Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 23:49

Det blir mycket prat om minne. Det är väl bara man öppnar Aktivitetskontrollen så ser man ju ungefär hur mycket man behöver när man använder sina favvo-apps? Verkar ibland som mer minne är lite placebo...
Tror jockeleu har helt rätt, det kan bli lite kul/tragiskt när nykomlingar frågar vad de ska ha för dator/tillbehör & helt plötsligt ska de ha dual G5 med 8GB minne, 300GB HD o.s.v. Det blir lite hysteriskt ibland...

  • Medlem
  • 2004-03-14 01:00

det beror på vad du innefattar i nykomling..... har använt mac sen 1987...

Ursprungligen av DaPhox:

Det blir mycket prat om minne. Det är väl bara man öppnar Aktivitetskontrollen så ser man ju ungefär hur mycket man behöver när man använder sina favvo-apps? Verkar ibland som mer minne är lite placebo...

Så badbollarna är bara en synvilla ? Och hårddiskens virtuella minne är egentligen lika snabbt som Ram minnet ?

Tror faktiskt nybörjare är dom som har mest att vinna på att maxa minnet , eftersom dom flesta problemen i OSX framträder just när ram-minnet gått i botten . Problem som proffsen kanske kan gå runt men nybörjaren (nja egentligen alla) helst slipper.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 08:00
Ursprungligen av jazzper:

Så badbollarna är bara en synvilla ? Och hårddiskens virtuella minne är egentligen lika snabbt som Ram minnet ?

Tror faktiskt nybörjare är dom som har mest att vinna på att maxa minnet , eftersom dom flesta problemen i OSX framträder just när ram-minnet gått i botten . Problem som proffsen kanske kan gå runt men nybörjaren (nja egentligen alla) helst slipper.

Kolla hur mycket hårddisken (virtuellt minne) jobbar när du bara använder Safari. Läs vad jag skrev: det GÅR ju att kolla hur mycket du behöver... man behöver ju inte hysteriskt dunka in minne. Det är ju inte säkert det behövs.

Ursprungligen av DaPhox:

Kolla hur mycket hårddisken (virtuellt minne) jobbar när du bara använder Safari. Läs vad jag skrev: det GÅR ju att kolla hur mycket du behöver... man behöver ju inte hysteriskt dunka in minne. Det är ju inte säkert det behövs.

Väldigt sällan man hör klagomål från någon so m har för mycket minne i en dator däremot så klagas det ofta på fenomen som uppstår p.g.a. för lite minne. Så mycket minne behövs utan tvivel speciellt till OSX.

Därmed inte sagt att man ska förköpa sig på minne om man inte har råd , men minne är ju faktiskt riktigt billigt idag om man inte köper från Applestore vill säga.

Safari cachar och sparar till hårddisken lite väl ofta det stämmer och när Safari/OSX dessutom blir tvingad till att köra på det virtuella minnet så brukar strulet och sirapen uppstå.

Så mycket minne behövs speciellt om man kör fler program samtidigt.

Att Apple bara skickar med 128 och 256 meg minne till flera av sina datorer är ju sanslöst OSX behöver ju minst 512 meg för att ens flyta någorlunda men helst ännu mer.
Tror Apple och deras återförsäljare tjänar mer på extraminnesförsäljning än på datorförsäljningen.

Ditt förslag att kolla hur mycket minne man behöver genom processkontrollern är ju inte direkt lysande vem använder exakt samma program hela tiden ? Dessutom låser ju visa program minnet till sig och
andra programs minnesförbrukning går upp och ned som en yo-yo.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 15:37
Ursprungligen av jazzper:

Ditt förslag att kolla hur mycket minne man behöver genom processkontrollern är ju inte direkt lysande vem använder exakt samma program hela tiden ? Dessutom låser ju visa program minnet till sig och
andra programs minnesförbrukning går upp och ned som en yo-yo.

Det är ju bara att kolla med de appsen du använder öppnade. Vad är det du inte förstår? Titta i den själv får du se hur LITE minne många "vanliga" apps använder.

Senast redigerat 2004-03-15 16:01
Ursprungligen av DaPhox:

Det är ju bara att kolla med de appsen du använder. Vad är det du inte förstår? Titta i den själv får du se hur LITE minne många använder.

Vad jag inte förstår ? Tror du alla programs minnesbehov är statiskt ?

Bara Safari använder just nu runt 300 meg minne för mig.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 15:56
Ursprungligen av jazzper:

Väldigt sällan man hör klagomål från någon so m har för mycket minne i en dator däremot så klagas det ofta på fenomen som uppstår p.g.a. för lite minne.

Säkert. Vet du har många som får rådet (på andra forum) av "minneshysteriska" att maxa minnet utan att ta reda på varför/till vad. Tro mig, de blir gruvligt besvikna när det inte gör nån som helst skillnad el. att de inser att de har för långsam burk.

Ursprungligen av DaPhox:

Säkert. Vet du har många som får rådet (på andra forum) av "minneshysteriska" att maxa minnet utan att ta reda på varför/till vad. Tro mig, de blir gruvligt besvikna när det inte gör nån som helst skillnad el. att de inser att de har för långsam burk.

Men det gör oftast stor skillnad med mer minne nästan allt flyter ju bättre kortsiktigt och långsiktigt så ger det färre badbollar färre oförklarliga programavslut/krascher och datorn behöver inte utnyttja nedsegande virtuellt minne allt för ofta o.s.v.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 08:05
Ursprungligen av jazzper:

Tror faktiskt nybörjare är dom som har mest att vinna på att maxa minnet , eftersom dom flesta problemen i OSX framträder just när ram-minnet gått i botten .

Du ser: maxa minnet=hysteriskt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 10:02

Sorry Korsriddarn, jag menade faktiskt inte dig utan mer generellt när samma typ av fråga kommer upp, t.ex. importerar Itunes snabbare med mer minne, som jag sett några gånger, tyvärr blir ju svaret nej.

I ditt fall om du jobbar med hyfsat stora filer i Photoshop så kommer du definitivt ha nytta av det, frågan är hur mycket? Men en 512a skulle nog inte skada.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 12:25
Ursprungligen av DaPhox:

Sorry Korsriddarn, jag menade faktiskt inte dig utan mer generellt när samma typ av fråga kommer upp, t.ex. importerar Itunes snabbare med mer minne, som jag sett några gånger, tyvärr blir ju svaret nej.

I ditt fall om du jobbar med hyfsat stora filer i Photoshop så kommer du definitivt ha nytta av det, frågan är hur mycket? Men en 512a skulle nog inte skada.

Javisst

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 14:10

Jazzper, ingen här inne har sagt att det är dumt att få in mycket minne i macen, men mer än 1GB är mycket dyrt och priset är knappast proportionellt till prestandan man får om man är en NYBÖRJARE....

Ursprungligen av jockeleu:

Jazzper, ingen här inne har sagt att det är dumt att få in mycket minne i macen, men mer än 1GB är mycket dyrt och priset är knappast proportionellt till prestandan man får om man är en NYBÖRJARE....

Dom flesta av Apples datorer "går" bara att maxa till runt 1 eller möjligtvis 2 gig , verkar som ni tar för givet att alla nybörjare har G5:or ? Det gör inte jag. Håller inte heller med om att runt 2000:- för att gå över 1 gig från standardminnet är mycket dyrt. Speciellt inte när man då slipper en hel del strul och datorlåsningar/badbollar.

Senast redigerat 2004-03-15 14:54

Har beställt så nu har jag 4Gb i min Dual G5.. kommer med feedback snarast.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 17:50
Ursprungligen av motif:

Har beställt så nu har jag 4Gb i min Dual G5.. kommer med feedback snarast.

Och gör inte bara prestanda tester i Cubase och såvidare,,, givetvis också, men gör lite normal uppmätningar såsom göra saker i iTunes , game fps osv..

Yes Sir !

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 19:18
Ursprungligen av motif:

Yes Sir !

......

Bevaka tråden