Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kamera som kan rotera bilder

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-10 00:17

Hej hopp!

Jag är på väg att köpa oss en liten och enkel digitalkamera och har precis bestämt mej för en Minolta Dimage Xt, eftersom den är så liten och verkar snabb...

...då min fru meddelar att hon bara har ett enda krav på kameran och det är att det ska gå att visa bilderna på en TV och att det ska gå att rotera bilder som är tagna på "högkant" så att publiken ska slippa att flippa huvudet på sned för att till fullo kunna njuta av föreställningen.

Åkej det var visst två krav, men vilken kompakt och snabb kamera klarar av detta?

Säljaren som jag pratade med i butiken i kedjan som är vad de heter hade ingen aning...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 01:05

Canons kameror klarar av att rotera bilderna automatiskt. Bland andra Ixus V3 som kan du köpa för 3119:- hos Macoteket. Den har TV ut samt är väldigt lättskött. Tv-kabel medföljer. Länk

Citat:

Den nya intelligenta orienteringssensorn roterar höjdformatsbilder automatiskt så att de visas rättvända i en datormonitor eller TV. Sensorn är också kopplad till kamerans ljusmätare, till exempel för att kompensera exponeringen för ljus himmel antingen man håller kameran vertikalt eller horisontellt.

Senast redigerat 2003-11-10 01:27

Canon roterar egentligen inte bilderna, de bara lägger till EXIF-information om att bilden är roterad. På så sätt vet kameran om att den bilden ska visas roterad. Det är synd att inte iPhoto kan läsa in denna information.

  • Avstängd
  • 2003-11-10 09:14

Kolla Olympus 5050 inte "kompakt"
Men en bra kamera

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 09:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Canon roterar egentligen inte bilderna, de bara lägger till EXIF-information om att bilden är roterad. På så sätt vet kameran om att den bilden ska visas roterad. Det är synd att inte iPhoto kan läsa in denna information.

Nej visst, men bilden visas på rätt "köl" i Tv-rutan och det borde göra frugan glader.

När jag tankar ner bilder till datorn med jobbets Ixus så använder jag Canons egna programvara som är relativt O.K. Då blir bilderna "färdigroterade", och jag sparar en massa tid.

iPhoto använder jag knappt då jag tycker att programmet är långsamt och klumpigt. Fast gratis är alltid gratis och man skall vara glad att det medföljer nya Macar. Dessutom så kan iPhoto åstakomma riktigt fina bildspel, så jag använder det mest till det.

  • Medlem
  • 2003-11-10 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Nej visst, men bilden visas på rätt "köl" i Tv-rutan och det borde göra frugan glader.

Japp. Det är huvudsaken.
Detsamma borde väl gälla för Ixus400, kan man tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 13:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
Japp. Det är huvudsaken.
Detsamma borde väl gälla för Ixus400, kan man tro?

Ja, det stämmer. IXUS 400 är f.ö. en mycket bra kamera.

Jag lyckades dock krascha displayen till kameran efter bara någon veckas användande - dryga 2000 kr i reparationskostnader...

  • Medlem
  • 2003-11-10 13:45

Då så. En beställning är snart på väg.

Tack för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 14:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Ja, det stämmer. IXUS 400 är f.ö. en mycket bra kamera.

Jo då, mycket bra är den den för sin storlek. Jag har pulat en hel del med både Ixus V3 och 400, och visst är Ixus 400an bättre. Men Ixus V3 är inte heller fy skam om du tänkte köpa en "billig" digitalkamera. Den är mycket bättre än Dimage Xt som du först tänkte köpa.

Fast frugan kommer nog att gilla Ixus 400 eftersom den är mycket snyggare än V3, bara en sån sak...

1
Bevaka tråden