Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betr stängning av sträng

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kanske betedde mig lite väl argt, ber om utsäkt i så fall.
Bra idé om länken där uppe. Skulle säkert bli kanon!

/Kristofer

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-18 00:22

Som ex-moderator kan jag ju säga att det visst vore trevligt med en förklaring till stängd tråd, men som någon påpekade så tar det extra tid. Som det dessutom var i höstas när folk startade en ny tråd så fort den gamla stängdes så blev det ju helt vansinnigt. Man kan inte hänga med i allt, man kan inte hinna allt. Så är det bara. Gillar man inte forumets principer som kan man ta sig någon annanstans. Sen kan man tycka vad man vill om principerna, och att man borde rotera moderatorerna (tror jag inte på). Det är ju ändå så att moderatorerna på sätt och vis är Bjönströms förlängda arm, det är han som äger forumet, det är han som bestämmer vad som ska stå här. Ingen demokrati, ingen yttrandefrihet, så krasst är det. Då måste moderatorerna vara på samma våglängd, annars funkar det inte. Därmed inte sagt att inte moderatorerna har divergerande åsikter då och då, men det är ju det som gör det hela lite friskare.

Ursprungligen av bollman:

Det är ju ändå så att moderatorerna på sätt och vis är Bjönströms förlängda arm, det är han som äger forumet, det är han som bestämmer vad som ska stå här. Ingen demokrati, ingen yttrandefrihet, så krasst är det.

Undrar om Björnström själv skriver under det uttalandet ?

Ursprungligen av bollman:

Som ex-moderator kan jag ju säga att det visst vore trevligt med en förklaring till stängd tråd, men som någon påpekade så tar det extra tid. Som det dessutom var i höstas när folk startade en ny tråd så fort den gamla stängdes så blev det ju helt vansinnigt.

Undra varför dom valde att starta en ny tråd så fort som den gamla stängdes??? :rolleyes:

Det om något borde vara ett kvitto för er att ni borde se över systemet och skriva varför trådar stängs.

Kanske inte detta forum bygger på demokrati, men det bygger på att många människor vill dela med sig av sin tid och kunskap. Om det som dom har tagit sig tid med att skriva försvinner utan närmare förklaring, så kan många känna sig upprörda eller rent av kränkta.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-18 08:09

Det tror jag han gör, men läs det inte som att det handlar om hans åsikter i allt.
Han väljer ju ut moderatorerna och då blir det väl onekligen så att han väljer personer som han trivs med, som han tycker verkar schyssta osv. Med andra ord är det väl ganska troligt att de han väljer kommer att dela värderingar med honom, eller hur? Sen är det nog alldeles säkert så att han försöker få en bra spridning, men med tanke på hur många gånger det här kommit upp och moderatorkåren har varit hyffsat eniga så...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-18 10:03

Hm, eftersom jag inte längre är moderator och inte längre är speciellt aktiv här kan jag tala lite frispråkigare,,,
Det stora problemet med detta är att det finns en handfull människor som alltid beter sig på samma sätt. Dvs startar trådar om allt och inget, glider ut nåt kopiöst i alla trådar de är med i, uppträder allmänt otrevligt mot forumkamrater och gnäller när det modereras. Inte sagt att alla dessa medlemmar har alla egenkaper. Vad som händer är att man som moderator helt sonika lessnar på att försöka tillrättavisa. Det har inträffat många gånger att moderatorerna har stängt trådar med förklaring och samma tråd har dykt upp igen/åtföljts av en massa tjafs i feedback/genrerat sura pm. Även PM direkt till medlemmar som tjafsar brukar ta dålig skruv.
Det är ju förståeligt att detta orsakar irritation hos medlemmar som inte tjafsar och som deltar i borttagna trådar, men så länge detta är på ideell basis så måste alla dra sitt stå till stacken. Starta inte tramisga trådar. Tänk innan man trycker på svara osv. Då blir allt så mycket enklare.

Jag hävdar fortfarande att en "Om 99mac"-sida med ägandeförhållanden, forumregler, systersajter och annan viktig info skulle hjälpa admin och moderatorer. Den som kommer ny till 99mac har nog svårt att greppa konceptet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-18 11:20

Ingen dum idé, men finns inte det redan? Iaf borde det vara obligatorisk läsning innan man reggar sig.

Yes, en "Om 99mac" sida vill vi alla ha. Jag har själv inte tid just nu tyvärr.

All feedback är intressant.

Vi är relativt få egentligen. Det är svårt att hitta folk som har tid och ork att lägga på ett så pass stort och aktivt forum som 99mac.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-18 22:29

En sida med lite övergripande regler som man kan hänvisa till kanske vore bra, där det står något i stil med
"Trådar som inte är Mac-relaterade, datorkrig eller liknande kan komma att stängas/raderas utan förvarning."
Dock bör alltid en moderator först slänga in en varning i tråden om man märker att den är påväg att spåra ur, men det fortfarande finns en chans att styra upp den.
Sen finns det tråkiga med trådar som startar om ett intressant ämne men sedan spårar ur. Hur man ska handskas med dem vet jag inte riktigt, att rensa inlägg tar ju lite tid.
Kanske börjar det behövas fler moderatorer, i takt med att forumet växer?

Bevaka tråden