Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC eller MAC??

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-30 15:46

inga mer svar
mvh

Ursprungligen av SNUS:

Vi får väl hoppas på att Intel kan rädda det lilla som är kvar av Apple.

"Det lilla som är kvar"?
Gå och kamma dig, grabben!

  • Medlem
  • 2005-07-02 14:06
Ursprungligen av SNUS:

Den raden summerar ganska bra vad gäller realistiska "erfarenheter" bland många härinne

Då kanske du skulle läst på lite bättre innan du gräver upp en 1,5 år gammal tråd?

Ursprungligen av SNUS:

Tillåt mig skratta

Jag tycker att du sumerade ditt egna inlägg mycket insiktsfullt;)

Ursprungligen av SNUS:

Tillåt mig skratta: "Photoshop kom till Mac långt innan den kom till Windows." Den raden summerar ganska bra vad gäller realistiska "erfarenheter" bland många härinne

Jag tyckte den beskrev verkligheten ganska bra...
http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Photoshop#Release_history

  • Oregistrerad
  • 2005-07-03 10:44

Äger du verkligen en Mac? Det här liknar för mig de vilseledande trådar som har funnits i diverse forum. Oftast försvinner personen efter tråden. Min personliga slutsats är att det är någon person som utav någon outrundlig anledning hatar Mac. Har jag fel?

SNUS - ehh 2 inlägg för närvarande. Det var är lång erfarenhet det! Eller är det?

Jag blir så väldigt trött på alla som påstår att man jobbar bättre i Photoshop på Mac än på Pc. Vad jag vet så är photoshop identiska både i arkitekt & struktur, så vad är det för skillnad ni märker. För jag jobbar precis lika bra i photoshop på både ( Mac & PC ) oberoende av operativsystem i backrunden.

Sedan Att Photoshop är bättre på macen är en gammal sägen för i dagsläget så är PC på Photoshop mycket bättre, tror ni inte mig testa era maskiner, då det gäller rå prestanda.

SE

http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=69116

Min Pc på 3.8 Ghz med 2GB DDR2 533mhz är jag nästan hela 44% snabbare än
dual 2.5 G5 & 2GB ram och NVIDIA GeForce 6800.

Jag har själv gjort testet på en dual 2.7Ghz G5 med 2 GB ram vilket lede till att min dator var ca 40% snabbare än macen!

Photoshop flyter bättre på Pc än på Mac, detta testet ( driverheaven ) är inte det ända test som bekräftar att Pc är bättre på photoshop.
www.barefeats.com är en annan hemsida med många photoshop tester mellan Pc och mac, där macen förlorar jämt mot Pc.

Det är egentligen inte den stora frågan utan att min Pc kostade i Feb/Mars ca 19000 kr inkl moms. Dock ingick det även hårddiskar ( 2 St ).

Vad får man för maskin på Apple för det ju knappt en dual 2.0 standard. Läger man till minne och grafik och garanti så hamnar man på 29500 vilket är 10000 Kr mer för en mycket sämre maskin. Ska man ta en Dual 2.7 med samma config som Dual 2.0 är kostnads skillnaden på hela 18715 kr för en dator som är ca 40% sämre än min Pc.
Då kan man som företagare nog stå ut med att köra Windows och ha 18700 Kr i fickan samt ha en bättre maskin.

Sist men inte minst om nu Intel suger stort jämför med PowerPc varför ska Apple gå över till Just INTEL. Det är ju ett stort ner köp för Apple eller hur?
Eller Har jag fel för mig!

Senast redigerat 2005-07-03 12:45
Ursprungligen av Hunter78:

Jag blir så väldigt trött på alla som påstår att man jobbar bättre i Photoshop på Mac än på Pc. Vad jag vet så är photoshop identiska både i arkitekt & struktur, så vad är det för skillnad ni märker. För jag jobbar precis lika bra i photoshop på både ( Mac & PC ) oberoende av operativsystem i backrunden.

Sedan Att Photoshop var bättre på macen är en gammal sägen för i dagsläget så är PC på Photoshop mycket bättre, tror ni inte mig testa era maskiner.

Eh, motsäger du inte dig själv i dessa båda stycken?

Ursprungligen av Kristofer:

Eh, motsäger du inte dig själv i dessa båda stycken?

Oj felskrivet! Ändrat

Däremot så är det många program som ingen slår Apple på fingrarna.
Det kan vara ett motiv till att kanske vilja betala de där extra tusenlapparna, men det är högst personlig att avgöra om det är värt det eller inte.

Ursprungligen av mandarinjohan:

Hej!

Jag ska köpa en bärbar dator men är tveksam om jag ska ha en ibook 800 12" eller en bärbar PC. Mac har ju mycket lägre Mhz i sina datorer men jag har hört att de är lika snabba ändå. Stämmer detta och i så fall hur?

Det jag främst ska använda datorn till är:
*Internet
*Ordbehandling
*Nerladdning av filer (Direct Connect)
*Photoshop

Jag VET att de flesta här inne föredrar Mac men jag är ju van vid PC och jag vill kunna ladda ner filer. Finns det något liknande program till Mac??
Jag funderar även på om jag ska ha 12" eller 14". Vilket är det bästa. Jag ska nämligen ha datorn som både bärbar och stationär. Ge mig tips!

Mvh Johan

Om du menar dc++ när du säger direct connect så blir det problematiskt. Jag antar att du vill in i alla de hubbar som tillhandahålls av pc-nissar som kör dc++, och då brukar man sällan bli insläppt om man kör neo-modus direct connect som finns till mac. Vad jag vet så finns ingen dc++ klient värd namnet till mac. Men om dc++ inte är livsviktigt så blir du nog mer än nöjd med en mac.

Gör som jag - Jag har en PC som jag använder för DC++, Messenger (finns inget vettigt alternativ till Mac, jo det är sant), spel och annat som Macen är kass på.

Efter att ha läst alla inlägg i den här tråden är det beklämmande vad mycket fördomar om andra operativsystem det finns och vad inskränkta folk är.

Windows XP ÄR STABILT. (Det brukar oftast vara folk utan erfarenhet om det som har andra åsikter. Jag har däremot inte så höga tankar om tidigare versioner förutom Win 2000)

Mac OS kan också hänga sig. (Jag fick själv ta bort battariet ur min PB igår för det gick inta att tvångsavsluta ens)

Linux kan hänga sig. (Jajamensan, det kan det)

Jag har sedan snart tre veckor endast haft PC med diverse Windowsversioner samt Red Hat Linux. I och med XP har jag haft väldigt lite problem. Datorn är på dygnet runt, och stängs i stort sätt aldrig avutan några som helst problem. Omstarter sker endast i samband med större uppgraderingar, som jag och andra sidan tycker är lite jobbigt. Det släpps säkerhetspatchar lite då och då vilket inte känns så säkert, men vad gäller stabilitet har jag inga som helst problem med Windows XP.

Eftersom detta är ett Mac-forum förstår jag att folk vurmar för Mac, konstigt annat, men lite distans skadar inte. Det finns inget som är bäst på allt. Istället för att trixa och konstruera märkliga lösningar på Mac för att få en funktion som funkar klockrent på PC, är det väl bättre att löra det på en PC. Vad är det som säger att man inte kan plocka det bästa ur båda världarna. Vad jag förstått är det en hel del här som har både PC och Mac eftersom de lämpar sig bäst till olika saker. En stor brist på Mac är en vettig filhanterare som Utforskaren. Där ligger Finder årtionden efter.

Jag älskar min PowerBook och blir glad bara jag ser den, men att enbart ha en Mac är inget för mig. Det finns alldeles för mycket som är bättre och smidigare att göra på en PC, så är det bara.

En klargörelse:

Centrino är ett marnadsföringsknep av Intel och inget annat. Det är ingen processor eller en värdesättare för prestanda eller något sådant. Tyvärr har doch Centrinino-namnet slagit så väl att PC-tillverkare som tidigare inte hade Centrinomodeller har det idag.

För att få sätta Centrinomärket på en dator (endast bärbara modeller kan få det) måste följande uppfyllas:

CPU: Intel Pentium M
Wireless LAN: Intel
Grafik: Intel

Som ni förstår är Centrino endast till för att Intel ska få kränga nätverkskort och grafikkretsar som de annars inte fått eftersom det finns andra bättre fabrikat. HP körde t ex med Broadcom-nic, men bytte till Intel däför att de skulle kunna sätta Centrino-loggan på maskinerna, vilket kunderna efterfrågade. Idioterna hade väl sett tv-reklamen. Fujitsu-Siemens har både Centrino-modeller för idioterna samt andra för de som vill ha bästa tänkbara komponenter av samma modellserie.

  • Medlem
  • 2005-07-30 14:30
Ursprungligen av Bill Gates:

Windows XP ÄR STABILT.

Önskar verkligen att det vore så, eftersom jag är tvungen att jobba med PC rätt ofta. Jag kanske haft otur med mina PC-burkar, men stabila har dom verkligen inte varit någonstans. Exempelvis, min bärbara har länge haft problem med att radera filer, och en solig dag kunde jag inte längre skapa nya mappar - vilket sätt man än försökte, så började Windows försöka installera något Corel-program istället. Fick använda en FTP-klient som filhanterare istället...

Ursprungligen av Bill Gates:

En stor brist på Mac är en vettig filhanterare som Utforskaren. Där ligger Finder årtionden efter.

Vanesak, tror jag. Många som kommer från PC-sidan tycks dela din uppfattning, men som gammal Mac-räv är jag av en helt annan åsikt. Utforskaren känns ologisk, plottrig och ful. På samma sätt tenderar synen på mus-accelerationen och scrollning bero på vad man vant sig vid.

En klargörelse:

Centrino är ett marnadsföringsknep av Intel och inget annat. Det är ingen processor eller en värdesättare för prestanda eller något sådant. Tyvärr har doch Centrinino-namnet slagit så väl att PC-tillverkare som tidigare inte hade Centrinomodeller har det idag.

För att få sätta Centrinomärket på en dator (endast bärbara modeller kan få det) måste följande uppfyllas:

CPU: Intel Pentium M
Wireless LAN: Intel
Grafik: Intel <------

Som ni förstår är Centrino endast till för att Intel ska få kränga nätverkskort och grafikkretsar som de annars inte fått eftersom det finns andra bättre fabrikat. HP körde t ex med Broadcom-nic, men bytte till Intel däför att de skulle kunna sätta Centrino-loggan på maskinerna, vilket kunderna efterfrågade. Idioterna hade väl sett tv-reklamen. Fujitsu-Siemens har både Centrino-modeller för idioterna samt andra för de som vill ha bästa tänkbara komponenter av samma modellserie.[/quote]

Stämmer inte alls för jag har en Sony VAIO 17Tum som ser ut så här:

CPU: Intel Pentium M
Wireless LAN: Intel
Grafik: ATi PCi Express X600 pro kort i och inget Intel här!

Istället är det en funktion som kallas Power Save Mode som gör att man kan ställa datorn i olika lägen T.e.x. : Performance, Ultimate Batteri, Medium, m.m. beroende på hur länge du vill kunna arbeta på en laddning. Annars kan du välja Optimized Performance men då har du liten batteri tid.

Sedan måste moderkortet förstås också stödja tekniken! Centrino ställer om hårdvaran på din dator till alt spara på batteri eller inte. Det är ingen mjukvaror inställning utan en hårdvaror inställning!

Ursprungligen av Hunter78:

Stämmer inte alls för jag har en Sony VAIO 17Tum som ser ut så här:

CPU: Intel Pentium M
Wireless LAN: Intel
Grafik: ATi PCi Express X600 pro kort i och inget Intel här!

Istället är det en funktion som kallas Power Save Mode som gör att man kan ställa datorn i olika lägen T.e.x. : Performance, Ultimate Batteri, Medium, m.m. beroende på hur länge du vill kunna arbeta på en laddning. Annars kan du välja Optimized Performance men då har du liten batteri tid.

Sedan måste moderkortet förstås också stödja tekniken! Centrino ställer om hårdvaran på din dator till alt spara på batteri eller inte. Det är ingen mjukvaror inställning utan en hårdvaror inställning!

Sorry. Fel av mig, det är inte grafiken, det är chipsetet som ska vara Intel. Så här står det på Intels site:

Intel Centrino Mobile technology includes the following components:

  • Intel® Pentium® M processor
    Mobile Intel® 915 Express chipset family or Intel® 855 chipset family
    Intel® PRO/Wireless Network Connection Family

  • Medlem
  • 2005-07-30 14:13

Mr Gates: Batteriet skall du inte behöva ta ut vid mer tunga krascher, håll bara nere powerknappen ett tag så tvingas PB:n att stänga av sig.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-30 14:29

Rent gissade fakta i antal krasher:

Windows: 100
Mac OS: 60
Linux: 5

Som Workstations då, inte servrar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 15:14

En stor brist på Mac är en vettig filhanterare som Utforskaren. Där ligger Finder årtionden efter.
Kul att man kan skämta i forumet här också

Till en början så är just filhantering en enorm vanesak och jag märker inte det minst när jag sätter mig vid en XP burk för det går knappt att jobba där för mig.

Hur som haver pekar jag på resultaten från siten xvsxp istället:

Filhantering
Kopiering, omdöpning av namn, komprimeirng, kryptering, hantering av många filer, filnamn, alias hantering, hantering av filer som används samt papperskorgen.
OSX: 71 av 81
XP: 64 av 81

Filsöknig
Hitta filer, spara sökningar, metadata: hantering, metadata: sökning
OSX: 46 av 54
XP: 27 av 54

Visserligen finns program som "Pathfinder" på macen som ge vissa förbättringar (och vissa försämringar). Det enda kompisar till mig som gått över från windows till mac saknar är möjligheten att kunna flytta filer med kortkommandon - inte ta bort eller kopiera.

Sen om Findern är "bra" vet jag inte. "Bra" är ett relativt begrepp - det bästa alternativt som finns, men klart att den kan bli ljusår bättre.

Jag bytte till mac för drygt två månader sedan och ångrar mig inte en sekund. Självklar ska du ha en Ibook om du har de extra tusenlapparna!! Att svara på frågan om Mac är lika snabb som Pc är svårt. Självklart är exempelvis min gamla P4 2.4 snabbare men i praktiken om du exempelvis ska leta rätt på en bild samtidigt som du jobbar med photoshop och fem andra öppna program så är det smidigare i Mac. Jag och min PC hade aldrig något vidare bra förhållande utan det var alltid något som strulade och tog en massa tid att fixa. Min Mac mini har under vår korta tid tillsammans blivit en kompis. Allt fungerar och fungerar det inte så går det att fixa. Söker du efter information under hjälp i Os X så hittar du relevant information för att avhjälpa felet. Windows hjälpfunktion är ett skämt i jämförelse. Söker du en DC ++ klient kan jag rekommendera ShakesPeer. Har läst på en massa forum att det inte finns några bra klienter för Mac men ShakesPeer har fungerat utmärkt för mig. Den är både snyggare och smidigare än DC++ för windows. Det enda problemet jag har med den är att jag inte har listat ut hur man kan se vilka användare som har lediga portar.

Senast redigerat 2005-10-07 01:32
Bevaka tråden