Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iApps, kanske redan till MacWorld Expo

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
3. Hur? Om jag drar en bild till iPhoto så kopieras den till mappen Bilder i min hemmapp (om jag inte använder special-program för att ändra vilken mapp som är Bilder-mappen, men då kan jag ändå bara använda en mapp som bibliotek, man kan inte ha bilder var man vill på hela datorn)

Byt ut de riktiga iPhoto-mapparna mot alias-mappar som pekar på en annan mapp på valfri plats. Kan vara på din burk eller på tex en filserver.

Om man vill dela bildbibliotek med en annan user (på samma dator) är det bara att göra samma sak, plus att göra en iPhoto-biblioteksfil som du lägger på en gemensam folder och skapa ett alias i din egen iPhoto-mapp den gemensamma biblioteksfil.

Kom bara ihåg att se till att ni har gemensamma rättigheter på foldrar och filer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
2. Kanske det, men sorteringen kunde ju vara inställningsbar.
[...]
Man skulle iaf kunna ha möjlighet till att få sortera själv menar jag.

Jo, valfrihet är det bästa helt klart. Men ska man bara ha ett enda sätt så är dagens system det bästa i mina ögon (jag behöver en mapp per dag - när man är igång och fotar kan det lätt bli hundra bilder på en dag). Men som sagt, valfrihet skadar ju inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
3. Hur? Om jag drar en bild till iPhoto så kopieras den till mappen Bilder i min hemmapp (om jag inte använder special-program för att ändra vilken mapp som är Bilder-mappen, men då kan jag ändå bara använda en mapp som bibliotek, man kan inte ha bilder var man vill på hela datorn)

Ja, det var specialprogrammet iPhoto Buddy jag tänkte på, med det programmet kan man ha flera olika bildmappar som man växlar mellan. Men inte ha bilderna utspridda varsomhelst.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-27 04:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Nu har det kommit fram att Apple har registrerat "iWrite" som varumärke. Om detta har nåt att göra med ryktena om helt ny iApp vet man inte, Apples registrerade varumärken har inte alltid lett till produkter. Men å andra sidan har det det ibland...

Please God, make it so...

Sitter med ett större textjobb i Word och det har blivit ett så otroooligt dåligt program med åren. 1000 olika autocorrect och autoformat-funktioner gör precis vad jag inte vill göra med texten hela tiden. Och hur stänga av alla dessa culprits in this godforsaken options menu maze?

är du ironisk nu, eller?

:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Så kommer knarkarna igen....

". iDVD 4 will be able to handle more video formats, like importing Divx, and output up to two hours with a new compressor (such as the one with the pro apps)." "

Ny iTunes-gegga:
Skärmdump 2

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
är du ironisk nu, eller?

:rolleyes:

Well... Om ryktespajasarna kunde bara sluta upp med att tjafsa om DivX hela tiden. DivX är en MPEG4 codec. Fast lite längre kommen än Apples codec när det gäller video. Så, det kanske kommer stöd för Advanced Visual Profile med GMC och q-pel och annat nörderi som vi kodningsfjantar gillar. Då behöver du ingen DivX codec, utan då kommer Apples egen codec att klara av att dekoda det mesta. Vilket det iofs gör nu med lite trixande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Please God, make it so...

Sitter med ett större textjobb i Word och det har blivit ett så otroooligt dåligt program med åren. 1000 olika autocorrect och autoformat-funktioner gör precis vad jag inte vill göra med texten hela tiden. Och hur stänga av alla dessa culprits in this godforsaken options menu maze?

Hmm.. Skulle personligen vilja se en iWrite.. Men risken är väl att MS får en giltig ursäkt att lägga ner Office för mac då. Vilket kan få vissa konsekvenser.
Office skulle kunna vara så fruktansvärt mycket bättre än vad det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-27 23:57

Varför ska Apple göra ett iWrite? Det finns ju massor med andra företag som har gjort ordbehandlare, som tex Nisus Writer som MacWorld skrev om och sa att det skulle kunna bli WOrd-dödaren.

Och som sagt så finns ju Textredigerare. Det är inte ett dugg likt Skriv text. Skriv text var ett litet program som inte klarade mer än typsnitt, storlek och stil-formatering (inte ens färger eller centrering). Men Textredigerare klarar allt man kan behöva för normal ordbehandling.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-28 00:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Varför ska Apple göra ett iWrite?

Därför att folk vill ha ett ordbehandlings program av hög klass med bra funktioner som är mer användbart än MS Office? Visst finns det alternativ idag, men jag är helt övertygad om att apple skulle kunna göra ett alternativ som är 10ggr bättre än vad Nisus och andra har att erbjuda.

Ett annat bra skäl för iWrite är att Apple kan garantera att en macanvändare alltid kan öppna Word-filer oavsett om Office-paketet finns eller inte. Att skicka dokument i form av Wordfiler är otroligt vanligt nuförtiden och ett iWrite som kan öppna och ändra i Wordfiler vore inte dumt att ha förinstallerat på varje mac. Då slippar man köpa Office.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-28 10:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ett annat bra skäl för iWrite är att Apple kan garantera att en macanvändare alltid kan öppna Word-filer oavsett om Office-paketet finns eller inte. Att skicka dokument i form av Wordfiler är otroligt vanligt nuförtiden och ett iWrite som kan öppna och ändra i Wordfiler vore inte dumt att ha förinstallerat på varje mac. Då slippar man köpa Office.

Jag fortsätter ekot;
Textredigeraren!

Jag förstår inte heller vad det är ni är ute efter med en iWrite. Allt man behöver finns ju redan förinstallerat på alla macar. Textredigeraren. Dessutom följer Appleworks med alla konsumentmacar om man skulle få för sig att behöva öppna ett exceldokument av någon anledning.

Exakt vad är det ni saknar som inte finns i något av ovan nämnda program?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-28 15:51

Om man skriver ganska långa dokument - typ 10-20 sidor i mitt fall - så finns det faktiskt en del fördelar med MS Word framför textredigeraren. Bla är det smidigare att byta mellan förvalda formateringsinställningar (typ typsnitt, storlek, kursivering) med ett klick. Dessutom är det lättare att hantera referenslistor, vilkas formattering ofta behöver ändras beroende till vilken tidskrift man submittar sitt manus.

Dessa fördelar gör att jag köpt Officepaketet trots att jag verkligen inte gillar MS.

Trots att jag har senaste betalversionen av Office skulle jag definitivt betala (igen, liksom) för att få samma funktionalitet i ett Apple-program. Bla skulle min önskelista inkludera bättre integration med hela Mac OS-miljön än vad MS kan (vill?) erbjuda - typ adressbok, stavningskontroll osv.

Dessutom vore det ju fräckt om de ganska välfungerande Word-funktionerna "Dictionary" och "Thresarus" skulle gå att använda i alla Apple-program ifall de vore integrerade i en iWrite som man köpte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 01:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Jag vill absolut ha ett iWrite. En bra ordbehandlare. Hälften av Words funktioner i ett logiskt upplägg vore en gåva till mänskligheten.

Jag tror att Apple smygtestar ordbehandlingsfinesser i TextEdit: (smyg för att inte väcka den Microsoft som sover )

Vi har rättstavning, infoga bilder, spara/läsa Word (!), en föga omtalad autokompletteringsfunktion (kolla in: Redigera -> Komplettera), kopiera/klistra in stil och linjal, automatiska format (riktig smart grej om jag får säga!) och en sökfunktion som inte är så pjåkig. (puhh... )

Man kan i alla fall säga att TextEdit når upp till WordPad, och vem vet ifall ett helt ordbehandlingsprogram baserat på detta lurar bakom knuten? Om Apple släppte det skulle de ju helt klart kapa navelsträngen till M$ - så man kan förstå om det dröjer!

Grejen med ordbehandlingsprogram eller "office" paket överlag är inte att det måste stå Microsoft på kartongen, utan att de ska vara kompletta samt finnas till alla plattformar.
Så bäst skulle kanske vara om Sun släppte Star-Office till Mac.
Då support biten är oerhörd viktig också.

Släpper Apple ett komplett Office paket, så är det kanske bäst att de släpper det till Linux och Windows också.

Apple-Works finns väll i windowsversion om jag minns rätt, fast bara i USA.

Jag vill ha iWrite och "iSpreadsheet"! dräggel... snyft... harkel... host...

Bevaka tråden