Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adamo ADSL 8Mbit fast IP för 297kr i månaden

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PF:

Tiscali kan ta sig i ändan. Telia kan ta sig i ändan. Bostream kan ta...

Det är väldigt vanligt att spy galla över bredbandsleverantörer... vilka är dom riktigt bra då?

Från en som har genomlidit följande operatörer:

* Telia modem
* Tele 2 modem
* Telia Prolane
* Telia ADSL
* Telia Comhem
* Chello
* BBB

....så kan jag säga att överlägsen vinnare är BBB, tätt följt av Chello.
Till Telia kan jag bara säga....gör om gör rätt. (Och då bedömer jag kostnad, support, hastighet samt driftsäkerhet.)

Adamo , Bostream och co har jag inte någon erfarenhet av än......

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-07 18:19

Jag skall troligen beställa Adamo till mig och en kund imorgon är de någon som här som har skaffat sig Adamo och vad i så fall tycker ni om de??

  • Medlem
  • 2004-07-07 18:24

jag få den på fredag. hoppas att det blir snab bredband med bra pingtiderna.

Liknande erbjudande från Universal och Tiscali

Universal erbjuder 8/1 för 1275:- install avg sedan 275:-/månad. Någon som testat?
www.uvtc.com/timepiece/sweden/adsl/adsl.asp?jezik=swedish

Tiscali har också 8/1 för 595:- + 298:-/månad:
http://www.tiscali.se/privat/adsl/
Någon som testat? Har mailat Tiscalisupporten för att fråga om dom har macsupport för en dryg vecka sedan. Inget svar....

Senast redigerat 2004-07-21 22:44

Jag är grymt nöjd med Adamo. Bytet tog en vecka från det att Bostream kopplat bort mig till att Adamo anslutit mig igen (egentligen var det ju Skanova som gjorde båda sakerna, men men...). Den långa tiden skyllde Adamo på Bostreams avlämning till Skanova.

Tiscali utan Macsupport

Frågade Tiscali följande:
Intresserad av Tiscali Basic som enligt uppgift skulle kunna ge 5-6 MB . Har ni något Macsupport?
(Kör MacOSX 10.2.8 resp 10.3.3 med router/switch och Speed Touch Home via Telia för närvarande. Inser att inloggning sker på annat sätt med Tiscali.)

Svar:
From: Tiscali Support<[email protected]>
Subject: Re:adsl teknisk
Date: Thu, 5 Aug 2004 17:06:49 +0200

Hejsan
Nej ingen support på varken mac eller router.
Ja vi använder protokollet PPPOE.
Dom programvarorna vi skickar ut stödjs inte av mac, det du måste ta reda på är om du kan ställa in pppoe i din router för att kunna ansluta dig annars blir det svårt.

Med Vänliga Hälsningar .
Göran Bodell
Tiscali Support

Fundering: PPPOE måste det ställas i Netgear Routern? Kan man inte bara ställa in det under systeminställningar/nätverk och köra? /Lasse

Jag har Tiscali och det är inga som helst problem.
Du kan ställa in PPPoE i Nätverksinställningarna och bara köra.
Har du en roter som kan logga in PPPoE så slipper du göra det varje gång du slår på datorn.
Du behöver inga extra programvaror mer än vad som är inbyggt i OS X.
Om dom nu kan få fart på sin uppgradering så....

Ha det bra
Mats B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 23:34
Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Jag har Tiscali och det är inga som helst problem.
Du kan ställa in PPPoE i Nätverksinställningarna och bara köra.

Vilken tur!

Svagt av Tiscali att inte ge stöd för mac (eller ens veta att det fungerar)...

Eller rättare sagt: det är trist att de inte tar sig tid att kolla OM det fungerar med Mac. Det skulle kännas bättre om de åtminstone sade något i stil med "Ja, tjänsten fungerar utmärkt med Mac, men vi kan tyvärr itne hjälpa dig med sintällningar och ev felsökning".

Men allvarligt talat, så är det inte mycket att ge support på.
Du ska fylla i 2!!! uppgifter och bocka i en ruta i nätverksinställningarna , sen fungerar det.
Om det inte gör det, så är det inte ett mac-specifikt problem, och då har dom support.
Inställningarna i modemet är lika för både PC och Mac, alltså har dom support för det.
När det gäller router så har dom support varken för PC eller Mac, det är väl väldigt få av bredbandsbolagen, om ens något, som har support på router, så jag tycker nog att man kan hålla denna diskussion på en lite vettigare nivå.
Jag kan faktiskt inte förstå denna klagolåt på Tiscali, både jag och de jag vet som har Tiscali, är klart nöjda, jag har inte haft nåt problem alls.

Mats B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-06 08:51
Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Men allvarligt talat, så är det inte mycket att ge support på.
Du ska fylla i 2!!! uppgifter och bocka i en ruta i nätverksinställningarna , sen fungerar det.
Om det inte gör det, så är det inte ett mac-specifikt problem, och då har dom support.

Jomenvisst, men då borde han ha fått informationen "japp, det fungerar utmärkt - ställ in blablabla" istället för "tyvärr, vår mjukvara fungerar inte på mac". Det är en väldig skillnad, tycker jag.

När det gäller routrar håller jag med dig, hopplöst att ge support för sådana.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-19 00:20
Ursprungligen av tei:

Jomenvisst, men då borde han ha fått informationen "japp, det fungerar utmärkt - ställ in blablabla" istället för "tyvärr, vår mjukvara fungerar inte på mac". Det är en väldig skillnad, tycker jag.

När det gäller routrar håller jag med dig, hopplöst att ge support för sådana.

Deras mjukvara fungerar inte på mac. De sparar in pengar genom att öht inte utbilda någon på mac os X som några få procent av användarna har. När jag pratade med Tiscali (fick inte igång det först) så förklarade han att man t.ex. kunde konfa modemet och sen köra på dhcp från datorn och hjälpte mig med det via webgränsnittet men att han inte visste hur man ställde in dhcp på mac os x. Hur du ställer in modemet har zyxel support på och där följer det med information för mac samt du kan ringa dem om något strular.

Jag tycker inte att deras support var dålig och de kunde ju testa så de fick kontakt med modemet och liknande från deras sida så det enda som var "upp till mig" var att fylla i "använd dhcp" i mac os x's nätverksinställningar. Det de kunde hjälp mig med i det fallet hade varit att säga "äppelmenyn, nätverksinställingar, ethernet, klicka i använd dhcp".

Kort sagt så tycker jag att Tiscali fungerar finfint.

Det kan jag hålla med om!!! De borde ju åminstone veta vad som behöver göras för att få en Mac att fungera.
Det är ju som sagt inte så mycket som behövs!!!

Mats B

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 18:08

Äntligen har jag beställt Adamos bredband istället för telias dyra & sega.

Men jag har en fråga - Hur ser e-postaddressen ut? Typ vad som kommer efter "@"

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-08-18 18:18
Ursprungligen av ebbe:

Äntligen har jag beställt Adamos bredband istället för telias dyra & sega.

Men jag har en fråga - Hur ser e-postaddressen ut? Typ vad som kommer efter "@"

har inte använt mig av mailtjänsten, men adresserna finns på hemsidan första sida:

www.adamobredband.com

@x86.se kanske

Hej då Telia! Tack för absolut ingenting! Värdelös bandbredd till värdelöst pris med värdelös support.

Hej Adamo! Vettigt pris i förhållande till den höga bandbredden och med statisk IP och allt och dessutom slipper jag den fullkomligt onödiga inloggningen. Beställningen är skickad idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 22:04

Vad det gäller epost.
En tanke, här slänger ni ut 300 spänn ledigt varje månad för att få bredband. Varför inte lägga 300 spänn per år för att få eget domännamn + webhotell med hela köret (epost etc) ?
Obegripligt!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 23:53
Ursprungligen av Linus:

Vad det gäller epost.
En tanke, här slänger ni ut 300 spänn ledigt varje månad för att få bredband. Varför inte lägga 300 spänn per år för att få eget domännamn + webhotell med hela köret (epost etc) ?
Obegripligt!

Hej Linus!
Hur fungerar det & var finns det ?

Hälsningar Ebbe

Ursprungligen av ebbe:

Hej Linus!
Hur fungerar det & var finns det ?

Hälsningar Ebbe

http://www.loopia.se/
har inte provat dom själv, men dom verkar vettiga.

Ursprungligen av Linus:

Vad det gäller epost.
En tanke, här slänger ni ut 300 spänn ledigt varje månad för att få bredband. Varför inte lägga 300 spänn per år för att få eget domännamn + webhotell med hela köret (epost etc) ?
Obegripligt!

Och hur ska man koppla upp sig mot det webhotellet då hade du tänkt? Jag skaffar inte Adamo för att då e-post, det har jag redan fem stycken... Jag skaffar det för att få en 8 Mbit-lina till oslagbart pris. Alla har inte behov av egen domän med fett webhotell mm. Men visst, jag tycker att det är värt pengarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 14:54
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jag skaffar inte Adamo för att då e-post, det har jag redan fem stycken... Jag skaffar det för att få en 8 Mbit-lina till oslagbart pris.

Fast riktigt oslagbart pris är det ju inte då Universal har samma tjänst för 275 kr/mån. 22 kr billigare...
http://www.uvtc.com/timepiece/sweden/adsl/adsl.asp?jezik=swedish

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-19 15:00
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Och hur ska man koppla upp sig mot det webhotellet då hade du tänkt? Jag skaffar inte Adamo för att då e-post, det har jag redan fem stycken... Jag skaffar det för att få en 8 Mbit-lina till oslagbart pris. Alla har inte behov av egen domän med fett webhotell mm. Men visst, jag tycker att det är värt pengarna.

Eh, vart fan kom det där ifrån? Låt bli det vita pulvret och landa.

Killen undrade vilken domännamn man skulle få för eposten hos Adamo.
Rent allmänt poängterade jag då att man kan skaffa eget webhotell med domän, för väldigt lite pengar, speciellt blir det lite pengar när man funderar på vad själva uppkopplingen kostar.

Jag har också PM'at ebbe med lite information.

Alla har inte behov av domän med "fett webhotell", det är sant. Det är inget jag har påstått heller.

Ursprungligen av Linus:

Eh, vart fan kom det där ifrån? Låt bli det vita pulvret och landa.

Killen undrade vilken domännamn man skulle få för eposten hos Adamo.
Rent allmänt poängterade jag då att man kan skaffa eget webhotell med domän, för väldigt lite pengar, speciellt blir det lite pengar när man funderar på vad själva uppkopplingen kostar.

Jag har också PM'at ebbe med lite information.

Alla har inte behov av domän med "fett webhotell", det är sant. Det är inget jag har påstått heller.

För det första framgick det inte vems inlägg du svarade på och ingenstans i ditt svar framgick den vilken domän Adamos mailadresser slutar på om du nu menar att det var det du skulle svara på.

Att dessutom börja antyda att jag knarkar ser jag som en personlig förolämpning, men det får stå för dig om det är den tonen du använder i ett publikt forum. Det är inget bra sätt att skaffa sig vänner på kan jag meddela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-19 16:23

Jag körde Loopia tidigare, dom är helt OK men onödigt dyra,,, nu jag kör jag med Surftown och är grymt nöjd,,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-20 11:48

Vi säger så, Fredrik Dolk.
När du känner för det kan du läsa om mitt inlägg några gånger tills det sitter.

Om du tog mitt uttryckssätt som en förolämpning, ber jag om ursäkt. Det var naturligtvis menat i den andan jag själv skulle tolkat det - dvs inte en konkret antydan om att personen ifråga nyttjar knark utan en antydan att jag tycker personen är ute och cyklar (vilket även det är ett uttryck och bör inte tolkas konkret).

Bredband

[QUOTE="whoami"]Den Spanska (Katalanska) bredbandsleverantören Adomo erbjuder 8Mbit nerströms och 1Mbit uppströms för 297kr månaden, och då ingår fast IP adress! Det verkar röra sig om "vanlig" ADSL och man kan använda sitt gamla modem. Det låter som ett bra pris men Är dom nått att ha? Vet någon nått om dom här nissarna?
QUOTE]

Jag kör själv Adamo, och måste säga att jag är väldigt nöjd med dem så här långt.
I jämförelsen med UTC är det viktigt att bedömma om prisskillnaden för att få e-post med Adamo uppväger de 22 extra kronorna/månad Adamo kostar jämfört med UTC. Men det finns naturligtvis andra parametrar som inte är lika uppenbara och som är lätta att glömma, t.ex. hur är supporten för respektive internetleverantör? Vem av dessa har bäst kompetens? Etc.

Jag har sammanställt en hel del information om Adamo, såväl som andra operatörer. Dessa hittas på webbsidan http://bossew.1go.dk/Bredband.htm
Denna bredbandssida tar upp alla parametrar som är viktiga att tänka på i samband med val av internetleverantör.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-27 10:31

8 Mbit/s för 285:- kanske?

Jag hittade en annan lågprisleverantör som har en annan variant för 285:-

Lite sämre villkor, lite billigare. http://www.eurobell.se/pages/internet.asp?page=besteffort

Ursprungligen av hugin:

Jag hittade en annan lågprisleverantör som har en annan variant för 285:-

Lite sämre villkor, lite billigare. http://www.eurobell.se/pages/internet.asp?page=besteffort

Ja, detta alternativ verkade onekligen intressant... i alla fall till en början. Jag har tidigare ställt några frågor till Eurobell om detta alternativ "best effort". Jag vet inte hur de tekniskt byggt upp denna lösning, men om man så bara får 56 Kbps så kan man inte klaga på hastigheten. Man får vad som är möjligt att få just för stunden. Det känns ganska riskfyllt att binda upp sig på ett år utan att veta ett dugg om vad man egentligen får. Har heller aldrig hört eller läst om någon som valt "8 Mbps best effort". Om någon här har denna uppkoppling eller hört talas om någon som testat detta alternativ skulle det vara intressant att höra mer om detta. Med tanke på att Eurobell i övrigt har bland de högsta priserna så känns det för mig som att denna 8 Mbps-lösning kanske inte är så bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-27 15:14
Ursprungligen av Bosse007:

Ja, detta alternativ verkade onekligen intressant... i alla fall till en början. Jag har tidigare ställt några frågor till Eurobell om detta alternativ "best effort". Jag vet inte hur de tekniskt byggt upp denna lösning, men om man så bara får 56 Kbps så kan man inte klaga på hastigheten. Man får vad som är möjligt att få just för stunden. Det känns ganska riskfyllt att binda upp sig på ett år utan att veta ett dugg om vad man egentligen får. Har heller aldrig hört eller läst om någon som valt "8 Mbps best effort". Om någon här har denna uppkoppling eller hört talas om någon som testat detta alternativ skulle det vara intressant att höra mer om detta. Med tanke på att Eurobell i övrigt har bland de högsta priserna så känns det för mig som att denna 8 Mbps-lösning kanske inte är så bra.

Glöm inte att att det är pppoe som gäller...och dynamiskt ip för Eurobell. Sånt slipper man hos Adamo.

Själv är jag nöjd adamokund sedan tre månader.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 14:25

omförhandling ??

När jag väntat över en månad på bytet från felia till Adamo så ringer jag & frågar varför det dröjer så länge ??
Svaret jag fick var att skanova omförhandlat hur byte av leverantör skall gå till !!!??? Därför har inget hänt och det dröjer en månad till innan nått händer .....

Är det någon som hör talas om detta ? det känns konstigt att inte få minsta lilla information om detta..

Hälsar Ebbe

Mitt byte gnisslade lite också. Bostream kopplade ner mig och sen skulle Adamo ansluta mig samma dag men jag fick vänta en vecka. Adamos kundtjänst hade inget bra svar att ge men antydde att det var Bostreams fel. Jag vet inte....

Bevaka tråden