Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omöjligt att scanna sedlar i Photoshop CS!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Visste ni att det inte går att scanna sedlar och bildbehandla dessa i nya Photoshop CS? Jag behövde en bild på 500-sedel till en bok i Företagsekonomi och tänkte i min oskyldighet att jag scannar en helt enkelt.

Men icke. När jag försökte öppna dokumentet i Photoshop fick jag en hänvisning till rulesforuse. Tydligen tar Adobe oss alla för potentiella sedelförfalskare!

För att göra det hela ännu mer absurt så blir man på Rulesforuse, som svensk hänvisad till Sveriges Riksbank. Där de har högupplösta bilder på sedlar för nedladdning!

Jag var tvungen att prova, mycket riktigt så gick det inte att öppna en inscannad sedel. Provade med att ladda hem en högupplöst bild från Riksbanken, den gick däremot att öppna.

Har för mig det finns en annan diskussion om detta på forumet. Var rätt hett diskuterat för nån vecka sen.

Dessutom:
http://www.riksbank.se/frameset.ASP?ID=4306

/Mattias

Är det typ inte så med färgkopiatorer också? Att utskriften bara blir mos?

/Kristofer

Den gick att skriva ut på vår Canon CLC 1130, men försöker man kopiera den så blir det bara en svart ruta.

Okaj, då fick jag det bekräftat
Så det var alltså sanning, och ingen skröna som det ju nästan låter som...

/Kristofer

Jag öppnade bilden på sedeln med ImageReady CS och växlade sedan till Photoshop CS - då öppnades bilden i Photoshop. Inte helt vattentätt alltså.:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag öppnade bilden på sedeln med ImageReady CS och växlade sedan till Photoshop CS - då öppnades bilden i Photoshop. Inte helt vattentätt alltså.:cool:

Shhhh... tala inte så högt om det...

/Kristofer

Det är väl de små gula ringarna på sedlarna som bildar mönstret som känns igen, om jag förstått det hela rätt...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 10:53

sen är det väll så att om man har v7 av photoshop så ska det funka....

En annan intressant grej är att om man micrar en endollarsedel så brinner presidentens (vilken det nu är) ena öga upp. Detta är helt sant och det blir så varenda gång.
Jag kommer inte ihåg var jag läste det men det fanns bilder på massor med sedlar som de micrat där ena ögat på presidenten brunnit upp.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-10 21:51
Ursprungligen av Laseranders:

En annan intressant grej är att om man micrar en endollarsedel så brinner presidentens (vilken det nu är) ena öga upp. Detta är helt sant och det blir så varenda gång.
Jag kommer inte ihåg var jag läste det men det fanns bilder på massor med sedlar som de micrat där ena ögat på presidenten brunnit upp.

Jag googlade lite och hittade den här länken. Rätt intressant.
http://www.prisonplanet.com/022904rfidtagsexplode.html

  • Medlem
  • 2005-02-10 18:38

det är för att där sitter RFID-taggen som gör att man kan spåra alla pengar, var de har varit och vem som haft dem innan.

Sätt på foliemössan och micra alla dollar- och eurosedlear ni får tag på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 20:49

Sjukt, jag har aldrig haft problem med det i CS....

Laddade även ner bilder från riksbankens hemsida som funkade utan problem

20 dollarssedlar var det visst!

Trodde inte nån ville micra så mycket pengar så jag antog att det var endollarsedlar.

Låser denna tråd med hänvisning till denna istället:

Photoshop CS analyserar innehållet i dina bilder

1
Bevaka tråden