Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att hålla sig till tråden

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-20 22:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
De som bara vill ha fakta kan ju använda FAQ-delen av 99mac.

LOL:D ...men en bra ide:rolleyes:

Jag tror inte att det finns en endaste tråd på detta forum som INTE har spårat ur på ett eller annat sätt. Det är väl ett faktum som man får ta.
Egentligen inget att tjafsa om.

Ett förtydligande bara. Kan andra skita i hur forumet är uppbyggt och reglerna så kan även jag...*L* Total anarki är det som gäller tydligen. Nurell kunde knappast ha uttryckt sig bättre

"Jag tror inte att det finns en endaste tråd på detta forum som INTE har spårat ur på ett eller annat sätt. Det är väl ett faktum som man får ta.
Egentligen inget att tjafsa om."

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-21 00:30

xplane: Jag tycker nästan du kastar sten i glashus här.
Tycker mig ha sett fler än ett inlägg från dig där du bara påpekar att någon annan har sagt något som inte var relevant för tråden, och inte skriver något som har med tråden i övrigt att göra.
Tänk på det bara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 00:58

Oj, ska vi se om jag kan säga mitt utan att bli kallad kontrollmänniska eller plugghäst. (Lustigt att vissa tar sig friheter att kalla folk för nedsättande saker på det där sättet.) Jag bryr mig egentligen inte om "Livstil" försvinner eller finns kvar. Jag är i stort sätt aldrig där. Är heller inte emot en skön och vänlig stämning på hela 99mac.

Problemet som jag ser det är när "Livstil" spiller för mycket och folk är ironiska eller dryga mot folk (nya medlemmar som gamla) som ställer frågor. Nej, jag kan inte ge några konkreta exempel på detta men jag vet att det har förekommit mer än en gång. Tror att det är en större anledning till att folk är tysta eller lämnar 99 än ett för hårt reglerat forum.

Ett annat problem är som Täpp redan skrivit att man måste skumma igenom en massa skit som inte har att göra med tråden från början. Om man kommer man in på ett sidospår är det så svårt att starta en ny tråd och diskutera saken där då?

Efter ett tag tar ett ämne slut och vi människor är så finurliga att vi sakta men säkert helt successivt leder in samtalet på ett annat ämne. Det är ju trevligt att prata, men bara om man slipper prata stötvis. Borde finnas nån smart lösning på det där… Om man själv kan markera sitt inlägg som offtopic kanske så kan de som bara vill ha info markera att det inte vill ha offtopic inlägg eller nåt… Så kan man bara se en liten ikon nånstans där det står att här finns ett offtopic-inlägg om du vill läsa det…

Och när tillräckligt många offtopic-inlägg samlats i en tråd så bildas en egen tråd kanske… Helt automatiskt… kanske…

  • Medlem
  • 2004-01-21 01:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Problemet som jag ser det är när "Livstil" spiller för mycket och folk är ironiska eller dryga mot folk (nya medlemmar som gamla) som ställer frågor. Tror att det är en större anledning till att folk är tysta eller lämnar 99 än ett för hårt reglerat forum.

Hmmm jag kan givetvis ha fel...men som läsare av avlidna Livsstil OCH Mac trådarna så känner jag inte igen nån från Livsstil som skulle vara notorisk offtopic postare....framförallt inte nedvärderande eller dryga mot folk.
De som beter sig (i mina ögon) är andra och inte ovanligt PC spammers eller notoriska teknikpostare med lite av översittartendenser och snara till att tillrättalägga "nya".
Håller fullständigt med dig att det är dryga och elakt ironiska svar som antagligen skrämmer bort eller tystar många nya eller osäkra medlemmar.

Min bestämda insikt är dock att problemen kommer att finnas kvar ..Livsstil eller ej ,På ett så här stort forum kommer det alltid att finnas några som har en dålig dag eller är trötta av nån anledning.

Är heller inte emot en skön och vänlig stämning på hela 99mac.

MVH: Nicke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 01:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Efter ett tag tar ett ämne slut och vi människor är så finurliga att vi sakta men säkert helt successivt leder in samtalet på ett annat ämne. Det är ju trevligt att prata, men bara om man slipper prata stötvis. Borde finnas nån smart lösning på det där… Om man själv kan markera sitt inlägg som offtopic kanske så kan de som bara vill ha info markera att det inte vill ha offtopic inlägg eller nåt… Så kan man bara se en liten ikon nånstans där det står att här finns ett offtopic-inlägg om du vill läsa det…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Och när tillräckligt många offtopic-inlägg samlats i en tråd så bildas en egen tråd kanske… Helt automatiskt… kanske…

Skriv lite kod runt det där och du kan nog både köpa Illustrator och Photoshop.
Bra idé. Men då ska folk komma ihåg att on eller off "topica" varje inlägg...hmmm...

Nja, de behöver bara komma ihåg att offtopica de inlägg som de vet är offtopic. Kan ta lite arbete från moderatorerna, med tanke på att de flesta nog vet när de spårar ur.

Laseranders idé om en off topic-flagga är faktiskt riktigt bra. I mailinglistor är det ju rätt vanligt att man lägger till ett "OT" till ämnesraden och då blir det ju lättöverskådligt för både se som vill och inte vill läsa dessa inlägg.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 09:54

Tror detta med OTvarit uppe flera gånger....

OT:
Brukar nämna det ihop med tjat om std. modereringsmeddelanden och "bannometer"

Laseranders idé med OT-märkning av ens egna inlägg är riktigt trevlig, och skulle nog fungera bäst om man i sina inställningar kunde klicka i "Visa ej OT-inlägg".

Men jag ser ett stort problem också. En del kanske frestat att skriva massvis med strunt, eftersom man kan uppfatta det som att det är fritt fram att skriva vad som helst. Jag tror inte att det är det som de som driver 99mac vill upplåta bandbredd och serverutrymme till.

Det systemet finns redan på många mailinglistor och jag kan inte se att det rör sig om några större mängdet OT

  • Medlem
  • 2004-01-21 13:04

OT: för ett skräckexempel på listor med ot-inlägg rekommenderas Medialistan... Länken verkar ligga nere så ni får ge er till tåls med den.

  • Medlem
  • 2004-10-10 18:07

Mediailstan, en ovärderlig e-postlisteinstitution bland journalister och andra i samma bransch, gick i graven eftersom några medlemmar inte förstod att folk tröttnade på deras tjat och gnabb.
•••
Ytterligare ett gammal lik från "Liknande diskussioner"-facket.

Bevaka tråden