Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir det någon uppdatering?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-24 17:50

Jag skall också köpa ny G5a snart men känner mig osäker på om det är rätt tidpunkt

I någon diskussion här på 99mac var en länk till en sida som visade hur stor "chans" det var för olika macmodeller att komma med nya versioner. Om det var läge att köpa eller om man borde vänta.

Någon som kommer ihåg? Jag har sökt och sökt men hittar inte denna sida.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 17:56

Det här är nog den sida du tänkte på Eva.
http://buyersguide.macrumors.com/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-24 18:12
Ursprungligen av mikotekniko:

Det här är nog den sida du tänkte på Eva.
http://buyersguide.macrumors.com/

Tack, det var sidan jag sökte och där står att läsa:

Product: PowerMac

Last Release: November 18, 2003

Days Since Update: 98 (Average = 171)

Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle

Special Notes: The most recent PowerMac update introduced a new dual 1.8 GHz but didn't touch the high-end... so processor bumps may still be coming soon.

('special notes' last updated on December 18, 2003)

Så, det är nog bäst att vänta då ......

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 18:21

Ja det borde ju komma när som helst. Kan du så tycker jag du ska vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 21:47

Damnit, Est. Ship: on or before 11/03...

Läste nått rykte (givetvs hittar jag det inte nu) om att Apple håller på att stoppa in PCI-Express i PowerMacarna och att det är därför de dröjer.

Personligen hoppas jag på det, men det känns lite tidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 00:52

Men... har de inte redan PCI-express i g5orna?

Ursprungligen av durre:

Men... har de inte redan PCI-express i g5orna?

PCI-X (som sitter i G5:orna) och PCI-express är tydligen inte samma sak. Jag har fått uppfattningen att PCI-express kommer att bli den standard som hela PC-världen kommer att gå över till, och det skulle kunna innebära att Apple hamnar i en smal standard som ingen annan kör om de fortsätter med PCI-X. Någon som vet mer om detta?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

PCI-X (som sitter i G5:orna) och PCI-express är tydligen inte samma sak. Jag har fått uppfattningen att PCI-express kommer att bli den standard som hela PC-världen kommer att gå över till, och det skulle kunna innebära att Apple hamnar i en smal standard som ingen annan kör om de fortsätter med PCI-X. Någon som vet mer om detta?

Nja alltså det är ju ett naturligt steg att gå över till PCI-X först, vi ser just nu den utvecklingen på x86 sidan också. De flesta moderkort börjar ha stöd för PCI-X.
PCI-Express har inte börjat dyka upp på samma sätt än. Vi kan nog räkna med att moderkorten kommer att ha stöd för både PCI-X och PCI-Express i alla fall den första tiden när det kommer.

PCI-Express ersätter flera olika standarder vi har idag.
För det första AGP-platsen, PCI-Express är tillräckligt snabb för att köra grafikkort. Sen givetvis de gamla PCI-platserna och även PCI-X med tiden.
Men det mest intressanta med PCI-Express är kanske att de ersätter de gamla PC-kortplatserna på bärbara datorer (Jag räknar med att iom det, får vi se PC-kortplatser med nya PCI-Xpress på stationära datorer också.) Fördelen är att de nya PCI-Express(PC-kortplatsern) är mindre och klarar betydligt mer. Du skulle t.ex. rent teoretiskt kunna köpa ett värsting grafikkort med PCI-Express stöd som går att stoppa in i en PCI-Express(PC-kortplatts) sen ta det med dig överallt på ett smidigt sätt, flytta det mellan dina olika datorer.

Från början då PCI-Express kom pratades det mycket om just att ha datorernas olika delar lösa och koppla ihop dem som man ville. Dock verkar den utvecklingen inte komma än på ett tag (om den nu kommer alls). Utan istället blir PCI-Express bara en ny snabbare ersättare åt PCI, PCI-X och AGP-platserna. Samt en ny snabbare och smidigare PC-korts variant.

Jag är ingen PCI-Express expert så jag hoppas det inte finns några sakfel i det jag skrivit.
Det är svårt att hitta bra bred information om PCI-Express just nu. De tidningar som tar upp ämnet berör ofta bara delar av standaren och tar inte upp den som helhet samt nämner dess hela kapacitet. Men jag tippar på att vi snart kommer at få börja se välskrivna artiklar om PCI-xpress i datamedierna som tar upp det hela mer ingående.

Tack för bra info Chaosstar. Jag började själv leta lite efter information tidigare idag, och hittade en lång introduktionsartikel på PCSTATS

Som jag har förstått det efter att ha sökt lite på ämnet så är PCI-X tänkt för servrar, och är 64bitars. Det ska också komma i en snabbare version 2. Nackdelen är att PCI-X är en betydligt dyrare teknik, medan PCI-express är billig och bland annat därför blir standarden på PC-marknaden. Express är helt kompatibel med dagens PCI-teknik, så övergången kommer att bli smidig, medan PCI-X varken är kompatibel med vanliga PCI eller med express.

Enligt artikeln jag länkar till ovan så kommer PCI-express att ge en dubbelt så snabb kommunikation med grafikkortet, jämfört med AGP8X.

Jag brukar köpa precis innan de byter modell. Jag kommer köpa en ny nu snart så...

Fast jag tycker de borde komma med något nytt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-02-25 17:10

Såg att InWarehouse hade sänkt priset med någon tusenlapp på enkelproppade G5:an........brukar betyda att modellen är på utgång...

Ursprungligen av ThomasC:

Såg att InWarehouse hade sänkt priset med någon tusenlapp på enkelproppade G5:an........brukar betyda att modellen är på utgång...

ÅF får inte veta något i förväg från Apple så vitt jag vet.

Ursprungligen av Adrian B:

ÅF får inte veta något i förväg från Apple så vitt jag vet.

Jag ahr hört mig för i ÅF leden och Apple säger följande. Beställer man ny maskin kommande vecka så skall det inte vara några problem med leveranser. Fast där efter så kommer det bli svårt över HELA linjen. Jag skall köpa en stationär och tväbärbara på en gång, men som det ser ut nu skal jag försöka dra mig fram med gamla burkar i tre-fyra veckor till. Allt går!

http://www.idg.se/ArticlePages/200402/25/20040225163531_MD/20040225163531_MD.dbp.asp
Mikrodatorn skrev en artikel om PCI-Express just såg jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 10:58

Nåja, det kommer HyperTransport på nästa MacWorld och då är alla problem lösta. Vad sägs om 40x prestanda jämfört med PCI medan PCI-Express endast dubblar prestandan.

http://hypertransport.org/technology.html

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-26 13:18

Så då gäller det att hålla ut i 3-4 veckor då. Det kommer att bli svårt

  • Medlem
  • 2004-02-26 19:02

Ingen lätt match det. Jag tror att det bästa sättet är det här: Behöver du det verkligen nu - köp det nu. Om inte - vänta.

fast brukar det inte vara så att det tar ett tag efter dessa 3-4 vecko för maskinerna att anlända

efter det att G5an lanserades tog det som bekant ett tag tills man fick den - genom brevlådan

Ursprungligen av el gringo:

fast brukar det inte vara så att det tar ett tag efter dessa 3-4 vecko för maskinerna att anlända

efter det att G5an lanserades tog det som bekant ett tag tills man fick den - genom brevlådan

Jo, fast detta lär ju bli mer en form av mer planerad uppgradering. Vad jag förstår så vid mellanmodells byten så börjar produktionen av nya datorer 3-4 veckor innan de lanseras...

jo - det är sant. det är antagligen bara en processoruppgradering...

Ja, nu verkar den 23:e vara ett datum att sikta på...

Bevaka tråden