Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste köpa G5:a! Men vilken modell?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 20:54
Ursprungligen av jazzper:

Minnenas hastighet spelar bara en marginell roll för prestandan , så marginell att den oftast inte ens märks. För verifiering kolla valfritt test......även busshastighetens betydelse för praktiskt prestanda verkar extremt överdriven.

Beror väldigt mycket på vart flaskhalsen är - men när 133 kom till G4 så gjorde det underverk, samma när 167 (DDR) kom… Och om bussen spelar roll så spelar ju minnena roll, de går ju hand i hand för tusan…

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-26 21:00
Ursprungligen av Pär:

Beror väldigt mycket på vart flaskhalsen är - men när 133 kom till G4 så gjorde det underverk, samma när 167 (DDR) kom… Och om bussen spelar roll så spelar ju minnena roll, de går ju hand i hand för tusan…

Jag tänkte ta upp det, men gjorde inte det. Min dual G4/450 @ 100 MHz blev frånsprungen med hästlängder av min kollegas single G4/533 @ 133 MHz. Endast i extremt intensiva operationer som som använde båda processorerna (som t.ex. rippning i iTunes vann min.

(oj vad OT vi blev)

Ursprungligen av hugin:

Jag tänkte ta upp det, men gjorde inte det. Min dual G4/450 @ 100 MHz blev frånsprungen med hästlängder av min kollegas single G4/533 @ 133 MHz. Endast i extremt intensiva operationer som som använde båda processorerna (som t.ex. rippning i iTunes vann min.
(oj vad OT vi blev)

Hade nog antagligen mer att göra med att 533an nog hade snabbare hd snabbare grafikkort och mer minne plus en nyare G4 processor än med busshastigheten

Senast redigerat 2004-04-26 21:56
Ursprungligen av Pär:

Beror väldigt mycket på vart flaskhalsen är - men när 133 kom till G4 så gjorde det underverk, samma när 167 (DDR) kom… Och om bussen spelar roll så spelar ju minnena roll, de går ju hand i hand för tusan…

133 mhz bussen gjorde inte underverk på G4:an däremot så gjorde antagligen det förbättrade cache minnet det......
Och på G4an så gick ju inte 133Mhz minnet direkt hand i hand med processorn.......

Senast redigerat 2004-04-26 21:34
  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:23
Ursprungligen av jazzper:

133 mhz bussen gjorde inte underverk på G4:an däremot så gjorde antagligen det förbättrade cache minnet det......

Och det hade du på 467/533??? De hade inte samma cache som "de stora" men blev redigt rappa ändå…

Citat:

Och på G4an så gick ju inte minnet direkt hand i hand med bussen.......

Hudrabuss kräver PC100, 67-buss kräver PC66, 133-buss kräver PC133, 167-buss kräver DDR333… Är inte det hand i hand så vet inte jag…

Ursprungligen av Pär:

Och det hade du på 467/533??? De hade inte samma cache som "de stora" men blev redigt rappa ändå…

Som sagt mer minne nyare processor och snabbare hårddisk märks mer än 33% snabbare buss. Eller påstår du att 33% procent snabbare buss ger en 33% snabbare dator?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:35
Ursprungligen av jazzper:

Som sagt mer minne

Vat kom det ifrån?

Citat:

nyare processor

Som du vet så var det olika processorer i olika modeller av 133-korten (och då menar jag inte bara MHz).

Citat:

och snabbare hårddisk

UATA/66 är väl UTAT66, eller är dom olika snabba?

Citat:

märks mer än 33% snabbare buss. Eller påstår du att 33% procent snabbare buss ger en 33% snabbare dator?

Har du sett mig påstå det?

Ursprungligen av Pär:

Vat kom det ifrån?

Som du vet så var det olika processorer i olika modeller av 133-korten (och då menar jag inte bara MHz).
UATA/66 är väl UTAT66, eller är dom olika snabba?
Har du sett mig påstå det?

Nej men vissa verkar ju tro det och som sagt busshastighetens positiva effekter överdrivs ju rätt kraftigt.

Angående hårddisk så menade jag självklart att den rappare datorn antagligen hade en snabbare och nyare HD vilket betyder rätt mycket för prestandan liksom minnesmängden.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:43
Ursprungligen av jazzper:

Nej men vissa verkar ju tro det och som sagt busshastighetens positiva effekter överdrivs ju rätt kraftigt.

Skrev jag något liet tidigare om at tdet beror på vart flaskhalsen är? Och att när 133 resp 167 kom så var det hög tid…

Citat:

Angående hårddisk så menade jag självklart att den rappare datorn antagligen hade en snabbare och nyare HD vilket betyder rätt mycket för prestandan liksom minnesmängden.

Och kan du inte hålla ordning på vem du svarar på så skriv lite mindre och läs lite mer så ordnar nog det sig…

Tjafsmoster - du åker in på min ignoreringslista igen så slipper jag läsa dumheterna du skriver mer…

Ursprungligen av Pär:

Tjafsmoster - du åker in på min ignoreringslista igen så slipper jag läsa dumheterna du skriver mer…

Visst personangrepp är ju den enkla vägen ,men står du fortfarande för uttalandet "när 133 kom till G4 så gjorde det underverk" ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-26 20:47
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Du skriver som du har förstånd till, och du ska vara mac-åf?...bedrövligt

PowerMac G5 1.6 är en "riktig" G5 lika mycket som dual-1.8 eller 2.0, du kan inte ens specificera vad du anser att man ska titta "riktigt" noga efter.... betyder det att du inte vet? :rolleyes: och nämn inte minnena i 1.6 resp 1.8-2.0 att den ena kör med PC2700 och dom övr med PC3200 har ingen betydelse IRL.

Nu tycker jag att vi tar det lilla lugna. Minnena har betydelse. 1,6 GHz:aren tar max 4 GB, de övriga 8 GB. 1,6:an har förutom en långsammare processor även långsammare systembuss (ja, det går ju hand i hand). Den har heller inte PCI-X-platser som sina större syskon. Så huruvida det är en "riktig G5:a" eller inte beror väl lite på vad man menar med "riktigt" och vad man syftar på med "G5". Processorn är lika "riktig" i en 1,6:a, bara lite långsammare. Om man menar datorn som helhet så är 1,6:an en budgetmodell, medan 1,8 och 2,0 ger dig "hela paketet".

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 20:54
Ursprungligen av hugin:

...medan 1,8 och 2,0 ger dig "hela paketet".

Det var väl dit jag ville komma.

...vissa har ingen humor

Ursprungligen av Schuckert:

Det var väl dit jag ville komma.

...vissa har ingen humor

Helt rätt, din humor är det ingen som förstår, du påstod att G5 1.6 inte var en "riktig" G5, nu försöker du smita ifrån det uttalandet, du vet alltså inte vari dom påstådda skillnaderna skulle bestå i?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:26
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Helt rätt, din humor är det ingen som förstår, du påstod att G5 1.6 inte var en "riktig" G5, nu försöker du smita ifrån det uttalandet, du vet alltså inte vari dom påstådda skillnaderna skulle bestå i?

Vi hade en lång intern diskussion med våra (certifierade) Apple-tekniker, som dagligen gör garanti-service och utbildar sig för sexsiffriga belopp varje år, varför Apple hade snålat så förbannat med 1,6:an och använt ett betydligt äldre konstruktion av moderkortet. En riktig nörddiskussion. alltså. Inte f-n lägger jag sådana detaljer på minnet.
Jag får väl rota fram den informationen igen och redovisa här....eftersom det tydligen är så viktigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-26 20:57

Jont-Olof: Jag lider med dig om du måste köpa datorn nu.

Vi är väl alla förvånade över att Apple inte har presenterat någon uppdatering av PowerMacarna på 10 månader. Men som vi alla vet så kommer det ju komma en uppdatering, men antagligen som kommer inte några 3 GHz:are att levereras förrän efter sommaren. Om jag vore du skulle jag försöka lösa problemet temporärt genom att låna eller hyra en dator några månader om möjligt. Eller kanske köpa en billig G4 som du kan göra till server sen. Då kanske du kan härda ut till den dagen det går att beställa de nya modellerna på AppleStore. Hänger du på låset med beställningen kanske du inte behöver vänta så länge.

Om du prompt ska köpa en ny G5 så röstar jag på en Dual 1,8. Men som sagt, jag skulle inte vilja betala fullt pris för en modell som har passerat bäst-före-datum sedan länge.

Ursprungligen av hugin:

Om man menar datorn som helhet så är 1,6:an en budgetmodell, medan 1,8 och 2,0 ger dig "hela paketet".

Är alltså min singel-1.8 "icke-budget"? Den var billig eftersom den var utgående. Hoppade jag i rätt tunna kanske?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Är alltså min singel-1.8 "icke-budget"? Den var billig eftersom den var utgående. Hoppade jag i rätt tunna kanske?

Helt klart hoppade du rätt vilket andra har intygat på andra ställen. 1.8Ghz är den mest prisvärda av G5 modellerna

Ursprungligen av xplane:

Helt klart hoppade du rätt vilket andra har intygat på andra ställen. 1.8Ghz är den mest prisvärda av G5 modellerna

Dualmodellen ja singelmodellen , nej. Även om den så klart är ett bättre val än 1.6 G5:an.

Fast till amatör och proffsljudproduktion så finns det ju faktiskt prisvärdare och bättre lösningar än G5....

Senast redigerat 2004-04-26 23:11
  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 23:40
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

1.8 som fanns hos http://www.redagruppen.se tills för någon vecka sedan (slutsålda nu) gick löst på 21000 sek ink moms, det är inte "dryga tusenlappen" som skiljer.

Det var ju ett jäkla rövarpris...

Nej inte Single 1,8 eller 1,6 för den delen heller.. Ok om du skall ha den så länge men återigen då så är det bättre med en begagnad 1,6 el 1,8 så förlorar du inte lika mkt på jämfört med att köpa en ny.

Både Logic och SX använder sig av båda processorerna så att köpa en SIngle 1,8 känns helt fel.

nej sålde precis min kompis G5:a jag byter inte än på länge

Köp hellre en beg Dual G5 2*2 än en NY Dual 1,8.
Då får du ju mest för pengarna

Mmm... Det har du ju i och för sig rätt i! Problemet är att jag letat efter en begad 2*2 G5:a, men inte hittat någon som vill sälja. Du känner ingen som ska göra sig av med en?

Dessutom kvittar jag momsen, så det ska till ett jäkligt lågt pris för att verkligen löna sig...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:07

Måste bara lägga min röst på Dual 1,8an. BFB (Bang For Buck).

(Woz, softa ner lite. Schuckert hade ju rätt).

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:27

Hur kommer det säg att det alltid blir bjäfs när jazzper dyker in... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:31

Stoppa in 70 GB i en imac så blir den 20 ggr snabbare än en G5a...

Det verkar som att även den här tråden har spårat ur. Jag vill tacka de som kommit med vettiga inlägg. I övrigt är det väl bara att beklaga...

Tråd stängd

Tråden har glidit ifrån det den ursprungligen handlade om. Vill ni diskutera övriga saker än val av ny G5 får ni skapa en ny tråd för det. Var vänliga mot varandra och använd en trevlig samtalston så retar ni inte gallfeber på andra medlemmar, vilket skett i denna tråden. Medlemmar som inte kan behärska sig får sitt konto avstängt.

Bevaka tråden