Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v4: Premiär för Kharma på 99mac

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, det skulle vara stor skillnad. Om säg 90 procent av medlemmarna har 10 i Kharma och några ha högre så sticker det ut oerhört om någon då har 9 i Kharma eller längre. Att ha 10 är inget att skämmas för, de flesta har ju ändå det, men har man under tio så... Därför skulle ett system där man bara kan höja fungera bättre.

Håller med.

Jag tycker kharma verkar rätt kasst så ta bort skiten. Gör ju att det bara känns ännu mer som en sekt.

(Undra hur mycket lägre man får för detta inlägget?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 14:13
Ursprungligen av Rickard A:

(Undra hur mycket lägre man får för detta inlägget?)

Haha...

Ursprungligen av Rickard A:

Jag tycker kharma verkar rätt kasst så ta bort skiten. Gör ju att det bara känns ännu mer som en sekt.

(Undra hur mycket lägre man får för detta inlägget?)

Att dina åsikter skiljer sig ifrån andras ska inte innebära att din Kharma påverkas överhuvudtaget.

Däremot kan jag tänka mig att den som blir kallad sektmedlem vilket i det här sammanhanget får kallas som nedvärderande inte uppskattar titeln - du kan framföra dina åsikter på ett trevligare sätt IMHO.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 17:05
Ursprungligen av Björnström:

Att dina åsikter skiljer sig ifrån andras ska inte innebära att din Kharma påverkas överhuvudtaget.

Det är ju en god intention, men eftersom den bedömningen ligger hos den enskilde läsaren - hur ska ni kunna upprätthålla det?

Ursprungligen av Björnström:

Däremot kan jag tänka mig att den som blir kallad sektmedlem vilket i det här sammanhanget får kallas som nedvärderande inte uppskattar titeln - du kan framföra dina åsikter på ett trevligare sätt IMHO.

Det verkar inte som att du tycker om att få din stålkharma ifrågasatt.

Ett förslag: publicera vem som gett dig pluspoäng och varför.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 17:32

Jag tycker att poängsättning av varandra är barnsligt och dumt. Kommer troligtvis leda till mer mobbning än det redan är. Systemet ger mobben och mobbarna ett verktyg som verkligen kommer kännas för de som kommer bli utsatta för det.

Att ge betyg till enskilda inlägg känns möjligtvis mer relevant. Det gör att man kanske lätter kan sålla ut oseriösa inlägg. Kanske.... Men ryggdunkar och glada tillrop är i alla fall trevligare.

Att använda ett viktigt religiöst uttryck, och att dessutom använda det helt fel, är IMHO respektlöst. Och upplevs också som korkat helt enkelt (även om det naturligtvis var helt medvetet genomfört ).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-06 19:11
Ursprungligen av Axel von Matern:

Jag tycker att poängsättning av varandra är barnsligt och dumt. Kommer troligtvis leda till mer mobbning än det redan är. Systemet ger mobben och mobbarna ett verktyg som verkligen kommer kännas för de som kommer bli utsatta för det.

Nu följer jag inte alla diskussioner så jag kanske har missat det-men är det så att vissa mobbas här på forumet? Jag har inte upplevt det så, tvärtom har jag upplevt det som om alla vill hjälpa och stötta varandra.

Ursprungligen av johantj:

Det verkar inte som att du tycker om att få din stålkharma ifrågasatt.

Ett förslag: publicera vem som gett dig pluspoäng och varför.

Jag gissar att folk ger mig Kharma eftersom jag ensam finansierar 99mac och ser till att forumet överhuvudtaget existerar. Att jag dessutom lägger så mycket tid på sajten (har varit i princip heltid sedan i början på Januari) gör väl också att folk visar uppskattning.

I min profil ser jag vilka som givit mig Kharma - men jag ser bara dom fem senaste. Jag förstår inte varför jag skulle ta fram en lista och visa dig den?

Jag accepterar inte att bli kallad sektledare - det kan jag däremot göra helt klart för dig.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 23:10
Ursprungligen av Björnström:

Jag gissar att folk ger mig Kharma eftersom jag ensam finansierar 99mac och ser till att forumet överhuvudtaget existerar. Att jag dessutom lägger så mycket tid på sajten (har varit i princip heltid sedan i början på Januari) gör väl också att folk visar uppskattning.

Ok, de har alltså missat det här med

"Om du tycker att ett inlägg är så bra att det ökar en annan medlems Kharma kan du klicka på personens Kharmaräknare."

Varför behöver du gissa förresten? Man måste ju tala om varför man ger någon pluspoäng.

Ursprungligen av Björnström:

I min profil ser jag vilka som givit mig Kharma - men jag ser bara dom fem senaste.

Allt sparas väl i databasen?

Ursprungligen av Björnström:

Jag förstår inte varför jag skulle ta fram en lista och visa dig den?

Tja, det var ju för att kunna visa att du enbart får pluspoäng för att du skriver bra inlägg. Nu har det ju visat sig att somliga ger pluspoäng till lite vad som helst. Sådana missförstånd är naturligtvis oundvikliga. Det är inte helt lätt att vara tydlig. Samtidigt visar det ju att kharma-systemet enkelt kan missförstås.

Låt mig därför komma med ett konstruktivt motförslag: låt läsarna sätta betyg på inläggen i stället. Ett bra inlägg kan rendera upp till 5 äpplen. Medelbetyget kan sedan visas upp där kharmapoängen nu står.

Det finns naturligtvis vissa brister även i ett sådant system. T.ex. att läsaren betygsätter ett inlägg på grund av budskapet, och inte på grund utav hur det framförs. Men å andra sidan är detta ju inte främst en tjänst för litteraturkritiker, så den risken måste man väl acceptera om man ska använda ett sådant här system för bedömning.

Ursprungligen av Björnström:

Jag accepterar inte att bli kallad sektledare - det kan jag däremot göra helt klart för dig.

Tja, det var ju inte jag som skrev det.

Ursprungligen av johantj:

Låt mig därför komma med ett konstruktivt motförslag: låt läsarna sätta betyg på inläggen i stället. Ett bra inlägg kan rendera upp till 5 äpplen. Medelbetyget kan sedan visas upp där kharmapoängen nu står.

Det finns naturligtvis vissa brister även i ett sådant system. T.ex. att läsaren betygsätter ett inlägg på grund av budskapet, och inte på grund utav hur det framförs. Men å andra sidan är detta ju inte främst en tjänst för litteraturkritiker, så den risken måste man väl acceptera om man ska använda ett sådant här system för bedömning.

Jag tror det finns en liknande funktion i vb3, ska titta närmare på på det när jag sätter mig med utvecklandet igen (under nästa vecka).

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-02-06 14:40

Att skriva nåt korkat medför kanske lägre kharma och att skriva nåt som funkar bra på 99mac ger alltså en högre kharma. Jaha.

Och poängen är...?

Förutom att vara en värdemätare för hur pass "på" man är på det här forumet?

"Ah, du skrev ett inlägg om att Macar är bättre än peze i photoshop" Kharma, mannen! Nu får du mer att säja till om avseende alla andra besökare".

"Ah, du påstår alltså att man gamear bättre på en peze?" Suck this! Jag sänkte din kharma ordentligt, och eftersom jag varit medlem här länge och skrivit många inlägg så rök din möjlighet att känna nån delaktighet på det här forumet ett bra tag framöver."

Nä. Det här gillar jag INTE ALLS.

"Men man ger kharma till ett inlägg och inte till en person"

Äh! Skriver inläggen sig själva?
Nä, det är ju rimligtvis en person som gör det - en person som blir bedömd.

"Men det är ett bra sätt att visa moderatorerna och admins sin uppskattning"

Jovars, det är det kanske, men låt då moderatorerna och Admins ha möjligheten till Kharma. Om ni nu vill det.

Jag tycker inte om människobedömningar öht. Att få en liten käck "värdemätare" vid sidan av sitt inlägg blir litegrann som: "Detta har tomcat skrivit. Såhär mycket gillar vi honom."

Det är iallafall min tolkning av det här kharma-tramset.

Och jag har inte tillräckligt bra ego för att gilla det.

Edit: lite stvafle borttagna

Ursprungligen av tomcat:

Att skriva nåt korkat medför kanske lägre kharma och att skriva nåt som funkar bra på 99mac ger alltså en högre kharma. Jaha.

Och poängen är...?

Förutom att vara en värdemätare för hur pass "på" man är på det här forumet?

"Ah, du skrev ett inlägg om att Macar är bättre än peze i photoshop" Kharma, mannen! Nu får du mer att säja till om avseende alla andra besökare".

"Ah, du påstår alltså att man gamear bättre på en peze?" Suck this! Jag sänkte din kharma ordentligt, och eftersom jag varit medlem här länge och skrivit många inlägg så rök din möjlighet att känna nån delaktighet på det här forumet ett bra tag framöver."

Nä. Det här gillar jag INTE ALLS.

"Men man ger kharma till ett inlägg och inte till en person"

Äh! Skriver inläggen sig själva?
Nä, det är ju rimligtvis en person som gör det - en person som blir bedömd.

"Men det är ett bra sätt att visa moderatorerna och admins sin uppskattning"

Jovars, det är det kanske, men låt då moderatorerna och Admins ha möjligheten till Kharma. Om ni nu vill det.

Jag tycker inte om människobedömningar öht. Att få en liten käck "värdemätare" vid sidan av sitt inlägg blir litegrann som: "Detta har tomcat skrivit. Såhär mycket gillar vi honom."

Det är iallafall min tolkning av det här kharma-tramset.

Och jag har inte tillräckligt bra ego för att gilla det.

Edit: lite stvafle borttagna

Jag ser vad du skriver - din tolkning av hur Kharmasystemet kan användas är olycklig och jag hoppas att det inte är så medlemmarna kommer sätta Kharma.

Grundtanken är att premiera medlemmar som hjälper till i forumen, skriver nyheter och bidrar till ett kunskapsrikt och trevligt forum.

Tomcat - ditt förslag om "guru"-mätare är precis vad jag tycker Kharma är idag. Är det namnet som ska bytas kanske?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 16:27
Ursprungligen av Björnström:

Är det namnet som ska bytas kanske?

Blir det mindre öråd då tycker du?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-02-06 16:57
Ursprungligen av Björnström:

Tomcat - ditt förslag om "guru"-mätare är precis vad jag tycker Kharma är idag. Är det namnet som ska bytas kanske?

(Nu vet jag inte riktigt om du bara raljerar, men för den händelse att du inte gör det, så....)

Oops. Missade ett rätt viktigt ord i min förklaring: "lösa andras TEKNISKA problem" skulle det stå.
Jag måste säja att jag INTE ALLS tycker mitt förslag och Kharma-systemet är samma sak. (då hade jag ju inte skrivit förslaget )

Kharma: Om nån skriver nåt du tycker är bra - Hög kharma. Om nån du gillar skriver nåt - Hög Kharma.
Om du vill dissa nån peze-ägare - låg Kharma. Och om du har varit medlem längst kan du få vara med och leka gud litegrann.

En "guru-poäng" ska man få på "tekniska meriter", iom. att man tex. löser nån annans bildskärmsproblem eller vad det nu kan vara.
Alla har samma rätt att ge poäng till problemlösaren. Oavsett hur länge man varit här. En poäng per vecka får man dela ut. Mottagaren ska dessutom ha möjlighet att inte vilja bli tilldelad några poäng.
Punkt slut.

Fast jag tycker egentligen inte att man ska ha några såna här tramsiga mätare alls.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 16:26

Mitt förslag är att ta bort hela värdemätningssystemet. Om det nu är så att folk har problem med att ge uppskattning offentligt, eller inte vill skicka PM och göra det, och alltså vill ha det här anonyma uppskattningssystemet, så gör det till värdefritt sådant. Dvs. personen ifråga kan läsa kommentarerna själv, men kharma-barometern försvinner, eller försvinner vid varje dags slut. Nollställs. Nästa dag, ny dag. Hela idén att samla poäng på hög är snedvriden tycker jag.

Men jag tycker att det egentligen är överflödigt det också, PM finns, enough so.

Tycker hela allt det här tar bort en hel del ifrån vad vi alla vill diskutera här, nämligen Mac.

Lheidner: Ok - nu har du fått säga vad du tycker. Som du förstår finns det nog lika många åsikter i detta ämne som det finns medlemmar.

Någon som har något ytterligare (som inte redan sagts) att tillägga i ämnet?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 16:31
Ursprungligen av Björnström:

Lheidner: Ok - nu har du fått säga vad du tycker. Som du förstår finns det nog lika många åsikter i detta ämne som det finns medlemmar.

Någon som har något ytterligare (som inte redan sagts) att tillägga i ämnet?

Så jag ska vara tyst nu alltså? Får inte yttra mig mer, är det det du säger?

Ursprungligen av lheidner:

Så jag ska vara tyst nu alltså? Får inte yttra mig mer, är det det du säger?

Du behöver inte vara tyst men istället för att säga samma sak flera gånger i diskussionen tänkte jag låta fler lämna sina åsikter i ämnet.

Det har framgått att du och några andra medlemmar inte gillar Kharmasystemet.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 16:38

Jag säger inte samma sak flera gånger, mer än någon annan, utan utvecklar mina tankar runt ämnet kontinuerligt.
Och jag tror verkligen inte att jag själ plats ifrån någon annan på forumet. Dom kan nog utveckla och uttrycka sina tankar också. Trist att det framgår så tydligt att du inte gillar mina bidrag. Men jag kan ta det ;)......eller också kanske jag tappar inspirationen att bidra med mina briljanta idéer och drar någon annanstans

Senast redigerat 2004-02-06 17:03
  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 16:55
Ursprungligen av Björnström:

Vi har goda förhoppningar att detta kommer hjälpa oss att öka trivseln och kvaliteten på forumet.

Jag tycker inte att det är riktigt klart beskrivet hur detta ska åstadkommas genom kharma-systemet. Jag kan nog tycka att diskussionerna här har varit betydligt mer sansade än vad man kan se annorstädes.

Skit finns det säkert, och som moderator ser man säkert mer skit än andra, men det hör liksom till uppdraget. Finns det något exempel på där just kharma-sänkning varit mer effektiv än att skicka ett mail till skribenten - eller skriva ett svarsinlägg? Varför skulle någon som är ute efter att bråka bry sig om kharma-poäng? Finns det någon botten?

Det förefaller som att man med denna åtgärd flyttar fokus från det viktiga, att säga ifrån när någon ordbajsar, till kharmapoängjakt. Själv är jag inte intresserad att delta i det racet.

Ursprungligen av Björnström:

Om inte systemet fungerar kommer vi avaktivera det om en månad från idag.

Med ovanstående sagt, hur ska denna bedömning gå till? Vilka kriterier är viktiga? Vilka mål har ni satt? Hur kontrollerar ni att målen har uppfyllts?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 18:17

Kharma... varför stavas det med h? Jag trodde den korrekta stavningen var karma. Vad jag vet är den det.

Dom som har skrivit kritiska kommentarer har sina poänger... Men jag vet inte. Jag tycker det är ganska roligt. Låt oss tillämpa det och sen kan vi utvärdera det.

Jag är positiv!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-02-06 18:40

Tyvärr kan jag inte se någon fördel med detta system. Jag tror inte att det kommer att fungera som det är tänkt.
Om man nu får en hög Kharma tål man mer skit då, som någon sa?
Har man låg Kharma, är man mindre trovärdig då?

Jag tycker att de som sköter om vår forum här gör ett mycket bra jobb. Hur poängsätter man detta. Finns det Kharma poäng att ge för jobbet de utför. Alltså inte för ett specifikt kommentar på forumet?

Men låt oss prova ett tag för att se hur det funkar.

I princip gillar jag i detta. Men majoriteten kanske gör det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-07 10:48

Ja vad är "kharma" för en suspekt stavning?

Vad är anledningen till att inte kalla det karma, som ju är den vedertagna formen på svenska?

Vi valde att ha ett eget uttryck eftersom vi har en egen definition av vad det innebär.

Vad betyder vita fyrkanter i sina inställningar när man fått Kharma? Gröna lär väl betyda + och röda -.

Ciryon

Bra fråga

Jag gissar som du.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-02-07 15:13
Citat:

Medlemmar som varit aktiva länge på Offtopic.se har mer att säga till om än andra .

Antar ni menar 99mac. På vilket sätt har de mer att säga till om?

Citat:

För varje år man varit medlem ökar denna styrka med ett, likaså ökar styrkan för varje 1000-tal inlägg man skrivit. Exempel: en medlem som varit aktiv i två år och har 1000 inlägg har styrkan: 1+2+1=4. Den medlemmen ökar eller minskar andras Kharma med 4 poäng med ett klick.

Det är bra med många inlägg men hur ökar det kvalitén?

Citat:

Vi har goda förhoppningar att detta kommer hjälpa oss att öka trivseln och kvaliteten på forumet.

Vad i detta är det som ni hoppas ska ge bättre trivsel och kvalité? Berätta.

Citat:

Om du tycker att ett inlägg är så bra att det ökar en annan medlems Kharma kan du klicka på personens Kharmaräknare.

Citat:

Kharma sätts vid inläggen, inte på profilen. Bra inlägg ska öka en persons Kharma är tanken bakom systemet.

Sedan kom detta tillägget:[/QUOTE]

Citat:

Det kan tolkas på många sätt. En person som jobbar heltid eller deltid frivilligt för att förbättra och förändra sajten i form av moderator, utvecklare eller administrator förtjänar uppskattning - ett sätt kan vara att ge någon Kharma eller trevliga kommentarer.

Hur kan jag på Kharma vis visa dessa ovannämnda min uppskattning utan att det är kopplat till just det inlägget?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 15:55

Jag röstar nej till den här funktionen. Tycker inte det funkar - Björnström syns mest och har mest "poäng", men det finns mindre synliga personer som har likaledes vettiga synpunkter men kanske aldrig kommer få points... no offence. Ser bara lite hur det ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 16:07

Känns väldigt löjligt, när ni ändå är igång kan ni ju byta namn till 99lunarstorm eftersom denna funktion är samma som deras "status". Nej löjligt säger jag.

Bevaka tråden