Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa internetbank när det gäller?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2003-12-30 23:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av svanerik
Jag har ICA Banken... Funkar oftast bra, några små störningar. Försvann när man loggade ut och in.

Instämmer
ICA bankens medod med kod för att logga in, kort och dosa för att betala räkningar tycker jag är mycket smidigare än hos SEB metod ( som jag hade tidigare) med kod samt två koder från banken som man ska knappa in på dosan och få en tredje som man måste skriva in för att logga in och sedan igen för att betala räkningarna.

Det skadar inte att ligga på bankerna ibland.
Gjorde en liten påminnelse till "min" bank idag och skrev följande:

Har alltid påstått att Föreningssparbanken är den bästa för Macägare, bortsett från en tjänst.
Har man Apples egen webbläsare Safari och vill använda sig av e-kort, så går inte det.
Med Internet Explorer fungerar det att generera ett e-kort.

Nu är det år 2004, se nu till att Föreningsssparbanken har 100% stöd
för alla kunder som har Macintosh.

svaret kom efter 10 min, och det är ju inte illa

Hej!

Vi är medvetna om problemet med Safari och beklagar detta. Vi jobbar
för fullt med att hitta en lösning men jag har tyvärr ingen
information i dagsläget om när det kan tänkas vara klart.

God fortsättning

Med vänliga hälsningar
FöreningsSparbanken
Charlotte Strömvall

Om det blir i år återstår alltså att se, det är ju skottår i år, så de får en dag extra att jobba med det

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 15:09

Har haft Skandiabanken i många år nu. Aldrig några problem.
Förutom att det tog lite tid innan de fixade att komma över till OSX, men men det är history nu.
Går förvisso inte att köra med Safari, men slipper också en massa jox med dosor och skit som innan då jag hade SEB.
Det alldeles utmärkt att öppna Netscape de gånger man behöver gå till banken.
Dessutom slipper man alla avgifter........ vet ingen bank som är så avgiftsfri och med bästa räntan.

  • Medlem
  • 2004-01-02 16:20

dosan är ju en av fördelarna med FSB som jag swer det. Lite knöligare att använda, men det säkraste systemet.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-02 19:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
dosan är ju en av fördelarna med FSB som jag swer det. Lite knöligare att använda, men det säkraste systemet.

Instämmer. Gillar det skarpt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 00:40

Har använt FSB iflera år men har sen drygt ett år övergått till Länsförsäkringar Bank. Båda internetbankerna fungerar mycket bra.
bosse

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-03 00:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bosse
Har använt FSB iflera år men har sen drygt ett år övergått till Länsförsäkringar Bank. Båda internetbankerna fungerar mycket bra.
bosse

Har för mig att Länsförsäkringar använder FSB tekniska lösning för sin internetbank, det var väl ett märkligt sammanträffande...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-03 01:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
dosan är ju en av fördelarna med FSB som jag swer det. Lite knöligare att använda, men det säkraste systemet.

Även SEB använder ju dosa som bekant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-03 09:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Även SEB använder ju dosa som bekant.

Jo visst, vad jag menade var att Länsförsäkringar har outsourcat den tekniska delen av sin internetbank till FSB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-03 11:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Har haft Skandiabanken i många år nu. Aldrig några problem.
Förutom att det tog lite tid innan de fixade att komma över till OSX, men men det är history nu.
Går förvisso inte att köra med Safari, men slipper också en massa jox med dosor och skit som innan då jag hade SEB.
Det alldeles utmärkt att öppna Netscape de gånger man behöver gå till banken.
Dessutom slipper man alla avgifter........ vet ingen bank som är så avgiftsfri och med bästa räntan.

Skriver under på det!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-01-03 18:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Har haft Skandiabanken i många år nu. Aldrig några problem.
Förutom att det tog lite tid innan de fixade att komma över till OSX, men men det är history nu.
Går förvisso inte att köra med Safari, men slipper också en massa jox med dosor och skit som innan då jag hade SEB.
Det alldeles utmärkt att öppna Netscape de gånger man behöver gå till banken.
Dessutom slipper man alla avgifter........ vet ingen bank som är så avgiftsfri och med bästa räntan.

Hmm, har precis bytt till SEB, tycker inte det är så bra att vara doslös! om jag tex vill göra bankärenden från någon annan dator, javisst man kan ta med sig certifikatet på en cd men det känns för krångligt.. Men visst är det nice utan avgifter etc men men man kan inte få allt..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 18:12

Har använt internetbanken hos FSB sedan 1997 utan några allvarliga problem. Det enda problem jag varit med om är att jag vid ett tillfälle inte kunde skapa ett e-kort beroende på att en server var nere, men det är det enda missöde som hänt.

På det stora hela är jag jättenöjd. Att logga in med dosa från vilken dator som helst är kanon och dessutom säkrare än med certifikat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-03 18:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban B
Hmm, har precis bytt till SEB, tycker inte det är så bra att vara doslös! om jag tex vill göra bankärenden från någon annan dator, javisst man kan ta med sig certifikatet på en cd men det känns för krångligt.. Men visst är det nice utan avgifter etc men men man kan inte få allt..

Jag vet aldrig var jag lägger den där dosan och när jag hittar den brukar batterierna vara slut så certifikat funkar bäst för mig. Numera kan man skapa ett "temporärt cert" om man vill gå in från annan dator än hemma.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Jag vet aldrig var jag lägger den där dosan och när jag hittar den brukar batterierna vara slut så certifikat funkar bäst för mig. Numera kan man skapa ett "temporärt cert" om man vill gå in från annan dator än hemma.

Temporära cert låter bra, men jag tror fortfarande på dosan. Det är säkrare, det är enklare att komma igång i vilken dator med vilken modern webbläsare som helst. Smidigt att kunna sköta bankärenden på skolan, jobbet, hos kompisar osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-04 01:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Temporära cert låter bra, men jag tror fortfarande på dosan. Det är säkrare, det är enklare att komma igång i vilken dator med vilken modern webbläsare som helst. Smidigt att kunna sköta bankärenden på skolan, jobbet, hos kompisar osv.

Allt beror förstås på användarens behov. Förstår det där med rörlighet men har själv aldrig haft behov av att sköta mina ärenden från kompisar el dyligt trots att jag reser mycket i arbetet. Cert är definitivt smidigare hemifrån; snabbare och enklare. Säkerheten tvivlar jag inte på.

Men den riktiga anledningen till att jag har SB är fa att jag inte göder banken med avgifter varje år. Man sparar en del pengar, de har en väldigt bra banktjänst, ok ränta och låg kortkostnad.

  • Medlem
  • 2004-05-06 11:25
Ursprungligen av Earth:

Men den riktiga anledningen till att jag har SB är fa att jag inte göder banken med avgifter varje år. Man sparar en del pengar, de har en väldigt bra banktjänst, ok ränta och låg kortkostnad.

Det man förlorar på radiobilarna tar man igen på karusellerna...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 02:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av hnhl
Har använt internetbanken hos FSB sedan 1997 utan några allvarliga problem. Det enda problem jag varit med om är att jag vid ett tillfälle inte kunde skapa ett e-kort beroende på att en server var nere, men det är det enda missöde som hänt.

På det stora hela är jag jättenöjd. Att logga in med dosa från vilken dator som helst är kanon och dessutom säkrare än med certifikat.

Jag har använt FSB ungefär lika länge. Har samma problem som andra rapporterat (menyerna och åäö) eftersom jag kör Safari men är i övrigt också nöjd. Jag har dock ett antal gånger råkat ut för kapacitetsproblem dvs inte kommit in just i samband med månadsskiften - har väl hänt kanske 3-4 gånger under 2003.

Det verkar som om FSB får flest röster hittills, följt av SEB? Bägge fungerar utmärkt enligt min mening, men att FSB nu fungerar med Safari. Det gör inte SEB. Har någon haft någon lobbykontakt med SEB för att få Safari att fungera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-04 12:32

Visste inte att det var en omröstning.

Nordea har fungerat felfritt för mig. Inga krångliga tekniska atteraljer, bara simpla engångskoder. Mycket bra. Fungerar i Safari utan problem.

Skandiabanken fungerar numer med Mac OS X, men det tog på tok för lång tid för dem att fixa det. Jag hann byta till Nordea på den tiden.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-01-04 17:02

Sedan Safari släpptes använder jag uteslutande denna webbläsare utom i ett enda fall: när jag betalar in räkningar via Föreningssparbankens hemsida. När jag först provade detta upplevde jag att Safari inte reagreade på menyerna. Därför tvingades jag återgå till IE i detta fall och har sedan dess förutsatt att Safari fortfarande inte funkat där. Nu kanske jag ska prova igen vid månadsslutet, trots eventuell "klibbighet". Safari är suveränt men jag har dock märkt andra sidor där det inte riktigt reagerar på allt. På "Shortcuts" hemsida t.ex reagerar den inte när jag klickar på "meddelandehistorik" (som om den inte förstod informationen) medan det fungerar i IE. Ytterst irriterande! Nåja, nu var det ju banktjänster vi diskuterade. Vad jag ville säga var bara att även om Safari är ypperligt så är det inte riktigt färdigt ännu.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 17:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av glunten
Sedan Safari släpptes använder jag uteslutande denna webbläsare utom i ett enda fall: när jag betalar in räkningar via Föreningssparbankens hemsida. När jag först provade detta upplevde jag att Safari inte reagreade på menyerna. Därför tvingades jag återgå till IE i detta fall och har sedan dess förutsatt att Safari fortfarande inte funkat där. Nu kanske jag ska prova igen vid månadsslutet, trots eventuell "klibbighet". Safari är suveränt men jag har dock märkt andra sidor där det inte riktigt reagerar på allt. På "Shortcuts" hemsida t.ex reagerar den inte när jag klickar på "meddelandehistorik" (som om den inte förstod informationen) medan det fungerar i IE. Ytterst irriterande! Nåja, nu var det ju banktjänster vi diskuterade. Vad jag ville säga var bara att även om Safari är ypperligt så är det inte riktigt färdigt ännu.

Det finns några saker till (sällan använda dock) somk inte fungerar med Safari och FSB. Om jag minns rätt är det någon knapp som inte funkar när man skall lägga till betalningsmottager (vid överföring mellan konton) och en knapp när man skall godkänna mottagna efakturor för betalning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter karlberg
Det finns några saker till (sällan använda dock) somk inte fungerar med Safari och FSB. Om jag minns rätt är det någon knapp som inte funkar när man skall lägga till betalningsmottager (vid överföring mellan konton) och en knapp när man skall godkänna mottagna efakturor för betalning.

Det förstnämnda kan jag bekräfta. När man ska lägga till signerade konton för överföring så får man tekniskt fel. Det är nog enda gången jag drar igång IE överhuvudtaget...

  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-01-04 19:50

Flera banker har ju bra internettjänster nurförtiden. Men de flesta tar betalt för att vi ska göra jobbet åt dem. Då känner jag mig lurad.

Hos Skandiabanken är det mesta gratis + bra räntor + bra internetbank.

Funkar f.ö. också bra i Mozilla Firebird.

Ursprungligen av matteth:

Flera banker har ju bra internettjänster nurförtiden. Men de flesta tar betalt för att vi ska göra jobbet åt dem. Då känner jag mig lurad.

Hos Skandiabanken är det mesta gratis + bra räntor + bra internetbank.

Funkar f.ö. också bra i Mozilla Firebird.

Också bytt över dit. Sjukt bra. Billigt, bra tjänster. Smidigt som bara den. Inga fucking dosa. Man får engångskoder via SMS (eller snigelpost)..

Behövde iofs byta User Agent i Firebird till:
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; en-US; rv:1.4) Gecko/20030624 Netscape/7.1
med User Agent Switcher (extension)..

Men sen var det inga problem med certifikat etc etc...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 10:06
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Också bytt över dit. Sjukt bra. Billigt, bra tjänster. Smidigt som bara den. Inga fucking dosa. Man får engångskoder via SMS (eller snigelpost)..

Behövde iofs byta User Agent i Firebird till:
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; en-US; rv:1.4) Gecko/20030624 Netscape/7.1
med User Agent Switcher (extension)..

Men sen var det inga problem med certifikat etc etc...

Är det Skandiabanken du beskriver? Trodde man behövde installera ceritifikat för dem. Har inte sett att några engångskoder skickas.

Söker själv en dator-oberoende internetbank. Inte installera något i datorn m a o.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 10:18
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Också bytt över dit. Sjukt bra. Billigt, bra tjänster. Smidigt som bara den. Inga fucking dosa. Man får engångskoder via SMS (eller snigelpost)..

Behövde iofs byta User Agent i Firebird till:
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; en-US; rv:1.4) Gecko/20030624 Netscape/7.1
med User Agent Switcher (extension)..

Men sen var det inga problem med certifikat etc etc...

Det är UBERTRIST att Safari inte har någon vettig certifikathantering, jag kör skandiabanken men betalar pengarna via frugans PC
Skulle vilja att Äppe och Skandiabanken kunde lösa det där....

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-01-05 00:20
Citat:

Det finns några saker till (sällan använda dock) somk inte fungerar med Safari och FSB. Om jag minns rätt är det någon knapp som inte funkar när man skall lägga till betalningsmottager (vid överföring mellan konton) och en knapp när man skall godkänna mottagna efakturor för betalning.

Prexis! I kväll provade jag det och fick mycket riktigt också ett felmedelande om tekniskt fel varför jag tvangs använda IE. SURT!:mad:

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-03-11 13:29

Kör FSB med Safari och det funkar utmärkt, men som bank har SFB tappat mitt förtroende, funderar på att byta till Länsförsäkringar och om dem har samma typ av system som FSB för internetkunder så är det ju bara trevligt.

Nordea = Vilken webbläsare som helst = vilket OS som helst = ingen dosa eller tilläggsprogramvara som helst = kan användas varsomhelst/närsomhelst.

Blir man dessutom förmånskund så är det en bra affär närsomhelst.

Hursomhelst

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-28 09:18

FSB har fungerat bra för mig, har haft internetbanken hos dem i flera år. Med fungerat bra menar jag på diverse plattformar och olika webbläsare.

Bevaka tråden