Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spelsajt för mac

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är ett förslag alltså - ramarna är ju väldigt öppna än så länge.

En annan möjlighet:

- Starta sajten i samarbete med en befintlig spelleverantör som Macoteket eller Nordic Softsales? Driva en egen spelshop samtidigt som drar in pengar till redaktörsgängets kostnader?

En tredje möjlighet:

- Vi skulle kunna agera lokal "mirror" för spel osv om det skulle ge oss ett riktigt mervärde. Vad tror ni?

Ursprungligen av Björnström:

Låter detta vettigt?

Det verkar som ett riktigt bra upplägg! Ser verkligen fram emot att komma igång

Citat:

- Vi skulle kunna agera lokal "mirror" för spel osv om det skulle ge oss ett riktigt mervärde. Vad tror ni?

Tänkte du t ex vid släpp av demospel och andra relaterade filer, eller syftade du på onlinespel? Båda låter högintressant i mina öron!
Har haft tankar ang filservrar men har antagit att det inte skulle bli aktuellt med tanke på de stora mängder data det handlar om. Själv saknar jag en svensk BitTorrent-server för oss Mac-användare (för både spel och även andra filer) som påvisar att man kan använda denna suveräna teknik till fullt legitima syften. (Visst, det finns andra exempel, men det känns som om BT har fått lite av en piratstämpel...) Varför större spelsajter inte har valt BitTorrent verkar till stor del bero på att de flesta samtidigt erbjuder snabba nerladdningsservrar mot betalning.

Citat:

- Starta sajten i samarbete med en befintlig spelleverantör som Macoteket eller Nordic Softsales? Driva en egen spelshop samtidigt som drar in pengar till redaktörsgängets kostnader?

Samarbeten är kul, lika så spelshop, men finns det inte en risk att innehållet påverkas? T ex om ett dåligt spel recenseras och får 1/5 möjliga poäng, så skulle det kunna påverka ev samarbetsparters/spelshops försäljning. Att ge högre poäng bara för att slippa situationen blir istället oärligt. Kommentarer?

Filserver är ju möjligt - men det måste finnas ett mervärde i det för 99mac. Spelserver går väl också men då snackar vi väl fett med bandbredd gissar jag (jag satte upp en BF1942 server för ett år sedan och då drog den 5-6Mbit oavbrutet = ).

Det blir ju över en TB i månaden eller cirka 30-50tkr i månaden...(på en kommersiell lina).

Samarbetet med shop/recensioner kräver liksom all annan redaktionell verksamhet att det sköts professionellt. Jag skule aldrig hypa upp en dålig produkt på 99mac för att sälja mer - det är ett säkert sätt att tappa cred för alltid.

För att skriva redaktionellt material krävs på ett bra sätt behövs en redaktör (eller flera) samt ett redaktionssystem där nyheterna skrivs in, gås igenom och publiceras.

Ännu större kontroll för större redaktionell text som artiklar och recensioner.

Redaxsystem finns uppe och kör. Inbyggda redaktörs (och chefredaktörs) funktioner samt OS X klient för att posta nyheter etc.

Hejhallå vad trevligt

Ang ett möjligt samarbete som nämndes... Kollade lite på Nordic Softsales sida och höll på att sätta i halsen när jag såg att de försökte sälja det några år gamla The Sims för 599 kr! Det är ju t o m ett högt pris om det hade varit ett nytt spel. Om det kommer bli en spelshop så hoppas jag innerligt att priserna inte kommer se ut som detta exempel.

En ev filserver, och tanken bakom den, är något man skulle kunna ta upp lite senare när den huvudsakliga biten kommit igång.

Edit: Tänkte igenom vad jag skrev :rolleyes:

I princip skulle vi kunna börja presentera innehåll redan idag, korta spelpresentationer osv.

Ursprungligen av Björnström:

I princip skulle vi kunna börja presentera innehåll redan idag, korta spelpresentationer osv.

Oj, nu rasar det på! Hur ser förutsättningarna ut just nu?

Jag snackade med Macoteket igår och dom skulle i princip kunna börja samarbeta med oss. Vi får ett exemplar av alla spel på marknaden till vår testverksamhet om vi hojtar till. I gengäld vill dom vara sponsor för spelsajten - inga fler förbindelser. (ungefär som på 99mac idag alltså)

Christofer - hoppa upp på min ichat eller icq (AIM: bjornstrom eller ICQ: 78300353 )

Oj då, här sitter man och kodar som en galning och glömmer titta på 99mac...

Nu börjar vi onekligen att snacka om saker man kan ta på. Det hela låter ju rätt bra, både vad gäller själva upplägget och samarbetet med macoteket.
Spelshop låter ju trevligt. men om vi nån mer eller mindre säljer spel åt macoteket mot att vi får spel att testa gratis så kommer det fort upp lite tanker om hur folk skulle kunna uppfatta vår objektivitet samt andra sådanna etiska frågor... men egentligen, om vi gör det klart och och tydligt att så inte är fallet dels för besökare, men framförallt för macoteket och eventuella andra leveratörer att vi inte tänker "sälja ut oss" (för att använda ett kraftigt utttryck.)

Jag föreslår att speldelen/siten av 99mac får en, eller flera, egen "chefredaktör" som kan hålla koll på inkommande artikler osv, men det verkar redan vara på plats vad jag fått höra?

När och vart börjar vi? (och jag som precis spelat klart mohaa..)

Christofer har stigit i graderna och är nu officiell spelredaktör "på prov". Han har fått alla instruktioner som behövs inkl logins och OS X klienterna.

jag vet, ryktet går

Hur gör man då om man vill hjälpa, är det christoffer man vill prata med, eller kommer det finnas någon användar grupp man går med i, där det finns forum man bollar ideer i? eller är hela upplägget mer eller mindre fast?

Skitbra för att tala ren svenska!

Nu börjar det hända grejor. Jag tror inte det behöver bli någon diskussion om var eventuella lojaliteter hamnar när det gäller sponsorer av spel eller dylikt.

Jag har aldrig stött på dom frågorna på http://www.fragzone.se/ eller http://www.sweclockers.com/ när dom sajterna har testat program eller hårdvara.

Så länge man kör med öppna kort och redovisar varifrån man har fått program/hårdvara oavsett leverantör. Det är först när man försöker mörka saker och ting som diskussionerna uppkommer.

Vi väntar

Med spänd förväntan över att få läsa om tester utav hårdvara,program eller tillbehör på den nya spelsajten för mac men den lyser verkligen med sin frånvaro...

Är det ont om material att skriva om eller är det brist på skribenter eller vad?

Senast redigerat 2004-03-01 14:23

Chill out boys!

Johan Dansk, och nu i eftermiddags även Pallish har hakat på som skribenter.

Det finns även behov av hjälp vid längre översättningar, så säg till om någon känner sig manad att ta en bit!

Ang själva sajten så är det en fråga för Björnström... I övrigt så postats det dagligen nyheter i forumet, vilket får ses som ett inledningsskede.

Korta och raka svar. Hungrig. Teknikstrul på jobbet. Vill hem. Går nu.

Ursprungligen av johan dansk:

Hur gör man då om man vill hjälpa, är det christoffer man vill prata med, eller kommer det finnas någon användar grupp man går med i, där det finns forum man bollar ideer i? eller är hela upplägget mer eller mindre fast?

Kommer snart posta mer info om just detta, ska bara klara ut vissa frågor först. Håll skrivklådan redo

Hur går det

Ursprungligen av Björnström:

Hur går det

Finns en ny tråd för detta, postat den 22:a. Vill du vara med?

I övrigt kan jag också meddela att jag tagit lite pågående åtgärder så att vi också blir informerade när saker och ting händer i spelvärlden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 13:56

Kom igen nu Christofer, make it happen!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 21:37

Björnström:

Finns det någon möjlighet att fixa s k "Closed betas" som jänkarna sitter och spelar? Hade varit kanon om man hade kunnat få göra en liten preview på t ex World of WarCraft som just nu finns i USA, Kanda och Korea. Där har folk själv fått skriva upp sig och om de hade tur så fick dem ett exemplar.

Vet även att diverse spelsidor har fått exemplar av Blizzard för att de ska testas så att de senare kan släppa en form av preview.

My 2 Cents

P.S Blev en del de/dem där... Orkar inte läsa igenom just nu för att rätta

Till vissa av dessa "closed betas" får man ju skriva på NDA (sekretessavtal) som säger att man egentligen inte får berätta om det förens det är klart.
Men givetvis bör det ju finnas möjligheter för oss, som "journalister" ;), att kunna få previews och kanske tom tidiga betas. Vi får se om vi inte kan fixa några bra developer relations

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 00:21

Betan i sig är ingen riktig "Closed beta" med tanke på alla personer i USA, Kanada och Korea har fått lov att "signa upp sig". Så man kan nog säga att det är en blandning på closed (eftersom inte alla blir utvalda) och open (eftersom alla har chans att bli utvalda).

Vi får väl se vad Björnström gör/säger

Edit: Diverse stavfel. :rolleyes:

jag tänkte mest i sådär generella termer. testat kontakta blizzard? du har ju trots allt mer eller mindre nordens största mac community i ryggen

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 00:38

I generella termer stämmer det helt och hållet.

Funderade faktiskt på att göra det, ska dock fråga en annan sida som kommer få exemplar av Blizzard hur de gick tillväga.

Vill du att jag kontaktar dom? Jag tror att vår spelredaktör har mer koll på läget i dessa fall än jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 18:04

Tja... Med tanken på att du är "head-admin" över det här stället så tror jag nog att de skulle lyssna mer på dig.

Jag har dock redan kontaktat en kille från en annan spelsida angående hur de gick tillväga för att Blizzard skulle ge honom ett exemplar av World av WarCraft-betan (observera att det är Europeiska betan som ej är släppt än som han kommer att få).

Bevaka tråden