Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac blir ADC Premier Member?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilka fördelar ser ni av att vi skapar en utvecklarsida (cocoa.se) och blir ADC premier medlem?

Tror ni att vi kan få igång samarbeten mellan medlemmar etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 12:45
Ursprungligen av Björnström:

Vilka fördelar ser ni av att vi skapar en utvecklarsida (cocoa.se) och blir ADC premier medlem?

Tror ni att vi kan få igång samarbeten mellan medlemmar etc?

Jag har svårt att se fördelarna med ett "gemensamt" ADC-medlemskap såvida inte 99mac börjar ägna sig åt utveckling av gemensama specifika projekt. Hur skall resuserna fördelas? Det är många som är online-medlemmar på ADC, men hur många ägnar sig åt utveckling på en sådan nivå att Premier-resurserna behövs? Här på utvecklarforumet har bara ett fåtal sådana utvecklare givit sig tillkänna. Apple är föredömligt vad det gäller att gratis ge ut BRA dokumentation samt första klassens verktyg.

Vad gäller cocoa.se är det en bra idé, men man måste ställa sig frågan - vad kan cocoa.se göra bättre än de etablerade forumen och vad kan cocoa.se fylla för tomrum? Vad gäller t ex Apples Cocoa-lista är nivån där såpass att alla kan vara med, både nybörjare eller veteraner har en plats. För studenter kan jag dessutom rekommendera studentlistan som är på en trevlig "pratig" nivå.

Om någon däremot hittar på en killer-idé för mjukvaruprojekt och dessutom hittar några kompetenta personer som är villiga att driva detta kan allt ovan helt plötsligt fylla en roll. Manta Ray skulle kanske även kunna ge kommersiell bas för dessa idéer? En slags semi-öppen utveckling där genuint engagemang och kunskap även kan visa sig lukrativt?

Om man tittar på forumen hittar man hela tiden personer som saknar komponenter i sitt dagliga arbetsflöde. Dessa forum är en utmärkt källa för inspiration till sådana mjukvaruprojekt. Sedan gäller det att få tag i personer som verkligen är beredda att bidra med kod. Min erfarenhet är att det ofta är en faslig aktivitet på forumen men väldigt lugnt vad gäller commits till CVS-servern.........

Jobba på!

/Kalle

Bevaka tråden