Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac Rev B till server...

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sådärja då har jag svettas lite och läst en del. Sökt på nätet och pratat på IRC.
Nu tycker jag själv att jag börjar få bra koll på den begynnade installationsprocessen av debian och även av mac-fdisk. Jag har nu skapat mina tre partitioner en boot, en linux och en swap.
Installerar sköter nästan resten själv.
Det är först när jag kommer till Taskel och dselect det blir svettigt igen, oj oj oj så många erbjudaden jag får på program och bilibotek jag kan installera jag vet inte ens vad hälften är bra för men som en sida sa: "When in doubt go with the defaults".
Så det har jag gjort.

Nu ska jag till och använda apt. Det verkar helt underbart!
Så in med ftp server sedan borde jag vara klar. Hmm trist. Då måste jag hitta en till maskin jag kan leka med...

Kul att du fick det att fungera! Som du märkte så har ju Debian en lite högre "tröskel" än windowswannabe-distarna, men det är klart värt det när man väl kommit förbi den biten. Men dselect brukar jag själv aldrig använda faktiskt, tycker bara att det är rörigt och oöverskådligt. Dessutom slutar det alltför ofta med att man slänger in en massa paket man aldrig nånsin kommer att använda, och som bara tar upp hårddiskutrymme i onödan.

Tips: Vill du leta rätt på paket så kan du använda kommandot apt-cache. Med "apt-cache search" följt av ett eller flera sökord får du en lista med paket, och med "apt-cache show" följt av namnet på ett paket så får du detaljerad info (inklusive en mer utförlig beskrivning) om paketet.

Ursprungligen av Samuel K:

Kul att du fick det att fungera! Som du märkte så har ju Debian en lite högre "tröskel" än windowswannabe-distarna, men det är klart värt det när man väl kommit förbi den biten. Men dselect brukar jag själv aldrig använda faktiskt, tycker bara att det är rörigt och oöverskådligt. Dessutom slutar det alltför ofta med att man slänger in en massa paket man aldrig nånsin kommer att använda, och som bara tar upp hårddiskutrymme i onödan.

Tips: Vill du leta rätt på paket så kan du använda kommandot apt-cache. Med "apt-cache search" följt av ett eller flera sökord får du en lista med paket, och med "apt-cache show" följt av namnet på ett paket så får du detaljerad info (inklusive en mer utförlig beskrivning) om paketet.

Tack!

Nu börjar detta bli lite OT både UNIX och Mac... men jag måste fråga.
Hur får jag apt-cache att stanna när en sida är full? Jag hinner liksom inte se början av allt.

Och hur installerar jag: php och mysql med de sammankopplade samt pureftp gärna med mysql stöd då.
Räcker det att skriva apt-get install mysql-server?
Och samma men med php4-mysql?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tack!
Nu börjar detta bli lite OT både UNIX och Mac... men jag måste fråga.
Hur får jag apt-cache att stanna när en sida är full? Jag hinner liksom inte se början av allt.

Inga problem... pipa bara utdatat till något program som visar saker en sida i taget (t.ex. more). Då gör man så här:

apt-cache search (nånting som ger en massa träffar) | more

Citat:

Och hur installerar jag: php och mysql med de sammankopplade samt pureftp gärna med mysql stöd då.
Räcker det att skriva apt-get install mysql-server?
Och samma men med php4-mysql?

Japp, om du lägger in mysql-server och php4-mysql så har du ordnat den biten. Hittade inte några pureftp-paket som var tillgängliga via apt, men däremot finns paketen som .deb-filer på pureftpd.org. De filerna tankar du hem som vanligt, och sedan kör du något i stil med "dpkg -i paketets_namn.deb" så installeras det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-02-29 12:31

pure-ftpd finns i unstable (ej i woody): apt-cache show pure-ftpd.

olov

Ursprungligen av olov:

pure-ftpd finns i unstable (ej i woody): apt-cache show pure-ftpd.

olov

Aha, det var ett bindestreck i paketnamnet! Det förklarar kanske varför jag inte hittade igen det

problemet är att jag inte kan lista de "unstable" sakerna av någon anledning.

skulle installera .deb paketet av pure-ftp men missar då så klart alla saker som den är beroende av och får däeför inte installera den. Två saker vet jag hur jag ska hitta men en tredje vet jag inte...
pure-ftpd-common

Var jag tag på den?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-02-29 19:15

Vill du gå över från Woody till att köra Unstable ändrar du i /etc/apt/sources.conf (byt alla "stable" mot "unstable"). Notera att detta kommer göra att hela ditt system uppgraderas till Unstable vid nästa apt-get upgrade (och därför bör första uppgraderingen köras med apt-get dist-upgrade). Vill du bara forcea ner ett paket från Unstable går det med någon flagga till apt-get (kör "man apt-get" för att hitta vilken).

olov

Hjälpte begränsat kan jag säga de paket den är beroende av finns inte heller att få tag på via stable...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-01 11:06
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hjälpte begränsat kan jag säga de paket den är beroende av finns inte heller att få tag på via stable...

en sökning på google, "woody pure-ftpd", gav Christof Meerwalds backports till Woody.

edit: bara i386-paket utöver src, ursäkta. jag tittar vidare.

olov

Tack Olov!
Jag kan inte hitta den alls. Det andra problemet jag har är att jag inte kommer åt unstable sakerna.
Sedan jag installerat proftpd så har jag fått höra en massa skit om den att den är buggig under debian.
vsftp var det några som rekommenderade istället, men jag vill ha mysql/postgresql-kopplingen.
Virtual Users var det några som ongjorde sig över men det hatade ftp också så...

Väntar med spänning på pure-frpd.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-02 09:15

Om du nu prompt vill köra stable (vilket nog är en god idé om det är en produktionsserver det handlar om) så kan jag åtminstone muntra upp dig med att Debian snart släpper ny stable (den som nu kallas testing kommer så småningom vandra ner och bli nästa stableversion). Titta på packages.debian.org, där kan du bland annat söka bland paket i de olika träden.

olov

Det är min hemmaserver så det är inga krav på att den ska var tokstabil och jag labbar gärna.
Och vad innebär snart?
Nu undrar jag bara vafför jag inte kommer åt unstable paketen hemifrån.

Hela mitt internet hemma meckade till sig igår så det blav en hel del mekande med Airport basstation och ADSL modem innan allt började fungera som det skulle. Det är möjligt att jag kommer åt de nu vi får se.
Hur gör jag annars? Laddar ner dessa .deb paket manuellt?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är min hemmaserver så det är inga krav på att den ska var tokstabil och jag labbar gärna.
Och vad innebär snart?

När de är färdiga! Sarge (som är nuvarande testing-versionen) kommer att släppas som stable när tillräckligt många kritiska buggar är åtgärdade, och eftersom Debian-folket gillar att ha koll så för de naturligtvis statistik. Du kan följa utvecklingen här:

http://bugs.debian.org/release-critical/

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-02 20:15
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är min hemmaserver så det är inga krav på att den ska var tokstabil och jag labbar gärna.

Men då så, då tycker jag du åtminstone ska prova på Unstable (även kallad Sid). Byt ut förekomster av "stable" till "unstable" i filen /etc/apt/sources.conf, kör sedan apt-get update följt av apt-get dist-upgrade så ska hela ditt system bli uppdaterat till Sid. (allt som root givetvis)

olov

Bevaka tråden