Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittat i container: Cube och en Studiodisplay!!!!

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-23 12:44

Tryck på CUDA-knappen!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 12:52

Grattis till fynden,

men ...

... har du kollat om grejorna kanske är stulna?

  • Avstängd
  • 2004-01-23 12:53

Vem fan bryr sig om stöldgods?

IT'S MINE! MY OWN! MY PRECIOUSSS!

snacka om att ha turen med sig..

jag hadde nog plockat med allting, man vet alldrig när man får användning för lit reservdelar

  • Medlem
  • 2004-01-23 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
du din... diiiin.... tursamma äckligt snuskigt lyckostansa jävel!

Hade den varit pajj, då kunde jag ju köpt den billigt och stoppa i mitt cubemoderkort med trasiga firewireportar....men vad hade det gjort....

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 13:20

Yipppey, nu vet jag vad jag ska göra i helgen.
Trodde det skulle bli en tråkig "sitta-hemma-och-inte-göra-något-kanske-städa-litet" helg.
Men icke, nu är det bara att tanka bilen och ge sig ut på containerjakt.

Här ska fyndas!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse
Vad tråkigt att du tror så, vad skulle jag vinna på att ljuga om det ?, anledningen att jag skrev det är ju att det är så himla orealistiskt....

Tråkigt att du inte tror på det (efterssom att det är en kul händelse) , men du kanske känner andra genom dig själv....

Det var inte meningen att såra dig Dasse, eller någon annan. Jag har inga som helst belägg för att du skulle vara en ondskefull människa, lögnare, tjuv eller något annat elakt.

Jag vill understryka att jag inte vet att historien är ljug, det kan bara din kompis veta.

Jag kan bli ögonvittne till Dasses fördel om ni skulle vilja. Jag vet var han bor !!

- Slice -

  • Medlem
  • 2004-01-23 13:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sigge
Yipppey, nu vet jag vad jag ska göra i helgen.
Trodde det skulle bli en tråkig "sitta-hemma-och-inte-göra-något-kanske-städa-litet" helg.
Men icke, nu är det bara att tanka bilen och ge sig ut på containerjakt.

Här ska fyndas!!

hehe

  • Medlem
  • 2004-01-23 13:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Det var inte meningen att såra dig Dasse, eller någon annan. Jag har inga som helst belägg för att du skulle vara en ondskefull människa, lögnare, tjuv eller något annat elakt.

Jag vill understryka att jag inte vet att historien är ljug, det kan bara din kompis veta.

Ingen fara....de e lungt !!!

Tack Slice

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 13:59

Anledningen till dom låg där är kanske att något liknande som detta hade hänt.

Min bil blev stulen för något år sedan. Den användes till en stöldturne där det stals en massa prylar från olika sommarstugor. Av någon anledning var tjuvarna tvugna att överge bilen med en del av stöldgodset i. Polisen hittade den och körde bilen till en verkstad som skulle rekonditionera den. Det skulle ta ca 2 veckor för den att bli klar och jag orkade inte vänta så länge så jag åket för att hämta den. När jag kommer dit ligger allt stöldgods kvar i bilen, en TV och lite annat skräp. Polisen hade tydligen inte tid eller ork att utreda vartifrån allt kom. Jag frågade killen på verkstan vad dom brukar göra och fick till svar att dom brukar slänga allt utan att bry sig om något är att ha eller inte. Jag tog min bil med prylarna kvar i och åkte hem. TV'n funkade och i bagaget låg det en helt ok kristallkrona.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-23 14:13

Prylarna borde väl vara måttligt repade efter att ha blivit slängda i en container?
Och det måste ha varit tur med vädret också, snö och regn är ju inte det bästa man kan utsätta en dator för...

Aaaaaarrghhh! Allt jag har hittat i en container är lite Mekano, en Classic II och en PB Duo 280. Vill också hitta en kub!

J.

Faktum är att jag hittat ganska mycket Mac-prylar i containers under åren... men det brukar vara saker som är minst tio år gamla...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jo, fast säg den hemma-macanvändare som inte kände till Cube... Eller menar du att dom borde ha byggt den annorlunda också?

Cuben var ju en perfekt dator att lansera till datorköpare överhuvudtaget inte bara till redan Mactrogna , vad jag vet så marknadsförde Apple den inte alls till konsumenter utan bara till kontors och reklambranschen.Det var ju där dom trodde den största marknaden för Cube låg. How wrong!

Apple hade ju också kunnat haft någon G3-variant av Cuben som kunnat säljas betydligt billigare. Men dom var väl rädda för att kannibalisera iMac försäljningen.

  • Medlem
  • 2004-01-23 16:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Prylarna borde väl vara måttligt repade efter att ha blivit slängda i en container?
Och det måste ha varit tur med vädret också, snö och regn är ju inte det bästa man kan utsätta en dator för...

Cuben var faktiskt väldigt fin, inte en repa vågar jag påstå, G4orna hade bådatvå repor på sidan, men inte speciellt mycket ändå....iMacen var fin, men funkade ju ändå inte. skärmen såg jag inte heller några skador på.

Förmodligen är de inte skadade efers´som att det var i en minicontainer på en elektronikskrot, och de kastar väl inte i sakerna, då får det ju inte plats så mycket....

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 16:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Cuben var ju en perfekt dator att lansera till datorköpare överhuvudtaget inte bara till redan Mactrogna , vad jag vet så marknadsförde Apple den inte alls till konsumenter utan bara till kontors och reklambranschen.Det var ju där dom trodde den största marknaden för Cube låg. How wrong!

Apple hade ju också kunnat haft någon G3-variant av Cuben som kunnat säljas betydligt billigare. Men dom var väl rädda för att kannibalisera iMac försäljningen.

Jag skaffade min Cube för ett och ett halvt år sen. Men när jag då letade efter mac var det främst en PowerMac G4 jag hade i åtanke - sen råkade det bli så att jag snubblade över en Cube och tyckte den var grymt skön och köpte den. Så precis som du säger så lyckades apple inte alls marknadsföra denna fantastiska skapelse... tyvärr

  • Medlem
  • 2004-01-23 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av schmuck
Jag skaffade min Cube för ett och ett halvt år sen. Men när jag då letade efter mac var det främst en PowerMac G4 jag hade i åtanke - sen råkade det bli så att jag snubblade över en Cube och tyckte den var grymt skön och köpte den. Så precis som du säger så lyckades apple inte alls marknadsföra denna fantastiska skapelse... tyvärr

Eftersom att många tycker att "floppen" verkar hängt på marknadsföringen tycker man att Apple borde göra ett nytt försök, det borde väl inte vara alltför stort projekt att ta fram en ny cube....och jag tror inte man kunde lägga priset så mycket lägre, eftersom att den hade powermacprestanda....och därmed kanske hade snott för många powermac-kunder

det blev alltså apple som tog fram 2 produkter för samma målgrupp...men kunderna valde den som gick att stoppa i mer kort i....annars så är ju cuben lika lätt att uppgradera som vanliga G4, om man bara är beredd med lite speciallösningar som inte syns från utsidan...

Totalt offtopic, men min Cube är äntligen på väg! Ska bli synnerligen trevligt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Totalt offtopic, men min Cube är äntligen på väg! Ska bli synnerligen trevligt!

Hehe. Så länge det handlar om tur med Cube så är det helt i sin ordning. Och jag vill minnas att du kom över din Cube med lite tur också?

/c

Angående Power-lampan som lyser när du håller in den. Jag hade det problemet på min 733:a. Det sitter ett litet kretskort bakom powerkanppen. Jag tog loss det och provade med ett annat från en likadan maskin. Det räcker att maskinen är ifrån samma serie, i mitt fall tog jag ett kort från en 466:a. När jag bytte startade den utan problem. Det festliga var att jag sedan kunde byta tillbaka korten och då fungerade allt som vanligt. Var väl något som hängt sig antar jag.
Det finns ju inga garantier att detta fungerar men eftersom du ju (om jag fattat rätt) har en G4 till så är det väl värt att prova.

Lycka till!

/TM

  • Medlem
  • 2004-01-26 17:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Treasuremine
Angående Power-lampan som lyser när du håller in den. Jag hade det problemet på min 733:a. Det sitter ett litet kretskort bakom powerkanppen. Jag tog loss det och provade med ett annat från en likadan maskin. Det räcker att maskinen är ifrån samma serie, i mitt fall tog jag ett kort från en 466:a. När jag bytte startade den utan problem. Det festliga var att jag sedan kunde byta tillbaka korten och då fungerade allt som vanligt. Var väl något som hängt sig antar jag.
Det finns ju inga garantier att detta fungerar men eftersom du ju (om jag fattat rätt) har en G4 till så är det väl värt att prova.

Lycka till!

/TM

ahhh....Tack! det skall jag testa!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Totalt offtopic, men min Cube är äntligen på väg! Ska bli synnerligen trevligt!

Åt vilket håll?

Inte bort från honom iallafall...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-01-27 10:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Treasuremine
Angående Power-lampan som lyser när du håller in den. Jag hade det problemet på min 733:a. Det sitter ett litet kretskort bakom powerkanppen. Jag tog loss det och provade med ett annat från en likadan maskin. Det räcker att maskinen är ifrån samma serie, i mitt fall tog jag ett kort från en 466:a. När jag bytte startade den utan problem. Det festliga var att jag sedan kunde byta tillbaka korten och då fungerade allt som vanligt. Var väl något som hängt sig antar jag.
Det finns ju inga garantier att detta fungerar men eftersom du ju (om jag fattat rätt) har en G4 till så är det väl värt att prova.

Lycka till!

/TM

Annars kan det funka att köra en "reset" på moderkortet, har funkat 2 gånger på brorsans QS med exakt samma symptom:)

JAg håller med om att reset kan fungera, det var det förslag jag fick ifrån Gothia i Linköping, men det hjälpte inte i mitt fall.

/TM

  • Medlem
  • 2004-01-28 03:21

Hmmm... Den containern råkade inte inte vara på datorskroten på södra berget? jag vet att ST (sundsvalls Tidning) har kört dit några ganska fräscha maccar..

  • Medlem
  • 2004-01-28 08:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Hmmm... Den containern råkade inte inte vara på datorskroten på södra berget? jag vet att ST (sundsvalls Tidning) har kört dit några ganska fräscha maccar..

NYLIGEN ????????

Det var inte den skroten......

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse
NYLIGEN ????????

Det var inte den skroten......

Hmm, det verkar som om det är kul att bo i Sundsvall. Är det ingen som har tips om containerslängda G5:or i Lundaområdet?

Bevaka tråden