Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft förhandsvisar kommande Office 2004

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Laddade ner senaste versionen och lekte lite. Fick lite retrokänsla över programmet. Tankarna gick åt MacWrite Pro-hållet. Verkar vara ett kompetent program som t o m finns på svenska! Men känns lite väl mycket Classic för att falla mig i smaken. Tror nog att jag håller mig till Mellel och Nisus Writer Express, med MS Word som en nödhjälp när det så behövs…

Mellel läser visst inte .doc-filer Då är det kört vad mig anbelangar. Tirlskas med AppleWorks en stund till.

Ursprungligen av Svante S:

Mellel läser visst inte .doc-filer Då är det kört vad mig anbelangar. Tirlskas med AppleWorks en stund till.

Enligt Redlex som är ansvariga för Mellel, kommer Mellel att stödja .doc-filer i nästa version (om inget oförutsett inträffar) som planeras att släppas i slutet av mars månad.

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Enligt Redlex som är ansvariga för Mellel, kommer Mellel att stödja .doc-filer i nästa version (om inget oförutsett inträffar) som planeras att släppas i slutet av mars månad.

Håller ögonen öppna.

Word är självfallet Carbon, liksom alla program från stora tillverkare, som Microsoft, Adobe, Macromedia, Quark, FileMaker etc

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Word är självfallet Carbon, liksom alla program från stora tillverkare, som Microsoft, Adobe, Macromedia, Quark, FileMaker etc

Hmm, kan man dra den slutsatsen att det enbart är de små, ej toppstyrda programföretagen som programmerat sina alster i Cocoa och de stora jättarna anser att det tar alltför lång tid och kostar mer än det smakar att skriva om sina dinosaurier från scratch?

anledningen till att välja carbon är att kunna utnyttja befintlig kod, enklare kunna dela kod med pc-versionerna av samma program.

Det är en vanlig missuppfattning att tro att Cocoa är "bättre", vilket det såklart inte är. Cocoa har fördelar och nackdelar, liksom Carbon har fördelar och nackdelar. I realiteten skulle förmodligen det leda till sämre program eftersom koden då skulle vara skriven mer eller mindre från scratch och därigenom öht ej buggtestad, men det är lite hypotetiskt resonemang, eftersom ingen av de stora tillverkarna någonsin kommer att använda Cocoa

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är en vanlig missuppfattning att tro att Cocoa är "bättre", vilket det såklart inte är. Cocoa har fördelar och nackdelar, liksom Carbon har fördelar och nackdelar.

Ok, jag förstår.

Men är inte det ett "krav" att vara skrivet i Cocoa för att kunna fördel eller nytta av en del av Apples nya finesser i MacOS X? Typ "Services - Tjänster"? Vad jag har förstått, så kan inte MS Word idagsläget dra nytta av t ex Ordboken (Datadromeda) eller någon annan "tjänst" direkt via "Tjänster"-menyn?

Carbon har numera stöd för services, titta t.ex. på InDesign CS

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Carbon har numera stöd för services, titta t.ex. på InDesign CS

Det beror alltså mer på den som programmerar och mindre på programspråket?

Språket har nog en ganska marginell inverkan, de klasser man har tillgång avgör vad man behöver skriva själv och vad som kan användas direkt, men nu är vi definitivt OT

Men med andra ord - det är fullt möjligt för Microsoft att implementera stöd för services, trots att det är Carbon

Denna version av Office kommer att fungera kanonbra, snabbt och smidigt. Men om ett år eller två ser man till att det börjar krångla genom att inte följa kompabilitet med MacOS-uppdateringar eller något annat som ska göra att man vill ha ett nytt office - igen. Så var det med Office 98 och så är det med Office X.

Office är skit och jag hatar det just nu. Ska pröva andra program. AppleWorks funkar tills vidare.

Bevaka tråden