Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

snart...

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 23:25

Danne: You bet! Han ersätter 350 slöa hästar.

Denna tidiga fredagsmorgon steg jag upp och installerade mitt nya Processorkort från Sonnet.
1,2 GHz och det märktes faktiskt

Det stod inget om att trycka på CUDA-knappen i monteringsinstruktionerna så jag avstod från att göra det.
Stängde ihop datorn och anslöt alla kontakter och starta upp. Helt perfekt, och mycket snabbare uppstart.
Kollade i Apple Systeminformation och där står det att jag nu har 1,2 GHz

Vad jag är lite undrande över är ett lösblad som medföljde monteringsinstruktionen.
Som jag här nedan skrivet rakt av.

Important Information for Mac OS X Users

If your System is running Mac OS X, your Encore /ST G4 processor upgradés speed and other specifications my not be
properly reported by Apple System Profiler. or other third party reporting applications.
In rare cases, this situation my be prevent certain applications from launching.

This condition occurs because Encore /ST G4 uppgrade card feature the latest generation processor chip from Motorola, which
are not always recognized properly by Mac OS X in earlier Power Mac Computers.

To remedy this situation, simply download and run Sonnet X Tun-Up (Version 1,2.7 or higher) to install the latest Sonnet Kernal extentions.
This software will enable the system to properly identify your Encore/St G4 card´s processor type and Speed....osv

Har ni som installerat ett uppgraderingskort laddat ner denna mjukvaran?
Det syns ju i min Systeminformation att det är nytt kort.

Snabbt som tusan går det i allafall :lol:

Det kan väl inte ställa till något strul om jag installerar dessa tillägget nu?

Kollade upp länken som angavs, och jag är faktiskt lite tveksam till om jag verkligen behöver dessa tilläggen.
Här är sidan. Det är version 1.2.7 som skulle vara aktuell står det på det lilafärgade lösbladet
http://www.sonnettech.com/downloads/osx_upgrade_sw.html#tuneup

Senast redigerat 2004-07-30 08:16
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-30 10:57

Sonnet säljer även en dual modell som går i 1.3 Ghz respektive 1.267Ghz om man sätter den i en 133Mhz bus maskin.

OSX känner inte igen 1.267Mhz inställningen (9.5*buss speed) och rapporterar då istället processorerna som 600Mhz. De går dock fortfarande i 1.267Ghz men vissa program (sountrack, finalcut mfl) "slår av" en del funktioner som kräver bättre cpu.

Detta program man kan installera rättar till detta och OSX känner igen cpun i rätt hastighet.

Jag tror inte du behöver bry dig om att intsallera detta tilllägg. (Jag fick problem när jag gjorde det, men då hade jag ifs inget sonnet kort, utan ett gigadesigns).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-30 11:03

Det känns som att den där extra infotexten berör tidigare versioner av OS X. Du kör ju den senaste versionen av Pather (10.3.4) så jag tro du kan strunta i det.

Visst är det skillnad före/efter. Jag har själv ett PowerLogix-kort på 1,2 GHz i en Sawtooth. Snacka om att det blev drag under galloscherna.

Känns som en helt ny dator för mig, satt in turbo i gammal Amazon
Startade Snood för att kolla, och det var verkligen snabba ryck, kommer att förbättra mina resultat där

Kan jag testa processorn på något vis?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-30 12:43

Det är möjligt att mitt grafikkort är "otillräckligt"
Grafik 134
Hårddisk 801
Processor 424
Ram 1486

Overall 710

siffrorna säger mig nog inte så mycket

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-30 14:28

fick följande med en 1.33Ghz och radeon 9800 pro
Graphics: 220
Harddrive: 897
Processor: 480
Ram: 1691

Testa att ladda hem demon till call of duty. Funkar den fint så funkar nog de flesta spel.

"CoD" funkade fint
Fast inte riktigt min stil, möjligen ovanan med nytt spel, ska se om jag finner fler.
Tack

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 14:54

Så Snood finns till OS X?!

Jodå, spelet som är värre än knark
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/4083

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 15:19

Har en förmåga att fastna vid såna spel... även Deimos Rising...

Tänk om min chef visste hur många timmar jag ödslat på PC-versionen. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 17:00

. . .

Bevaka tråden