Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bittorrent hastighet?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-10-17 18:37

>>alex65
Se länkarna jag lagt in ovan. Sedan måste det finnas seedare för att ladda ned snabbt. Ju fler dessto snabbare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 18:40
Ursprungligen av Ariel:

>>alex65
Se länkarna jag lagt in ovan. Sedan måste det finnas seedare för att ladda ned snabbt. Ju fler dessto snabbare.

Vad betyder DLs ?, där finns också antal som varierar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-10-17 20:46

Olika program ser lite olika ut. Jag använder Bit Tornado. Så här ser mitt ut.
Skärmdump

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 23:53

Det var min D-link som krånglade fixat nu

  • Avstängd
  • 2004-10-17 22:28

Hur ända in i glödheta kan diskussioner om Bittorrent vara ok, men inte diskussioner om DC. Dax att vara konsekvent kanske?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 23:05
Ursprungligen av fitzy:

Hur ända in i glödheta kan diskussioner om Bittorrent vara ok, men inte diskussioner om DC. Dax att vara konsekvent kanske?

Håller med om det, bittorrent kan ju mer eller mindre bara användas för att ladda hem piratkopierade grejor, men du kan använda DC för att göra en hub på ett lan eller liknande för att slippa använda mail för att skicka text filer och annan data.
Hur använder man egentligen bittorrent lagligt utan att krångla?.

Ursprungligen av fitzy:

Hur ända in i glödheta kan diskussioner om Bittorrent vara ok, men inte diskussioner om DC. Dax att vara konsekvent kanske?

Anledningen är att Bittorrent inte skrevs med huvudsyfte att sprida piratade saker. Det används i lagliga sammanhang mer än andra filbytarprogram. Om du har en server och vill sprida en fil till långt fler än din bandbredd tillåter, så är Bittorrent lösningen.

Läs mer på den här länken, som postats tidigare här på 99mac.

Här kan du läsa de diskussioner som fördes här på 99mac innan reglerna för diskussioner om p2p-program skrevs.

Bit Torrent är ett märkligt program , XX är klart bättre!

Skrev XX eftersom dom rätta bokstäverna inte får nämnas!:))

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-17 23:18

Flux: Många Linuxdistributioner brukar finnas tillgängliga via BitTorrent, för att man ska slippa belasta några centrala servrar.
Vissa gånger är BitTorrent faktiskt att föredra, tex. när ID hade släppt Linux-binärer för Doom III, då var deras ftp-server så hårt belastad att man knappt kom in, men att tanka det via deras BitTorrent-tracker gick finfint.

Diskussionen är redigerad pga av länkning till sida där piratkopierat material finns tillgängligt. Det är ett bra exempel på vad som inte får diskuteras här.

Nickas inlägg förklarar läget på ett bra sätt. BitTorrent-diskussioner är ok så länge de inte leder in på piratkopiering.
För att ta några exempel där denna teknik används lagligt så kan vissa Linux-distributioner och Blizzards nerladdningar av spelbetor nämnas. Mycket effektivt då stora filer blir dyrt och långsamt att distribuera på vanligt vis (via en central server).

Bör tilläggas att det som spelar mest roll är ju givetvis trackern och hur många som laddar upp respektive laddar ner. Du kan räkna med att få dålig nerladdningshastighet om det finns fler som laddar ner än laddar upp. Och precis som b0bben vill jag rekommendera Azureus. Du kan ställa in precis vad som helst, precis som du önskar.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-10-29 12:52

Jag vet att man kan öppna portarna 6881-6889 i brandväggen för att få bättre fart på uppladdningarna, och då även på nedladdningarna. Men jag vet inte hur man öppnar alla portarna. På min D-Link router har jag bara öppnat 6881, men det finns inget fält att skriva i "t.o.m. 6889".

Det är en D-Link 624 btw ...

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag vet att man kan öppna portarna 6881-6889 i brandväggen för att få bättre fart på uppladdningarna, och då även på nedladdningarna. Men jag vet inte hur man öppnar alla portarna. På min D-Link router har jag bara öppnat 6881, men det finns inget fält att skriva i "t.o.m. 6889".

Det är en D-Link 624 btw ...

Frågan är ju rätt gammal, så du har säkert klurat ut det redan. Annars kan det väl vara så att du bara skriver 6881-6889 med bindestreck?

Fråga: Jag kan inte använda standardportarna för Bittorrent, utan måste välja något annat. (Tror jag i alla fall. Det verkar som att det bara går att vidarebefordra ett omfång av portar till en av datorerna på det lokala nätverket. Om någon vet hur man vidarebefordrar samma portar till två datorer på en Netgear rp614 så är jag tacksam för svaret.)

Så min undran är: Vilka portar är lämpliga att välja om man inte kör på standardportarna? Jag vet att jag har läst någonstans vilka portar man kan välja i ett högre omfång, men hittar inget om det nu. Jag kör för tillfället 6891-6899, dvs 10 högre, men jag tvivlar på att det vettigt att välja godtyckliga portar där.

öppna portar

Har samma problem som en hel del männsikor här, kan inte få mina gubbar att bi gröna i Azureus.
Har varit inne och försökt öppna portarna i min router men får det inte att fungera. Vet inte vilken ip adress jag skall skriva när jag skall koppla portarna. Är det min egna adress eller är det routerns? Vi sitter med tre datorer kopplade till routern kan det ha med saken att göra?. Det skall kanske sägas att vi använder oss av Airport som router.
Har stängt av brandväggen så det är inte den som krånglar utan jag är rätt säker på att det är routern som upphäver min nedladdningshastighet.

Kolla upp efter en inställning som heter "DMZ" som står för Demiliterized Zone.. Den sänker dock alla portarna till din dator så det kanske inte är att rekomendera, men det funkar...

Jag kör på det med min Mac och det är inga problem

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 22:57

http://portforward.com/routers.htm på den sidan kan du läsa detaljerad beskrivning om hur du använder portforward eller porttriggering för att öppna upp olika portar.

Eftersom Bittorrents användning i piratkopiering och i mer legitima sammanhang diskuteras i den här tråden, så passar jag på att posta en länk till en sida med lagliga torrents:

http://www.legaltorrents.com/

Om flera har goda tips om lagliga torrents, så kanske vi kunde starta en ny tråd där vi postar länkar till sådana sidor?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 20:37

azuerus kan man fixa lite med.

Ha först 60kbit som max upload. Vänta i 10-20 min till kopplingen är stabil.
Sen trappar du ner upladningen med 2steg åt gången med ca 5 min mellan rum. Då ökar nerladningen markant! up till 600-800 beroende på torrent.

Det är din dators IP du ska skriva när du öppnar portar.

Här är en länk du kan ha nytta av för att se om portar är öppna: https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Klicka på "Proceed", och fyll i den port du vill testa i fältet på nästa sida, och klicka sedan på "User specified custom port probe". På följande sida ska det stå att porten är öppen om du har gjort rätt med brandväggarna. (Det kommer även att stå "Failed" med stora bokstäver, eftersom sidan egentligen är gjord för att testa säkerheten på din dator, och varna för öppna portar.)

hmm

när jag kollade upp port 6881 stog det att den inte kunde hitta den. något om stealth mode stod det. testade även med porten för itunes och den sa att porten var stängd, borde den inte vara öppen.

Mitt ip nummer stämmer inte överens med routerns adress när jag kör med dhcp läge (internet fliken i Airport), i portkopplingings fliken för egen ip adress visas airportens ip, men jag kör inte med denna ip adress när jag använder mig av dhcp läge kan det vara därför det inte fungerar?

Eftersom det har med BitTorrent och hastighet att göra, flikar jag in min fundering här istället för att skapa en ny tråd om det.

Frågan är helt enkelt: Varför kan jag ladda ner i nästan 800 kb/s när jag använder min PC, när jag som mest kommer upp i en fjärdedel av det på macen (oftast bara 150 kb/s). Använder Azureus på båda (och BitComet ibland på PC:n).

För det känns ganska värdelöst om jag ska vara ärlig, jag använder nästan bara macen och vill fortsätta med det. Dessutom skulle jag aldrig drömma om att ha på PC:n över natten. Den är alldeles för högljudd.

Någon som har nåt tips på hur jag kan få bättre hastigheter? För det kan ju inte vara en slump att jag konstant har fyra till fem gånger högre hastighet över bittorrent när jag använder PC:n...

Ursprungligen av disposable:

Eftersom det har med BitTorrent och hastighet att göra, flikar jag in min fundering här istället för att skapa en ny tråd om det.

Frågan är helt enkelt: Varför kan jag ladda ner i nästan 800 kb/s när jag använder min PC, när jag som mest kommer upp i en fjärdedel av det på macen (oftast bara 150 kb/s). Använder Azureus på båda (och BitComet ibland på PC:n).

För det känns ganska värdelöst om jag ska vara ärlig, jag använder nästan bara macen och vill fortsätta med det. Dessutom skulle jag aldrig drömma om att ha på PC:n över natten. Den är alldeles för högljudd.

Någon som har nåt tips på hur jag kan få bättre hastigheter? För det kan ju inte vara en slump att jag konstant har fyra till fem gånger högre hastighet över bittorrent när jag använder PC:n...

Det är inte så att du öppnat portar till just PCn?

Edit: Bytte tempus på öppnar till imperfekt.

Gabriel: Nej, tyvärr är det inte så. Har två (olika) portar öppna till pc:n och macen, och båda portarna tycker Azureus är okej i den inbyggda wizarden. Har provat att byta mellan dessa två också, så det har inte något att göra med att pc:n skulle ha en "bättre" port.

Har 8 mbit uppåt och 1 mbit neråt... Skulle verkligen uppskatta om någon har en lösning på detta problem, typ konfigurationstips i Azureus eller vad som helst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-20 09:34
Ursprungligen av disposable:

Gabriel: Nej, tyvärr är det inte så. Har två (olika) portar öppna till pc:n och macen, och båda portarna tycker Azureus är okej i den inbyggda wizarden. Har provat att byta mellan dessa två också, så det har inte något att göra med att pc:n skulle ha en "bättre" port.

Mnja, jag är inte säker på att du har konfat dina BT-klienter helt korrekt. Jag har inte någonstans om BT-konfning och brandväggar sett att man kan fördela portarna en och en i området 6881-6889 till olika datorer. För som jag förstår så kör man en torrent på (protokoll)port.
Så du måste tilldela 6881-6889 dels för PC:n, dels för Mac:n. Och då frågar man sig om din brandvägg klara av detta? Ja, med portforwarding så kan du bara peka ut en (1) IP-adress (=dator). Men hur blir det om du kör med porttriggering? Jag skriver en fråga, för detta kommer jag på nu i skrivande stund. QuickTime låter sig ju konfas på detta sätt. Är det något som BT gillar också? Kanske det, kanske. Hem till kammaren i kväll och prova.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 19:22
Ursprungligen av frazze:

Mnja, jag är inte säker på att du har konfat dina BT-klienter helt korrekt. Jag har inte någonstans om BT-konfning och brandväggar sett att man kan fördela portarna en och en i området 6881-6889 till olika datorer. För som jag förstår så kör man en torrent på (protokoll)port.
Så du måste tilldela 6881-6889 dels för PC:n, dels för Mac:n. Och då frågar man sig om din brandvägg klara av detta? Ja, med portforwarding så kan du bara peka ut en (1) IP-adress (=dator). Men hur blir det om du kör med porttriggering? Jag skriver en fråga, för detta kommer jag på nu i skrivande stund. QuickTime låter sig ju konfas på detta sätt. Är det något som BT gillar också? Kanske det, kanske. Hem till kammaren i kväll och prova.

Azureus använder enbart en port till alla torrents så det är inte där problemet ligger.

Även jag uppelver samma problem. I azureus till os x får jag ibland (oftast) bara 1/4 av den hastighet jag får på pcn och windows. I klienten BitTorrent 3 så kunde jag komma upp i ungefär samma hastigheter som på pcn. Nu har jag upgraderat till OS X Tiger och BitTorrent 3 fungerar inte längre, så jag är fast vid Azureus och irriterande låga hastigheter.

Ursprungligen av klyvbom:

när jag kollade upp port 6881 stog det att den inte kunde hitta den. något om stealth mode stod det. testade även med porten för itunes och den sa att porten var stängd, borde den inte vara öppen.

Mitt ip nummer stämmer inte överens med routerns adress när jag kör med dhcp läge (internet fliken i Airport), i portkopplingings fliken för egen ip adress visas airportens ip, men jag kör inte med denna ip adress när jag använder mig av dhcp läge kan det vara därför det inte fungerar?

Om sidan säger Stealth mode så betyder det att porten överhuvudtaget inte syns ut mot nätet, så det är alltså i brandväggen som problemet ligger. Jag kör inte med Airport själv, så jag vet inte exakt hur det ser ut där. Är du säker på att du "forwardat" till rätt IP? Om du kollar i systeminställningar under Nätverk" så hittar du datorns IP, som borde vara 192.168.0 och en siffra till.

problemet är nog som du säger att jag inte har öppnat till rätt adress, men jag kan inte ändra inställningarna i airporten under portkopplingar utan den ger mig airportens ipadress och inte den som jag fått från telia.
vilket strul!!!!!

Skummt... Jag får ut max på både Mac och PC – men då har jag ju också bara 0,5.

tack för hjälpen niclas nu funkar azureus som smort, ibland är man allt lite dum.

Bevaka tråden