Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exposé-kopia till Windows

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har svårt att se hur arbete med maximerade fönster skulle vara en nackdel när det gäller att använda en exposé-funktion? Då är det väl extremt bra eftersom ett fönster mer eller mindre alltid täcker dom andra. Vips med musen till något hörn eller ett tryck på en tilldelad knapp så kommer allt fram och det är bara att välja.

Skrivordsfunktionen finns redan som ett snabbval från ett menytillägg.

Jag får tillägga att jag inte är någon windows-expert men vi pratar om något (stora fönster) som man kan välja att köra på Mac med.

Maximerade fönster eller ej. Låt tusen blommor blomma, folk får göra det dom trivs med. Men jag har alltid också med förundran märkt att det första en win-tjomme gör är att klicka på maximeringsknappen för fönstret innan de börjar "jobba", t ex om man ska visa någon en webbsida eller en wordfil och de sätter sig vid ens egen dator (det brukar nämligen irritera mig att de ändrar fönstren). Det är en mycket träffande iaktagelse. Men varför fattar jag inte. De zoomar ju inte. Bara täcker upp. Det är som att lägga en duk på sitt skrivbord som täcker allt annat än det man just är sysselsatt med.

Det står var och en fritt naturligtvis att göra det man tycker är bäst om, men visst är det en slående beteendeskillnad...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Undrar om filmer fortsätter spela när dom är i utzoomat läge. och undrar om det går på cpu eller gpu, alla fake dock´s på pc drar ju 100% cpu när man drar musen i dom.. dessutom har dom inga pilar under och studsen är onaturliga

Stardocks objectdock drar inte 100%, har pilar undera aktiva program och studsen kan ställas in på ett flertal olika sätt.
Sen om den studsar "natuligt" eller ej kan diskuteras:)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 10:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Så nu kommer alla Pc-nissar säga att Apple snor från Pc när dom får syn på det riktiga Exposé…

precis vad dom kommer göra, sånt blir man lack på

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 10:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Sen kan det ju iofs vara smidigt i program som photoshop där man behöver all utrymme som finns på skärmen, men det är ju en annan sak.

eller så trycker man på "f" istället?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 10:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
... Men jag har alltid också med förundran märkt att det första en win-tjomme gör är att klicka på maximeringsknappen för fönstret innan de börjar "jobba", t ex om man ska visa någon en webbsida eller en wordfil och de sätter sig vid ens egen dator (det brukar nämligen irritera mig att de ändrar fönstren). ...

Det handlar om multitaskin' mellan öronen. Kanske är svårt att koncentera sig på mer än en sak åt gången för vissa (ehum... )

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 10:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Haha, det fungerar på windows 98. Man kan ju föreställa sig hur väl det fungerar.

Jag har skickat ett mail till copyright@apple.com och tipsat dem om skräpet i alla fall.

Ciryon

HAhahaha!!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-01-09 13:26

Jag är en PC-nisse (på jobbet). Självklart är alla fönster maxade, självklart switchar jag med Alt + Tab - och slipper treva efter musen bara för att byta vy. För övrigt en funktion som Apple "snott" från Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 13:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av larsa
För övrigt en funktion som Apple "snott" från Windows.

...som apple sedemera ersatt med en 100ggr bättre funktion (Expose).

Citat:

Skrevs ursprungligen av larsa
... och slipper treva efter musen bara för att byta vy.

Du vet att Exposé går att använda från tangentbordet också. (om nu Cmd-Tab inte är tillräckligt)

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
...som apple sedemera ersatt med en 100ggr bättre funktion (Expose).

Nja, inte ersatt. Snarare kompletterat...;)

  • Medlem
  • 2004-01-09 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Därför att i Windows så är menyerna i fönstrena istället för överst på skärmen, det innebär att du inte kan använda det rumsliga minnet och bara slänga upp musen till en meny som på mac utan att du måste leta efter menyn och träffa den med en högre precision... därför maximerar Pc-nissen fönstret så att menyerna nästan hamnar som på mac. men det vet inte Pc-nissen.

ja - jag tror att du har alldeles rätt. Menyer i alla ära - men de SKALL vara lätta att hitta.

Läckra formuleringar - "därför maximerar Pc-nissen fönstret så att menyerna nästan hamnar som på mac. men det vet inte Pc-nissen."

Fortsätt i den stilen.

Här var det fördomsfritt Intressant att se när någon faktiskt tar upp något som den "goda sidan" "snott" så är det ingen stöld utan en "förbättring" (om man bortser från Exposé som är en helt annan sak än alt-tab-grejjen). Eller den där lilla indikatorn från classictiden om att detta är ett alias till en fil (svart pil i vänstra nedrehörnet). Fast det var säkert också en "förbättring"...

Sitter själv med en del maxade fönster, även på den linux-burk jag nu använder. Kanske främst för att jag inte behöver se alla program bara för sakens skull... Sitter ju trots allt med ett åt gången, men kan ha flera igång i bakgrunden. Fast jag är ju en sådan där som inte kan multitaska

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 18:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Nja, inte ersatt. Snarare kompletterat...;)

Ja, förvisso. För min funktionen har den dock ersatt cmd-tab helt och hållet då jag aldrig alt-tabbar numera.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 18:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av nonsens
Shit! Det här var nog bland det löjligaste jag hört. Tror ni på fullaste allvar att ni jobbar bättre/effektivare för att ni INTE maximerar ett fönster?

Helt optimalt att maximera. Varför ska man slösa med skärmyta när man sitter och jobbar? Om man sitter och programmerar, jobbar med bilder eller med webbsidor är ju yta det allra viktigaste. Bara för att man maximerar ett fönster betyder ju inte det att man bara har ett program igång.

Sitta hemma och surfa och ha MSN igång samtidigt så är ju det ju givetvis en helt annan sak, men i såna fall behöver man inte maximera.

Men jag hoppas att det här bara är någon form av ironi (felstavad eller ej) jag inte förstår...;)

Använder mest XP på jobbet. Och fy sjutton för hur led jag är på det där maximerandet. Det är ju ett fulltids jobb att hitta bland fönstren. Och alt tab är ur tråkigt, när du har en icon för varje fönster speciellt när man hamnar på tredje raden av iconer. Vilket jag gör varje dag på jobbet. Sen de där meny grejerna i Taskbar är ju en förbättring men med allt för lite information om vad fönstret egenlitgen är.

Dessutom så en massa program maximerar sig färdigt vid uppstart aaaargh. Som om jag inte skulle ha bättre att göra än att förjämnan dra ner på fönsterstoleken. Inte kommer fönstren upp heller som man senaste hade lagt dem, bah.

Windows är till för de som vill leka runt. Och faktist det är trevligare att leka med en Wintel PC. Du kan ju alltid byta ljudkort. Och om du har nåt problem med uppstart som kan du ju alltid ta bort skärm kortet och vips så startat det igen, då får man pussla och försöka komma ihåg alla komandon för att kunna installerar om drivrutinen för skärmkortet . Älskar man lägga pussel så är det ett pussel som är bra mycket svårare än ett 5000 bitars.

Oja visst har windows mognat och XP är använbart ungefär lika bra som System 7.5 (eller han det börja heta MacOS på den tiden). Användar mässigt alltså. Tekniken är lite mera raffinierad på Windos NT (ei stavfel) än System (MacOS) 7-9 men oj så mycket som inte vill fungera.
Och sen allt det där som bara magiskt slutar fungera som tidigare fungerat. Bara för att du lägger in ett nytt programm eller dyl.
Windows arkiteturen och gränssnittet suger big time. Hellre använder man ju DOS eller om man måste köra x86 nån BSD variant eller Linux, eller varför inte Solaris som är gratis för x86 numera. Anvädar gränssnitten är kanske inte lika nätt som i WinXP men det fungerar ju för böveln. Eller så är man klok och väljer Mac om man har råd. Annars är ju Solaris på x86 nåt man kunde tänka sig.

Dessutom om man har en "shortcut i XP till en mapp" Så öppnas varje gång ett nytt fönster även om du har ett fönster för den mappen uppe redan. Som tex jag har på jobbet. Jag har en shortcut i taskbaren för att alltid snabb komma åt just den mappen. Men när jag har femtioelva fönster uppe så orkar jag inte tabba mig fram till rätta så jag klickar på min shortcut i taskbaren tills jag upptäcker att jag har närmare 10 fönster uppe med samma innehåll.

Nej tacka vet jag MacOS. Tyvärr har MacOSX blitt sämre på det här än System 7-9. Men XP klår det med hästlängder.

Senast redigerat 2004-01-09 19:07

Förresten, jag installerade den där Exposé-kopian som finns till Linux, hittade ett Debianpaket och det var inte alls så CPU-hungrigt som jag läst. Inte så snabbt bara, det tar ca 2 sek på min dator att rita upp minifönstren.

Programmet är inte lika bra ALLS som Apples, men i Linux används oftast virtuella skrivbord istället.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-01-09 19:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av juanito
... när jag har femtioelva fönster uppe så orkar jag inte tabba mig fram till rätta...

Om du ingte orkar alt-tabba - hur orkar du jobba överhuvudtaget. Eller gå upp på morgonen? Jag bara undrar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av juanito
Använder mest XP på jobbet. Det är ju ett fulltids jobb att hitta bland fönstren.

ehh, Samtliga fönster ligger ju längst ner på skärmen på rad. Det är ju bara att klicka på det fönster man vill ha fram, går ju skit snabbt. Funkar ju klockrent i alla fall upp till en 14 fönster med 1024x768 om man kör dubbla rader ner till.
Har man dessutom en större skärm så man kör högre upplösning, så ryms det ju betydligt fler fönster. (det ryms ju hur många fönster som helst nertill, men jag menar om man vill se vad de heter också)

Innan Expose fans ingen likhet i Mac OS X, det var jobbigt att hoppa runt om man hade många fönster i rörelse. Speciellt om man vill byta med musen och inte tangentbordet. Då var det ju oerhört omständligt innan expose. (oavsett vad man nu tycker om den saken så är det ju en osanning att det är jobbigt att gå mellan program och programs fönster i windows.)

Var en någorlunda bra tråd angående onödigt ickesant nedsmutsande av Windows i livsstil nyligen. Men tydligen behövs diskussionen igen.
Sluta snacka skit eller lär er systemen. För oss som kör dubbla OS och till viss del trivs med både och känns såna här inlägg så tröttsamma. En stor grupp människor idag använder både Mac OS X, Linux och Windows. En del har Mac på jobbet och windows hemma andra tvärt om. Vissa kör både och i hemmet eller på jobbet. Saken är den när man känner sig hemma i flera system och aldrig stöter på de saker som dras upp i anti windows trådarna framstår ju inläggen helt idiotisk. Även fast du kanske upplever det annorlunda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Innan Expose fans ingen likhet i Mac OS X, det var jobbigt att hoppa runt om man hade många fönster i rörelse.

Har du sett den där menyn som heter "fönster"? Visserligen är det nog ett sämre alternativ eftersom man inte har en väg till de olika fönstren direkt. Men fönsterhanteringen på Mac gör i min smak så att man inte är lika beroende av fönsterknappar som i Windows, inte ens innan Exposé. Men jag undrar om inte vissa delar av det var ännu bättre i klassiska Mac OS?

Hur som helst tror jag att det här hör till en av gränssnittens mest personliga smaksaker, och samtidigt en av de saker som beror mest på vana. Eftersom fönstren på Mac öppnas som när man stängde dem, så brukar man efter ett tag med sin dator ha placerat dem på ett sätt som gör att allt flyter på, och det är enkelt att nå andra fönster. Det känns mycket personligt. Men det är just detta att fönstren alltid är där man vill ha dem som jag tycker fungerade bättre i gamla systemet. Kanske är det därför, tillsammans med det nya systemets förmåga att hantera många apps samtidigt, som Apple såg ett behov av exposé. (Som jag inte her testat ännu.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av juanito
Älskar man lägga pussel så är det ett pussel som är bra mycket svårare än ett 5000 bitars.

Kul beskrivning! Det tilltalar nog en och annan.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-01-10 01:32

Att windows använder maximerade fönster tror jag har sin grund i Win3.11 + 15"skärmar + 640x480.
Sen har gamla vanor hållits kvar...

Men va vet jag...klockan är sent så jag kanske bara yrar i nattmössan.

  • Medlem
  • 2004-01-10 01:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gluffs
Att windows använder maximerade fönster tror jag har sin grund i Win3.11 + 15"skärmar + 640x480.
Sen har gamla vanor hållits kvar...

Men va vet jag...klockan är sent så jag kanske bara yrar i nattmössan.

Och orginalmacarna då som hade 9" skärm? Den teorin håller taskigt.. Anledningen är som jag tidigare skrev att Windows sämre gränssnittsdesign som inte tar hänsyn till det spartiala minnet. Skall du ta ner en meny på macen så för du bara musen upp till menyerna, du minns alltså hur du rör handen för att komma till menyn.. du slipper leta efter menyn bland fönstren och försöka pricka 16 pixlar med en spattig mus...

Men om du maximerar fönstret så hamnar menyn nästan där macen har sina menyer, men du måste fortfarnade pricka en yta på 16 pixlar med en spattig mus.

Tack!

Du summerade tråden på ett högst brilliant sätt, jag tror inte man behöver säga mer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Maximerade fönster eller ej. Låt tusen blommor blomma, folk får göra det dom trivs med. Men jag har alltid också med förundran märkt att det första en win-tjomme gör är att klicka på maximeringsknappen för fönstret innan de börjar "jobba", t ex om man ska visa någon en webbsida eller en wordfil och de sätter sig vid ens egen dator (det brukar nämligen irritera mig att de ändrar fönstren). Det är en mycket träffande iaktagelse. Men varför fattar jag inte. De zoomar ju inte. Bara täcker upp. Det är som att lägga en duk på sitt skrivbord som täcker allt annat än det man just är sysselsatt med.

Det står var och en fritt naturligtvis att göra det man tycker är bäst om, men visst är det en slående beteendeskillnad...

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Så nu kommer alla Pc-nissar säga att Apple snor från Pc när dom får syn på det riktiga Exposé… Sedan kan jag slå vad om att det är nått trams som bara är hälften så funktionellt som det riktiga Exposé

Dessutom kommer ingen att använda det eftersom den typiska Pc-nissen bara kör ett program åt gången och då i fullskärm, jag såg en tönt som hade DC över en hel 21"…

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag tror inte det kommer att få något större genomslag.
Windows-nissar är så vana vid att köra allt maximerat ändå, och kollar man på screenshotsen från Longhorn så verkar det som om Microsoft "optimerar" gränssnittet mer och mer för att bara köras med ett (maximerat) fönster i taget.
Ett försök att dölja Windows dåliga multitasking kanske?

Varför skulle maxade fönster vara sämre om man vill använda en Exposé-funktion? Borde det inte vara tvärtom? När ett fönster mer eller mindre alltid täcker hela skärmen så borde Exposé vara utmärkt för att komma åt saker bakom snabbt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 12:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
ehh, Samtliga fönster ligger ju längst ner på skärmen på rad. Det är ju bara att klicka på det fönster man vill ha fram, går ju skit snabbt. Funkar ju klockrent i alla fall upp till en 14 fönster med 1024x768 om man kör dubbla rader ner till.
Har man dessutom en större skärm så man kör högre upplösning, så ryms det ju betydligt fler fönster. (det ryms ju hur många fönster som helst nertill, men jag menar om man vill se vad de heter också)

Innan Expose fans ingen likhet i Mac OS X, det var jobbigt att hoppa runt om man hade många fönster i rörelse. Speciellt om man vill byta med musen och inte tangentbordet. Då var det ju oerhört omständligt innan expose. (oavsett vad man nu tycker om den saken så är det ju en osanning att det är jobbigt att gå mellan program och programs fönster i windows.)

Var en någorlunda bra tråd angående onödigt ickesant nedsmutsande av Windows i livsstil nyligen. Men tydligen behövs diskussionen igen.
Sluta snacka skit eller lär er systemen. För oss som kör dubbla OS och till viss del trivs med både och känns såna här inlägg så tröttsamma. En stor grupp människor idag använder både Mac OS X, Linux och Windows. En del har Mac på jobbet och windows hemma andra tvärt om. Vissa kör både och i hemmet eller på jobbet. Saken är den när man känner sig hemma i flera system och aldrig stöter på de saker som dras upp i anti windows trådarna framstår ju inläggen helt idiotisk. Även fast du kanske upplever det annorlunda.

Kan inte låta bli att svara. Jag kör 1600*1200 eller vad det lägre numret nu var. Taskbaren ger mig inte informartion om vilket fönster jag vill ha upp tillräkligt bra jag skrev ju om det tidigare men om du bara har fjorton fönster och inte använder (Shortcut baren eller vad den nu heter så) så kan det räcka till. Jag saknar framför allt att genom att välja körande program så kommer alla dess fönster upp. Jag hatar i windows Fönster i fönster system som gör att du maximerar Programmets fönster och inne i det har då documentens fönster. Vilket gör att allt är väldigt krångligt.

Jag är tvungen att arbeta med flera pdf documet samtidigt använda mig av 5 databaser. Illustrator, internet explorer (inte för surfandets skull utan för arbetetsskull) flera sidor uppe samtidigt, Jag har ständig flera mappar uppe för att komma åt filer jag behöver i jämförande syfte. Och alltid så ska jag ha information från den ena till den andra. Och hoppandet mellan allt är väldigt jobbigt spesiellt när några av programmen alltid maximerar sig av sig självt. Och vägrar behålla den position man gett dem under arbetetsgång.

Visst är det bättre att ha många förnster upp i XP än i win95-2000 eller 3.1 Men inte alls så bra som i MacOS. Ja, inte ser man alltid i MacOS heller men man vet alltid hur man tar sig fram till rätt positon snabbt. Istället för att "missa en massa gånger"

Som jag sa så är OSX till och med sämre i vissa avsenden än System 7-9.

Men jag skall tillägga. XP användar gränsnitt är användbart inte är det ett stort problem bara irriterande. XP:s UI är bättre än tidigare Windos. Teknist sett gillar jag Win 2000 bäst av alla Windows varianter. Men bäst funkar MacOS i dessa sammanhang. Jag har inte jobbat med KDE eller Gnome så jag kan inte säga hur det är med dessa men däremot så söndras inte ett programm i *nix bara för att man installerar nya program. Så inte är det helt oberättigat när man rackar ner på Windows för att inte tala om alla säkerhets problem. Men använd det ni trivs bäst med. Hemma kör jag Mac där jag kan välja. Och på jobbet tar man det man får. Om du vill göra tvärtom betyder inte att jag eller nån som tycker att Windows suger i vissa avsenden har fel. Mac suger också i vissa avsenden. Tex kombinationer av MacOS Quicktime och premiere var till en massa förträt det ända vi använde Mac till på jobbet.

Och nej jag avänder inte dubbla rader i taskbaren eftersom Windows då har en otrevlig egenskap till och byter plaseringen på alla shorcuts man har. Iconerna är små, många ser nästan likadan ut och en del ser exaktlika danna ut. Tex ett terminal program som används för att komma åt 2 olika databaser. Då finns bara 2 sätt att skilja dem från varandra det är med namnet eller plaseringen. Jag föredrar plaseringen det jag använder mest ligger först i raden. Men detta stämmer inte alltid ifall man använder dubbla rader. Eftersom Windos har svårt med att komma ihåg hur man har placerat det. Hur som helst det finns säker annat som irriterar andra personer mer, vi använder datorer olika och i denna tråd diskuterade vi exposé och annat runt detta med att hantera fönster.

Senast redigerat 2004-01-10 13:07
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-11 11:18

Eftersom menyraden sitter överst i varje fönster så blir det många gånger nödvändigt att ha stora el maximerade föster i Win, så alla menyer ryms.

Åsså undrar jag varför det inte finns något smidigt sätt att växla mellan fönster i samma program i X. Har man flera fönster öppna i ex vis Safari, hur gör man för att växla med tangentbodert (utan Exposé)?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Åsså undrar jag varför det inte finns något smidigt sätt att växla mellan fönster i samma program i X. Har man flera fönster öppna i ex vis Safari, hur gör man för att växla med tangentbodert (utan Exposé)?

´

Apple+ <

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 11:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Enligt Apple lista med varumärken finns inte Exposé med, men det ska bli spännande och se hur och om Apple reagerar mot detta tilltag.

Jodå, alldeles nedanför "eWorld®".

Citat:

Skrevs ursprungligen av eliashedberg
Jodå, alldeles nedanför "eWorld®".

Värt att notera:

Citat:

This list includes updates as of January 9, 2004

Det kan ju alltså lagts till sen denna tråd skapades.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 14:48

Det är patetiskt att se alla dessa plattforms-blöjdiskussionerna. Det sänker hela 99mac... urk och blä.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 16:25

Expose och CMD+Tab funktionen har gjort det enklare för mig som vart windows användare sen 1.1 tiden av windows att konvertera till mac enklare. Och jag kör fortf med fönstrena maximerade, eller anpassade efter innehållet då oftast, och sen en annan sak på min windows maksin så kan jag ha antagligen dubbelt så många fönster och program samtidigt igång utan att den hackar och att man kan växla snabbt mellan programmen, medans macen inte orkar med mer än en 3-4program innan expose funktionen börjar få hicka o då kör jag på en ny PB17 med 1Gb ram... så det är mkt bullshittande och onödigt smutskastande av inbitna mac nördar här känner jag... själv kör jag en bland miljö med 4 olika plattformar av utvecklings skäl...

Bevaka tråden