Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är kvalitén på iMac G4?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-04-28 17:16
Ursprungligen av Sundevall:

Jag håller inte med. En burk där det i praktiken är omöjligt att byta fläktar är inte en bra konstruktion enligt mig. För att inte tala om besvären med att uppgradera / byta RAM och HDD.
Fast det hela beror väl på vilket perspektiv man ser det ifrån, för en okunnig nybörjare är nog en iMac toppen. För mig som "power user" så är dock en maskin där det är nära nog omöjligt att uppgradera / byta komponenter allt annat en "mycket, mycket lyckad konstruktion".

Poweruser eller onte, jag arbetar på min första generationens iMac sedan den släpptes, och har inga problem med den. Skulle jag köpa en ny dator i dag skulle jag kunna tänka mig att köpa en 20" iMac. Om jag inte skulle slå på stort med en G5 med större skärm. Men då är det inte kvaliteten som avgör, utan möjligheterna till skärmdubblering, och annat iMacen inte pallar. Visserligen är jag en mer avancerad användare nu än när jag köpte datorn, men den klarar med råge av det jag utsätter den för (mycket beroende på att jag kör QXP istf ID ).

Jag håller med Mondo, om man köper en iMac ska man vara medveten om dess begränsningar, men givet dessa är den ju klockren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 17:28
Ursprungligen av Baron:

Poweruser eller onte, jag arbetar på min första generationens iMac sedan den släpptes, och har inga problem med den. Skulle jag köpa en ny dator i dag skulle jag kunna tänka mig att köpa en 20" iMac. Om jag inte skulle slå på stort med en G5 med större skärm. Men då är det inte kvaliteten som avgör, utan möjligheterna till skärmdubblering, och annat iMacen inte pallar. Visserligen är jag en mer avancerad användare nu än när jag köpte datorn, men den klarar med råge av det jag utsätter den för (mycket beroende på att jag kör QXP istf ID ).

Jag håller med Mondo, om man köper en iMac ska man vara medveten om dess begränsningar, men givet dessa är den ju klockren.

Dessutom går iBook, eMac och iMac att hacka med Screen Spanning Doctor, men då ryker garantin förstås...

In English:
http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Auf deutsch:
http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_d.html

  • Medlem
  • 2004-04-28 17:40
Ursprungligen av Sundevall:

för en okunnig nybörjare är nog en iMac toppen. För mig som "power user" så är dock en maskin där det är nära nog omöjligt att uppgradera / byta komponenter allt annat en "mycket, mycket lyckad konstruktion".

Det där känns mer och mer som en dumdryg snobbkommentar ju mer jag tänker på den. Är alla som inte är "powerusers" med behov av att kunna "uppgradera/byta komponenter" "okunniga nybörjare"?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-04-28 18:07

Jag har faktiskt ett problem med min iMac 17" 1GHz. Om man låter datorn gå i vila så tänds inte bakgrundsbelysningen när man väcker den. Det lär vara den sk invertern som behöver bytas. Jag har AppleCare så det är bara lathet (och att jag inte vill vara utan den) som gör att jag inte skickat in den. Istället låter jag den vara igång 24/7 och då är det inga problem.

Skärmen sitter också en smula snedmonterad vilket störde mig enormt från början, men sedan jag lade en kartongbit under "lampfoten" på ena sidan märks det inte längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 19:29
Ursprungligen av Baron:

Det där känns mer och mer som en dumdryg snobbkommentar ju mer jag tänker på den. Är alla som inte är "powerusers" med behov av att kunna "uppgradera/byta komponenter" "okunniga nybörjare"?

Majoriteten av alla "okunniga nybörjare" köper sannolikt en billig PC på OnOff eller något av de andra datorstormarknaderna. För dem duger kanske XP Home på den billigaste smäckburk som finns att få för hans eller hennes surt ihoptjänade, dubbelbeskattade sverigepesetas.

Men marknaden mognar nu. Kunderna börjar kräva mer än bara giggahärtsch, "HT-teknologi" (vad det nu är för något) och stora jävla as till tornvidunder med en massa kortplatser, fula genomskinliga plastfronter och 5,25-tumsfack Nisse i Bandhagen ändå aldrig kommer att använda. Folk vill ha enkelhet, användbarhet, användarvänlighet.

iMac är verkligen användarvänlig, och tillräckligt snabb för de flesta hemanvändares behov. Dessutom med en riktigt bra skärm! Den är för dyr dock. Apple borde kanske bygga en iMac för vanliga svenssons, en dator som är lite bättre än eMac, dock, för den gillar jag inte alls.

Apples stora brister i Sverige ligger inte i produkterna, utan i den häpnadsväckande amatörmässiga marknadsföringen. Vad är det för tomtar Apple Norden anlitar? De har inte fattat någonting om vad folk vill ha och behöver.

  • Medlem
  • 2004-04-28 21:11
Ursprungligen av Mondo:

Apple borde kanske bygga en iMac för vanliga svenssons, en dator som är lite bättre än eMac, dock, för den gillar jag inte alls.

ja, det är allt bra underligt att de inte kollar med dig vad du gillar innan de lanserar nån ny produkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 21:25
Ursprungligen av Baron:

ja, det är allt bra underligt att de inte kollar med dig vad du gillar innan de lanserar nån ny produkt...

Jo, jag menar det. Det är nog bäst att Steve ringer och kollar med mig först om den där nya grejen är OK eller kass.

Ursprungligen av Baron:

Det där känns mer och mer som en dumdryg snobbkommentar ju mer jag tänker på den. Är alla som inte är "powerusers" med behov av att kunna "uppgradera/byta komponenter" "okunniga nybörjare"?

Det var kanske lite tillspetsat sagt. Men i princip så tycker jag så. Om man köper en dator för ~ 20000 (nära en G5:a i pris, men bara en bråkdel av prestandan) - som redan idag är omodern - och som sitter fast i en TFT-skärm, som är omöjlig att byta fläktar i, och där det är mycket svårt att byta RAM och och HDD.. då har man antingen ganska unika datorbehov eller så vet man inte mycket om vilken datormodell man ska välja (man är alltså en "okunnig nybörjare").

Jag får dock tillägga innan jag blir påhoppad: Alla som köper iMac är naturligtvis inte okunniga eller nybörjare, det finns säkert vana användare som uppskattar iMacen just för att den är så kompakt och omöjligt att pilla i och av mistag förstöra. Som en kontrast till Tower-modellerna.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-04-28 09:24

Det konstiga är att det är så många som verkar tycka att iMac G4 är en så bra dator, men ändå blev den inte alls samma succe som iMac G3. (Jag är mycket mycket nöjd med min och tycker det är den bästa jag haft, men så gick jag också från Quadra 800 PPC OS 8.0 till OS X...)

  • Medlem
  • 2004-04-28 10:37

Jag tycker att man borde kunna köpa bara lampfoten, och haka på sin gamla skärm. Jag skulle gärna ha en iMac 20", men eftersom jag byter dator ungefär vartannat år så inser jag att det vore korkat.

Rätta mig om jag har fel, men var det inte någon gammal macmodell som hade inbyggt TV-kort?

Det vore toppen om Apple kunde släppa en iMac G5 med inbyggd TV-tuner och optiskt 5.1 ljud plus en ny Widescreen skärm, snacka om "digital hub"

Jag tycker att iMac G4 vänder sig till varken "konsument" eller "proffsanvändare". Det är en så kallad "Prosumer-produkt". Alltså ett mellanting mellan bägge.

Sammantaget så vågar jag fatslå att denna dator ser ut att kunna vara Apples bästa alster för dagen. Det enda som egentligen saknas är lite mera prestanda och möjligtvis en skärmlös variant. Priset är högt men man verkar få igen det hela i en hög kvalitetsnivå. Man kan dessutom byta ut det mesta av innandömmet själv vilket jag ser som en fördel.

  • Medlem
  • 2004-04-28 23:09

Sundevall, du glömmer formgivningen. En iMac är ju inte ful som en G5 faktiskt är, trots att den är snygg för att vara tower. Och ang prestandan, varför köpa en bil som kan köra 300 km/h istf en som klarar 150 om man ändå bara kör i 75? Man kan väl vara proffs utan att köra de mest hårdvarukrävande programmen?

Ursprungligen av Baron:

Sundevall, du glömmer formgivningen. En iMac är ju inte ful som en G5 faktiskt är, trots att den är snygg för att vara tower. Och ang prestandan, varför köpa en bil som kan köra 300 km/h istf en som klarar 150 om man ändå bara kör i 75? Man kan väl vara proffs utan att köra de mest hårdvarukrävande programmen?

Formgivning är en ganska låg prioritet när jag köper dator iaf, fast det finns med på ett hörn ändå. Jag tycker hur som helst att både iMac och Power Mac G5 är vackra. Fast G5 är ju den avgjort bäst designade maskinen ( pris / prestanda, ingen skärm som sitter fast etc..). Naturligtvis kan man vara proffs utan att köra det mest krävande programen på den bästa hårdvaran. Du sysslar väl med tidningsproduktion? Så du får väl nog räkna dig till Power User-skaran, och du har ju en iMac. Oavsett så tycker jag i varje fall att iMac i dagsläget är en föråldrad maskin som har ytterst lite att sätta upp mot t ex en singel 1.6 G5:a.

Låt mig få påpeka att jämförelsen med hastigheten på bilar inte riktigt fungerar.. Det finns inget "för fort" när det gäller datorer, det finns inte onödigt mycket prestanda. Om båda maskinerna kostar lika mycket och den ena ger mer än dubbelt så mycket prestanda så skulle jag valt den senare, inte nödvädigtvis för att jag behöver den prestandan här och nu. Men förr eller senare lär jag behöva det, och då känns det bra att veta att den finns där när jag _måste_ ha den.
Om du står i valet och kvalet mellan en Volvo kombi som kan ligga och kryssa i 300 km / h och en Porsche Boxter som går i 130 km / h (G5 = Volvo, mycket plats, iMac = Porsche, iite utrymme att expandera) och båda kostar ungefär lika mycket.. jag vet vad jag skulle ha valt

  • Medlem
  • 2004-05-01 01:02
Ursprungligen av Sundevall:

Om du står i valet och kvalet mellan en Volvo kombi som kan ligga och kryssa i 300 km / h och en Porsche Boxter som går i 130 km / h (G5 = Volvo, mycket plats, iMac = Porsche, iite utrymme att expandera) och båda kostar ungefär lika mycket.. jag vet vad jag skulle ha valt

Om jag visste att jag bara skulle till Systemet och köpa finsprit med just den här bilen så vet jag vad jag skulle ha valt.

edit: till mitt Systembolag är det 30- och 50-väg.

  • Medlem
  • 2004-04-29 00:41
Ursprungligen av Baron:

Man kan väl vara proffs utan att köra de mest hårdvarukrävande programmen?

Nä-ä (sagt med en ganska nasal röst)

Om du inte klämmer sista droppen ur din maskin så är du faktiskt oseriös.

Allvarligt så håller jag med Sundevall om att en dator knappast kan vara onödigt snabb. Inte ännu i alla fall. En iMac kanske "duger", och funkar bra, men så länge man får vänta på datorn över huvud taget, så kan det bli bättre. Eller hur?

G5:an är ju också toklångsam om man utgår från att allt ska ske omedelbart, så för min del är det hugget som stucket om jag väntar i tio eller tjugo sekunder. Så avslutninhsvis håller jag med Baron också. Det kan knappast finnas någon idag som MÅSTE ha en G5:a, och absolut inte grejar sitt arbete med en iMac. Skillnaden är helt enkelt inte tillräckligt stor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 00:08

Whoami:
Uttrycket "prosumer" är en sammandragning av "professional consumer", alltså är en professionell användare, inte en hemanvändare.

Sundewall:
Tidningsproduktion kräver inte speciellt mycket sluring i burken, däremot en stor skärm och bra ergonomi.

iMac är tänkt för hemanvändare och skolor, inte för proffs, men naturligtvis fungerar den fint i vanlig kontorsanvändning också. Stor skärm, bra ergonomi och tillräckligt med prestanda, utom för filmredigering, professionell bildbehandling och tunga musikprogram.

iMac är inte för en person med dina krav, utan passar bättre för den som vill ha en dator att skriva på, surfa med, fixa med det privata fotoalbumet, osv.

Jag har min iMac som andradator i sovrummet. Utmärkt för DVD-filmer och surf!

Fortsätt gärna att posta era personliga erfarenheter av kvaliten på iMac G4.

Skriv gärna en rad om använbarheten också. Saknar ni prestanda och utbyggnadsmöjligheter mm?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-29 10:33

Jag har inte störts något särskilt av de begränsade utbyggnadsmöjligheterna. Hårddiskutrymmet byggde jag ut via FW istället. Enda gången jag saknat möjligheten en smula var när jag skulle dumpa ethernetkablarna och köra Airport istället. Hade AE-kort i Powerbooken och ville gärna köra g med iMacen också. Men det gick ju inte, såklart, om jag inte ville ställa routern vid datorn eller fortsätta med 10-meterskabeln. Dessutom ville jag helst inte att kortet skulle synas, så då fanns bara ett val, vanlig Airport.
Annars är jag jättenöjd. Ångrar inte en sekund att jag skaffade den. Relativt portabel är den dessutom, innan jag hade Powerbooken åkte den faktiskt med ibland och kördes bildspel på (via projektor).

Helt underbar dator!

Hårddisk tillagt med FW, grafikkort har jag inget behov av att uppgradera då jag inte sysslar med spel eller grafik, minnet går att bygga ut till fullt tillräckliga 1,5 GB med lite fiffel, tyst, snygg som fasen, lättmöblerad (slipper en stor, ful alu-låda under skrivbordet...)

Prestandan är fullt tillräcklig, känns inte seg alls vid vanligt användande.

Helt enkelt underbar! Kommer att ha kvar den länge till som stationär, men kompletterar så fort pengar finnes med en schysst bärbar.

skamuel: Jag har AE-möjlighet i min 17", är det inte det i alla 17" ?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-29 11:27
Ursprungligen av Leftrustle:

skamuel: Jag har AE-möjlighet i min 17", är det inte det i alla 17" ?

Inte i första generationen tyvärr! Har du 1 Ghz-varianten? Min är på 800 Mhz. Köpte den direkt efter lanseringen av 17-tummarna i början av hösten -02. AE kom nog inte i Apples datorer förrän vid årsskiftet 02-03. Rätta mig, någon, om jag missminner mig!

Så det är gamla hederliga 11 Mbps som gäller.

Ursprungligen av skamuel:

Inte i första generationen tyvärr! Har du 1 Ghz-varianten? Min är på 800 Mhz. Köpte den direkt efter lanseringen av 17-tummarna i början av hösten -02. AE kom nog inte i Apples datorer förrän vid årsskiftet 02-03. Rätta mig, någon, om jag missminner mig!

Så det är gamla hederliga 11 Mbps som gäller.

Ja, jag har 1 GHz... Ärligt talat visste jag inte att det fanns 800MHz 17"... Nu skäms jag lite...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 14:15

Det jag däremot skulle väntat på är eftter Applemässan nu..wwdc?..För då skall ju antagligen en ny iMac introduceras...Möjligtvis med nån nerklockad G5... eftersom det vore konstigt när just nu när den är uppgraderad, emacen... en iMac har samma specar som en eMac..! Förutom skärmen

Bevaka tråden