Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min powerbook 15 1.5 är igång! en fråga!

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 17:08
Ursprungligen av 3OPAH:

Hur exakt kollar man om den är låst?

Enklaste är väl att testa med en DVD från en annan region och se om du får upp en varning att den inte kan spelas eller att du måste byta region. (vilket man kan göra max 5 ggr)

Du kan även kolla med detta prog.

http://195.134.134.27/downloads/macdvd/DVD_Info_X_102.bin

  • Medlem
  • 2004-05-13 17:30

Superdrivern Är Regionsfri!!!

Testade min superdrive med "mattans" program och fick följande!

Vendor: MATSHITA
Model: DVD-R UJ-825
Firmware: DAM5
RPC-1 (region free)

Tack acke och mattan!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 17:59
Ursprungligen av 3OPAH:

Testade min superdrive med "mattans" program och fick följande!

Vendor: MATSHITA
Model: DVD-R UJ-825
Firmware: DAM5
RPC-1 (region free)

Tack acke och mattan!

Vendor: MATSHITA
Model: DVD-R UJ-825
Firmware: DAM5
RPC-2 (region locked)
State is SET
4 vendor resets left
3 region changes left
Region 2

Hur gör jag så jag osso får regionsfritt?? Ja tack!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 14:17

Själv så sitter man med morsans nya (köptes igår) PB 15" 1.5 GHz, 1 GB RAM, 5400 RPM HD samt R9700 128 MB VRAM

  • Medlem
  • 2004-05-13 16:36
Ursprungligen av Pallish:

Själv så sitter man med morsans nya (köptes igår) PB 15" 1.5 GHz, 1 GB RAM, 5400 RPM HD samt R9700 128 MB VRAM

Häftig morsa!!!

Synd att det inte är din egen då Pallish

Hmm, ingen som har något svar på min fråga om tangenterna?

3OPAH, på min står det att den inte är regionsfri. Har du provat att stoppa i en film?

  • Medlem
  • 2004-05-13 21:57
Ursprungligen av Ductic:

3OPAH, på min står det att den inte är regionsfri. Har du provat att stoppa i en film?

Nej det har jag inte. Det blir nästa grej. Fast mjukvaran (DVD-spelaren) är kanske låst. Vi får se. Jag testar bara jag får tag på en DVD som inte är region 2.

Jag är rädd att Apple kommer att "fixa" datorer med regionsfria driver med en "firmware update". Jag får vara vaksam.

  • Medlem
  • 2004-05-13 22:00

Aj

F*n.
Gjorde testet igen för att intyga mig själv att det är sant det jag skrev om innan.
Gissa vad jag fick upp nu.

Vendor: MATSHITA
Model: DVD-R UJ-825
Firmware: DAM5
RPC-2 (region locked)
State is SET
4 vendor resets left
4 region changes left
Region 2

Ingen kommentar!

Stoppade du in din första reg2-film och fick således välja region 2?

  • Medlem
  • 2004-05-13 22:42
Ursprungligen av Ductic:

Stoppade du in din första reg2-film och fick således välja region 2?

Nej. Jag bara utförde testet en gång till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 22:34

Mig veterligt så finns ingen patch till DVD-R UJ-825 ännu. Borde väl dyka upp snart.

Ajdå, annars hade jag gissat på att det stod regionsfri pga att du inte valt någon region ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-14 05:20
Ursprungligen av Ductic:

Ajdå, annars hade jag gissat på att det stod regionsfri pga att du inte valt någon region ännu.

Jepp, det hade jag med gissat på...

Underligt, kanske DVD Info X som inte är helt pålitligt.

//mattan

Kör ni Apple egen DVD player ?

För i VLC så slipper jag att välja region har testat med region 1 & 2 båda funkar bra!

Japp, gillar den spelaren (apple's alltså)

En fråga, har PB'n på benen och ibland så rör man på benen lite så att datorn rör på sig. Märkte att när den rör på sig så ger datorn ifrån sig ett konstigt ljud (ej högtalare). Kan bara tänka mig att det är hårddisken men jag tycker det är lite underligt. Hur är det för er?

edit: tyckte batteriet glappade lite så jag tog ut det och satte i det igen (under vila). Vet inte vad som hände men ljudet är nu borta iaf

Senast redigerat 2004-05-14 01:02

Varför förstärks ljudet från nätadaptern!?

Hejsan. Jag har precis köpt en ny powerbook. Om jag kopplar in den till mina externa högtalare som har egen strömförsörjning samt låter nätadaptern vara inpluggad, förstärks ljudet från nätadaptern och man får ett väldigt störande brummande i högtalarna. Varför detta? Om man kollar på inställningarna under sound/output står den på headphones, kan man ändra på det här till speakers? ..och skulle problemet försvinna. Sånt här får inte ske tycker man på en så dyr maskin.

Ps. Är det ngn som vet var man hittar tillde tecknet på tangentbordet?

/Hampus

  • Medlem
  • 2004-06-05 12:38

Hampus: Det låter som du fått en sk. "Jordloop" - låt din PowerBook och dess externa högtalare dela vägguttag så slipper du den.

Ursprungligen av Ma:

Hampus: Det låter som du fått en sk. "Jordloop" - låt din PowerBook och dess externa högtalare dela vägguttag så slipper du den.

Jag har provat det.... samma problem

  • Medlem
  • 2004-06-05 18:40

Det räcker inte att "dela vägguttag" om någon av apparaterna inte har jordad sladd eller om vägguttaget inte är jordat. Men det är rätt tänkt, man ska se till att apparaterna har samma jordpunkt. En lämplig sådan skulle kunna vara värmeelementet eller vattenrör ... om de inte är i plast och dessutom inte är målade.

Bevaka tråden