Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redundans - när inget får gå fel

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är ju trots allt så att våra betalande mac.se kunder knappast uppskattar att deras mail och webbtjänster inte är tillgängliga. Vi har inte något val - allt måste fungera perfekt och vi gör allt vi kan för att nå dit.

Vi åker till webhotellet nu med vår nya brandvägg.

99mac går ner under bytet som beräknas ta cirka 10-15 minuter. Håll ut!

Jag vill fortsätta min artikel med följande anteckningar:

- Ny brandvägg finns nu installerad med "overkill extreme" specifikationer (2.8GHz Intel Xeon processor, 1GB RAM och Ultra320 SCSI RAID-1 15.000rpm hårddiskar). Vi har cirka 1-2% last just nu med över 500 inloggade bara på 99mac.

- Efter att ha tagit den gamla brandväggen till kontoret för genomgång har vi upptäckt att processorfläkten inte fungerar (!). Något som var väldigt svårt att upptäcka i serverhallen när den var monterad i racket. Vi vet ännu inte om det är hela förklaringen men överhettning leder ju till frysningar som bekant.

Kuriosa: Det förekommer vadslagning om 99mac dyker inatt på vår systersida Offtopic.se

http://offtopic.se/showthread.php?t=39884

(du måste vara inloggad för att rösta - använd samma login som på 99mac om du hade konto före 1:a feb 2004)

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-04-19 23:13

Redundans-tips

Ursprungligen av Björnström:

Klockan är 01.32 natten mot lördagen när ett SMS varnar för att vår serverfarm har tappat kontakten med internet.

Vi har precis köpt två Xserve med RAID 5, ny switsch och brandvägg och hela fadderullan. Den gamla utrustningen som servades av en ANS700 blir med andra ord över. MEN istället för att betrakta det som gammalt skräp (som de flesta gör) så ställer vi upp utrustningen i ett hörn så att det bara är att slå på om något skulle hända med den nya utrustningen. Precis allt sparas - DNS-datorerna, gamla sega hubbar och fula kablar. Rubbet! 15 minuter så är man på banan igen om något skulle skita sig. Det enda man behöver tänka på är att använda den gamla servern som en backup-enhet där man lagrar de jobb som man håller på med + jobb som man kan tänkas behöva t,ex, gamla trycksaker eller logotyper. Prylarna fungerar ju även om de är tråkiga och sega...

Ska du ha en ANS700 som backupdator för en Xserve G5? Dom kör ju helt olika OS och applikationer? Och en ANS700 har väl 1/20 av serverkraften?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-04-20 09:44
Ursprungligen av Björnström:

Ska du ha en ANS700 som backupdator för en Xserve G5? Dom kör ju helt olika OS och applikationer? Och en ANS700 har väl 1/20 av serverkraften?

Nej. nej Det skulle ju bara vara högst tillfälligt i så fall. En ANS kan ju aldrig ersätta en Xserve med RAID.
Att spara gammal utrustning är ju bara för att få igång nätverket och komma åt de allra viktigaste filerna. Om det smäller vid pressläggning är tre timmars felsökning och allmän panik inget man varken orkar eller hinner. Tryckeriet väntar inte. Felsöka kan man göra när man har tid. 35 GB räcker faktiskt ganska långt om man är noga med att inte göra backup på en massa skräpfiler. Vår QLA och QLA-backup ligger på separata datorer (vilket de bör göra) och inte på servern och då spelar det ingen roll vilket OS servern har. På samma datorer lägger man och en ev. Suitcase Server. Starta - klart. Att ändra från DHCP till fasta IP gör man snabbt på 20-30 datorer medan den gamla servern startar. En liten lapp vid varje dator med IP-nummret bara...
Om man bara skriver upp rutiner för vad skall göras så fungerar det.

Bara för att det är enkelt behöver det inte vara dåligt.

Jag fick tips ifrån en HP-anställd här på 99mac att vi ska köpa ett sådant här:

Remote Insight Lights-Out Edition II

Det verkar ju hur najs som helst att kunna administrera ALLT inkl starta om datorn (även om den är avstängd eller totalt 100% fryst), starta ifrån en virtuell diskett eller CD (!) och sköta all management som fläktar, diskar , RAID osv. Fungerar lika bra oavsett vilket OS man kör på servern. Mums för serveradministratörer!

http://h18013.www1.hp.com/products/servers/management/riloe2/index.html
http://h18013.www1.hp.com/products/servers/management/riloe2/questionsanswers.html

Ursprungligen av Björnström:

Jag fick tips ifrån en HP-anställd här på 99mac att vi ska köpa ett sådant här:

Har inte HP maskinen som ni skaffade ett sådant redan? Alla Proliant G3 maskiner har väl det som standard på moderkortet om jag inte minns helt fel.

/JD

Ursprungligen av rudeboy:

Har inte HP maskinen som ni skaffade ett sådant redan? Alla Proliant G3 maskiner har väl det som standard på moderkortet om jag inte minns helt fel.

/JD

Jaså? Jag kollar!

{?{??örnström]Jag fick tips ifrån en HP-anställd här på 99mac att vi ska köpa ett sådant här:

Remote Insight Lights-Out Edition II

Det verkar ju hur najs som helst att kunna administrera ALLT inkl starta om datorn (även om den är avstängd eller totalt 100% fryst), starta ifrån en virtuell diskett eller CD (!) och sköta all management som fläktar, diskar , RAID osv. Fungerar lika bra oavsett vilket OS man kör på servern. Mums för serveradministratörer!

http://h18013.www1.hp.com/products/servers/management/riloe2/index.html
http://h18013.www1.hp.com/products/servers/management/riloe2/questionsanswers.html[/QUOTE]

Man får väl skaffa två, för att få redudans?
När man tänker efter så har man nästan alltid en "single point of failure"

Hmm, spännade... Är priset i lights Out klass också?

Under 4000kr kostar kortet enligt min info - i sammanhanget rätt najs. Aldrig mer ringa jourtekniker!

Nä - det var bara DL360 och DL380 som hade det, vår 350:a kräver extra PCI-kort tyvärr. Synd!

Ursprungligen av Björnström:

Nä - det var bara DL360 och DL380 som hade det, vår 350:a kräver extra PCI-kort tyvärr. Synd!

Ah, så var det. Synd.

/JD

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-12 10:43

Disketter är ju som bekant opålitliga. Det är därför det är så bra att man kan bygga RAID även med dem i Mac OS X

Citat:

Which is why it's so geekishly cool that somebody made one out of five floppy disks.

Floppies, as you know, are slower than sludge on ice and have a data capacity roughly on par with a small bundle of twigs held together with a rubber band. This is the lowest-end data storage around-- assuming you can even find them anymore. Well, the guy in question just happens to work for a manufacturer of USB floppy drives, so he grabbed five of them, plugged them into his Bondi Blue iMac running Jaguar, inserted five disks, fired up Disk Utility, and set them up as a striped RAID. Six minutes later, he had a 4.22 MB disk on his Desktop comprised of five whirring floppies. Imagine the noise as he dragged a 3.6 MB file to it-- which copied in a mere 32 seconds, which, in floppy terms, does in fact technically qualify as "turbo lightning speed!!"

Från http://www.appleturns.com/#3

MACaron - om den där hänger sig kan man ju alltid starta om servern så det behövs väl inte?

Kvällens fråga: Hur bygger man bort "Single point of failure"?

Vi får eget rack från och med imorgon och planerar för en säker driftmiljö där allting är dubblerat. Men det är knepigt att lyckas - har ni tips på hur man får IP Failover på allting - dubbla brandväggar, dubbla switchar etc - får ni gärna skriva om era erfarenheter här.

Idag köpte vi in ny brandväggsserver med ILO integrerat - en DL380G3. Imorgon börjar vi installera allting i eget rack - jag skriver en krönika i helgen med bilder av installation etc.

Vad föreställer bilden?

Bevaka tråden