Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac utrustas med 20-tum skärm

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-11-18 16:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Du är väl alltid glad hur du än gör, kocken!

Huuudibuuudi!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Kallisti: Jag vet, jag menade priset. Apple försöker forfarande sälja en iCube. De är uppe bland molnen. Man kan köpa en snabbare dator från Dell, utan skärm, för under 5000. Är design och OS X värt priset? Tveksamt.

Klart det är värt priset. Folk betalar multum för att bo i designade hus, ha designade kläder och sitta i designade möbler.

Smakar det så kostar det.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-11-18 16:34

Mac är inte bara en dator - det är ett sätt att leva!!:D

Blir faktiskt riktigt sugen på att byta till nya 20", tänk om det hade suttit en G5 i den också:D

Nån som vill köpa en Quicksilver 800 512MB ram och 120+40GB HD och en 19" CRT?

/F

Citat:

Nån som vill köpa en Quicksilver 800 512MB ram och 120+40GB HD och en 19" CRT?

Jag kanske, hur mkt ska du ha för den?

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Kallisti: Jag vet, jag menade priset. Apple försöker forfarande sälja en iCube. De är uppe bland molnen. Man kan köpa en snabbare dator från Dell, utan skärm, för under 5000. Är design och OS X värt priset? Tveksamt.

Jo, men skillnaden är ju att Cuben var mycket bättre i det avseendet. Du kunde ansluta vilken skärm du ville, det var lätt att byta HD, och den var ungefär lika snabb som de snabbaste vanliga Power Macarna som fanns just då. iMacen är ju en grafikmässigt (och fortfarande minnesutbyggnadsmässigt, väl?) "cripplad" maskin på ungefär halva hastigheten jämfört med dagens Power Macar.

Sedan finns det ju naturligtvis de som ser iMac 20" som en jättebra dator för sina behov, det vänder jag mig verkligen inte emot.

jag säger bara - WOW! vilken impact den kommer få jag trodde inte för en sekund att dom skulle släppa en 20" widescreen iMac...det känns trots allt att det är out of reach för "vanlig" konsumenten...jag har starkt för mig att de flesta människor vill hamna kring 10 000 för en burk + skärm...

va' pluttig 15" måste kännas

nåväl - cool ändå

sen tror och hoppas jag på en revival av Cube - the almighty!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 17:25

Hur är det med 20" skärmen i iMacen. Är det samma skärm som i 20" Cinema Display eller en mer sniken TFT skärm för att pressa tillverkningspriset?

En Cinema 20" ligger ju på 14.495 SEK. Och en iMac 20" kostar 23.495 SEK. En skillnad på 9.000 SEK mellan Cineman och iMacen. Billigaste maskinen i sortimentet utan tvekan.

Samma skärm eller ej?
Schuckert borde väl veta. Eller?

EDIT: priserna i inlägget är såklart med moms!

Senast redigerat 2003-11-18 17:45

Med tanke på att en 20" tft kostar många pengar (t ex 14.995 för en cinema display) så får man nog säga att priset är riktigt hyfsat. Klart datorn har en målgrupp: den som vill ha den i vardagsrummet eller sovrummet, utan att störas av ljudet, och prioriterar en ordentlig skärm eftersom det är en mediamojäng att titta på DVD i. Det jag saknar är ett TV-kort, så att man kan låta den ersätta TVn.

det finns usb-interface så du får in tv i datorn...

jag tror att en sänkning på platta skärmar kommer snart och nya modeller kanske? 20"'aren i iMac lär vara samma som i cinema display...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Med tanke på att en 20" tft kostar många pengar (t ex 14.995 för en cinema display) så får man nog säga att priset är riktigt hyfsat. Klart datorn har en målgrupp: den som vill ha den i vardagsrummet eller sovrummet, utan att störas av ljudet, och prioriterar en ordentlig skärm eftersom det är en mediamojäng att titta på DVD i. Det jag saknar är ett TV-kort, så att man kan låta den ersätta TVn.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 17:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
det finns usb-interface så du får in tv i datorn...

jag tror att en sänkning på platta skärmar kommer snart och nya modeller kanske? 20"'aren i iMac lär vara samma som i cinema display...

Angående TV interface så vill man ju gärna ha ett som grejjar 1680x1050 upplösning då så att man verkligen kan ersätta TVn med sin iMac.

Prissänkning på skärmar hoppas jag starkt på. Vore trevligt om apple fasade ut 17" modellen med bibehållna priser (20" för samma pris som 17" idag).

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 19:07

Egentligen är det en katastrof att paketera en dator så här. Tänk den dag när skärmen fortfarande är perfekt men datorn flera generationer för gammal (för sitt eget bästa).

Det sa man om original-iMacens 15"-skärm också, men vem sitter med en 15" CRT idag? Utvecklingen går framåt, även bland skärmar. När min iMac är lastgammal så kommer även motsvarande skärm vara en b-skärm som man köper på någon lågprisbutik för en tusenlapp.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 19:16

Ähum. Det kanske är en VISS skillnad ändå?

Att ha TV-funktionen inbyggd kan som sagt ge bättre prestanda än de USB-lösningar som finns idag, och framför allt så skulle det få datorn att kännas mer som en komplett och lyxig mulitmediastation, utan att man behöver ha extra prylar som skräpar runt omkring.

Problemet ligger väl kanske i att det är svårt att klämma in nya kretsar i samma kompakta design.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
"Konsumentdatorn iMac", hehe, forget about that... 24000...

Sedan skärmen blev platt slutade iMac vara en "konsumentdator". Och började bli "hi tech / pro".

Visst är det en konsumentdator, men för konsumenter som kanske har lite mer pengar än genomsnittet (i Sverige iaf, i USA är situationen helt annorlunda)

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 19:42

Jaså, du säger det? Situationen är fruktansvärd i USA säger jag. Där kan man snacka om gränser mellan fattig och rik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 19:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Jaså, du säger det? Situationen är fruktansvärd i USA säger jag. Där kan man snacka om gränser mellan fattig och rik.

Visst är det stor skillnad mellan fattig och rik i USA om man jämför med Sverige. Men glöm inte att den amerikanska medelklassen är rik jämfört med den svenska.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Jaså, du säger det? Situationen är fruktansvärd i USA säger jag. Där kan man snacka om gränser mellan fattig och rik.

Det stämmer vad mrjean säger ovan. Men vem som helst i USA kan jobba ett tag på McDonalds och köpa en ny 20" iMac. Eller nåt annat de vill ha. Mycket låg inkomstskatt och praktiskt taget obefintlig moms. Det är därför nästan alla amerkanska ungdomar har egen bil när de fyller 16.

Därmed inte sagt att allt i USA är bra.

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-11-18 21:46

Jo allt i Usa är bra..............inte!
Men jag kollade kameror,objektiv,dator priser i usa.......om jag vill kan jag få grejerna köpta av vänner där och hitflygna av dom till sommaren.....fatta vad billigt det skulle bli....helt otroliga priser jämfört med sverige.

Hmm... jag kommer ihåg när iPod släpptes, då sas det att priset minsann var för högt för konsumenter och att Apple minsann inte skulle sälja mer än en handfull... hmm...

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jag trodde inte för en sekund att dom skulle släppa en 20" widescreen iMac

Och du menar att du inte litar på Think Secret? Fy!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-18 22:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det stämmer vad mrjean säger ovan. Men vem som helst i USA kan jobba ett tag på McDonalds och köpa en ny 20" iMac.

Hmm. Du har fel. Läs Barbara Ehrenreichs "Nickled and Dimed" så förstår du att ett McJobb inte räcker till en iMac, eller ens till mat/bil/hyra...

Eller Fastfood Nation...

McDonalds-jobb räcker till en iMac om man har rika medelklassföräldrar som betalar allt det andra, typ collegeavgifter och boende och mat och sådant ovesäntligt.

  • Medlem
  • 2003-11-18 22:40

Varför ska jag köpa en Mac med 20" TFT-skärm när jag varken kan uppgradera grafikkortet eller hårddisken? Nu vet jag inte riktigt vart Apple är på väg. Hjälp!

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-19 07:07

Du KAN ju uppdatera hårddisk/grafikkort, men det är omständigt och rekommendera väl knappast om man är ovan.

  • Medlem
  • 2003-11-19 08:12

Säger ändå: Hjälp! =(

/F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristofer G
Sannt... minne är ju inte dyrt längre... men å andra sidan, pctillverkarna brukar ju inte proppa i mer som standard heller vad jag vet..

DELL: "datorn har massor med minne" (256 MB)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 09:02

De är på tok för dyra. Då är det bättre att köpa en Power Mac G5 tycker jag.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-19 09:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
De är på tok för dyra. Då är det bättre att köpa en Power Mac G5 tycker jag.

Jag tycker nog man får mycket för pengarna (tänker främst på 17"-aren)
Dessutom överdjä*vulskt snyggt förpackat... (och då pratar jag inte om emgalaget...;) )

Som sk "proffs" är säkert PowerMac ett bättre köp, men jag tror inte "vanligt folk" har behov av att byta ut grafikkort, hårddiskar och annan hårdvara i första taget.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 09:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det är därför nästan alla amerikanska ungdomar har egen bil när de fyller 16.

Det är ju för att bil är något livsviktigt för dom, och för att föräldrarna öppnar två konton när ungarna föds, ett till collegepengar och ett till en bil. En 16-åring utan bil anses fattig, och i USA vill man ju inte verka fatta.

Många som skuldsätter sig för att köpa en bil till ungen än att verka fattig.

Dessutom kanske det ska vara:
Det är därför nästan alla vitaamerikanska medelklassungdomar har egen bil när de fyller 16.

Men nu tangerar vi politiken...

Vill oxå säga att allt är inte billigt i US of A längre, iofs beror mycket på våran dollarkurs, men skor, kläder, skivor, mat kostar lika mycket eller mer, speciellt i storstäder som New York.

Bevaka tråden