Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberoendefråga (återigen)

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 16:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Ännu mer roande är det att kritiken synes gå ut på att den gode Björnström som entrepenör och företagare inte skall/bör grandska/kritisera andra företag/företagare.

Skrivet i ett forum som granskar ett annat forum. Någon mer än jag som ser paradoxen?

Nu får ni väl ändå ta och kamma er? Jag har väl inte kritiserat Björnström pga han är entreprenör, eller att han inte ska/bör granska/kritisera andra företag/företagare. Det tycker jag gott att han ska. Det är hans forum, och han skriver väl vad han vill? Jag yppade aldrig något i den riktiningen.

Hävdar han objektivitet å andra sidan, får han väl stå för eventuell granskning. Jag tror inte Björnström _KAN_ vara objektiv i just denna fråga. Det vore ju helt omöjligt och det förväntar jag mig inte av honom. VI kan däremot vara objektiva och även om Björnström verkar råkat ut för en riktig idiot så kvarstår det att han sannolikt inte hade råkat ut för så hårda ord ifall han hade varit fullkomligt objektiv, och inte var en konkurrent. Det är min _bedömning_ av det, och eftersom varken ni, jag eller Martin kan se in i Arnes hjärna så får jag nöja mig med den. Arnes egentliga motiv kan ju vara att Mhan inte gillar folk som heter Martin, men jag tror min teori är mer sannolik, därför skriver jag om den istället.

Är det någon här som på allvar tror att Arne inte skulle bli så fly förbannad ifall 99mac var ett forum bland andra, som kritiserar leverantörer och tjänster? Nej.. precis! Nu kom han på att Recykler är med i bilden, och då blir det genast pengar med i spelet.

Martin kontaktade mig genom Patric direkt efter jag publicerade nyheten och föreslog ändringar. Vissa tyckte jag var vettiga och de skrev jag in. Han ville naturligtvis inte ha med stycket där jag skrev att hans företag Recyler var en konkurrent, för det kunde ju givetvis få Martin att inte se ut som det helt vita lammet han önskar. Faktum kvarstår. Martin äger Recykler, och Recykler _är_ en konkurrent till ImportButiken, och det _är_ en faktor i spelet eftersom Arne har eller kommer göra Recykler en del av det.

Jag har aldrig, och kommer aldrig att hävda att JAG är objektiviv i det jag skriver. Jag behöver inte vara det, till skillnad från 99mac som hävdar "oberoende". Men om man nu tycker att sådant är viktigt så kan man väl säga att det är BEDRÖVLIGT att Arne inte fått något att säja till om saken. För att Martin inte skulle få _hela_ ordet i min artikel (och varför skulle han det, var det inte objektivitet vi talade om?) så tyckte jag defintiivt att det var lämpligt att nämna Recykler som en part eftersom det, enligt Martin själv, är det.

Och när det gäller folk som automatiskt skriver ner andra bör ni observera Ola Andersson, aka Taz_1999. Hittar ni något positivt han skrivit om mig eller MacNytt, NÅGONSIN, så får ni 500 kronor av mig. Det kan jag lova. Det gäller även dig Ola.

För er som inte läst vad jag skrivit (och det gäller väl de flesta här?) så tycker jag själv att det är rätt tydligt att det är ImportButiken som skrivs ner i min artikel. Här har ni en länk till vad jag skrev, något som Martin utelämnade.

En annan sak: Denna tråd skapades 09:17 vad jag kan se. Jag skapade min artikel 09:39, och publicerade den 09:47. Patric skickade mig denna länken 09:43, men ändå så skrev jag tydligen ett svar på Martins inlägg 09:38. Hur gick det till?

Ursprungligen av Henrik:

Och när det gäller folk som automatiskt skriver ner andra bör ni observera Ola Andersson, aka Taz_1999. Hittar ni något positivt han skrivit om mig eller MacNytt, NÅGONSIN, så får ni 500 kronor av mig. Det kan jag lova. Det gäller även dig Ola.

Finns ju ingen anledning att skriva något positivt om dig.

Men du har ju skrivit 90 miljioner negativa inlägg om mig och kallat min mamma för fula saker, så det är väl inte så konstigt att jag inte ser något som helst berättigande för din existens på planeten. Men det är min åsikt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Som Baron påpekat så finns ingen total objektivitet, och att olika lojaliteter påverkar rapporteringen i media överallt är nog något vi får leva med. 99mac är långtifrån ensamma om problemet.

Det som är viktigast för mig är att relationen mellan Recykler/Speedmaina och 99mac är öppen, så att var och en kan bilda sig en egen uppfattning. Den öppenheten finns, och kanske det skulle kännas ännu ärligare om forumet om Recykler och Speedmania utformades på ett sådant sätt att man inte kan klicka sig dit utan att se relationen. Alla som besöker 99mac någorlunda ofta känner till det här, men många kanske bara surfar förbi eller är här sällan, och då skulle det vara tydligare om texten

även innehöll något kort som att "företagen drivs av M B, som även driver 99mac."

Exakt hur man ska utforma det vet jag inte, men ju tydligare det är, ju ärligare tror jag att det upplevs.

Sedan kan man för att ytterligare förtydliga för de som inte är så flitiga besökare här, lägga till information (eller en länk) bredvid MB:s avatar och person-info, att personen även driver Mac-relaterad affärsverksamhet ... något sådant.

Då kan man direkt se att personen "sitter på två stolar" så att säga ...

1. Recycler - inte Recykler

2. Kolla i dina inställningar, du har troligen fel tidszon inställd i din profil (en kvarleva sedan vi importerade medlemmar ifrån UBB till vBulletin)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik
Faktum kvarstår. Martin äger Recykler, och Recykler _är_ en konkurrent till ImportButiken, och det _är_ en faktor i spelet eftersom Arne har eller kommer göra Recykler en del av det.

Petitesser - men dels är väl Arnes grux ingen repo-verksamhet och dels så är väl recykler en smula i träda för närvarande...
Likheten är väl att ingendera firman har några mängder produkter att handla med?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Wiberg
Jag tänkte också starta en firma - import/export och så där...

Siktar på 100 miljoner i omsättning innan jul...

Marknadsplan:
1. Börjar med att göra mig ovän med 5 000 pro-användare på min hemmamarknad.
2. ...

Ord behövs inte för att kommentera detta inlägg. Det räcker med en:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 17:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
1. Recycler - inte Recykler

Gotcha. Lägger det på minnet.

Citat:

2. Kolla i dina inställningar, du har troligen fel tidszon inställd i din profil

Gotcha igen. Det hade jag. Danke!

Så med facit i handen...
...blev det några 100 miljoner i omsättning till jul?

Någon har gjort en uppföljning på den här gamla härvan?

Orkar någon diskutera detta igen? Det blev nog inga hundra miljoner i omsättning eller butik i Stockholm. Och det kom aldrig någon stämning heller

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 23:22

Det har blivit tyst på Herr Arne. Skulle inte en av skribenterna på Macnytt träffa Arne över en lunch och diskutera det hela, för att senare publicera en artikel? Dök han aldrig upp, månntro?

Förresten. Henrik Wannheden har ett fint förnamn. Så därja. Nu kan du skicka mig 500 spänn! Tack!

Det har ska väl inte behöva gå ett varv till? Taz och Henrik han ta sina privata bråk någon annanstans. Vi kan konstatera att Arne är tyst och att vi väntar på snabbare G5-burkar och att det finns andra intressantare trådar.

/c, moderator

Bevaka tråden