Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2.0-kort till Mac på Clas Ohlsson

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
De hade inga röda.

Ja, men varför köpa en låda överhuvudtaget? Vad hände med orginalet?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 15:06

Ja, vad var det för fel med originalet? Det finns ju dessutom folk som säljer grå-blåa lådorna från PMG4 då och då på annonstorg lite var stans.

Men du kanske ville att det skulle se ut som en PC? En riktig doldis.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-22 17:49

Egentligen så fanns det väl ingen riktig orsak till varför jag gjorde detta experiment. Jag var väl nyfiken på om det gick. Och det gjorde det.

Men det finns vissa fördelar med och anledningar till den nya lådan:

1. Det finns bättre plats för både CD-ROM-enheter och interna hårddiskar.

2. Minnena måste inte vara av lågprofilstyp.

3. Den är tystare.

4. Den är snyggare (subjektiv bedömning).

5. Lådan är luftigare, vilket ger bättre kylning om jag uppgraderar processorn.

6. Lättare att dra flatkablarna från ATA-kortet till hårddiskarna.

7. Den blå färgen passar bättre ihop med tapeterna och gardinerna i vardagsrummet.

8. Min dator är helt unik. Det finns ingen exakt likadan.

9. Jag kan ta med den till vilken arbetsplats som helst, även om de har Mac-förbud.

10. Tower-modellen passar bättre in i möbeln där datorn står.

Räcker det med 10 anledningar?

Du glömde:
11. Kul att bygga.
12. Testa bygget bara för att det kanske går! (Och det gjorde det ju.)

?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus:
Problemet har inte varit att hitta ett USB2-kort som fungerar i Mac OS X. Problemet har varit att hitta ett som fungerar med Mac OS 9 (som USB 1.1).

En del tvingas faktiskt att fortfarande använda Mac OS 9 för att en del program inte fungerar med Mac OS X t ex en del spel som ungarna använder. [...]

Just det! Sitter hellre med OS 9 (och fungerande USB-kort) i mina barns dator. Tyvärr blir det Classic under X istället och då slutar datorns original-ljudkort fungera. Kör då med Imic som ibland krockar med mina behov (till min Tibook) när barnen samtidigt vill spela spel... Suck!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-22 20:12

13. Visa vad Apple borde ha gjort istället för att envist hålla fast vid sina ej uppgraderingsbara All-In-One-datorer för hemmabruk.

Min PM G3 Indigo går både att uppgradera med 1.2 GHz G4-processor och flat skärm om jag vill. Grafikkortet är numera ett Radeon 7000 PCI. Försök att peta in ett sånt i en iMac CRT. Eller försök att uppgradera processorn på den samme.

  • Medlem
  • Partille
  • 2003-11-22 23:03

Tja, jag har väl bara haft 5-6 olika USB-kort, som jag faktiskt mest kört i MacOS9 - alla köpta som PC-kort i PC-affärer och alla har funkat utmärkt ifall USB card support varit installerad.

Däremot har alla Macar jag använt stött Open Firmware - fast det gäller ju nästan alla PCI-Macar vad jag vet. I viss mån kan det nog vara en poäng i att de ska vara s.k. "New World" - Macar alltså vara med mindre ROM typ B/W och nyare. Men enligt mjukvaran från Apple ska ju alla nyare Macar stödjas.

Sen måste jag säga att jag undviker "icke-Mac" typer som 5-portars.
Mitt 2-portars vaknade som vanligt (det lät jag sitta i) - mitt 4-postars ville inte vakna med normalt tryck på "Space", men när jag tryckte på startknappen fram på min MDD vaknade datorn snällt som det skulle.

Alltså G5an har nog bara 2st USB2-portar, således lär även 2xUSB2-kort vara mest kompitabla!

Sen är det ju bekant att MacOS9 gärna hade tilläggskonflikter. Så har jag alltid MacOS 9.2.1 i alla de Macar jag använt - även de som inte stöder det.
(Finns shareware som tillåter installation - det går ej direkt)

Om Apple systeminfo säger "höghastighetsbuss" så har du säkert höghastighetsbuss ! Men sen ska ju enheten du kopplar till även stödja USB2.
Jag har flera gamla USB1.1-boxar för både CD-brännare och hårddiskar - de blir givetvis inte USB2 - bara för att man en USB2-ingång på sin Mac.

Sen märkte jag att en nyinköpt HP-scanner som i manualen påstås vara USB2 inte dyker upp som USB2 i Apple Systeminfo när kopplad till USB2-kortet.

USB-höghastighetsbuss:

Tillverkarnamn: Apple Computer, Inc.
Produkt-ID: 32774 ($8006)
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Busström (mA): 500

USB2.0 Hub Controller:

Tillverkarnamn: NEC Corporation
Produkt-ID: 88 ($58)
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Busström (mA): 500

HP Scanjet Scanner:

Tillverkarnamn: Hewlett-Packard
Produkt-ID: 5125 ($1405)
Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek
Serienummer: CN357S21PQ
Busström (mA): 500

Däremot så gör hårddisken det:

USB-höghastighetsbuss:

Tillverkarnamn: Apple Computer, Inc.
Produkt-ID: 32774 ($8006)
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Busström (mA): 500

USB2.0 Hub Controller:

Tillverkarnamn: NEC Corporation
Produkt-ID: 88 ($58)
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Busström (mA): 500

USB 2.0 Storage Device:

Kapacitet: 18.63 GB
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Ja
BSD-namn: disk2
Produkt-ID: 22049 ($5621)
Tillverkar-ID: 1026
OS 9-drivrutiner: Ja
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Busström (mA): 500
Serienummer: 00042222200000004977

Men det beror nog bara på att Mac-drivrutinen för HP-scannern bara stöder USB 1.1 mens PC dito har USB2-stöd. Ingen räknar ju med att en Mac har USB2 !!!

Senast redigerat 2003-11-22 23:15
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-23 08:56

Mitt Adaptec USB2Connect med 4+1 portar fungerar utmärkt med min PM G4 och hindrar inte datorn från att gå i vila.
Men de anger också på förpackningen att kortet har stöd för Mac.

Senast redigerat 2004-08-25 11:35
  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 12:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Mitt Acard USB2Connect med 4+1 portar fungerar utmärkt med min PM G4 och himdrar inte datorn från att gå i vila.
Men de anger också på förpackningen att kortet har stöd för Mac.

Vad fick du ge för den, och vart köpte du den?

Macoteket tar svidande 499:- för ett USB 2.0 kort, 4+1 portar. Det verkar som det är ett Sonnet Tempo då dom hänvisar till dess drivrutiner. Jag tänker inte betala sådana pengar för ett USB kort. Clas Ohlsons (32-4468) USB2-kort har 5 st. USB2-portar vilket inte verkar vara så lyckat vad jag förstår.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 12:53

Nu har jag hittat ett 2 portars kort för 109pix med moms. Q-TEC 422U. Funderar på att beställa för att se om det funkar. Vad tror ni, kommer det att fugera? He...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-23 14:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Vad fick du ge för den, och vart köpte du den?

Macoteket tar svidande 499:- för ett USB 2.0 kort, 4+1 portar. Det verkar som det är ett Sonnet Tempo då dom hänvisar till dess drivrutiner. Jag tänker inte betala sådana pengar för ett USB kort. Clas Ohlsons (32-4468) USB2-kort har 5 st. USB2-portar vilket inte verkar vara så lyckat vad jag förstår.

Jag köpte mitt Adaptec-kort på Computer City på Backaplan i Göteborg.
Jag tror att jag gav 349 kr för det. Det var ett returex. Kanske hade Alphonze testat det innan?
Det har nog 3+1 port. Inte 4+1 som jag felaktigt skrev i ett tidigare inlägg. Se här

Senast redigerat 2004-08-25 11:36
  • Medlem
  • Partille
  • 2003-11-23 16:55

Inet har alltid varit billiga i Gbg de tar en 100-lapp för ett USB2-kort. Det är nog samma kort jag köpte där för nåt år sen och som jag provat att det fungerar på min MDD. Fast man får trycka på startknappen för att vakna ur sömnen.
Det har faktiskt 4 portar ut + 1 internt när jag tittade närmare på kortet!

Inet har följande på nätet nu:

Kontrollerkort USB/Firewire Inkl. moms Exkl. moms
FireWire 3-portar PCI 132 kr (105 kr)
Firewire 2-portar & USB 2.0 3-portar PCI 282 kr (225 kr)
USB 2.0 & 1.1 5-portar PCI 102 kr (82 kr)

Det står ST-lab proffesional I/O-kontroller och USB 2.0 PCI Adaptor på framsidan av kartongen

Kanske är värt att riskera 100-lapp för att få USB2.
Sen skulle det kunna vara att det funkar just på min MDD för att den har 167 MHz systembuss precis som 1,6 GHz G5:an - vem vet vad Apple lagt för kontroller i Panthern.

ST-Lab fungerar fint kan jag intyga - jag tittar på att OEM-tillverka dom (med NEC-chipset) under namnet Speedmania Connect faktiskt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-23 17:08

Jag har ett Inet USB 2.0-kort 4+1 portar i min PM G3. Det fungerar bra i Mac OS X 10.2, men inte alls i Mac OS 9. Jag kan sätta datorn i vila.

Helst skulle jag vilja ha ett kort som fungerar både med Mac OS 9 och Mac OS X.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 17:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av R.Kroc
Inet har alltid varit billiga i Gbg de tar en 100-lapp för ett USB2-kort.

USB 2.0 & 1.1 5-portar PCI 102 kr (82 kr)

Njää, Inet tar 195:- för ett USB-kort. Fast det är inte hela världen om maskinen vaknar ur vila på riktigt sätt.

"Mitt" Q-Tec 109pix kort verkar inte fungera med Mac om man nu får tro Q-Tec´s supportsidor

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 17:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
ST-Lab fungerar fint kan jag intyga - jag tittar på att OEM-tillverka dom (med NEC-chipset) under namnet Speedmania Connect faktiskt.

En sådan här skall med andra ord fungera fint? Den ser ut att ha ett NEC chip.

Det är precis ett så'nt jag har i min grå PMG3.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 20:24

Jag har hittat ett Mac OS X kompatibelt kort från Belkin, Part # F5U219 (länken tar ett tag att ladda), "System Requirements: Apple G5 with OS 10.3". Det borde rimligtvis inte vara några uppvakningsproblem i OS X med detta kort?

Man kan köpa kortet hos inWarehouse (länken tar ett tag att ladda) för 221:- ( 276:- ) Inkl. moms.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus:
Jag köpte mitt Acard-kort på Computer City på Backaplan i Göteborg.
Jag tror att jag gav 349 kr för det. Det var ett returex. Kanske hade Alphonze testat det innan?[...]

Hehe! Där fick du till det! Nej, jag har inte returat nå't så'nt kort till Computer City. Jag gjorde det däremot till Datagiganten en gång med ett annat skumt kort...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Jag köpte mitt Acard-kort på Computer City på Backaplan i Göteborg.
Jag tror att jag gav 349 kr för det. Det var ett returex. Kanske hade Alphonze testat det innan?
Det har nog 3+1 port. Inte 4+1 som jag felaktigt skrev i ett tidigare inlägg. Se här

Precis ett sådant kort har jag (3+1), och det fungerar utmärkt på min MDD. Jag har dock inte Panther så möjligtvis förbättras prestandan efter den kommande systemuppgraderingen.
Det har inte varit några problem att starta i 9:an.
Jag betalade cirka 450 för det, men Adaptec hade en kampanj, så jag fick 15 euro tillbaka - i kontanter! En 5:a och en 10:a i ett kuvert, och det sedvanliga tackkortet att jag valde deras produkt osv.
edit: Jo, just det. Fabrikatet är som sagt Adaptec och inte Acard (samma sak?). Men din länk, Macus, går ju till Adaptec-kortet i alla fall.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-28 19:12

Lovade återkomma med erfarenheter av 'Clas i Sjön USB-kortet'. Kortet, ID32774 $8006, dyker upp senaste Panthern på min G4 Dual 450 men varken Bluetooth-adapter, skrivare eller scanner fungerar utifrån kortets portar.

Vad har jag missat? Eller är det kortet som inte är kompatibelt med sin omgivning?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-28 19:48

Om det inte framgick dyker alltså kort-info upp i System Profile ( eng Panther mao ).

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 19:51

Funkar en mus som du sätter i kortet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-28 20:06

Ahlgren påpekade mitt misstag. Jag skrev Acard när jag menade Adaptec.

Jag såg förresten att Netonnet har ett USB 2.0-kort för 249 kr som borde gå bra också. Digitus Hispeed. Enligt vissa tyska siter så ska det passa även för Mac.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-28 21:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Funkar en mus som du sätter i kortet?

Nix

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 21:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Nix

Då kan du nog be Classe O köra upp den
Ev. kan det kanske vara lönt att prova ett till (på garanti) och se om det levererar ut ström på USB-linan.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-28 21:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Då kan du nog be Classe O köra upp den
Ev. kan det kanske vara lönt att prova ett till (på garanti) och se om det levererar ut ström på USB-linan.

Dioden på Bluetooth-adaptern lyser dock efter omstart.
Och på kartongen står det Mac OS 10.1....

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 21:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Dioden på Bluetooth-adaptern lyser dock efter omstart.
Och på kartongen står det Mac OS 10.1....

Lyser det under den optiska musen?
Konstigt att USB-bussen inte funkar ut i så fall... Prova ett till

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-28 21:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Lyser det under den optiska musen?
Konstigt att USB-bussen inte funkar ut i så fall... Prova ett till

Nej inget rödljus under musen.

För inte ska väl kortet anslutas internt annat än att sättas på plats i ett av de (fyra) tillgängliga kortplatserna?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 22:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Nej inget rödljus under musen.

För inte ska väl kortet anslutas internt annat än att sättas på plats i ett av de (fyra) tillgängliga kortplatserna?

Kan jag aldrig tro att det skall anslutas mer, skall ju finnas massa pulver i PCI-bussen för skärmkort och grejor...
Gå du tillbaka och be ClasseO köra upp det Kass... Ingen ström i USB-bussen... Eller något
[Det brukar ju inte vara så hög "funkar-rate" på ClasseO-grejor... Tredje korsade TP-sladden funkade för mig... ]

Bevaka tråden