Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig hitta den optimala mobiltelefonen

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

där ser man

förresten, hur räknar dom data överföring? det är väl rätt ok fart på om kopplar in tex en laptop vad jag har förstått, men får man betala per MB/minut eller något sådant?

Man betalar per MB. Det går dock att teckna dataabbonemang med ett visst antal fria sådana. Dessvärre gör det att man inte riktigt kan surfa "normalt" med en dator, eller skicka allt för stora filer (eller ta emot för den delen). Det är bättre i.s.f att försöka ha WLAN-täckning, dock inte via Telia utan med någon annan operatör eftersom HomeRun är fruktansvärt dyrt.

Då är 3s Data 50-abbonemang mer prisvärt. Telia skröt nämligen om HomeRun för 2,40 kronor per minut för någon dag sedan.;)

Jag lägger in prislistan för Telia HomeRun:

Priser för dig utan Telia GSM abonnemang:
Inträdesavgift Månadsavgift Trafikavg/min
Telia HomeRun Base
250 (200) kr 188 (150) kr 3,00 (2,40) kr
Telia HomeRun Base 12 månaders bindning
0 kr 188 (150) kr 3,00 (2,40) kr
Telia HomeRun Flat Rate
0 kr 1 869 (1 495) kr 0 kr

Priser för dig som har avtal Telia GSM abonnemang:
(Gäller ej Refill abonnemang)
Inträdesavgift Månadsavgift Trafikavg/min
Telia HomeRun Base
250 (200) kr
50 (40) kr
2,50 (2,00) kr
Telia HomeRun Base 12 månaders bindning
0 kr 50 (40) kr 2,50 (2,00) kr
Telia HomeRun Flat Rate
0 kr 1 744 (1 395) kr 0 kr

Pris för 24H abonnemang:
Telia HomeRun 24h abonnemang
120 (96) kr

Tre tar 249 kronor/månad för Data 50 där 50 MB ingår, 4,50 kronor kostar överskjutande MB.

3 Data 10 innebär 10 MB fritt, för 75 kronor/månad. Därefter 7,50 kronor för överskjutande MB.

Helt klart är ett 3 Data 50-abbonemang mycket bättre för mobilt surfande jämfört med HomeRun (det är väl bara 24h-abbet som kan anses prisvärt där).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 00:13
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag lägger in prislistan för Telia HomeRun:

Priser för dig utan Telia GSM abonnemang:
Inträdesavgift Månadsavgift Trafikavg/min
Telia HomeRun Base
250 (200) kr 188 (150) kr 3,00 (2,40) kr
Telia HomeRun Base 12 månaders bindning
0 kr 188 (150) kr 3,00 (2,40) kr
Telia HomeRun Flat Rate
0 kr 1 869 (1 495) kr 0 kr

Priser för dig som har avtal Telia GSM abonnemang:
(Gäller ej Refill abonnemang)
Inträdesavgift Månadsavgift Trafikavg/min
Telia HomeRun Base
250 (200) kr
50 (40) kr
2,50 (2,00) kr
Telia HomeRun Base 12 månaders bindning
0 kr 50 (40) kr 2,50 (2,00) kr
Telia HomeRun Flat Rate
0 kr 1 744 (1 395) kr 0 kr

Pris för 24H abonnemang:
Telia HomeRun 24h abonnemang
120 (96) kr

Tre tar 249 kronor/månad för Data 50 där 50 MB ingår, 4,50 kronor kostar överskjutande MB.

3 Data 10 innebär 10 MB fritt, för 75 kronor/månad. Därefter 7,50 kronor för överskjutande MB.

Helt klart är ett 3 Data 50-abbonemang mycket bättre för mobilt surfande jämfört med HomeRun (det är väl bara 24h-abbet som kan anses prisvärt där).

Eh, Telia Homerun är inte ett mobilabonnemang. Det är ett WiFi-abonnemang med 11 Mbit. Att jämföra detta med Tres mobilabonnemang funkar liksom inte alls, eftersom det är två helt olika tjänster.

Telia Homerun är avsett för datorer och handdatorer och har inget med något telefonnät att göra.

Jag har kollat vidare på nätet efter möjliga hack för att komma åt problemet. Än så länge har jag bara hittat andra med samma problem, men det verkar som att det är några som håller på att prata sig samman om att skriva något eget för A925 och OSX. Hoppas mycket på dem! Jag hör av mig om jag hör något mer.

Se nedanstående länkar:
---
http://www.allaboutsymbian.com/forum/showthread.php?t=22338&goto=nextoldest
http://www.allaboutsymbian.com/forum/showthread.php?p=166418#post166418

Jag vet naturligtvis detta, men om man nu ska ha MOBILT Internet är jämförelsen i högsta grad relevant. Så fort man blandar in datorn i diskussionen är det ju intressant att se vad som finns och vad det kostar.

Och om jag ska koppla upp datorn kan man glömma HomeRun eftersom det är oanvändbart dyrt.

Tres abbonemang är billigare att nyttja, såvida man inte ska skicka sådana stora mängder data att HomeRun med flatrate faktiskt betalar sig.

Det finns ju 3G-datakort till datorer och visst är HR snabbare, men snabbhet är inte allt. Hellre kunna använda det utan att företaget ska behöva göda Telias kassa allt för mycket.;)

Ska man surfa snabbt med mobiltelefonen utan att blanda in datorn är Tre fortfarande ett bra och prisvärt val. Således:

*Datorsurf i fält:

3 Data 50 är mest prisvärt, såvida man inte skickar stora mängder data (som överskrider kostnaden för HR-flatrate).

*Mobilsurf:

3 Data 10 eller 3 Data 50 beroende på hur man använder det hela.

Sedan fanns det ju en fråga om inkoppling av dator, därmed var det bara att ta med HR-prislistan för en jämförelse.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 18:29

Den perfekta fånen är 1010 :-D. Punkt.

Jag har set 3 part program ute på näter som funkar med A925 och Mac Os X på någon amerikansk hemsida.

Ska se om jsg kan få hem programet ( är en Alfa variant men ska funka bra tydligen )

Sen ska Apple tydligen lägga till Morotolas telefoner & A925 i isynk och Bluetooth för A925 Har Bluetooth också!
frågan bara när !

Björnström man får 2 batterier till 925 och 2 laddare som man kan ha på 2 olika ställen!

Den här tråden passar mitt problem precis. Jag behöver också en ny mobil. Min gamla är så gammal att det känns ungefär som att säga "Jag har en MacPlus, men nu vill jag ha en ny Mac. Vilken ska jag ta?" (Nåja, nästan då.)

Antingen ska jag ha en rak enkel mobil som man i första hand kan ringa med (bra ljud, bra mottagning, bra batteritid, och så inte billigt smäck utan nåt som håller), eller också ska jag ha en mobil som jag också kan använda som utvecklingsplattform, dvs ge mig på att skriva roliga program till, förhoppningsvis kommerisellt en dag.

I det senare fallet inbillar jag mig att jag ska ha en Symbian-baserad telefon. Rätt? Men vilken i så fall? Och om jag ska ha en telefon-telefon, vilka är intressanta?

  • Medlem
  • 2004-06-28 23:41

Det är välan ingen slump att SE T610/30 har blivit såna succéer. Min T610 klarade tom ett bad i Øresund. Mycket bra kontakt med mac, blah blah...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-29 00:12

Som enklare telefon så är väl SE T68/610/630 svårslagna, den nyligen släppta K700 har dessutom ganska bra kamera(dock bara VGA), med tanke på det nästan perfekta Macstödet. Men dom är väl begränsade till enklare java i programmeringsväg.

Vad gäller Symbiantelefoner så finns det flera typer med olika fönsterhanterare (typ...) vanligast är UIQ (SE P800/P900 och motorola A920/A925) samt Nokia serie 60 (Nokia 7650, 3650, 3660, 6600, 7610, 6260, 6630, n-gage och n-gageQD, Siemens SX1 och SendoX). Varför inte kolla på Nokias och Ericssons hemsidor på vilka utvecklingsverktyg som finns.

Låter som om 610 är ett bra val. Dålig kamera struntar jag i. Jag har en riktig till bilder som ska vara bra.

Symbiantelefonerna verkar rejält dyra. De kanske får vänta ett litet tag. Synd att de billigare telefonerna bara har Java. Det är inte ett språk som jag finner nöje i att programmera i.

Bevaka tråden