Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du blivit googlad? eller vad du inte visste om Google

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ironiskt att ungefär samtidigt som Google gick ut på börsen så började negativa åsikter öka i mångfald. Jag säger inte att det är ett samband mellan dom båda, utan jag tycker det bara är rätt en lite konstigt grej helt enkelt. För bara ett årsedan var alla positiva om Google, tror jag inte vet en enda person som inte gillade Google, men nu är det inte så längre.

Själv så har jag knappt märkt av problemen. Visst, själva sökningskvalitén är helt enkelt inte lika bra som det var för två år sedan (då jag började använda Google) på grund av missbruk. Men jag gillar fortfarande deras stil med att allting ska vara enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 13:02
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Ironiskt att ungefär samtidigt som Google gick ut på börsen så började negativa åsikter öka i mångfald. Jag säger inte att det är ett samband mellan dom båda, utan jag tycker det bara är rätt en lite konstigt grej helt enkelt. För bara ett årsedan var alla positiva om Google, tror jag inte vet en enda person som inte gillade Google, men nu är det inte så längre.

Själv så har jag knappt märkt av problemen. Visst, själva sökningskvalitén är helt enkelt inte lika bra som det var för två år sedan (då jag började använda Google) på grund av missbruk. Men jag gillar fortfarande deras stil med att allting ska vara enkelt.

När någon aktör blir mäktig, så är det kanske naturligt att man börjar granska den extra noga och syna den i sömmarna.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Ironiskt att ungefär samtidigt som Google gick ut på börsen så började negativa åsikter öka i mångfald. Jag säger inte att det är ett samband mellan dom båda, utan jag tycker det bara är rätt en lite konstigt grej helt enkelt. För bara ett årsedan var alla positiva om Google, tror jag inte vet en enda person som inte gillade Google, men nu är det inte så längre.

Själv så har jag knappt märkt av problemen. Visst, själva sökningskvalitén är helt enkelt inte lika bra som det var för två år sedan (då jag började använda Google) på grund av missbruk. Men jag gillar fortfarande deras stil med att allting ska vara enkelt.

Jag ska inte säga så mycket om vilken stil de har haft men nu cencurerar google resultaten för att få marknadsandelar i diktaturer. Det är ironiskt med tanke på vilken inställning man förväntar sig att sökmotorer har till fri information. Jag tror jag föredrar företag som inte lierar sig med totalitäre regimer. Förövrigt verkar det som om den trevliga unge herren bakom Skype har liknande böjelser
(DN 31/1-06).
Länge leve den fria marknaden som dessa näringsidkare brukar skandera.

/Jesper Alex-Petersen

Ursprungligen av Jesper Alex-Petersen:

Jag ska inte säga så mycket om vilken stil de har haft men nu cencurerar google resultaten för att få marknadsandelar i diktaturer. Det är ironiskt med tanke på vilken inställning man förväntar sig att sökmotorer har till fri information. Jag tror jag föredrar företag som inte lierar sig med totalitäre regimer. Förövrigt verkar det som om den trevliga unge herren bakom Skype har liknande böjelser
(DN 31/1-06).
Länge leve den fria marknaden som dessa näringsidkare brukar skandera.

/Jesper Alex-Petersen

Jag blir så grymt less på alla som fjantar runt med sina åsikter om Kina-skandalen. Det hela kan sammanfattas jävligt enkelt: Det är inte Google ni ska vara förbannade på, utan den kinesiska diktaturen. Period. Det är så typiskt "intellektuella västerlänningar" - tänk inte efter, klaga bara på det amerikanska företaget.

Google har gjort många tabbar (Web Accelerator, vissa aspekter av GMail m.m.) men herregud: Jag skulle tippa på att kineserna är jäkligt glada över Googles introduktion på deras marknad. Personligen skulle jag välja ett Internet med ett censurerat Google än ett internet utan någon vettig sökmotor.

Kina växer med rasande fart, och till en början får (även stora) företag snällt lyda den korrumperade regeringen. Sånt tar tid, men ju mer influenser som kommer utifrån, desto fortare kommer Kina bli av med sina dåliga (läs: icke-demokratiska) sidor.

/En inte särskilt paranoid internetanvändare.

Edit: Och vad tror du det beror på att Google och (vet ej om det stämmer, men litar på dig) Skype gör på det här sättet? Är det för att vara onda? Nej. Är det för att tjäna pengar? Det tror jag att du tror, och det tror jag också. Självklart är det för att tjäna pengar. Hur tjänar man pengar? Man expanderar sina marknader - man expanderar i Kina i det här fallet.

Hur expanderar man i Kina? Ja, för att ens få lansera något som till exempel en sökmotor och Skype - som ju handlar om information och kommunikation - får man vara beredd att lyda regeringen - även om den på många sätt är odemokratisk.

Att handla, verkställa - det är det som förändrar och det är det som gör det möjligt att påverka. Bara företag som är i Kina kan påverka. Att vara idealist är vackert, men det leder sällan till några förändringar.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-31 18:31

Alltid intressant att se folk försvara världens värsta mördare med över 5 000 avrättningar per år (vilket är dubbelt så mycket som resten av världen avrättar sammanlagt). Pengar luktar definitivt inte i vissas näsor...

En sak hade varit om Google gått dit och ställt lite krav på att de skulle släppa lite på vad som fick hittas, men pengar är ju som sagt vad som räknas...

Jag är förbannad på den kinesiska diktaturen, men jag är även förbannad på de som supportar den även om det så bara är med ord och inte miljoner som Google!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-31 19:55
Ursprungligen av iggy:

En sak hade varit om Google gått dit och ställt lite krav på att de skulle släppa lite på vad som fick hittas, men pengar är ju som sagt vad som räknas...

Wow, du verkar ju ruskigt insatt i exakt vad Google och Kinesiska regeringen samtalat om. Kan du inte berätta mer om vad de har sagt och vad de inte har sagt i sina samtal/förhandlingar?

Ursprungligen av iggy:

Jag är förbannad på den kinesiska diktaturen, men jag är även förbannad på de som supportar den även om det så bara är med ord och inte miljoner som Google!

Ofyfan! Det hade jag ingen aning om!!? Har Google gett Kinesiska diktaturen miljoner? Shit vilket scoop du sitter på. Tur att vi har dig som kan avslöja detaljer som ingen annan känner till om sådana här saker!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-01 08:44

Är du säker på att du är hela 26 år Jogin? Det känns mer som 6

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-01 09:17
Ursprungligen av iggy:

Är du säker på att du är hela 26 år Jogin? Det känns mer som 6

Med dina övernaturliga talanger borde du ju veta med säkerhet exakt hur gammal jag är, på dagen?

  • Medlem
  • 2006-02-02 03:19
Ursprungligen av Jogin:

Med dina övernaturliga talanger borde du ju veta med säkerhet exakt hur gammal jag är, på dagen?

Du är 9 581 dagar gammal. Bara så du vet.

Vad är det för folk som försvara den kinesiska diktaturen, som du talar om, iggy? Hur försvarar de den?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-01 15:01

Det är intressant att se att all ilska fokuseras på Google. Vad skiljer deras hantering av uppgifter från andra sökmotorer och siter, egentligen?

Spelar det någon roll om GMail säljer informationen till Djävulen? Låt bli tjänsten om det inte passar.

F.ö. anser jag att Kinas styre bör förstöras.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-01 22:35
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vad är det för folk som försvara den kinesiska diktaturen, som du talar om, iggy? Hur försvarar de den?

De som väljer att tjäna pengar på att begränsa yttrandefriheten för över en miljard människor tycker jag indirekt försvarar diktaturen.

Egentligen gäller det som jag ser det de flesta affärer överhuvudtaget med Kina, men numera är det dessvärre omöjligt att ens försöka sig på att inte köpa Kinesiska varor.

Ursprungligen av hugin:

Det är intressant att se att all ilska fokuseras på Google. Vad skiljer deras hantering av uppgifter från andra sökmotorer och siter, egentligen?

Spelar det någon roll om GMail säljer informationen till Djävulen? Låt bli tjänsten om det inte passar.

F.ö. anser jag att Kinas styre bör förstöras.

Det skiljer naturligtvis ingenting men nu är det Google tråden handlar om och Google som senast varit aktuella i media

Problemet är, också, att om man inte vill indirekt stödja Kina så är det svårt att välja bort saker och ting. En annan sökmotor är inte så svårt visserligen, men det går knappt att hitta dyrare kläder, om man har råd med det, som inte är gjorda i Kina.

Även jag anser att Kinas styre bör förstöras, men just nu får den mer stöd än någonsin vilket jag inte tror leder till något gott.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-02 13:02
Ursprungligen av iggy:

De som väljer att tjäna pengar på att begränsa yttrandefriheten för över en miljard människor tycker jag indirekt försvarar diktaturen.

På vilket sätt har det Kinesiska folket mindre yttrandefrihet nu när google.cn har lanserats, jämfört med dagen innan? Din kommentar antyder att du inte överhuvudtaget vet vad yttrandefrihet är.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-03 09:29
Ursprungligen av Jogin:

På vilket sätt har det Kinesiska folket mindre yttrandefrihet nu när google.cn har lanserats, jämfört med dagen innan? Din kommentar antyder att du inte överhuvudtaget vet vad yttrandefrihet är.

De kan inte yttra sig om demokrati eller Falun Gong på ett antal diskussionsidor eftersom att google knappast kommer att lista såna sidor.

Det kan man i, så vitt jag vet, alla andra versioner av Google världen över.

I min bok ingår det i yttrandefrihetsbegreppet. Att det inte gör det i din säger mer om dig och dina kunskaper om ämnet än något annat. Tyvärr...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-03 10:52
Ursprungligen av iggy:

De kan inte yttra sig om demokrati eller Falun Gong på ett antal diskussionsidor eftersom att google knappast kommer att lista såna sidor.

Men de kunde de ju inte dagen innan heller, eftersom Google.cn inte överhuvudtaget existerade då så listade den heller inte de sidorna? Vad är skillnaden på att en tjänst som inte existerar inte listar dessa sidor och en tjänst som existerar inte gör det? I båda fallen så listas inte sidorna.

Du svarade inte på frågan. Hur har Google minskat mängden sidor som Kineserna kan komma åt? Vilka/vad för typ av sidor kunde Kineserna komma åt dagen innan Google lanserade google.cn, men som de inte kunde komma åt därefter?

Rätt svar är: INGEN. Google.cn har inte på något vis gjort att vissa sidor inte längre kan kommas åt av Kineserna. På vilket sätt är det en begränsning?

Ursprungligen av iggy:

Det kan man i, så vitt jag vet, alla andra versioner av Google världen över.

Näe, det kan man inte. Inte om man är i Kina. Innan Google.cn lanserades så hade Kineserna inte tillgång till någon som helst duglig sökmotor överhuvudtaget -- detta eftersom t.ex. Google.com filtreras av en Kinesisk proxy vilket gör den både censurerad samt till stor del helt oåtkomlig.

Ursprungligen av iggy:

I min bok ingår det i yttrandefrihetsbegreppet. Att det inte gör det i din säger mer om dig och dina kunskaper om ämnet än något annat. Tyvärr...

En begränsning av yttrandefriheten innebär att tjänsten reducerar den åtkomliga informationen -- men det gör den ju inte. Google.cn har inte gjort att mindre information nu är tillgänglig än dagen innan tjänsten lanserades (tvärtom: mer information är nu tillgänglig än dagen innan tjänsten lanserades). Hur är detta att begränsa friheten till information eller yttrandefriheten?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-01 23:45

Intressant att denna vaknat till liv igen... stackars sök-funktionen.

Jag har länge varit av den åsikten att "så länge man har rent mjöl i påsen har man inget att dölja". I stort tycker jag så fortfarande, men vad google gör är ju att tjäna feta stålar på att ta reda på "vem man är". Nog för att Google kan få tjäna pengar, herrejösses, de tillhandahåller ju en tjänst. MEN. Ingenstans står vad dessa uppgifter skall användas till, om Google kan tänka sig sälja den vidare, vem som har tillgång till uppgifterna, vad som lagras, osv osv. Varför?
Varför är det så svårt att tänka sig att andra än penninghungriga företag vill lägga vantarna på dessa uppgifter?

Vad gäller Kina-kontroversen så är det ju rent idiotiskt att försvara vare sig Google eller Kina! När Kina ville ha filtrering skulle Google istället generöst ha erbjudit sig att inte rensa ut alla kinesiska sidor ur sitt register. Jag menar, snacka om ekonomisk påtryckning. Inte ett enda kinesiskt företag dyker upp i Google! Nähädå, istället jamsar man gladeligen med så man kan få bli den dominerande säljaren av internetreklam i "den nya ekonomin" som alla vill ha tillgång till. De kanske kan få till en riktigt lukrativ deal med den Kinesiska statsapparaten. Jag menar, de är säkert _väldigt_ intresserade av att veta vad kineser söker efter. Skitbra ju, då kan de ju sparka alla angivare, Google levererar veckorapporter hem till politbyrån. Lysande koncept! Detta visar ju med all önskvärd tydlighet att storföretag saknar all form av samvete.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-02 07:51
Ursprungligen av bollman:

Intressant att denna vaknat till liv igen... stackars sök-funktionen.

Jag har länge varit av den åsikten att "så länge man har rent mjöl i påsen har man inget att dölja". I stort tycker jag så fortfarande, men vad google gör är ju att tjäna feta stålar på att ta reda på "vem man är". Nog för att Google kan få tjäna pengar, herrejösses, de tillhandahåller ju en tjänst. MEN. Ingenstans står vad dessa uppgifter skall användas till, om Google kan tänka sig sälja den vidare, vem som har tillgång till uppgifterna, vad som lagras, osv osv. Varför?
Varför är det så svårt att tänka sig att andra än penninghungriga företag vill lägga vantarna på dessa uppgifter?

Vad gäller Kina-kontroversen så är det ju rent idiotiskt att försvara vare sig Google eller Kina! När Kina ville ha filtrering skulle Google istället generöst ha erbjudit sig att inte rensa ut alla kinesiska sidor ur sitt register. Jag menar, snacka om ekonomisk påtryckning. Inte ett enda kinesiskt företag dyker upp i Google! Nähädå, istället jamsar man gladeligen med så man kan få bli den dominerande säljaren av internetreklam i "den nya ekonomin" som alla vill ha tillgång till. De kanske kan få till en riktigt lukrativ deal med den Kinesiska statsapparaten. Jag menar, de är säkert _väldigt_ intresserade av att veta vad kineser söker efter. Skitbra ju, då kan de ju sparka alla angivare, Google levererar veckorapporter hem till politbyrån. Lysande koncept! Detta visar ju med all önskvärd tydlighet att storföretag saknar all form av samvete.

Vad skönt med någon som tänker även i denna tråden

Testa att söka på falun gong på http://www.baidu.com

Jag tycker hela grejen med Kina idag är hyckleri. Vi har en förtryckarregim av stora mått. Det är kommunistiskt. Dom avrättar oliktänkande åt höger o vänster. Men ändå förlägger USA och Europa merparten av sin produktion där. Och i takt med att produktionen ökar där ökar även välståndet - hence - en ny oexploaterad marknad dyker sakta men säkert upp OCH vad händer jo - alla multinationella företag slåss om att etablera sig där först för att mjölka den växande kon Nu säger jag inte att det är fel, det som händer - i ett långsiktigt perspektiv tror jag alla får det bättre - med välstånd och utbildning ökar medvetenhet och förtryckarregimer faller sönder. Men...fortfarande hyckleri - västvärlden fördömmer förtryckarregimer men omfamnar Kina - blä!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-03 21:03

Det är ungefär som att sälja en Saab i Kina med bara 2 cylindrar. Den ser likadan ut och den tar dig visserligen längre än innan när du var utan bil helt.

Men din förmåga att ta dig någonstans i världen är klart och tydligt begränsad enbart för att du hade oturen att födas i en diktatur som bestämmer hur långt du ska få ta dig, ens i tanken.

I övrigt har jag inte mer att tillägga i denna diskussionen, som gick lite utanför topic.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-07 07:50

Och vilken nytta har en sökmotor med filtrerade svar? Precis lika liten som en sökmotor utan svar. Jag tycker google är opålitligt som det är, det behöver inte bli värre liksom.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 08:22
Ursprungligen av bollman:

Och vilken nytta har en sökmotor med filtrerade svar? Precis lika liten som en sökmotor utan svar.

Det var en väldigt, väldigt underlig slutsats.
Kan du utveckla det där? Skulle vara intressant att se hur du resonerar....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-03-11 23:06
Ursprungligen av Danne V:

Det var en väldigt, väldigt underlig slutsats.
Kan du utveckla det där? Skulle vara intressant att se hur du resonerar....

Inte så konstigt. Låt oss ta exemplet Kina. Om man nu söker på en sökmotor efter "störta regimen" och får noll och inga träffar. Vad ger det för bild? Jo, att ingen funderar på att störta regimen. Om man däremot inte _kan_ söka, ja då vet man helt enkelt inte.
En sökmotor, internet och ibland allt "som står skrivet" blir gärna en sanning för många.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-11 23:43
Ursprungligen av bollman:

Inte så konstigt. Låt oss ta exemplet Kina. Om man nu söker på en sökmotor efter "störta regimen" och får noll och inga träffar. Vad ger det för bild? Jo, att ingen funderar på att störta regimen. Om man däremot inte _kan_ söka, ja då vet man helt enkelt inte.
En sökmotor, internet och ibland allt "som står skrivet" blir gärna en sanning för många.

Men inte i Kina, för där VET befolkningen att styrande makter begränsar vilken information som anses sund.

Hade det försvunnit här i sverige, och ingen hade berättat det, så hade vi tagit det som sanning ja.
Men i Kina vet ju befolkningen om vad som gäller, och vet då att sidorna är "säkra" för Kinas bossar..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-03-12 15:31
Ursprungligen av bogg:

Men inte i Kina, för där VET befolkningen att styrande makter begränsar vilken information som anses sund.

Hade det försvunnit här i sverige, och ingen hade berättat det, så hade vi tagit det som sanning ja.
Men i Kina vet ju befolkningen om vad som gäller, och vet då att sidorna är "säkra" för Kinas bossar..

Hur kan du vara så säker på det? Jag betvivlar att så många kineser är välinformerade om hur illa det är.

Det är ju just undanhållandet av fri information som gör att politbyrån i Kina sitter kvar.

Ursprungligen av bollman:

Hur kan du vara så säker på det? Jag betvivlar att så många kineser är välinformerade om hur illa det är.

Det är ju just undanhållandet av fri information som gör att politbyrån i Kina sitter kvar.

Kanske därför att Google informerar om att sökningen är censurerad?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-12 18:45
Ursprungligen av bollman:

Inte så konstigt. Låt oss ta exemplet Kina. Om man nu söker på en sökmotor efter "störta regimen" och får noll och inga träffar. Vad ger det för bild? Jo, att ingen funderar på att störta regimen. Om man däremot inte _kan_ söka, ja då vet man helt enkelt inte.
En sökmotor, internet och ibland allt "som står skrivet" blir gärna en sanning för många.

Du svamlar som vanligt...suck.
Ditt inlägg var

Ursprungligen av bollman:

Och vilken nytta har en sökmotor med filtrerade svar? Precis lika liten som en sökmotor utan svar.

Plötsligt börjar du yra om speciella söktermer, vilket du inte skrev först. Istället drog du till en av dina vanliga bisarra generaliseringar.
Så egentligen skulle du alltså ha skrivit:

Ursprungligen av bollman:

Och vilken nytta har en sökmotor med filtrerade svar för ett extremt fåtal söktermer? Precis lika liten som en sökmotor utan svar.

Eller hur?

Det blir en så oskön stämning jämt när folk, företrädelsevis vita västerländska män i 20-40 års åldern diskuterar vad som är rätt och fel.
Känns lite syjunta när fem-sex personer sitter och skriker om hur hemskt det är i Kina och hur jävla skandalöst det är med diktaturer, när dom faktiskt behöver marknadens egen diktatur för att ens kunna "diskutera" dom här frågorna.
Har man statligt styre som medel för att nå makt som mål är det åt helvete, men om det handlar om att generera ekonomisk vinst, oavsett på vilkas lik man måste trampa, så är det ok. Är det kontentan?
Sköööönt för oss i såfall, vi som älskar våra svindyra datorer....

Sluta trolla och håll er till trådens ursprungssyfte.

Jag använder mig att googling hela tiden för att ta reda på allt möjligt om folk. Det är läskigt vad man kan få reda på bara man har lite kunskap om hur allt är uppbyggt och hur man lämnar spår efter sig. Galet.
Hoppas man inte får nått psycho efter sig nångång som kan lika mycket om detta som jag

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-14 00:12

*Googlar Daniel* MUAHAHAHA!

Bevaka tråden