett dubbeluttag heller.

Ursprungligen av stfm:

Allt är ju lite enklare på mac, men just USB2 på Powerbook är "sådär". det är inte tillräckligt med kräm i dem för att driva många hårddiskar. Märkligt med tanke på att det ska vara en standard. Eftersom USB-portarna sitter på varsin sida om datorn kan man inte utnyttja ett dubbeluttag heller.

USB2 är ju överhuvudtaget en sådärstandard. Långsammare i praktiskt bruk än Firewire och belastar processorn mer. Knappast heller tänkt att man ska driva mer än en hårdisk buspowered med en Powerbook.

  • Medlem
  • 2004-11-19 00:53
Ursprungligen av Errol Garner:

USB2 är ju överhuvudtaget en sådärstandard. Långsammare i praktiskt bruk än Firewire och belastar processorn mer. Knappast heller tänkt att man ska driva mer än en hårdisk buspowered med en Powerbook.

Det var inte det jag menade. Jag skrev att det inte gick att driva många hårddiskar, och menade då att det inte går att driva en (1) av de många som finns att tillgå på marknaden. Dvs; USB-porten kan inte driva hårddiskar alls.

Vad USB beträffar håller jag med, men det skulle ju onekligen varit bättre om Powerbooken var lika bra på USB2 som de PC-burkar jag testat, helt oavsett om FireWire är bättre.

Ursprungligen av 3OPAH:

Ljusstyrkan kunde ha varit lite bättre men i övrigt tycker jag att skärmen är OK.

Jämför med en Vaio så kommer du garanterat ändra uppfattning

Ursprungligen av 3OPAH:

Skärmen trycker inte på tangenterna på de nya PowerBooks!!! Jag har inga "distanser" mellan lock och bas på min PB och jag har inga märken på min dator.

Nej, men istället så glappar locket något. Med distanser så hade datorn känts mycket mer solid än den gör i dagsläget.

Ursprungligen av 3OPAH:

Ehh... ööhh ... hm ... vad menar du att ingen har nämnt Tiger? Har du sök på "tiger" i 99mac?

I den här tråden förstås, angående de problem som tagits upp........................

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 13:52

Ja, då var det kanske dags för mig att hoppa in igen.

Hör och häpna, jag har trots mina initiala problem kvar min PB och jag är väldigt nöjd! Skärmen visar sig fungera förvånandsvärt bra tillsammans med apples egna visuella skärmkalibrering och många småfinesser some exposé och tilläggsprogram såsom Quicksilver får mig att blir fullständigt handikappad när jag sätter mig vid en PC (något som händer dagligdags)

Att hela systemet andas funktion och att min dator känns betydligt stabilare nu än när jag först fick den är ju ingen nackdel. Sanningen att säga så lämnade jag aldrig in datorn, det gick helt enkelt inte då jag inte fick en utbytes direkt, och i princip alla mina sorger har bytts ut i glädje och du ska veta att mina PC vänner är rätt sugna på Mac efter att se mig leka.

Faktum är att jag övertygat minst två att köpa Mac istället för PC och det lär inte bli färre. Så. Ska du bara spela, OK shoot, kör PC. Men vill du uppleva något nytt och spännande och numera väldigt stabilt så skulle jag rekomendera en Mac.

Jag har också bytt ut min SanDisk nu mot en iMax portabel hårddisk som man tömmer sina kort i, den är USB 2 och läser snabbare och känns betydligt tryggare ihop med Macen än vad SanDisk läsaren gjorde. (är i Kina igen och här är iMax stora)

Ja, vill du nått, kanske vet mer så skriv gärna.

Med distanser skulle skärmen böjas mer. Bättre att den glappar längs hela, då böjs den mindre. Men visst en sorts kant runt hela vore ett alternativ, men då tror jag kylningen när man kör den med stängt lock skulle paja... Om jag får gissa.

Ingen annan datortillverkare jag känner till har problem med glappande skärmar. Då borde Apple inte helller ha det. Punkt.

Min polares Dell har heller inga problem med glappande skärm. Det är lika mycket glapp som på min, men ingen av oss ser det som ett problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 15:44

Om du någon gång använt en Sony Vaio av nyare modell (vet inte så mycket om de äldre) så vet du också hur bra det kan vara. Den sitter som en smäck.

Om du inte ser Apples skärmglapp som ett problem, grattis. Jag stör mig, kvalitetskänslan som resten av powerbooken andas får sig helt klart en törn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-27 01:41

Som jag har förstått det så har apple gjort så att det är ett litet mellanrum mellan skärmen och basen iomed att fläkten blåser ut igenom tangenterna. Ni får rätta mig om jag har fel.

Snart en ägare av en PB12" superdrive.

Bevaka tråden