Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung 193P + MacOS X

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tillsammans med min PowerMac G5 som kommer snart så tänkte jag köpa Samsung 193P, marknadens bästa platta widescreen skärm http://www.tomshardware.com/display/20040326/lcd-04.html men problemet är att skärmen endast har en strömknapp, all annan inställning görs via musen med den medföljande mjukvaran som naturligtvis bara finns för Windows.

Jag vet att det finns kalibratorer att köpa men det gäller väl bara för färgåtergivning? (jag jobbar inte med grafisk produktion) hur gör man om man vill komma åt inställningarna för allt övrigt för skärmen under MacOS X?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 22:34
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Tillsammans med min PowerMac G5 som kommer snart så tänkte jag köpa Samsung 193P, marknadens bästa platta widescreen skärm http://www.tomshardware.com/display/20040326/lcd-04.html men problemet är att skärmen endast har en strömknapp, all annan inställning görs via musen med den medföljande mjukvaran som naturligtvis bara finns för Windows.

Jag vet att det finns kalibratorer att köpa men det gäller väl bara för färgåtergivning? (jag jobbar inte med grafisk produktion) hur gör man om man vill komma åt inställningarna för allt övrigt för skärmen under MacOS X?

Skäll på Samsung och be dem skriva ihop en programvara till Mac OS X.

Ursprungligen av Schuckert:

Skäll på Samsung och be dem skriva ihop en programvara till Mac OS X.

Mycket konstruktivt, kanske någon annan har ett svar på min fråga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-12 23:08

Du skriver ju själv att mjukvaran bara finns för Windows vilket verkar stämma.. Kanhända kommer du åt inställningarna via Virtual PC?? Det mest konstruktiva är nog annars att kontakta Samsung eller vänta på att det kommer till OS X!

Ursprungligen av Earth:

Du skriver ju själv att mjukvaran bara finns för Windows vilket verkar stämma.. Kanhända kommer du åt inställningarna via Virtual PC?? Det mest konstruktiva är nog annars att kontakta Samsung eller vänta på att det kommer till OS X!

Initiativförmåga saknar jag inte, jag har redan varit i kontakt med Samsung, programvaran finns bara för Windows. Den kommer inte till MacOS X.

Det är sånt här som får folk att dra öronen åt sig när det gäller Mac, jag ska inte kunna ha en bra platt skärm för att Apple inte kan sätta blåslampa under arslet på hårdvaruföretagen?

VPC kan vara en möjlighet iofs, ska titta närmare på det. Fast jag undrar om den inte kör med en egen "påhittat" skärm?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-12 23:27

Man skall inte behöva ställa in skärmen med nån speciell mjukvara när man kopplar in den med DVI. Färgkorrigeringen görs direkt i OSX kontrollpanel eller med extern hårdvaru kalibrator. Resten sköter sig själv. Se på Apples egna skärmar inte behövs det nån extraprogramvara til dessa, det bara fungerar ändå.

Oki, du kan inte ändra språk på skärm menyerna men vad gör det när du inte behöver använda dessa.

Vad är det lite mer exakt du tvunget vill ändra på?

Senast redigerat 2004-04-12 23:38
Ursprungligen av molia:

Man skall inte behöva ställa in skärmen med nån speciell mjukvara när man kopplar in den med DVI. Färgkorrigeringen görs direkt i OSX kontrollpanel eller med extern hårdvaru kalibrator. Resten sköter sig själv.

Se på Apples egna skärmar inte är det nån som gnäller för att det saknas program till dessa, det bara fungerar ändå.

Oki, du kan inte ändra språk på skärm menyerna men vad gör det när du inte behöver använda dessa.

Vild gissning; att Apples skärmar "bara fungerar" kan ha något med att göra att samma företag gör hårdvaran och mjukvaran (MacOS X)

Du menar alltså att alla inställningsmöjligheter finns i MacOS X kontrollpanel förutsatt att man ansluter med DVI? denna skärm har DVI-D, går det bra?

Nu var det alltså inte bara färgåtergivning som jag var ute efter utan ex kontrast mm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-12 23:45

Det kommer att "bara fungera" även med Samsung skärmen. Hur ändrar du kontrast på Apple skärmen? och vad "mm" är det du skall ändra på?

Mig veterligen som är programvaran till Windows en drivrutin, en program för färgkalibrering (eftersom Windows inte har det inbyggt). Program för att ändra andra inställningar brukar de bara skicka med sina CRTskärmar. När man kopplar in Samsung monitorerna med DVI så stänger de av i princip alla inställningalternativ i menyerna, därför har de numer tagit bort de helt eftersom det inte behövs.

Så har det varit i säkerligen de senaste två åren.

Ursprungligen av molia:

Det kommer att "bara fungera" även med Samsung skärmen. Hur ändrar du kontrast på Apple skärmen? och vad "mm" är det du skall ändra på?

Mig veterligen som är programvaran till Windows en drivrutin, en program för färgkalibrering (eftersom Windows inte har det inbyggt). Program för att ändra andra inställningar brukar de bara skicka med sina CRTskärmar. När man kopplar in Samsung monitorerna med DVI så stänger de av i princip alla inställningalternativ i menyerna, därför har de numer tagit bort de helt eftersom det inte behövs.

Så har det varit i säkerligen de senaste två åren.

["Bara fungera" är ett för mig skrämmande uttryck, ge mig en kommandoprompt och två ziljoner kommandon för firmwaren så ska det nog bli ordning ]

mm = ljusstyrka, är det en ovanlig sak att ändra på i Macvärlden?

Det är som sagt inte bara färgkalibering det handlar om. Och det är inte bara CRT skärmar som har det medföljande, inte i PC världen iaf.

Däremot vet jag inte hur det är med just Samsung skärmarna, jag antog att eftersom det inte fanns någon mjukvara för MacOS X så fick man leva med defaultinställningarna, det tyckte jag var lite sniket med tanke på att skärmen kostar över 7000 sek.

För att sammanfatta, du säger dels att det finns inställningar i MacOS X kontrollpanel, dels att det inte spelar någon roll eftersom inställningsalternativ i menyerna stängs av när man kopplar in med DVI?

Jag har en polare som nyligen switchade från mac till pc och han köpte skärmen först"Samsung 173P", fick den en vecka innan leveransen utav pc:n Han blev sugen att kolla in skärmen på macen och det gick inget vidare...800x600 blev upplösningen by default och hur han än försökte gick det inte att ändra skärmens upplösning...

Ursprungligen av xplane:

Jag har en polare som nyligen switchade från mac till pc och han köpte skärmen först"Samsung 173P", fick den en vecka innan leveransen utav pc:n Han blev sugen att kolla in skärmen på macen och det gick inget vidare...800x600 blev upplösningen by default och hur han än försökte gick det inte att ändra skärmens upplösning...

Ajjj...det är sådant där som jag är livrädd för, det är juh dessutom lillebror till den skärmen som jag funderar på, illa, mycket illa....

Samsung.se är inte Mac kompatibel och klarar inte av att visa åäö på ett riktigt sätt. Samsung 193p är jättesnygg men det framgår absolut inget om eventuellt Mac-stöd.

Här finns en pdf.

http://www.samsung.se/_upload_2/EC_DOWNLOAD/0/000/232/222/SyncMaster%20193P%20produktblad.pdf

Ursprungligen av whoami:

Samsung.se är inte Mac kompatibel och klarar inte av att visa åäö på ett riktigt sätt. Samsung 193p är jättesnygg men det framgår absolut inget om eventuellt Mac-stöd.

Här finns en pdf.

http://www.samsung.se/_upload_2/EC_DOWNLOAD/0/000/232/222/SyncMaster%20193P%20produktblad.pdf

Tack, men den har jag sett

Vad menar du att den inte är Mac-kompatibel? hur visar den inte åäö på ett korrekt sätt, det har väl inget med skärmen att göra, det är väl operativsystemet som har hand om det?

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Vad menar du att den inte är Mac-kompatibel? hur visar den inte åäö på ett korrekt sätt, det har väl inget med skärmen att göra, det är väl operativsystemet som har hand om det?

Det fungerar inte med Mozilla Firefox, däremot med Safari såg jag just...

Vad jag menade var att Samsung inte verkar bry sig om Mac-användare överhuvudtaget då deras webbplats inte klarar av att visa åäö. Fast den teorin håller inte helt ut verkar det som

Ursprungligen av whoami:

Det fungerar inte med Mozilla Firefox, däremot med Safari såg jag just...

Vad jag menade var att Samsung inte verkar bry sig om Mac-användare överhuvudtaget då deras webbplats inte klarar av att visa åäö. Fast den teorin håller inte helt ut verkar det som

Heh missade prefixet .se :eek:

Dags att natta tror jag...

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-04-13 20:35
Ursprungligen av whoami:

Samsung.se är inte Mac kompatibel och klarar inte av att visa åäö på ett riktigt sätt. Samsung 193p är jättesnygg men det framgår absolut inget om eventuellt Mac-stöd.

Här finns en pdf.

http://www.samsung.se/_upload_2/EC_DOWNLOAD/0/000/232/222/SyncMaster%20193P%20produktblad.pdf

Microwarehouse listar alla samsung skärmar som mac-kompatibla, handla därifrån och skicka tillbaka om det inte funkar som de lovat.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 21:30

Samsung 193P

Jag läste på en hämsida där de testade just denna skärm ( som jag också är intresserad)de skriver så här "Windows or Mac software control typical functions of the On Screen Display "

Ursprungligen av thedelta:

Jag läste på en hämsida där de testade just denna skärm ( som jag också är intresserad)de skriver så här "Windows or Mac software control typical functions of the On Screen Display "

Om du läste ett test på nätet så kan du väl lägga in länken till densamma här då. Och andra sidan tror jag mer på ett PDF dokument från tillverkaren än på ovanstående. Jag tvivlar starkt på att dom har provat skärmen med en mac men kan du thedelta påvisa motsatsen så är jag den förste att ändra mig...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 21:59

Samsung 193P + MacOS X

Ursprungligen av xplane:

Om du läste ett test på nätet så kan du väl lägga in länken till densamma här då. Och andra sidan tror jag mer på ett PDF dokument från tillverkaren än på ovanstående. Jag tvivlar starkt på att dom har provat skärmen med en mac men kan du thedelta påvisa motsatsen så är jag den förste att ändra mig...

Denna hemsida testar i stort sätt bara pc prylar ( jag har själv pc vid sidam om) Men om du läser recensionen så står det faktiskt att det även MAC compatible

här är länken :http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2024
klicka på PRINT THIS ARTICLE så får du se hela recensionen, längst ner.

Ursprungligen av thedelta:

Denna hemsida testar i stort sätt bara pc prylar ( jag har själv pc vid sidam om) Men om du läser recensionen så står det faktiskt att det även MAC compatible

här är länken :http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2024
klicka på PRINT THIS ARTICLE så får du se hela recensionen, längst ner.

MagicTune som används för att justera skärmen via OSD finns inte för mac så det får vara hur det vill med den kompatibiliteten. Visst vill man köpa skärmen och köra den i std upplösningen 800x600 som för övrigt inte på något vis är optimerad för den skärmen "1280x1024 std" men att kalla det för mackompatibel är att lura folk.

I just det här fallet litar jag mer på Samsung själva än Anandtech...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 22:37

Samsung 193P

Ursprungligen av xplane:

MagicTune som används för att justera skärmen via OSD finns inte för mac så det får vara hur det vill med den kompatibiliteten. Visst vill man köpa skärmen och köra den i std upplösningen 800x600 som för övrigt inte på något vis är optimerad för den skärmen "1280x1024 std" men att kalla det för mackompatibel är att lura folk.

I just det här fallet litar jag mer på Samsung själva än Anandtech...

Säkrast är att fråga samsung återförsäljaren i sverige t ex.
Själv har jag 193T just nu, tror att jag ställer 193P bredvid den snart

Även om det inte skulle fungera perfect med os x, så tror jag att de kommer att lösa detta problem, det e ändå mjukvara, men tänk på vilken skärm du får, den är snygg, riktigt snygg å snabbare å bättre skärpa enligt testerna.

Ursprungligen av thedelta:

Säkrast är att fråga samsung återförsäljaren i sverige t ex.

Dom läser nog på pdf:en och svarar nej!

Bäst är väl om man kunde hitta en demoskärm någonstans och knalla dit med en PowerBook för att testa. Elle kanske hitta någon som säljer på öppet köp någonstans.

Köp en annan skärm. Då kanske man ändrar sig angående Mac-kompabilitet

riktigt snyg skärm.. Hade själv 2st 193T innan och blev lite sur att de aldrig släppte ngn Wide skärm förutom deras lilla 15"..

The Delta kan inte du köpa denna skärm och berätt hur den är.
Är intresserad av 3 sådana här skärmar i så fall och sälja mina 2 Cinema 20".

Upplösningen kunde ju varit bättre i.f.s men man kan ju inte få allt.

kommer inte ihåg vad dem heter men i GBG, men där finns ett ställe som har alla Samsung skärmar uppe där är ju bara att ta med sig sin dator och pröva det gjorde jag fast med min gamla stationära G4:a

Fick t.o.m garanti av butiken när jag beställde min andra skärm som de skickade istället... vilket innebar om det var ngn död pixel fick jag byta skärm.

Ursprungligen av motif:

kommer inte ihåg vad dem heter men i GBG, men där finns ett ställe som har alla Samsung skärmar uppe där är ju bara att ta med sig sin dator och pröva det gjorde jag fast med min gamla stationära G4:a

Stället heter Inet data och dom hade inte någon 193p framme sist jag var där tyvärr.

http://www.inetdata.se

Det stämmer.

Men de kanske har fått in nu !! .. de är väl kompletta Samsung återförsäljare om jag inte minns fel.

Ursprungligen av motif:

Men de kanske har fått in nu !!

Kanske, men jag är där ungefär en gång i veckan i tjänsteärende och jag vill inte minnas att jag såg någon där sist. Skall kolla och fråga vid mitt nästa besök.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 12:56

Jag fick det här meddelandet från SAMSUNG.SE för en lite stund sedan;

God eftermiddag

Du talade med en av mina kollegor tidigare idag angående 193P.
173P och 193P har bara programvara för Windows och inget annat. Det finns idag inga planer stöd för fler operativsystem.

Med vänliga hälsningar
Emilia
Samsung Support

Jag gissar på att Samsung supporten har läst pdf:en...

Bevaka tråden