Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcherwannabe behöver powerbookråd!

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 12:54

lycka till med den.. Själv sparar man själv förbrillt för att kunna köpa en

Tack för det!

Har precis lagt en skön beställning på prylar hos macoteket också.

Can´t wait som dom säger!

// Danne

Och idag kom prylarna från Macoteket. Har suttit och känt på BT-musen och BT-bordet och de andra prylarna. Nu känns de 3 veckornas leveranstid väldigt långa. Men som någon sa......den som väntar.....

// Danne

jag fick min pb12" för 8 dagar sen. Jag är gryyyyyyymt nöjd. den är så grymt portabel och go. jag har bara 256mb minne i den just nu men jag ska köpa en 512a snart. har inte haft tid bara, den klarar sig dock ganska bra på 256 mb faktiskt.

Låter grymt! Det är sån´t man vill höra nu!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-06-18 15:21
Ursprungligen av Stenbäck:

Låter grymt! Det är sån´t man vill höra nu!

Har haft min 12 tummare i ett ar nu och ar supernojd:) Tog mig ca 200 inlagg och 12 manader innan jag fick tummen ur..Kor med 19 tums extern tft skarm hemma och det fungerar super. Litet ar coolt

Härligt!

Har en 17" TFT som är underbar. Kommer nog passa klockrent.
Det var just litenheten som till slut fick mig att välja 12:an. Kommer
ha den i väska till och från kontoret varje dag. Nästan enda gången jag
kommer använda inbyggda skärmen är hemma i soffan på kvällen.

// Danne

Jihaa!

Fick precis mail från min ÅF. Datorn har kommit.
Skall åka och hämta den nu. Måste bara låta hunden
få en promenad först.........
Återkommer så snart jag är online!

// Danne

Det tog lite längre tid....hade några supportärenden att reda ut först.
Men nu är den online...... Hittills utan några större problem. Känns lite
ovant, men är otroligt roligt.

// Danne

Berätta lite om din Mac nu då. Gillar du den? Värt varenda öre? BERÄTTA!

Ja!

JA! är väl det första jag kommer att tänka på.

Jag har nu haft den ett par dagar och det är KUL.
Anser mig själv vara en rätt van datoranvändare, men det var länge sedan (om någonsin) som
jag känt den lustkänsla som jag nu har framför "burken".

Eftersom jag var i princip helt ny inför Mac och OS X så visste jag inte riktigt
hur jag skulle "reagera", men var trots det rätt säker på att den skulle passa mig.

Än så länge kan jag säga att jag hade helt rätt. Har dock nå´n sorts navelsträngs-
ångest kombinerat med tidsbrist som gjort att jag fortfarande har massor med grejor kvar på PC´n.
Jag har hela tiden innan köpet känt att; -Jo men jag måste nog ha kvar en PC att jobba med också, men Macen får bli min primära maskin.
När jag nu börjat utforska systemet (OS X) lite mer så har jag svårare och svårare att se skäl till
varför jag egentligen skulle behöva ha en pc på bordet också (annat än att jag gillar datorer då och
inte har något egentligt emot W2K). Iofs har jag en del programvaror på PC´n som jag behöver också.

Än så länge har alltså Macen överträffat mina förväntningar. Jag trodde att allt skulle vara snyggt,
lättförståeligt och kul, men inte i denna utsträckning.

Så till alla er andra funderare kan jag bara säga som de flesta andra switchers här på 99mac;
Har du råd så köp!

MVH
// Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 16:19

Om inte, så ta dig råd och köp!
Grattis!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 23:42

Skit också, nu blir man ju f*n ännu mer köpsugen, måste ha måste ha måste ha känslan bara växer o växer

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 02:13

Härlig läsning. Jag har faktiskt beställt en ny Powerbook 12" i kväll jag med. Kunde till slut inte stå emot mitt inre tryck. Det blev modellen med superdrive, och minne ska jag köpa någon annan stans än från Applestore. Köpte en iSight också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 02:22

Grattis!
Sitter själv och nosar på köp knappen av en ny 23" alu skärm,,, sjukt sugen.. Men man ska kanske vänta in dom så man kan se en irl först,,,,

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 07:22

Äsch, du litar väl på Apple! Var först!

Måste göra ett inlägg här till och ösa lite mer beröm över min maskin.
Den är helt fantastisk. Bra batteritid (Har inga siffror). Helt klart snabb nog
för det jag jobbar med. (Webb, Bilder för webb, Digitalbilder, lite spel). Den är lätt och snygg.

Börjar hitta i OSX också nu. Har väl inte block-koll på var alla filer läggs osv, men känner heller
inte att jag behöver det. Skulle nu vilja börja utforska Terminalen lite mer. Använder den mest
för att köra Top om något känns segt, samt för att köra sudo periodic.....osv.

Hittade idag också ett kul program (Gallerie). Ett gratis program som, enligt mig, gör jättesnygga
webbfotoalbum. Ni som inte känner till detta program men är nyfikna kan kolla här:
http://www.myriad-online.com/en/products/galerie.htm

Vidare läste jag i ett av forumen häromdagen om programvaran Quicksilver.......också klockren!
Läs mer här:
http://quicksilver.blacktree.com/

Ni Hardcore-über users känner säkert till dessa och många fler klockrena programvaror för macen,
men ni Newbies som jag. Kolla in dessa!

// Danne

Återkommer igen till min gamla tråd!
Har nu haft 12:an i ca 9 månader och det har funkat
helt klockrent. Nu är dock saken den att jag kommer vara mer
på resande fot framöver och kommer alltså inte ha tillgång till min 17"
externa TFT-skärm lika ofta. Funderar nu på att uppgradera burken till en 15"
istället. Ni som jobbar med webb och har en 15":are, är ni nöjda med skärmen (upplösningen)?
Funkar det att jobba längre stunder med den inbyggda? Eller kör även ni med
externa skärmar? Om det är en halvbra lösning så behåller jag nog 12:an och får lära
mig leva med det, men om det funkar bra för er så blir det nog ett byte framöver.

// Danne

Ingen som har någon synpunkt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-01 19:52

har kört med en 15" i över 2år för DTP jobb och tycker 15" skärmen fungerar mycket bra, gör allt på den. Däremot så tycker jag att den känns klumpig att släpa på varje dag, så nästa dator blir nog en 12", känns som jag kan leva med 12" generellt och hellre ta en extern skärm för långa pass med rejälare DTP jobb..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 20:19

Jag har haft min 15" i ett år nu och kan inte säga något negativt om skärmens storlek förutom när jag jobbar i med större partitur i Finale och Sibelius (notskrivning) i A3-format, det blir ganska smått att stirra på under en arbetsvecka och eftersom formaten till 99% är porträtt så hjälper inte widescreen så mycket som jag skulle vilja

Så nu sucktar jag efter en riktigt fet skärm att koppla in PB i. Synd att min inte kan driva apples 30"...de hade varit super.

Ursprungligen av bengtnitram:

Jag har haft min 15" i ett år nu och kan inte säga något negativt om skärmens storlek förutom när jag jobbar i med större partitur i Finale och Sibelius (notskrivning) i A3-format, det blir ganska smått att stirra på under en arbetsvecka och eftersom formaten till 99% är porträtt så hjälper inte widescreen så mycket som jag skulle vilja

Så nu sucktar jag efter en riktigt fet skärm att koppla in PB i. Synd att min inte kan driva apples 30"...de hade varit super.

Helt fel ställe att fårga på kanske, men vad pysslar du med eftersom du använder dom programmen? kompomerar du? Blev lite nyfiken...

OK! 1-1 då alltså
Jag är fortfarande lite kluven hur jag ska göra. Gillar verkligen min 12:a och
framförallt att den är så smidig. Men jag kommer som sagt jobba mer med den
inbyggda skärmen nu och då känns den inte helt tillfredsställande. Hmmm.....svårt beslut!

Bevaka tråden