Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Media 9 nu för Mac OS X

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Svenska Fans WebTV fungerar nu

Men jag är ändå lite besviken. Utvecklarna sa att dom skulle bygga om programmet från grunden. Och ha nästan samma feature set som i Windows. Vilket det knappast inte har gjorts.

Playlist? EQ, Visuella effekter? Etc etc... Men men, nu kan man iaf se på WM9. Vilket inte är helt fel ibland..

Sen angående kodning av WM9 så kommer det med stor sannolikhet med Sorenson Squeeze 4.. Och då även RealONE kodning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Varför måste MS envisas att köra med den gamla layouten på spelaren?

Förutom metallutseendet har de inte gjort något åt att fräscha upp fönstren. Inställningarna ser fortfarande ut som system 7...

Exakt, "slajmkloten" ser ut som de gjorde i apples program i Mac os 10.1 typ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 00:01

WMP9 funkar inte alls bra för mig.

Om jag spelar upp Sample-filmen som följde med, så hackar den jättemycket. Om jag försöker öppna en WMV-film, kan den inte spelas upp, trots att det gick i förra WMP och fortfarande går i VLC! "Den angivna strömtypen är okänd". Det gäller oavsett vilken film jag försöker spela upp.

Inte heller kan jag se några WMV-filmer på några hemsidor, det är fortfarande bara en bild på en kloss med ett frågetecken (plugin saknas).

Däremot går det att spela upp strömmar som öppnas i programmet.

Och seeeeegt gick det att ladda ner det också! Det gick i 5 K/sek, trots att jag senare laddade ner nåt annat från en annan sida i 100 K/sek!

Senast redigerat 2003-11-09 00:33
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-09 00:13

Är det någon som provat att spela upp HD-wmv än? Jag laddade ner några klipp från Microsofts hemsida. De är zippade i .exe-format, så man måste packa upp dem i windows, men sedan kan man kopiera tillbaka dem till osx. Det fungerar nästan inte alls på min stackars pb867, 512:a , men kanske på en fetare stationär? Ladda hem dem från: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provider/film/ContentShowcase.aspx

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-09 01:05

Är den någon som vet vad det är för fel när installationen hänger sig i läget: 510 objekt kvar att installera. Söker HD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 01:06

720p HD kräver (c:a) en 2.5 Ghz P4
1080 p HD kräver (c:a) en 3.0 Ghz P4

Jag tror aldrig du kommer kunna köra den upplösningen på en PowerBook G4/867 tyvärr.

G4:a uppåt 1.2 Ghz kanske...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-09 01:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
720p HD kräver (c:a) en 2.5 Ghz P4
1080 p HD kräver (c:a) en 3.0 Ghz P4

Jag tror aldrig du kommer kunna köra den upplösningen på en PowerBook G4/867 tyvärr.

G4:a uppåt 1.2 Ghz kanske...

Hehe, nej det hade jag inte förväntat mig heller, men jag kunde iaf öppna filmerna och fy fan vilken kvalitet! *dräggel*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Sen angående kodning av WM9 så kommer det med stor sannolikhet med Sorenson Squeeze 4.. Och då även RealONE kodning.

Menar du Squeeze 4 för Mac då...? För med Squeeze 3.5 för Windows kan man redan göra just det. Mejlade faktiskt och frågade hur de såg på sin macversion men fick svar att de jobbar på att föra in samma features som i windowsversionen.

Squeeze for Windows

  • Medlem
  • 2003-11-09 06:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Josef P
Är den någon som vet vad det är för fel när installationen hänger sig i läget: 510 objekt kvar att installera. Söker HD?

Jag har precis samma problem. Har du hittat någon lösning?

Edit:
Hmm... det funkade till slut, tog bara väääldigt lång tid..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alexandra
Menar du Squeeze 4 för Mac då...? För med Squeeze 3.5 för Windows kan man redan göra just det. Mejlade faktiskt och frågade hur de såg på sin macversion men fick svar att de jobbar på att föra in samma features som i windowsversionen.

Squeeze for Windows

Exakt vad jag menade. Mailade ju själv också. Och då sa dom samma sak. + Tidigast vid version 4. 3.5 lär aldrig komma till Mac.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-09 11:48

Stöder WMP 9 för Mac, Digital Rights Management för WMV filmer precis som 9:an för PC gör?

Någon som testat eller vet?

Jag är angelägen att veta, så då ställer jag väl frågan igen:

*Har någon testat att spela upp Terminator 2 Judgment Day Extreme Edition R1?

Den har ju en HD-version av filmen kodad i WM9.

Hur fungerade det? Vilken Macmodell användes?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-09 12:00

Odin: Ja, efter att ha stått och tickat i 5-10 min funkade det precis som för dig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-10 00:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Jag är angelägen att veta, så då ställer jag väl frågan igen:

*Har någon testat att spela upp Terminator 2 Judgment Day Extreme Edition R1?

Den har ju en HD-version av filmen kodad i WM9.

Hur fungerade det? Vilken Macmodell användes?

Det finns ju sample-klipp på nätet. Se mitt tidigare inlägg längre upp på sidan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjoedin
Stöder WMP 9 för Mac, Digital Rights Management för WMV filmer precis som 9:an för PC gör?

Någon som testat eller vet?

Ja det fungerar.
Från MS sida:

"Content providers can protect Windows Media files from unauthorized playback by using a technology called digital rights management (DRM). A Windows Media file that has been assigned digital rights is called a "protected file."

To play a protected file, you must obtain a license (a kind of electronic key) from the content provider. In many cases, the Player can acquire a license for you automatically when you attempt to play the file. In other cases, the content provider may not issue you a license until you pay a fee or provide additional information.

Content providers can issue several different versions of DRM licenses; however, Windows Media Player 9 Series for Mac OS X only supports version 1 licenses. This means that you might be able to play some protected files, but not others.

We have informed our content partners about this issue so that they can decide whether to offer version 1 licenses to their customers who use Macintosh computers. "

Intressant att notera. Microsoft har börjat bli rätt så aktiva på MPEG4 listorna. Vilket kanske skvallrar om att dom kommer att dels statsa på sina egna saker. Och dels att dom kommer ha mer och mer stöd för MPEG4.

WM9 för Mac har t.e.x stöd för:

# ISO MPEG-4 Decode (4CC: MP4S)
# Decodes ISO MPEG-4 v1.0

Intressant.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-11-10 09:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Josef P
Är den någon som vet vad det är för fel när installationen hänger sig i läget: 510 objekt kvar att installera. Söker HD?

Den letar igenom alla ansluta enheter efter installationer, sen struntar den i dom som inte ligger på den rätta HDn och installerar.
Lösning, avmontera alla delade resurser och alla mountade HDs.
Installera sen.. eller låt den bara stå en stund

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 10:25

Varför interpolerar inte WMP pixlarna när man kör 200% eller fullskärm? Det ser ju bedrövligt ut när alla bildpunkter är stora kvadrater... Finns det någon inställning för detta i WMP?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-10 10:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Försök inte skylla på MS- jag hade 50K/s när jag laddade ner nyss.

Har nog med med ett stort antal nedladdare att göra - jag hade 325 K/s nu på morgonen!!!

"BBB" ? Vad har de för URL?

bbb.com var det inte iallafall...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-10 11:16

bredband.com

Tre av tre WM9 filmer som jag testat går ej att öppna. 100%!!! Heja Microskräp!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-10 12:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Lagerquist MacSupport GBG
"BBB" ? Vad har de för URL?

bbb.com var det inte iallafall...

BredBandsBolaget

Nån som vet om man kan kolla på pc-tv (vilket jävla ord) i Mplayer eller vlc istället? Och i såna fall: hur?

Jag vill inte köra ett progg som heter nåt med windows. Yek.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Tre av tre WM9 filmer som jag testat går ej att öppna. 100%!!! Heja Microskräp!

Vilka då?

  • Medlem
  • 2003-11-18 02:34

WM använder en drös av portar. Jag har provat öppnat upp alla och även lagt en burk på DMZ men utan resultat, varför funkar inte BBB med routers?

1755 Ska öppnas för TCP socket
1024-5000(!) öppet för UDP.

Nu känns denna release rätt så fjantig. Den stöder inte DRM typerna som nästan alla använder sig av. Fick detta från SF:

"Hejsan Christopher!
Vår vision är att tjänsten ska fungera på alla plattformar (inkl. Mac).
Vi har kikat på den nya versionen av Mediaplayer 9 och den är ett steg framåt men man kan fortfarande inte använda den i hop med sf-anytime. Microsoft har en ny version av Mediaspelaren som förmodligen släpps i höst
som kan vara mera kompatibel med vår plattform.
Men i dagsläget går det inte, tyvärr.

Mvh
SF-Anytime Supporten
Johan"

Alltså lär det inte fungera med några andra heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-19 01:12

Vad är SF-Anytime? Låter som digital-bio?

Citat:

Skrevs ursprungligen av speedy
Vad är SF-Anytime? Låter som digital-bio?

Nja, komersiell streaming video.

www.sf-anytime.com

Bevaka tråden