Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har hänt med kharman?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-29 23:33

Den idén var riktigt kul faktiskt! Men självklart ska det inte vara en ros, utan en liten glad Mac...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-29 23:41

Om ni ska utveckla karamasystemet:

Vad sägs om att ens egen karma minskas när man ger negativ karma? Då skulle man inte ge negativ karma i onödan.

Dessutom kanske man kunde få ökad karma om man ger positiv karma?

På så vis skulle tråkmånsar som bara ger en massa negativ karma få "straff" och det skulle uppmuntra folk att ge andra positiv karma.

Ursprungligen av dala:

Om ni ska utveckla karamasystemet:

Vad sägs om att ens egen karma minskas när man ger negativ karma? Då skulle man inte ge negativ karma i onödan.

Dessutom kanske man kunde få ökad karma om man ger positiv karma?

På så vis skulle tråkmånsar som bara ger en massa negativ karma få "straff" och det skulle uppmuntra folk att ge andra positiv karma.

Eller varianten på ovanstående där man får sänkt kharma när man ger till någon...Man skall kunna vara så storsint att man skall kunna ge från sig själv för att ge till någon annan...

Då jag startade min tråd om ämnet ville jag bara veta vad det var (av ren nyfikenhet) och konstaterade att orsakerna till höjd/sänkt kharma kunde vara ganska godtyckliga. Det skulle säkert fungera om man hade en bättre koll på just orsakerna och inte höjde/sänkte om inte orsaken var väl redovisad. Å andra sidan skulle det ju ge en hel del merarbete för ledningen ... och det finns säkert nog att göra ändå. Uppskattning/uppmuntran kan man ju inte få nog av så jag röstar (om jag får det) för antingen Ulf Boströms "ros-idè" eller för att den som sänker en annans kharma själv får ett "straff" (hmm... brott och straff ...) Någonting som ger uppmuntran i alla fall, kanske ett system där man kan få ökad kharma men inte minskad annat än med tiden. Har man inte fått på länge börjar värdet dala... så får man en incitament för att hjälpa.

Jag tycker det är synd att Kharma försvinner. Visst "missbrukas" det till höger och vänster - men än sen då!

Det handlar ju om ett sätt att visa någon slags reaktioner på vad andra skrivit och precis som folk i verkliga livet reagerar olika på en så gör de det på nätet. Låt folk tycka vad de vill och ge vilken kharma de vill. Alla kan inte älska en och vissa ger en t.o.m. negativ kharma- so what's the big deal?

Tanken med att givandet av negativ kharma skulle dras från ens egen är annars mycket bra, ett sätt att påminna folk om att onödigt kritiserserande "kostar"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-06 14:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tycker det är synd att Kharma försvinner. Visst "missbrukas" det till höger och vänster - men än sen då!

Det handlar ju om ett sätt att visa någon slags reaktioner på vad andra skrivit och precis som folk i verkliga livet reagerar olika på en så gör de det på nätet. Låt folk tycka vad de vill och ge vilken kharma de vill. Alla kan inte älska en och vissa ger en t.o.m. negativ kharma- so what's the big deal?

Tanken med att givandet av negativ kharma skulle dras från ens egen är annars mycket bra, ett sätt att påminna folk om att onödigt kritiserserande "kostar"

"Onödigt kritiserande kostar" ???

Om jag kritiserar Adobe, Apple och andra företag för deras sätt att hantera reklamationer o dyl., vem avgör då om det är onödig?
Den som sitter i samma sitts som jag eller den motpart som jag kritiserar. I det här fallet handlar det om att belysa problemmet för andra.
Varför ska någon bestraffas med en betygsättning som från grunden är fel?
De som skriver bra inlägg uppskattas av de som fick hjäp och deras inlägg kommer att läsas i fortsättningen.
De som håller på med bara trams, de avslöjas ganska fort och snart alla vet om personen ifråga har något vettigt att tillföra eller inte.
Det funkade perfekt fram till Kharmas uppenbarelse här.
Jag tror inte att det behövs något sådant. Kanske för de som vill glänsa som påfåglar och skylta i still: min ... är större.

Fråga er istället vad Kharma betyder för er själva. Jag lyckades, utan att anstränga mig, knåpa ihop 41 st Kharma-poäng. Vad säger det om mig? 41 poäng var rätt högt om man jämför med många andra medlemmar, men frågan kvarstår ju vad dom 41 poängen beytdde för mig som medlem och för andra som såg att jag hade 41 poäng.

Är jag en extra hyvens kille som är så otroligt bra att jag förtjänar höga poäng eller har jag hjälpt till i kniviga frågor som har genererat mina poäng eller har jag bara gott om kompisar på forumet? Jag vågar påstå att jag fick mina poäng på grund av mina åsikter eftersom poängen boostades upp ordentligt i just diskussionen om Kharma.systemet där jag sa att jag ville ha bort det eftersom det inte tillförde något, Jag hävdar fortfarande att det inte tillför något mer än en siffra i vänsterkanten.

Det är nog bara människans klassiska behov av bekräftelse som gör att vissa vill ha kvar "betygssystemet", men den bekräftelsen kan man söka på annat håll. Här bör vi rikta in oss på kärnverksamheten, det vll säga diskutera Macintosh mm.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Är jag en extra hyvens kille som är så otroligt bra att jag förtjänar höga poäng eller har jag hjälpt till i kniviga frågor som har genererat mina poäng eller har jag bara gott om kompisar på forumet?

Jag vågar påstå att jag fick mina poäng på grund av mina åsikter eftersom poängen boostades upp ordentligt i just diskussionen om Kharma.systemet där jag sa att jag ville ha bort det eftersom det inte tillförde något, Jag hävdar fortfarande att det inte tillför något mer än en siffra i vänsterkanten..

Jag skulle nog påstå att du har fått en massa poäng pga det förstnämnda då jag och många andra med mig som förspråkade att systemet skulle tas bort inte fick några poäng pga våra åsikter om systemet som sådant...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 13:59
Ursprungligen av xplane:

Jag skulle nog påstå att du har fått en massa poäng pga det förstnämnda då jag och många andra med mig som förspråkade att systemet skulle tas bort inte fick några poäng pga våra åsikter om systemet som sådant...

Jag håller tvärtom med det sistnämnda. Att du inte fick kharma var nog för att du var så duktig på att ge negativa poäng

Ursprungligen av Earth:

Jag håller tvärtom med det sistnämnda. Att du inte fick kharma var nog för att du var så duktig på att ge negativa poäng

Ovanstående påstående visar ju bara på det orimliga med systemet som sådant... Om en person har gett någon annan negativ kharma så skall inte den personen ha någon positiv för att man inte kan ta kritik utan att ge igen eller?

Är det inläggen som skall betygsättas eller personen som ligger bakom detsamma för mig är det ganska solklart. Jag behöver inte tycka om någon för att ge han eller henne poäng för bra inlägg likaväl som jag kan ta kritik utan att för den skull ägna mig åt att hämnas på någon som har gett mig negativ kritik.

Det fungerar på offtopic på så sätt att man hellre ger poäng, bara för att vara snäll eller för att det är en kul grej.

Av mina nuvarande 86 poäng så kommer säkert 70 av att jag är en skäggig kille, resten för att jag har sagt något vettigt. Missuppfatta inte, jag tycker det är trevligt att folk gillar det min mamma hatar med mig, så det är ingen kritik mot kharma. ÖHT.

Dock så visar det sig att det inte fungerar lika väl i ett mer "seriöst" forum, då man väntar sig mer underbyggd kritik vid kharma-givningen, vilket folk uppenbarligen inte har klarat av att ge.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-03-01 10:08

Jag hade gladeligen gett många kharmapoäng till de eller den som bestämde att systemet skulle läggas ner!

I takt med att 99mac växer tror jag det blir oundvikligt att införa något liknande system igen i framtiden.

Ciryon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-06 14:56
Ursprungligen av Ciryon:

I takt med att 99mac växer tror jag det blir oundvikligt att införa något liknande system igen i framtiden.

Ciryon

Varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 15:07

Hämnas eller ta kritik eller inte har knappast med saken att göra om du ger negativ kharma med knepiga motiv och bara för att du (dina ord) "ville visa på systemets felaktigheter..." (eller nåt i den stilen). Nu ska vi inte förvandla den här tråden till nåt personligt men det är klart att du inte hamnar överst på folks lista av kandidater till nästa höjning då. "What goes around comes around" och det där med att kharman bara skulle handla om inläggen trodde jag var tydligt att det inte är så det fungerar i praktiken...

Karma var nog bra tänkt och shysst att ge och få någon gång, men när det gavs negativt för att man hade "fel åsikt" eller "ful avatar" så...
Så tack för att det försvann. Ett info om hur länge man varit med och antal inlägg vore dock bra.

Ursprungligen av Svante S:

Karma var nog bra tänkt och shysst att ge och få någon gång, men när det gavs negativt för att man hade "fel åsikt" eller "ful avatar" så...
Så tack för att det försvann. Ett info om hur länge man varit med och antal inlägg vore dock bra.

Klicka på namnet och välj visa publik profil så hittar du all information du behöver!

Ursprungligen av xplane:

Klicka på namnet och välj visa publik profil så hittar du all information du behöver!

Jo, men det gör man ju inte på varje inlägg. Typ det här vore väl inte så dumt, kanske

Varför skall man se hur många inlägg någon har? Är det viktigt att ha många inlägg? Skall man införa en räknare som räknar antal trådar/sidor på forumet som man har läst eller skall man räkna ut hur många gånger någon har hjälpt någon med ett problem alternativt hur många inlägg någon har skrivit utan att hjälpa någon?

Vad är meningen med livet? 42 eller!?...

Ursprungligen av xplane:

Varför skall man se hur många inlägg någon har? Är det viktigt att ha många inlägg? Skall man införa en räknare som räknar antal trådar/sidor på forumet som man har läst eller skall man räkna ut hur många gånger någon har hjälpt någon med ett problem alternativt hur många inlägg någon har skrivit utan att hjälpa någon?

Vad är meningen med livet? 42 eller!?...

Tycker egentligen inte att det är så viktigt alls, och ska nu ägna min tid på forumet åt Macfrågor. Den här debatten känns som den tog upp alldeles för mycket tid.
Mer iDVD snack t.ex.

Meningen med livet 42? Jag är 42. Är livet slut då?

Ursprungligen av Svante S:

Meningen med livet 42? Jag är 42. Är livet slut då?

Hoppas verkligen inte det jag är ju snart där "jag är 38"....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-01 19:56
Ursprungligen av xplane:

Vad är meningen med livet? 42 eller!?...

<offtopic>

En referens till Douglas Adams (may he rest in peace) utmärkta bok "Liftarens Guide till Galaxen".

<jättemycketofftopic>
http://www.google.com/search?q=answer+to+life,+the+universe,+and+everything
</jättemycketofftopic>

</offtopic>

Offtopic hör hemma på just Offtopic.se

Bevaka tråden