Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny hårddisk! IDE ellker FW???

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-10 13:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Vänta nu lite: Jag har en dual G4 1,42 GHz. Där går det fint med större hårddiskar och den har bara ATA100 och ATA66. Så det beror på något annat än IDE-bussen.

Som cal sade så krävs att ATA bussen har 48bits adressering ifall en disk större än 120Gb t.ex. 250Gb inte bara ska bli 137Gb stor. Din dual 1,42, (om det är en MDD eller FW800) har 48bits adressering på båda ATA bussarna (ATA/66 och ATA/100) för hårddisk anslutning.

  • Medlem
  • 2004-01-10 14:02

Okej, nu en annan fråga! Om jag installerar den nya stora HDn som slav, och så vill jag att den disken ska ha operativsystemet... för att sedan göra DEN till master och min gamla lilla till slav... och vill ha kvar alla inställningar jag gjort överallt... hur gör jag då? Kan man göra en back up av systemet till den nya disken på något enkelt sätt... Anledningen till att jag vill ha det så här är för att jag har fått för mig att det blir bäst om man har program i OSX programmapp, och det har jag ju inte om jag inte har systemet på den stora disken...!?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 14:11

Om du vill flytta över operativsystemet och annat till den nya disken använder du lämpligen CarbonCopyCloner för att kopiera antingen valda delar eller allt innehåll.

Slave/Master inställningen gör du mha. byglarna som sitter intill ATA-kabelns och strömkabelns anslutning på disken. Följ disktillverkarens råd på deras hemsida om de olika byglingsvarianterna ej beskrivs på en etikett på disken. Anslut den disk du byglar som master i änden på ATA-kabeln och den andra disken med kontakten mitt på disken. Om din ATA-kabel endast har en kontakt kan du handla en hos närmsta PC Åf.

Bevaka tråden